کد خبر: ۱۵۳۴۳۸
زمان انتشار: ۱۴:۲۰     ۰۹ مرداد ۱۳۹۲
پس از نصب موفقیت‌آمیز نخستین سکوی بزرگ‌ترین فاز میدان مشترک پارس جنوبی، با انتقال گاز شیرین از خشکی به دریا، مشعل این سکو در مرز ایران ــ قطر روشن خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نخستین سکوی دریایی فاز 12 پارس جنوبی با رسیدن پیشرفت فیزیکی این پروژه به 90 درصد، در محل این فاز در مرز آبی ایران و قطر نصب شده است.

بامداد روز دوشنبه (7 مردادماه) انتقال گاز شیرین از خشکی به دریا به‌منظور آماده سازی خط لوله و سیستم‌های فرآیندی جهت بهره برداری از اولین سکوی گازی فاز 12  پارس جنوبی آغاز شد.

این گاز شیرین با استفاده از خط لوله 32اینچی به‌طول 150 کیلومتر و با افزایش فشار آن به 25 بار به این سکوی دریایی منتقل شده مشعل این سکو را برای اولین بار در نیمه اول مرداد ماه در مرز ایران و قطر روشن خواهد کرد.

پیش‌بینی شده است به‌محض آماده شدن چاهها جهت بهره برداری، انتقال گاز ترش با حجم 15 میلیون متر مکعب در روز از این سکو به خشکی در شهریور ماه امسال آغاز شود.

در جدیدترین اظهار نظر مسئولان در خصوص وضعیت این پروژه ملی، مدیر پروژه عرشه‌های فاز 12 با ابراز خرسندی از روند پیشرفت ساخت دو سکوی دیگر فاز 12 اظهار داشت: ‌ساخت دو سکوی دیگر این فاز با پیشرفت بیش از 90 درصد در یارد خرمشهر در حال تکمیل است.

در بخش دریایی فاز 12 پارس جنوبی در مجموع 4 سکوی دریایی شامل سه‌ سکوی‌ مستقل‌ سرچاهی (هریک دارای 12 حلقه چاه) و یک سکوی اقماری (9 حلقه چاه) راه‌اندازی خواهد شد که هرکدام‌ مجهز به‌ تأسیسات‌ تفکیک‌کننده‌ سه‌‌فازه‌ (گاز، مایعات‌ و آب‌) جهت‌ آزمایش چاهها، دو واحد تفکیک‌کننده‌ سه‌‌فازه‌ جهت‌ جداسازی‌ آب‌، تصفیه‌کننده‌ آبهای‌ آلوده‌ به‌ مواد نفتی‌ قبل‌ از تخلیه‌ به‌ دریا، سکوی‌ مشعل‌ سه‌‌پایه‌ در فاصله‌ 160متری‌ از سکوی‌ اصلی‌ جهت‌ تخلیه‌ اضطراری‌، سه رشته خط‌ لوله‌ دریایی‌ 32اینچی‌ به‌‌طول‌ تقریبی 150 کیلومتر جهت‌ انتقال‌ گاز تولیدی‌ به‌ پالایشگاه و یک رشته خط لوله 20 اینچ به‌طول 20 کیلومتر جهت اتصال سکوی اقماری و سه رشته خط‌ دریایی‌ 4.5اینچی‌ انتقال‌ محلول‌ گلایکول هریک به‌‌طول‌ تقریبی 150 کیلومتر هستند.

برنامه ریزی شده با بهره برداری از فاز 12 پارس جنوبی روزانه حدود 78 میلیون مترمکعب گاز طبیعی، 110 هزار بشکه میعانات گازی و 600 تن گوگرد به تولیدات صنعت نفت کشور افزوده شود و از مجموع تولید گاز این پروژه،، ٢٥ میلیون متر مکعب به شبکه سراسری تزریق و ٥٠ میلیون متر مکعب به تولید LNG اختصاص یابد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها