کد خبر: ۱۵۴۷۳۱
زمان انتشار: ۰۸:۳۰     ۱۴ مرداد ۱۳۹۲
سرمقاله امروز روزنامه‌هاي «کیهان،تهران امروز،رسالت،سیاست روز،جمهوری اسلامی،دنیای اقتصاد »را مي‌توانيد در اينجا بخوانيد.
انتقاد حسین شریعتمداری از حضور برخی در فهرست وزرای پیشنهادی دولت جدید، در مطلبی تحت عنوان«انتظار آن است که... »برای ستون یادداشت روز روزنامه کیهان (دوشتبه)را می خوانید:

1- هفت سال پیش- 4 آذرماه 1385- در یادداشتی با عنوان «درسی از ابوترابی» به خاطره‌ای از آن شهید بزرگوار اشاره کرده بودیم، که تکرار آن با توجه به مسائل این روزها و رسالت خطیری که نمایندگان محترم مجلس برعهده دارند، می‌تواند در‌س‌آموز باشد. بخوانید!

«انتخابات مجلس پنجم در پیش بود و بازار تبلیغات انتخاباتی داغ و پررونق. یکی از شب‌ها- 27 فروردین 75- دقایقی بعد از نیمه شب مرحوم شهید ابوترابی زنگ زد و خبر داد که برای مشورت درباره یک کار بسیار ضروری به منزلمان می‌آید و در توضیح آن که چرا نیمه‌شب؟ و چرا تا صبح صبر نمی‌کند گفت؛ فردا‌شب در مشهد مقدس سخنرانی دارد و باید صبح زود حرکت کند.

متوجه شدم که قصد دارد- به روال تقریبا همیشگی- با خودرو به مشهد برود. به ایشان گفتم اگر مسئله خیلی ضروری است چرا با هواپیما به مشهد نمی‌روید که از فرصت صبح فردا هم استفاده کنید؟ پاسخ داد فکر بدی نیست، بنابراین فردا صبح همدیگر را می‌بینیم... و خیلی که به نگارنده تخفیف داد تا به قول ایشان بتوانم استراحت کنم، ساعت 5 صبح فردا قرار گذاشت!... خدا بر درجاتش بیفزاید که به جد از اولیاءالله بود...

صبح فردا در محل ستاد آزادگان به دیدن ایشان رفتم. از این که یکی از گروه‌های سیاسی نام او را در لیست نامزدهای مورد نظر خود جای داده و روی آن تبلیغ می‌کرد، نگران بود. علت نگرانی ایشان را پرسیدم، فرمود اول این که نسبت به منابع مالی آنها تردید دارم و مهم‌تر آن که نمی‌خواهم نام من نشانه تایید برخی دیگر از نامزدهای آن لیست باشد و پرسید؛ آیا به نظر تو این دو موضوع نباید مرا نگران کند؟

حق با او بود و دقت نظرش مثل همیشه ستودنی... به چهره‌اش خیره شدم، گویی مردی از ملکوت به ناسوت آمده و روبرویم نشسته بود! پرسیدم چه تصمیمی دارید؟ گفت؛ نظر تو چیست؟ گفتم؛ تنها راه آن است که بیانیه‌ای صادر کنید و از آنها بخواهید نامتان را از لیست انتخاباتی خود حذف کنند. پرسید؛ آیا اهانت به آنان نیست؟

گفتم؛ اگر علت اصلی را مطرح کنید، خالی از اهانت نخواهد بود زیرا به هر حال و براساس ظواهر امر، نام شما در آن لیست نشانه اعتماد آنها به شماست اگرچه آن را یک ترفند سیاسی می‌دانید که با هدف سوءاستفاده از محبوبیت شما انجام گرفته است... گفت؛ اگر آبرو و محبوبیتی نزد مردم دارم از لطف و عنایت خدا و امانت اوست.

 نمی‌خواهم از این امانت سوءاستفاده شود و در ضمن راضی نیستم با درخواست حذف نامم از لیست به آنها اهانت کرده باشم... گفت‌وگوی آن روز حدود یک ساعت به طول انجامید و سرانجام شهید ابوترابی چند ساعت بعد با صدور بیانیه‌ای ضمن تشکر از حسن ظن آن جریان سیاسی، خواستار حذف نام خویش از لیست انتخاباتی آنان شد و...

هنگامی که از هم خداحافظی می‌کردیم گفت؛ ان‌شاءالله این اقدام مورد رضای خدا باشد، تصمیم دشواری بود اما حالا احساس آرامش می‌کنم، نمی‌خواستم محبوبیتم که هدیه الهی و امانت اوست در تایید برخی از افراد هزینه شود که آنها را برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی شایسته نمی‌دانم و نسبت به محل تامین هزینه انتخاباتی این گروه نیز تردید جدی دارم...»

متن بیانیه آن روز شهید ابوترابی- شاهد بودم که حضرت آقا ایشان را شهید خطاب کردند- اینگونه بود؛
«با تشکر از عنایتی که نسبت به اینجانب داشته و نام مرا در لیست کاندیداهای انتخابی خود برای دوره پنجم مجلس شورای اسلامی از تهران قرار داده‌اید، اینجانب از ابتدا نسبت به انطباق بینش و طرز تفکر برخی از کاندیداهای جناح کارگزاران با ارزش‌های بنیادین انقلاب اسلامی تردید داشتم ولی به دلیل احترام به نظر برخی از آقایان و احتمال آن که این دیدگاه‌ها چندان ریشه‌دار نباشد، دعوت بعضی از عزیزان را در قرار گرفتن در لیست کارگزاران پذیرفتم اما متاسفانه پاره‌ای از مسائل اخیر، از جمله مصاحبه‌ها و اعلام‌نظرهای اقتصادی و سیاسی برخی از کاندیداهای محترم این گروه با رسانه‌های داخلی و خارجی و نیز عملکرد غیرقابل توجیه آنان در تبلیغات انتخاباتی و بی‌پروایی در هزینه‌کردن از بیت‌المال، اینجانب را بر آن داشت تا علی‌رغم احترام به اکثر بنیانگذاران و برخی از کاندیداها [گروه کارگزاران]، به عنوان یک تکلیف شرعی، نارضایتی جدی خود را از قرار گرفتن نام خویش در لیست انتخاباتی کارگزاران اعلام دارم.»

2- این روزها نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در آستانه آزمون بزرگ و سرنوشت‌سازی قرار گرفته‌اند. آزمونی که در خروجی آن باید و انتظار می‌رود بار دیگر نشان بدهند «عصاره فضیلت‌های ملت» هستند و منافع نظام‌اسلامی و مردم پاکباخته، خون داده و خون دل خورده این مرز و بوم را با همه توان پاس می‌دارند.

سخن فقط یک کلمه است و آن نیز سخن من و ما و شما نیست، بلکه سفارش حیات‌آفرین الهی است که «امانت‌ها را به اهلش وا گذارید» آیه 58 از سوره مبارکه نساء. نکته‌ای که رئیس جمهور محترم نیز در سخنان روز شنبه خود و بعد از حکم تنفیذ بر آن تاکید ورزیده و به کلام حضرت‌امیر‌علیه‌السلام استناد کرد که «اصل ‌الدین اداء الامانه و الوفاء بالعهود... اساس دین ادای امانت و وفا به عهد و پیمان است».

3- دیروز آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم کشورمان که برای انجام مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود، بعد از پایان مراسم، فهرست وزیران پیشنهادی کابینه خود را تقدیم مجلس کرد.

آقای روحانی در‌حالی فهرست وزیران پیشنهادی را به مجلس ارائه کرد که مطابق قانون تا دو‌هفته بعد از مراسم تحلیف برای معرفی آنان فرصت داشت. این اقدام رئیس جمهور محترم را باید نشانه‌ای از نظم و انضباط و برنامه‌ریزی همراه با پشتکار دولت جدید تلقی کرده و به فال نیک گرفت.

از سوی دیگر، بخش فراوان و مهمی از سخنان ایشان در این مراسم نیز در تراز رئیس جمهور کشور مقتدر و سرافراز جمهوری اسلامی ایران و درخور تقدیر بود. اما، متاسفانه در فهرست پیشنهادی آقای دکتر روحانی، نام برخی از افراد به چشم می‌خورد که نه فقط کمترین شایستگی و صلاحیتی برای حضور در کابینه ندارند و نقاط سیاه فراوانی در کارنامه مسئولیت‌های پیشین خود دارند، بلکه با آموزه‌ها و برنامه‌های اعلام شده آقای دکتر روحانی برای مدیریت دولت «تدبیر و امید» نیز فاصله‌ای پرنشدنی دارند.

حضور این چند نفر در فهرست پیشنهادی آقای دکتر روحانی با توجه به بینش و منش دیده شده و بارها تاکید شده از سوی ایشان قابل توجیه نیست. به یقین نمی‌توان گفت که رئیس جمهور محترم از هویت افراد مورد اشاره بی‌خبر بوده‌اند، چرا که روحانی به هوشمندی و آگاهی از عرصه سیاسی کشور شناخته می‌شود.

 از سوی دیگر، این احتمال نیز قابل قبول نیست که دکتر روحانی در آغاز کار به گزینه‌هایی روی آورده است که با معیارها و موازین اعلام شده ایشان در تضاد و تناقض بوده و کمترین همخوانی نداشته باشند. پس علت چیست؟

پاسخ این پرسش را تنها بایستی در نکته‌ای جستجو کرد که روز چهارشنبه 9/5/92 طی یادداشتی با عنوان «هدیه مجلس به روحانی و ملت» بر آن تاکید داشتیم. آنجا که آورده بودیم «با توجه به ترکیب کابینه پیشنهادی و برخی از شواهد موجود می‌توان حدس زد- و امروز آن حدس به یقین تبدیل شده است- که آقای روحانی در انتخاب گزینه‌ها، از سوی اصحاب فتنه، مدعیان اصلاحات و کارگزاران به شدت تحت فشار بوده است.

و تاکید شده بود «احساس می‌شود رئیس جمهور منتخب در انتخاب اعضای کابینه خود با مجموعه‌ای از فشارها، انتظارها و رودربایستی‌ها روبرو بوده است و برای خروج از این چنبره دست کمک به سوی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت دراز کرده است.» آیا برای توجیه حضور چند فرد بدسابقه در فهرست پیشنهادی رئیس جمهور، غیر از احتمال اخیر یعنی فشار جریانات یاد شده می‌توان احتمال دیگری را پیش کشید؟! پاسخ منفی است.

4- در این باره گفتنی‌ها بسیار است که به آن خواهیم پرداخت ولی تنها به عنوان نمونه، آیا کسی که در دوران تصدی چندین و چند ساله وزارت نفت، پرونده‌های مفتوح و پاسخ نداده‌ای از انعقاد قراردادهای خسارت‌آفرین و بعضا شبیه ترکمنچای داشته و از جمله در قرارداد ننگین «کرسنت»، گاز ایران را بدون طی مراحل قانونی و از طریق واسطه‌های رشوه‌دهنده با 14 برابر زیر قیمت روز به طرف خارجی واگذار کرده است و... می‌تواند امین ملت ایران در وزارت حساس و سرنوشت‌ساز نفت باشد؟!

مضحک آن که سایت «انتخاب» وابسته به اصحاب فتنه بعد از روشنگری مستند کیهان، برای توجیه این قرارداد ذلت‌بار و مشکوک، عذر بدتر از گناه آورده و نوشته است؛ «مدیرعامل شرکت شارجه دوبی در سال 1378 به دفتر آقای خاتمی مراجعه می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که این قرارداد بسته شود تا مشکل جزایر سه‌گانه ایران حل شود»!

 که باید پرسید؛ اولا؛ مگر آن قرارداد ذلت‌بار بسته نشد؟ پس چرا هنوز هم توهم مالکیت بر جزایر سه‌گانه از سوی طرف‌های خارجی مطرح می‌شود؟ و ثانیا؛ از وزیر نفت وقت و دولت خاتمی که به قول شما برای جلب نظر امارات به این دولت فسقلی باج می‌دهد، چه انتظاری هست که در مقابل باج‌خواهی آمریکا و اروپا سر تعظیم فرود نیاورد؟! و یا درباره وزیر پیشنهادی دیگر باید گفت که صلاحیت ایشان برای نمایندگی مجلس نهم احراز نشده بود، بنابراین چگونه برای تصدی یک وزارتخانه سرنوشت‌ساز معرفی شده است؟!

 و البته، این به معنای عدم صلاحیت ایشان برای برخی از مسئولیت‌های دیگر نیست. و یا فلان نامزد معرفی شده برای وزارت «صنعت، معدن و تجارت» صاحب یک شرکت تجاری بزرگ در حوزه نفت با درآمد و ثروت نجومی است و یا...؟!به یقین نمایندگان مردم از این آزمون بزرگ سرافراز بیرون خواهند آمد. ان‌شاءالله.

در پی برگزاری مراسم تحلیف آقای دکتر روحانی و قرائت سوگند نامه در محضر قرآن مجيد براي اداي تکاليف  قانونی از سوی دولت امید و تدبیر،کورش شجاعي در مقاله ای با عنوان«سخني با رئيس جمهور محترم»برای ستون یادداشت روز روزنامه خراسان این طور نوشت:

جناب آقاي دکتر حسن روحاني رئيس جمهور محترم جمهوري اسلامي ايران سخنان شما در جلسه تنفيذ و تحليف بار ديگر به روشني نشان داد همانطور که رهبر عزيز و فرزانه انقلاب در حکم تنفيذ آورده اند شما «شخصيتي دانشمند و کارآزموده ميدان هاي گوناگون و داراي سوابق جهادي متعدد و مفتخر به حضور در مسئوليت هاي ديني و سياسي هستيد» سخنان شما در اين دو جلسه به خوبي حکايت از اين داشت که انصافاً در حد و تراز رئيس جمهور ايران بزرگ و عزيز سخن مي رانيد .

چرا که هم از ادبيات فاخر در سخن گفتن بهره برديد و هم آنچنان که خواستيد و اراده کرديد، گزيده و سنجيده و البته کاملاً سياستمدارانه لب به سخن گشوديد و اين انتظاري به حق است که مردم از مسئولان و مديران خصوصاً مديران ارشد کشور، انتظار خوب سخن گفتن، گزيده و حساب شده سخن گفتن را داشته باشند و تاکنون و خصوصاً در اين دو جلسه شما با خوب سخن گفتن و استفاده از ادبيات فاخر و سنجيده گويي، انتظار مردم را از رئيس جمهورشان در خوب و سنجيده سخن گفتن برآورده کرديد.

به شما و همکارانتان به خاطر اين ادبيات فاخر و قابل توجه و نگاه دور انديشانه اي که اين گفتار از آنجا نشأت مي گيرد تبريک مي گوييم چرا که تا اين لحظه توانسته ايد به خوبي در قد و قامت يک رئيس جمهور تراز جمهوري اسلامي در مقام گفتار و رفتار در حضور جمع و جلوي دوربين ها به شايستگي ظاهر شويد.

سخنان عميق و گرم و تأثيرگذار شما در جلسه تنفيذ و همچنين رعايت آداب سخن گفتن در جمع نمايندگان مردم به هنگام سوگند در محضر قرآن مجيد براي اداي تکاليف مصرح در قانون اساسي براي رئيس جمهور در حضور تعداد قابل توجهي از روساي جمهور، نخست وزيران و نمايندگان کشورهاي خارجي نيز بسيار قابل توجه و تقدير بود خصوصاً آنجا که به صراحت در مقام و بيان سياست خارجي مورد نظر خود خطاب به ديگر کشورها گفتيد که اگر مي خواهيد جواب و پاسخ شايسته از ايران بشنويد از موضع برابر و با احترام با ملت ايران سخن بگوييد و جمله برازنده تر شما اين بود که گفتيد اگر پاسخ مناسب مي خواهيد به جاي زبان تهديد و «تحريم» با زبان «تکريم» با ملت ايران سخن بگوييد.

 اين ها و بخش هاي بسيار ديگري از صحبت هاي شما از تدبير و اميد و اعتدال که شعار شما در انتخابات بود حکايت دارد. و خدا را شاکريم که عليرغم تمامي تبليغات سوء دشمنان و با وجود تمام تحريم ها و فشارهاي سياسي و اقتصادي، مردم با مشارکت حدود ۷۳ درصدي در انتخابات رياست جمهوري يازدهم حماسه اي به ياد ماندني خلق کردند و با اراده هاي مستحکمشان و عزم جزمشان با مشارکت حداکثري فصلي نو در تاريخ انقلاب و کشور پديد آوردند و آن انتخابات مهم و شورانگيز در فضايي کاملاً امن و آرام در سراسر ايران، با شکوه هر چه تمامتر برگزار شد و بار ديگر قدرت اراده اين مردم به بهترين شکل در پيش چشم جهانيان متجلي شد و خدا را شکر که در اين دنياي ناآرام و خصوصاً در اين منطقه ناآرام و گرفتار درگيري و جنگ و تروريسم، انتخابات مردم ايران در فضايي امن و آرام برگزار شد و مراسم تنفيذ و تحليف رياست جمهوري نيز باشکوه و معنويت خاص و مثال زدني در تاريخ ايران ثبت شد.

چه امانت گرانسنگي

و قدرتي که ۸ سال بر اساس رأي مردم در دو دوره رأي گيري قانوني و رسمي کشور در اختيار رئيس جمهور قبلي دکتر محمود احمدي نژاد و همکارانش بود در عين آرامش و امنيت و بدون هيچ تنشي به رئيس جمهور منتخب مردم با پشتوانه رأي قاطع بيش از ۱۸ ميليون نفر به دکتر حسن روحاني و همفکران و همکارانش منتقل شد و امانتي که مردم با آراء خودشان به يکي از خدمتگزاران مردم سپرده بودند به خدمتگزار ديگري واگذار کردند اما چه مسئوليت و امانت گرانسنگ و گرانبها و سنگين و خطيري. امانت حفاظت و عمل به قانون اساسي که ميثاق ملي کشور است.

امانت حفاظت و پاسداري از مذهب رسمي و نظام جمهوري اسلامي که حاصل مجاهدت ها و خون هزاران هزار شهيد است و امانت بس مسئوليت آور ديگري به نام مديريت امور اجرايي کشور، مسئوليت سنگين حفظ عزت و کرامت مردم و هر روز عزيزتر شدن صاحبان اصلي اين کشور، مسئوليت هر چه به سامان کردن فرهنگ و تمدن ديرپاي ايران زمين، مسئوليت حفظ عزت و استقلال و سرافرازي کشور و ملت در ارتباط با کشورهاي جهان، مسئوليت آماده کردن بستر زندگي هر چه بهتر مردم و شکوفايي هر چه بيشتر معنويت در قلوب و رفتارهاي اجتماعي مردم.

 مسئوليت فراهم تر کردن اقتصاد و معيشتي که شايسته ايران و ايراني باشد براي همه افراد اين جامعه از مردم ساکن در دورترين روستاهاي کشور تا پايتخت نشينان و از همه اين ها مهمتر، مسئوليت هر چه کارآمدتر کردن نظام اسلامي به عنوان ايده اي نو در جهان و الگويي نوين در حکومت داري و اداره کشور و به سامان کردن حيات اجتماعي متعالي براي جامعه انساني، که بي گمان اين مهم، ممکن نمي شود مگر با عمل دقيق به قانون اساسي که مبتني بر شريعت ناب محمدي(ص) است و وفاداري هر چه بيشتر به اصول و مباني و ارزش هاي انقلاب اسلامي و آن چه امام راحل عظيم الشأن و خلف صالحش خامنه اي عزيز بر مبناي حاکميت شريعت و همچنين استقلال، آزادي و کرامت اين ملت و کشور در «جمهوري اسلامي» ترسيم کرده اند.

رئيس‌جمهور همه ملت

جناب آقاي دکتر روحاني هم خود شما به صراحت گفته ايد و هم قانون مي گويد و هم مردم قبول دارند که شما بر اساس رأي مردم و قانون جمهوري اسلامي، تنها رئيس جمهور آن ۱۸ ميليون نفر مردم عزيز و محترمي که به شما رأي دادند نيستيد بلکه شما رئيس جمهور همه ملت ايران با هر سليقه و گرايشي حتي آنان که اصلاً رأي نداده اند هستيد و امروز همه دلسوزان و همه عاشقان ايران اسلامي چشم انتظار و اميدوار موفقيت هاي پي درپي و روز افزون شما هستند.

 و همچنين همانطور که خودتان بارها به صراحت در جلسات متعدد گفته ايد و از نقش رهبري عزيز در ايجاد آن حماسه بزرگ سياسي و مشارکت حداکثري مردم سخن به ميان آورديد بهتر از همه مي دانيد که تاکنون چندين بار رهبري بر همکاري آحاد مسئولان و قوا و شخصيت ها براي کمک به دولت شما تأکيد کرده اند و بر اين مهم در جلسه تنفيذ حکم شما براي چندمين بار تأکيد کردند و بر اين مهم آنچنان اصرار ورزيدند که حتي خواسته خود را در حد درخواست به همه مسئولان و شخصيت ها مطرح کردند پس امروز همه ايرانيان همانند رهبري و همانند همه خدمتگزاران دلسوز ايران اسلامي به موفقيت شما در هر چه به سامان تر کردن امور کشور خصوصاً در عرصه اقتصاد و معيشت مردم و مهار تورم و گراني چشم اميد دارند.

بخشي از انتظارات مردم

گر چه مي دانيم نبايد توقعات را بيش از امکانات بالا برد که بالا بردن بيش از حد توقعات بي‌گمان کار نابجا و بلکه نابخردانه اي است که اگر به آن دامن زده شود مي تواند موجب سرخوردگي مردم شود اما همانطور که تاکنون دقيق و به موقع و حتي دو هفته مانده به پايان مهلت قانوني، شما وزراي پيشنهادي خود را همين ديروز در مجلس و بعد از پايان جلسه تحليف به نمايندگان مجلس معرفي کرديد مردم انتظار دارند آن دسته از اقداماتي که با اصلاح سوءمديريت ها و همفکري بيشتر و هماهنگ کردن دقيق تر و بيشتر مسئولان وزارتخانه ها و دستگاه ها قابل اصلاح است در اولويت کاري خود و همکارانتان قرار دهيد و آن امور را به سامان کنيد.

 از جمله کارهايي که هر چه سريعتر بايد به سامان شود بحث به سرانجام رساندن مشکل دارو و پس از آن ترخيص کالاهاي اساسي از گمرکات است چرا که اين مسئله، به خاطر برخي سوء مديريت ها و ناهماهنگي ها در داخل کشور به وجود آمده پس هر چه سريع تر نيز مي توان و بايد براي حل آن و به سرانجام رساندن آن اقدام اساسي انجام داد.

البته از اين گونه مسائل در کشور کم نيست که شما با درايت و حسن مديريت مي توانيد اين جمله کارها را هر چه سريعتر به سامان برسانيد و لااقل به بخشي از وعده هاي خود در جريان تبليغات انتخاباتي در همين مدت کوتاه جامه عمل بپوشانيد و البته پر واضح است که حل برخي مسائل و مشکلات و به سامان کردن برخي امور نيازمند برنامه ريزي هاي دقيق، تعيين اهداف و سپري شدن هفته ها و ماه هاي متمادي است مانند کاهش واردات و تکيه بر محصولات داخلي و رونق بخشي به توليدات کشاورزي و صنعتي با حمايت هاي موثر و واقعي از توليد.

اما شما بهتر مي دانيد که هر چه نور اميد در دل مردمان پرفروغ تر شود و اعتماد و اطمينان آنان بيشتر جلب شود امور کشور نيز سريعتر به سامان مطلوب مي رسد. همانطور که شاهد بوديم قيمت برخي از کالاها و اجناس و خصوصاً ارز و طلا در همين مدت که بحث رياست جمهوري شما مطرح شده بود در بازار دچار کاهش و تغييرات قابل توجهي شد.

سخنان گزيده ديگري نيز وجود دارد

اما جناب آقاي دکتر روحاني رئيس جمهور محبوب ايران از شما انتظار است همانطور که در جلسه تنفيذ و تحليف، خوب و گزيده و سنجيده و فاخر سخن گفتيد تا پايان دوره خدمتتان به اين مردم عزيز همچنان خوب و گزيده و صريح و شفاف و صادقانه با مردم سخن بگوييد گر چه به عنوان کوچکترين عضو اين جامعه بر اين باورم که در جلسه تحليف مي توانستيد سخنان گزيده ديگري نيز بر زبان برانيد که جاي آن را بسي خالي ديدم که ذکر آن را در صورت توفيق به مجال ديگري وامي گذارم و در اين مقال به اشاره اي کوتاه بسنده مي کنم آنجا که گفتيد مردم عزت مي خواهند، شما که اهل گزيده سخن گفتن هستيد مي توانستيد بگوييد که مردم عزت بيشتر مي خواهند و مي توانستيد بگوييد که مردم کرامت بيشتر مي خواهند، بگذريم. در باب سياست خارجي و سياست داخلي نيز در کنار سخنان سنجيده و گزيده تان مي توانستيد سخنان سنجيده و گزيده ديگري نيز بيان کنيد، بگذريم.

 با اين حال و با اين همه، ارزش سخنان فاخر و گزيده و سنجيده شما در اين دو جلسه به هيچ عنوان قابل کتمان نيست و همچنان که پيش تر اشاره شد جاي تقدير دارد. جناب آقاي رئيس جمهور مردم انتظار دارند همانگونه که خوب سخن مي گوييد و همانگونه که در جلسه تنفيذ به صراحت گفتيد «سنگيني بار اين رأي و تنفيذ را درک مي کنم» و در جاي ديگر تأکيد کرديد به «عهدي که با مردم بسته ام وفادارم» به تمام حرف هايتان و خصوصاً به سوگندتان و به ويژه به رأي قاطع پشت سرتان و اعتماد ملت بزرگ ايران که امانتي شد براي به دست گرفتن امور کشور در دست شما، هم در سخن و هم در عمل تا هميشه وفادار بمانيد.

 نيک مي دانيم همانطور که رهبري فرمودند بايد به شما و همکارانتان فرصت داد تا در عرصه عمل ميزان وفاداريتان به عهدتان و ميزان تواناييتان و قدرت عمل به وعده هايتان را اثبات کنيد. اين گوي و اين ميدان، براي شما و همکارانتان صميمانه آرزوي موفقيت و توفيق داريم هر چند نسبت به بعضي از افراد پيشنهادي شما براي مسئوليت وزارت از بابت توانمندي ها و شايستگي هاي لازم و کافي، انتقاد داريم اما به انتخاب شما و رأي مجلس هر چه باشد احترام مي گذاريم و اميدوارانه چشم انتظار موفقيت هاي شما منتخب محترم مردم هستيم. خدايتان يار باد.
 
احمد خرم(وزیر راه وترابری اصلاحات)با نگارش یادداشتی با عنوان «رای به وزرای پیشنهادی رای به انتخاب ملت است»برای ستون سرمقاله امروز روزنامه ارمان یادآور شد:
 
رای اعتماد دادن نمایندگان ملت به کاندیداها را باید علی القاعده نشان از احترام آنها به رای ملت دانست. مردم با رایشان در انتخابات اخیر به گفتمان اعتدالگرایی رو کردند؛ بنابراین نمایندگان ملت هم با حاکمیت اعتدال و عقلانیت بعید می‌دانم خلاف جو حاکم رفتار کنند و با توجه به شرایط واعلام مواضعی که آقای روحانی در جلسه تحلیف داشت به نوعی با لجبازی بخواهند جلوی حرکت دولت اعتدال وامید را بگیرند.

فکر می‌کنم علی القاعده همه باید رای بیاورند، بخصوص اینکه تیم اقتصادی آقای روحانی یک تیم اقتصادی بسیار قوی وکارآمد واز همه مهم‌تر هماهنگی است. مجلس باید متوجه باشد که این تیم هماهنگ و قوی قادر است مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را که به عنوان اصلی‌ترین خواسته مردم مطرح است در نظر داشته باشد.

حتی در دوران دفاع مقدس هم آنقدر به مردم ما فشار نیامد که اکنون آمده است. باید به سرعت وزرای جدید و تیم جدید مهم‌ترین و اصلی‌ترین و ریشه‌ای‌ترین مشکل مردم را که رشد نقدینگی در جامعه است را به شدت کنترل کنند؛ نقدینگی مهم ترین عامل تورم است، دولت باید در ابتدای امر نسبت به جمع آوری نقدینگی در جامعه اقدام کند. در کنار نقدینگی عامل مهم‌تری که اقتصاد کشور را به حد بحرانی می‌رساند تحریم‌ها و فشارهای ناشی از تحریم‌هاست.

الان کشور در ورود مایحتاج ضروری مردم بخصوص ورود ماشین‌آلات سرمایه‌ای وتولیدی دچار مشکل شده است؛ تحریم‌ها باعث کاهش تولید و ضربه وارد شدن به اقتصاد کشور شده است. اینها مشکلاتی است که دولت آینده باید با آن دست و پنجه نرم کند اما دولت گذشته یعنی دولت نهم و دهم هم در وخیم‌تر شدن اوضاع کشور موثر بوده است، دولت‌های گذشته با وارد کردن بیش از اندازه کالاهای مصرفی از چین یک میراث بسیار بد را برای دولت روحانی به جای گذاشته‌اند.

 مثلا در بحث حمل ونقل وترانزیت آخوندی وزیرمسکن وشهر سازی با مشکلات عمده‌ای روبروست؛ از یک طرف ناوگان ترانزیت کشور به‌روز نشده از طرف دیگر ما با وارد کردن هووی چینی هزینه سرسام‌آوری را به دولت یازدهم تزریق کرده‌اند، هووی چینی درست است که یک درصد از ناوگان حمل ونقل کشور را شامل می‌شود اما دهها برابرآن خسارت‌های جانی و مالی برای ما دارد.

 براساس همین دلایلی که گفتم بعید می‌دانم مجلس بخواهد به تیم اقتصادی دولت رای عدم اعتماد دهد اما در مورد وزارت کشور من طی چند روز گذشته با استان‌ها تماس داشته‌ام؛ این استان‌ها اغلب استان‌هایی بوده‌اند که محل خدمت من محسوب می‌شدند همه می‌پرسیدند که آقای رحمانی فضلی چقدر سابقه مدیریتی برای اداره کشور دارند؟

 فکر می‌کنم بعضی از انتخاب‌ها در آینده نشان خواهد داد که انتخاب‌های درستی نبوده‌اند. خیلی از آدم ها و مدیران هستند که دارای تجربه بیشتری نسبت به آقای رحمانی‌فضلی هستند. فکر می‌کنم انتخاب ایشان برای وزارت کشور توسط دکتر روحانی یک انتخاب حداقلی بوده است. آقای رحمانی فضلی در صورت انتخاب به عنوان وزیر کشور باید با این رویکرد به سمت جلوحرکت کند که از نیروهای باتجربه به عنوان فرماندار و استاندار استفاده کند. ایشان در صورت تایید با یک نگاه تعدیل شده می‌تواند برکرسی وزارت بنشینند.

سيدجواد سيدپور(كارشناس مسائل مصر)در مقاله ای با عنوان «حالا وقت كار، كار و كار است»برای ستون یادداشت روز روزنامه تهران امروز این طور نوشت:

با انجام مراسم تنفيذ و تحليف، حسن روحاني فعاليت خود را به‌عنوان رئيس‌جمهور جديد ايران آغازكرده است و انتظار مي‌رود كه فصل جديدي از كار و تلاش مطابق منشوري كه روز گذشته ازتريبون مجلس قرائت كرد، عملياتي كند. ظاهرا آقاي رئيس‌جمهور خود بيش ازهمه مي‌داند كه شرايط پيچيده‌تر و فرصت كمتراز آن است كه بشود آن را هدر داد به همين دليل و بدون از دست دادن كمترين زماني- حتي به اندازه يك روز- به صلاح نيست امور معطل بماند، در نتيجه كابينه پيشنهادي خود را همزمان با مراسم تحليف براي اخذ راي اعتماد تقديم مجلس كرد و اميد مي‌رود مجلس شوراي اسلامي نيز با همين سرعت به دولت جديد در تركيب نهايي كابينه كمك كند.

عزيزي مي‌گفت: «راه مبارزه با آمريكا كار، كار و كاركردن است.» اكنون كه دكترروحاني و كابينه تازه‌نفسش مي‌رود تا آرام آرام بر مصدر امور بنشيند شايسته است كه عصر نوين كاركردن را با تلاشي مضاعف و روحيه‌اي جهادي درآميزند تا بتوانند جواب مناسب و درستي به اعتماد مردم بدهند. اين اعتماد تقويت نمي‌شود مگر اينكه مردم به نيكي ازمسئولان خود كار و تلاش صادقانه ببينند. اما آفت كار، اختلاف است. همه باور دارند كه اختلاف ريشه اصلي و اساسي از كارافتادن مسئولان و مديران براي خدمت به مردم است.

حال كه جناب دكتر روحاني با رويكرد تدبير و اميد سكان دولت اعتدالي را برعهده گرفته‌اند و مستظهر به سرمايه اجتماعي مورد نظر نيز هستند بايد در تدبير امور به گونه‌اي عمل شود كه اختلاف‌ها به آشتي و دوستي‌ها به سرمايه‌اي كلان‌تر براي بهبود شرايط عمومي و اقتصادي كشورمنجرشود چرا كه اكنون جامعه جوان ايراني ازمشكلات اقتصادي همچون گرانی و بیکاری و معضلات اجتماعی و فرهنگی رنج مي‌برد كه نيازمند برخورد حكمت آميز و خردورزانه مديران است.

براي اينكه به هم افزايي بيشتر اجتماعي برسيم و توان كار و تلاش را در كشور افزايش دهيم بايد اختلافات را كاهش داد و گفته حضرت امام خميني(ره) را در سرلوحه امور قرار دهيم كه: «تفرقه ازشيطان است و وحدت كلمه و اتحاد ازرحمان.» مخصوصا در اين برهه از زمان كشور بيش ازهر وقت ديگر نيازمند كارهمدلانه و تلاش همه جريان‌ها و گروه‌هاي سياسي است.

نكته بسيار مهمي كه رهبر معظم انقلاب نيز در مراسم تنفيذ بر آن انگشت تاكيد نهادند همين بود كه «همه جريان‌ها به رئيس‌جمهورو دولت جديد كمك كنند.» اميد است در سايه اين همدلي، دولت جديد بتواند گام‌هاي مناسب و درستي براي تحقق پيشرفت و عدالت در جامعه بردارد.اما يادمان باشد برای اینکه نشان داده شود کارمی شود لازم نیست فقط آمار بدهیم زیرا مردم خودشان متوجه می شوند و مي‌توانند تشخيص دهند چه كسي كار مي‌كند و چه كسي شعاركاركردن مي‌دهد.

انسان اگر درخیابان قدم بزند متوجه می شود مردم راضی هستند یا نیستند. رضايت مردم اصل اساسي همه امورومعيار درستي عملكرد وزرا و كارگزاران در نظام اسلامي خواهد بود. مردم مي‌خواهند بيش ازآنكه حرف عدالت را بشنوند طعم واقعي آن را درزندگي خود بچشند، لذا اين امرميسر نمي‌شود مگرآنكه مسئولان رفتارعادلانه در پيش گيرند.اكنون همه چيز براي كار كردن مهيا شده و اميد است دولت جديد راه مبارزه كردن با فقر،فساد،تبعيض و دشمنان قسم خورده ايران اسلامي را كه چيزي جز كار،كار و كار نيست به همه آحاد جامعه به درستي نشان دهد.

در ادامه مقاله امروز روزنامه رسالت را به قلم صالح اسکندري وبا عنوان«استحکام ساخت دروني قدرت» می خوانید:

رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفيذ رئيس جمهور يازدهم تلاش براي استحکام ساخت و اقتدار دروني کشور را درس بزرگ فشارهاي اقتصادي دشمنان برشمردند و تأکيد کردند: "بايد هرچه مي توانيم خود را در داخل مقتدر کنيم و دل به بيرون نبنديم چرا که هر کس به بيرون دل ببندد وقتي با فشارها مواجه مي شود خلع سلاح خواهد شد."

ساخت دروني قدرت متشکل از اجزا و واحدهاي به هم پيوسته اي است که برآيند افزايش توان هر يک از اين واحدها مي تواند منجر به تقويت مقوله "اقتدار ملي" در يک کشور گردد. اجزاي ساخت دروني قدرت هم در حوزه هاي نرم افزاري و هم در حوزه هاي سخت افزاري با تکيه بر ظرفيت هاي بومي و توانمندي هاي داخلي قابل تعريف هستند. اين رويکرد به مقوله اقتدار ملي در برابر نظريات "وابستگي"و "وابستگي متقابل" قرار دارد و اگر چه به ظاهر تابعي از درون گرايي است اما در پي ايجاد موازنه براي تعاملات استراتژيک به منظور گريز از رويکردهايي است که تغلب قهريه را ترجيح مي دهند.

در دنياي امروز اگر چه وانمود مي شود که اقتدار ملي کشورهاي مختلف تابعي از قوه قهريه نيست اما کشو رهاي مقتدر به نحو "هوشمندانه اي" با ترکيب قدرت هاي سخت و نرم به دنبال همان غلبه قهري سنتي هستند که يادآور "کلنياليسم"سابق و دوران استعمار است. خيلي ساده انگاري است که برخي خوي سلطه طلبي کلوب قدرت در دنيا را در قفاي شعارهاي شيک و پر زرق و برق جهان وطني و وابستگي متقابل انکار مي کنند و با توسل به چند مثال دم دستي مانند کره جنوبي، امارات متحده عربي، ترکيه و ... به دنبال اثبات اين نظريه هستند که اگر مي خواهيم به اقتدار ملي برسيم ناگزيريم که دم" کدخدا" را ببينيم  و به سمت وابستگي متقابل برويم. اگر چه اين رابطه شبيه ارتباط همزيستي مسالمت کروکوديل ها و پرنده "طير تمساح" باشد که پرنده با تغذيه از بقاياي غذا در لابه‌لاي دندانهاي کروکوديل به حيات خود ادامه مي دهد.

اين مدل همزيستي اگر چه در الگوي زندگي حيواني با توجه به اقتضائات اکوسيستمي قابليت تحقق مي يابد اما در هيچ دوره تاريخي و در هيچ جغرافياي مکاني شايسته زندگي شعوب و اقوام مختلف انساني نبوده است. ملت ها را نمي توان براي بقا و يا به قول امروزي ها زندگي بهتر وادار کرد که لاي دندان هاي قدرت هاي بزرگ را پاک کنند و يا از پسمانده غذاي آنها ارتزاق کنند با علم به اينکه مي دانند اگر شرايط اقتضا کند آنها نيز طعمه قدرت هاي بزرگ مي شوند.

 اين منطق همزيستي حيواني  امروز به وابستگي متقابل در دنياي انساني ترجمه شده است و از همين روست که برخي مي گويند اگر به کدخداي جهاني باج بدهيم و زير پايش را در منطقه جارو کنيم او نيز مهلتي براي نفس کشيدن ما مي دهد. منتهي فرق اينجاست که حيوان از روي "غريزه" فرصت زندگي به همزيست خود مي دهد اما کدخدا از روي "اراده" هر وقت تاريخ مصرف رعيت بي دردسر يا همان کشور معمولي تمام شد جام شوکران را به دستش مي دهد.

 نمونه  عيني اين اتفاق شبيه همين بلايي است که امروز در ترکيه سر اردوغان آمده و يا در مصر جناب مرسي بدان دچار شده است. هنوز هيچ کس بحران اقتصادي آسياي جنوب شرقي را فراموش نکرده که چطور يک شبه آن هيمنه اقتصادي با يک عطسه کدخدا و خروج سرمايه هاي صهيونيست ها از هم پاشيد.

بحمدالله جمهوري اسلامي ايران نزديک به يک دهه است که از اين مباحثات بي مبنا و بي نتيجه عبور کرده است و تمام مولفه هايي که مربوط به افزايش توان اجزاي ساخت دروني قدرت اعم از اهرمهاي علمي و تکنولوژيک، اقتصادي، سياسي، نظامي، امنيتي، فرهنگي، اجتماعي و مذهبي را به کار انداخته و اگر بر اساس خطکش اقتدار ملي "هانس.جي . مورگنتا" نظريه پرداز روابط بين الملل آمريکايي در سطح داخلي، منطقه اي و جهاني قضاوت کنيم در اکثر شاخصها پيشرفت داشته است.

امروز با روي کار آمدن دولت يازدهم مديريت عوامل و اجزاي ساخت دروني قدرت در گرو اهتمام به برخي شاخصهاست که در ادامه بدانها اشاره مي شود.

 -1 وحدت ملي: يکي از شعارها و ارزشهاي افزوده دولت يازدهم که مورد اشاره دکتر روحاني در مراسم تنفيذ هم قرار گرفت مقوله تعميق وحدت ملي است.تحقق وحدت ملي در ميان توده هاي مردم و تسري آن به سطوح عالي كشور و در ميان نخبگان مي تواند مايه اقتدار ملي باشد. البته اين مسير لزوما يك طرفه نيست بلكه با وحدت كلمه نخبگان در مواضع اصولي مي توان مسير اتحاد ملي را هموار نمود.

 بدون ترديد يكي از مقدمات افزايش وحدت ملي بسط استنباطهاي مشترك از مفاهيم بنيادين در بين نخبگان به عنوان يک فرايند پيچيده است كه در نهايت معطوف به كارآمدي نظام سياسي است.در واقع اجماع نخبگان در مسائل اصولي و فروكاهيدن تعارضات فلسفي به اختلاف نظر در روشها و سياستها به تدابير عقلايي براي اداره كشور در يك فضاي سياسي امن مي انجامد.

 بر اين اساس به نظر مي رسد دولت يازدهم بايد در توسعه برداشتهاي مشترك در بين نخبگان كه مقدمه وحدت ملي است از دولت نهم و دهم كارنامه موفق تري داشته باشد.

-2 پايبندي به ارزشهاي اسلامي و رهنمودهاي امام خميني(ره): رهبر معظم انقلاب اسلامي در مراسم تنفيذ حجت الاسلام روحاني خطاب به رئيس جمهور، مسئولين و مردم  الطاف الهي، حضور مردم و تلاش مسئولان را زمينه ساز ناکامي دشمنان و دستيابي به پيشرفتهاي تحسين برانگيز خواندند و خاطرنشان کردند:" همه اين موفقيتها به برکت پايبندي به اسلام و ارزش‌هاي اسلامي و عمل به رهنمودها و خطوط روشني بوده است که امام بزرگوار براي ملت به يادگار گذاشته است.

" نقشه راه اقتدار ملي تاكيد بر ظرفيتهاي بومي و اسلامي جامعه ايران است. در سي سال گذشته ثابت شده است پايبندي دولتها به گفتمان انقلاب اسلامي و منطق امام خميني(ره) به عنوان نرم افزار كشورداري در ايران يكي از عوامل تاثير گذار بر اقتدار ملي است. به تعبير حضرت امام خميني(ره) علت موجده انقلاب اسلامي همان علت مبقيه آن است. بر اين اساس تنها يك الگوي مديريت انقلابي قادر است انقلاب را از بليه انحرافات حفظ كند.

اقتدار ملي بسته به اعتقاد و ايمان مسئولين به محتوا و اصول انقلاب اسلامي است. به تعبير مقام معظم رهبري در انتقاد به رگه نفوذي سكولار در برخي دولتهاي گذشته "نظام انقلابي، بر مبناي دين و بر مبناي اسلام و بر مبناي قرآن شكل گرفته و به همين دليل از حمايت ميليوني اين ملت برخوردار شده و جانهايشان را كف دستشان گرفته اند و جوانهايشان را به ميدانهاي خطر فرستاده اند؛ آن وقت مسئولان يك چنين نظامي دم از مفاهيم سكولاريستي بزنند؟! "يكي بر سر شاخ و بن مي بريد”؛ يعني خودشان بنشينند و بنا كنند بن اين مبنا و قاعده را كلنگ زدن! خيلي چيز خطرناكي بود.( بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار رئيس جمهوري و اعضاي هيئت دولت2 1387/6/)

از اين منظر دولت يازدهم بايد از دولت هاي نهم ودهم در اداره كشور انقلابي تر، در پايبندي به ارزشها و آرمانهاي انقلاب و حضرت امام خميني(ره) اصولگرا تر و در پاسداري از بافت الهي نظام مصمم تر باشد. اعتدال که شعار اين دولت است چيزي جز پايبندي به ارزشهاي اسلامي و رهنمودهاي امام راحل نيست. خط اعتدال بازخواني و التزام به وصيت نامه سياسي-الهي بنيان گذار کبير انقلاب اسلامي(ره) است.

 3 - استمرار پيشرفت هاي علمي: يکي از موضوعاتي که در استحکام ساخت دروني قدرت از اهميت درجه يک برخوردار است مسئله استمرار پيشرفت هاي علمي است. بديهي است نوع نگاه دولت آينده در ادامه مسير توليد علم و نهضت نرم افزاري موثر است.نگاه ويژه دولتمردان به دانش و فناوري مولود نگرش هاي ايدئولوژيك و بلند مدت به مسئله پيشرفت يك جامعه و اكتساب عزت ، اقتدار ، استقلال، هويت، امنيت و رفاه است.

 بر اين اساس يكي از مهمترين عوامل تاثيرگذار بر اقتدار دولت يازدهم تاكيد بر گفتمان پيشرفت و نوآوري هاي علمي باشد. پيشرفت جامعه اسلامي به خصوص پيشرفت ايران به عنوان ام القراي جهان اسلام به لحاظ ايدئولوژيك سرخط استقلال و اقتدار مسلمين است و در جهاني كه توليد كنندگان علم حرف اول و آخر را مي زنند جوامع مسلمان بايد براي عقب ماندگي هاي خود چاره جويي عاجل نمايند.

4- حل مسائل اقتصادي: حل عالمانه و خردمندانه مشکلات اقتصادي و اثبات کارآمدي نظام اسلامي در اداره جامعه نقش مهمي در تحکيم مولفه هاي ساخت دروني قدرت چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت دارد. در کوتاه مدت رسيدگي به مشکلات اقتصادي پاسخگويي به مطالبات عمومي است. تحليل راي رئيس جمهور منتخب نشان مي دهد که حل مشکلات اقتصادي يکي از پايه اي ترين دلايل راي ملت به دکتر روحاني بوده است.

مردم مي خواهند تغييراتي فوري و اساسي در معيشت و زندگي روزمره خود احساس کنند. اين پاسخگويي مولد اعتماد و سرمايه هاي اجتماعي براي دولت و نظام است و مي تواند نقش بسزايي در استحکام ساخت دروني قدرت داشته باشد.
در بلند مدت نيز تقويت بنيه اقتصادي، تحکيم زيرساخت ها، افزايش رشد اقتصادي کشور به طور مستقيمي با اقتدار ملي ارتباط دارد. توانمندي اقتصادي ضمن برقراري موازنه با دنياي پيرامون امکان تعاملات استراتژيک را فراهم مي کند و مانع سوء استفاده دشمن از اهرم هاي اقتصادي در تهديد ملت ايران مي گردد.

اميد است دولت يازدهم در پايان دوره بتواند ميزان رشد اقتصادي منطبق با برنامه را محقق کند و به اين مهم باور داشته باشد که تحقق اين اهداف تنها و تنها با تکيه بر ظرفيتها و توانمندي هاي داخلي و در عين حال برخورد خردمندانه و حکيمانه با دنيا موثر است. اگر تمام برنامه هاي پايه اي و اساسي بر مبناي برقراري رابطه سياسي با غرب ريخته شود به راحتي اين دولت در صورت تداوم قريب به يقين سياست هاي خصمانه غرب خلع سلاح مي شود.

روزنامه جهان صنعت در ستون سرمقاله امروز خود مطلبی تحت عنوان«کسی به فکر اجاره‌نشین‌ها  نیست »به قلم غلامرضا کیامهر به چاپ رساند که در انتها می آید:

 - امروز بسیاری از خانوارهای ایرانی حتی خانوارهایی که می‌توان آنها را جزو طبقه متوسط جامعه به حساب آورد به دلیل گرانی فوق‌العاده قیمت مسکن و نداشتن نقدینگی لازم در خانه‌های استیجاری زندگی می‌کنند که متاسفانه...

... به دلیل افزایش شدید نرخ اجاره‌بها در سال‌های اخیر که البته آن هم تابعی از گرانی قیمت مسکن است به طور میانگین بیش از 50 درصد درآمد ماهانه این گروه از خانوارها صرف پرداخت اجاره‌بهای مسکن می‌شود. تاثیرات بسیار سویی که پرداخت چنین اجاره‌بهای سنگینی بر کاهش سطح رفاه خانواده‌های اجاره‌نشین و محروم شدن آنها از بسیاری از مواهب زندگی دارد، برکسی پوشیده نیست.

به خصوص با افزایش دایمی نرخ تورم و افزایش بی‌سابقه سطح عمومی قیمت‌ها در دو، سه سال اخیر کاهش سطح رفاه اجاره‌نشین‌ها از همیشه بیشتر شده تا جایی که می‌توان گفت هم مشکل عمومی مسکن و هم هزینه سنگین اجاره‌بها از عوامل موثر در کاهش شدید نرخ ازدواج و نیز افزایش چشمگیر آمار طلاق در سال‌های اخیر بوده است.

اقدام دولت نهم و دهم در اجرای پروژه بسیار پرهزینه مسکن مهر در سراسر کشور را می‌توان پاسخی به این معضل بزرگ اقتصادی، اجتماعی یعنی تامین مسکن ارزان‌قیمت برای خانواده‌های فاقد مسکن به حساب آورد اما برخلاف انتظار دولت اجرای پروژه مسکن مهر نه‌تنها تاثیری در متوقف ساختن سیر صعودی قیمت مسکن و اجاره‌بهای مسکن نداشت که کاهش میزان معافیت مالیاتی اجاره‌بها در قانون جدید مالیات به عامل جدید اما بی‌سروصدا و اعلام نشده‌ای در افزایش نرخ اجاره‌بها به خصوص در کلانشهر تهران تبدیل شد.

به این ترتیب که تا پیش از تصویب این قانون آپارتمان‌های تا 150 مترمربع از پرداخت مالیات درآمد اجاره‌بها معاف بودند که خود این موضوع مشوقی برای مالکان آپارتمان‌ها برای مطالبه اجاره‌بهای کمتری از مستاجران بود. اما در قانون جدید مالیات سقف معافیت مالیاتی خانه‌های استیجاری در تهران 70 مترمربع تعیین شده که با این کاهش سقف آپارتمان‌های بیشتر از 70 مترمربع مشمول پرداخت مالیات اجاره‌بها قرار می‌گیرند در واقع این مستاجران هستند که باید مالیات اجاره‌بها را به شکل پرداخت اجاره‌بهای بالاتر به موجران، به دولت پرداخت کنند، موضوعی که متاسفانه نه مطبوعات و نه سایر رسانه‌های عمومی توجهی به آن نشان نداده‌اند.

تاثیرات کاهش سقف معافیت مالیاتی واحدهای مسکونی استیجاری به 70 مترمربع علاوه بر فشاری که بر بودجه خانواده‌های حقوق‌بگیر و متوسط به پایین جامعه وارد می‌سازد، سبب رویگردانی هرچه بیشتر موجران و مستاجران از عقد قراردادهای رسمی اجاره در دفاتر اسناد رسمی منجر به کاهش عملی درآمد دولت از مالیات اجاره‌بها خواهد شد ضمن آنکه این امر نشان می‌دهد مانند بسیاری از مسایل دیگر در ارتباط با کاهش یا حل معضل مسکن برای مردم وحدت رویه لازم در دولت نهم و دولت گذشته وجود نداشته و مبنای بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها را سیاست‌های بخشی‌نگری تشکیل می‌داده است.

 بخشی‌نگری معضل بزرگی است که دولت یازدهم باید برای رفع آن چاره‌اندیشی کند. این درست نیست که دولتی با هدف گرهگشایی از مشکل مسکن مردم با صرف هزینه‌هایی فراتر از توان مالی کشور اقدام به اجرای پروژه‌ای به نام مسکن مهر کند و در همان دولت دستگاه مالیاتی با بخشی‌نگری‌های خاص و مثال‌زدنی خود اقدام به کاهش سقف معافیت مالیاتی واحدهای مسکونی استیجاری کند تا درآمدهای مالیاتی دولت را افزایش دهد، دولتی که بیش از حد و اندازه بزرگ و پرهزینه است و با این قبیل مالیات‌ها هزینه آن تامین نمی‌شود چه اگر دولتی قصد تامین مسکن برای مردم را دارد باید از دست زدن به هرگونه اقدامی که هزینه مسکن مردم را افزایش دهد، خودداری ورزد.

همان‌طور که پیشتر ذکر آن رفت، مشکل مسکن صرفا یک مشکل اقتصادی نیست بلکه جنبه‌های اجتماعی آن‌که با کیان خانواده ارتباط دارد در مواردی مهم‌تر از جنبه‌های اقتصادی آن است به همین سبب تا جایی که به موضوع مسکن استیجاری و اجاره‌نشین‌ها مربوط می‌شود این انتظار از دولتی که مردم چشم امید فراوان به کلید مشکل‌گشای آن دارند وجود دارد که با بازنگری قانون مالیات، سقف معافیت مالیات بر اجاره‌بها را افزایش دهد تا از این طریق موجبات تعدیل هزینه اجاره مسکن را برای میلیون‌ها اجاره‌نشین در مملکت فراهم سازد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها