کد خبر: ۱۵۴۱۵۰
زمان انتشار: ۱۴:۰۲     ۱۲ مرداد ۱۳۹۲
تحلیلگر سیاسی رژیم صهیونیستی: «مرکاوا در دستان ما به سان پرچم استقلال است که ما بدان نیازمندیم. هر زمان دولت‌های دیگر علیه ما مجازات و محدودیت‌هایی اعمال کنند ما نیاز داریم که بر سیاست خویش باقی بمانیم.»

به گزارش 598 به نقل از فارس، وقتی خدا بخواهد قومی را برتری دهد چه قدرتی قادر خواهد بود آنان را به خاک ذلت بنشاند؟ و اگر بخواهد مردمی را سرافکنده کند چه کسی می‌تواند آنان را عزیز کند؟

در جنگ 33 روزه مجهز ترین ارتش خاورمیانه به مقابله با گروهی از ملت لبنان رفت که فقط اراده کرد تا این ارتش را شکست دهد. رژیم اشغالگر صهیونیستی با تمام توان و قوای خود آمد اما هر روز به جای پیروزی، شکست‌های پی در پی را تجربه می‌کرد تا اینکه در اواخر این جنگ اسطوره ای که نماد ارتش اشغالگر معرفی شده بود نیز به دست مجاهدین حزب‌الله به هوا رفت و اسراییل فهمید که بیشتر از این تجاوز به خاک لبنان برایش میسر نخواهد بود و دوباره به سرزمین‌های اشغالی برگشت در حالی که جنازه‌هایی از سربازان و ادوات نظامی‌ روی دستش مانده بود. آنچه می‌خوانید مطلبی است درباره نماد قدرت ارتش اسراییل.

ریوری میلشتاین مورخ نظامی: «همه‌ی ژنرال‌های سابق در نیروهای مسلح اسراییل به فرماندهی سرلشکری به نام «اسراییل تال» در کمیته طراحی قرار داشتند. چیزی که تال را از بقیه شاخص می‌کرد این بود که او علاوه بر باهوش بودن، مغرور هم بود و می‌خواست به ملت  اسراییل و تمام جهان، ‌نشان بدهد که می‌تواند تانک نمونه‌ای طراحی کند که هیچ موشکی نتواند به آن نفوذ کند و بتواند هر عامل نظامی را مورد هدف قرار دهد.»

ران آدالیست تحلیلگر سیاسی رژیم صهیونیستی: «تال در زمینه تانک یک نابغه بود و یکی از برجسته ترین متخصصان جهان. او فردیست که چنین تانکی را از مرحله ی نظر به سوی واقعیت سوق داد. تا این که اولین تانک پدید آمد. این امر برای او به مثابه یک عملیات شاخص نظامی بود.

اولویت در مورد ساختن این تانک زنده ماندن خدمه بود. یکی از مهمترین شاخصه‌های این تانک این است که برخلاف دیگر تانک‌ها موتور آن در جلو است نه در عقب. یعنی خدمه در هنگام حرکت تانک در پشت موتور قرار می‌گیرند.»

دکتر روفن بداتسور کارشناس نظامی: «این یک نوآوری بود و نوعی محافظت از خدمه تانک محسوب می‌شد و طرح بسیار خوبی بود. طرح این است که تمام قطعات و تجهیزات در تانک باید در خدمت محافظت از خدمه باشد. با داشتن یک موتور در جلوی تانک مرکاوا فضای بیشتری را برای افراد فراهم آورده و به عنوان یک نفربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. درب پشتی، این امکان را به آن می‌دهد که شش سرباز به گونه‌ای بی‌خطر در تحرک باشند. درب پشتی امکان فرار اضطراری را نیز فراهم کرده است.»

حسام الدین سویلم سرتیپ بازنشسته و کارشناس نظامی عرب: «همین سربازان پیاده‌ای که خود را روی زمین انداخته و ظاهرشان را با شاخه ها و علف ها و گیاهان استتار کرده اند با اسراییلی ها وارد جنگ شدند و این مسئله به ذهن متبادر شد که کجاست آن ادواتی که به واسطه اش این رژیم احساس تکبر داشت؟!»

طرح جدید شامل جوانب دیگری از نو آوری هم می‌شد و آن هم این که مرکاوا از تانک های دیگر خیلی کوچکتر است و این ویژگی، هدف قرار دادن آن را مشکل می‌کند. همچنین با یک لایه زرهی پوشیده شده که آن را قادر به تحمل ضربات می‌کند. توانمندی‌های تمام تانک‌های «ایلاء» و « 60-ام» و تانک «ای ام ایکس» فرانسه و «35-تی» و «آبرام» و «44-تی» همگی در تانک مرکاوا جمع شده است.

امین حطیط تحلیل گر نظامی: «از نظر تهویه هوای داخل مطبوع است به طوری که می تواند دمای هوای داخل را به صورتی معتدل دربیاورد.»

دکتر عبدالوهاب المیسری کارشناس امور اسراییل: «پس از اتمام طرح، نیاز به نامگذاری تانک بود و باید برای چنین تانکی نامی گذاشته می‌‌شود تا در دشمنان اسراییل ترس ایجاد کند و به این شکل نامی که انتخاب شد «مرکاوا» بود.

 

 

از این اسم گونه‌ای قدرت توراتی برداشت می‌شد. این تانک قطعه ای از تکنولوژی پیشرفته‌ای بود که به مفهوم توراتی کهن توصیف شده است. معنی کلمه مرکاوا ارابه است و مفهومی الهی دارد. این از سخنان پرودگار است که راه پر فراز و نشیب خود را می‌پیماید.

با رجوع به نام دینی‌اش، مرکاوا باید ارابه ی پرودگار باشد تا به مانند پرودگار از اسراییل محافظت و دشمنانش را خرد کند.

 وقتی یک اصطلاح از متون دینی اخذ می‌شود، از مسیر تاریخی اش منتزع می‌گردد و وقتی یک اصطلاح از مسیر تاریخی خود منتزع شود، تشخیص مضمون آن مشکل است و می توانند به آن هر مفهومی را که بخواهند بدهند.»

در سال 1979 اولین تانک های مرکاوا برای عملیات از خط تولید بیرون آمد. گفتنی است این اتفاق در همان سالی رخ داد که اسراییل قرار داد صلح با مصر یعنی همان کشوری که در سال 1973 عامل فکر کردن به طرح مرکاوا بود را منعقد کرد. این قرار داد باعث نمی‌شد که اسراییلی ها مانع جدیدی برای ساخت مرکاوا در مقابل خود حس کنند.

ران آدالیست تحلیلگر سیاسی رژیم صهیونیستی: «مرکاوا در دستان ما به سان پرچم استقلال است که ما بدان نیازمندیم. هر زمان دولت های دیگر علیه ما مجازات و محدودیت هایی اعمال کنند ما نیاز داریم که بر سیاست خویش باقی بمانیم حتی اگر کشورهای دیگر با ما مخالفت کنند.»

 

 

زمان زیادی نگذشت تا سیاست اسراییل به مرکاوا نیاز پیدا کند. در سال 1982، اسراییل با هدف سرکوبی رزمندگان فلسطینی در لبنان و برپایی دولتی هم پیمان با اسراییل در بیروت به لبنان حمله کرد و مرکاوا برای نخستین بار به کار گرفته شد. مرکاوای جدید نوک پیکان حمله اسراییل را در لبنان تشکیل می‌داد. اسراییلی ها به سرعت به اطراف بیروت رسیدند اما این کار زیاد هم آسان نبود.

در دشت «بقاع» واقع در شرق لبنان و در نزدیکی روستای «سلطان یعقوب» در کنار جاده اصلی بیروت-دمشق یک ستون تانک اسراییلی با یک یگان سوری مواجه شد.

نماینده منطقه آنچه که پس از این برخورد روی داده را مشاهده کرده است. او محل نبرد سخت تانک ها را در دهم جولای 1982 این گونه شرح می‌دهد: «اسراییلی ها از طرف منطقه «رشادیه» می‌آمدند. در همین جاده که از «عزیم» به این طرف می‌رود. البته سوری ها در اطراف این منطقه مستقر بودند ...

سوری ها بعدا گفتند که بیش از بیست تانک اسراییلی را منهدم کرده اند. بنای یادبودی خیلی سریع در محلی که سوری ها موفق به توقف پیشروی اسراییلی ها شدند، بنا شد. نیروهای سوریه توانستند حادثه ای غافلگیر کنند بیافرینند و از تانکی استفاده کنند که برای اولین بار با تانک اسراییلی مرکاوا رو به رو می‌شد.»

با وجود ناکامی هایی که در سلطان یعقوب رخ داد ارزیابی ها چنین بود که مرکاوا با کاستن از حجم خسارات اسراییل از اولین آزمایش سربلند بیرون آمد.

عامیر رابابور نویسنده نظامی روزنامه معاریو: «مرکاوا در سال 1982 موفق بود زیرا رقم خسارات از سال 1973 کمتر شد.»

اما خسارات اسراییل در لبنان مفهومش این بود که مرکاوا هنوز به تانک پیشرفته ای که ژنرال تال سودای آن را در سر داشت نرسیده است. در نتیجه اسراییلی ها برای بار دوم کمیته طراحی را برپا کردند. مرکاوای ابتدایی را ارتقا دادند و به این شکل مرکاوا ی دوم در سال 1983 ساخته شد. پس از هفت سال مرکاوایی پدید آمد که ارتقاء آن شامل کالیبر بزرگ توپ و تغییر زره محافظ می‌شد. همزمان با پیشرفته تر شدن تانک در گذر سال ها نبرد تانک‌ها در ابعاد وسیعی آغاز گردید و به نظر می‌آمد که عظیم تر از گذشته باشد.

سال 1991 شاهد فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود که سال ها منبع اصلی تامین اسلحه اعراب در درگیری با اسراییل به شمار می‌رفت. در همان سال جنگ خلیج فارس شکست سخت ارتش عراق را که تهدید دیگری برای اسراییل به شمار می آمد به همراه داشت.

اسراییل پی برد که مرکاوا یکی از بهترین تانک‌های جهان است ولی این تانک باید بر ضد چه کسی وارد عمل می‌شد؟! طراحان نظامی مایل به تجزیه و تحلیل جنگ‌های گذشته هستند نه جنگ های آینده.

پاتریک رایت مولف کتاب تانک: «مشکل این جاست که ماهیت جنگ آینده نه شامل رویارویی تانک‌ها با هم در فضایی باز بلکه بدون هیچ تردید جنگ چریکی است.

این نوع جنگ موضوعی است که به افراد غیرنظامی مربوط می‌شود که همه راهها را برای حمله به تو امتحان می‌کنند. در چنین موقعیتی به کارگیری خودروهای پیشرفته تکنولوژیک، فایده ای ندارد. این در حالی است که طرح مرکاوا از زمان تصمیم گیری تارسیدن به مرحله ساخت متعلق به گذشته است. اسراییلی ها مرکاوا را تانکی متعلق به زمان گذشته به شمار نمی آورند و اسراییل سالیانه 220 میلیون دلار به طرح تانک مرکاوا کمک می‌کند. استفاده از این تانک باعث ارتقاء تکنولوژیک و حفظ برتری نظامی آن شده است. و به زودی به مرکاوا نقش جدیدی محول شد که در میادین باز نبرد نبود بلکه در محلات متراکم مسکونی (غیر نظامی) درکرانه باختری و غزه و به دنبال شعله ور شدن آتش انتفاضه دوم در سال 2000 انجام می‌شد. چنین نمونه از مبارزه طلبی برای تانک پیشرفته جنگی اسراییل تازگی داشت.

ادامه دارد...

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها