کد خبر: ۱۵۵۳۸۷
زمان انتشار: ۱۸:۴۹     ۱۵ مرداد ۱۳۹۲
رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبر پرس‌تی‌وی مبنی بر اینکه "دولت اقدام عملی به جز مذاکره برای مقابله با تحریم‌ها و تحقق شعار تغییر دارد؟"، گفت: می‌دانید که تحریم‌ها بر خلاف ادعای آنهایی که تصویب‌کننده تحریم بودند، هدفش در عمل ایجاد فشار بر اقشار مختلف مردم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن روحانی افزود: اینکه گفته می‌شود با تحریم‌ها جلوی فعالیت هسته‌یی و موشکی ایران گرفته می‌شود، کاملا بی‌اساس است و خودشان هم می‌دانند چون وقتی ما امروز برای خرید مایحتاج عمومی مردم حتی گندم و نقل و انتقال مالی با مشکلات فراوان مواجه هستیم و بهتر از همه خودشان این را می‌دانند اما به کشورهای مختلف برای نقل و انتقال فشار می‌آورند، معلوم است هدف این تحریم نه برنامه‌ هسته‌یی و نه برنامه موشکی نیست بلکه فشار بر زندگی مردم است؛ البته مردم ما ثابت کرده‌اند که در برابر فشار خارجی می‌ایستند، ایستادگی می‌کنند و ایستادگی خواهند کرد.

وی افزود: ما به عنوان خدمتگزاران مردم وظیفه داریم که با اتخاذ سیاست‌های معتدل داخلی و خارجی با تحریم مقابله کنیم و انتظار مردم این است که معضلات اقتصادی آنها را حل کنیم و رفع مشکلات اقتصادی مردم سرلوحه کار ما باشد پس مذاکره جدی را با طرف خارجی شروع خواهیم کرد و نشان خواهیم داد که در این مذاکرات جدی هستیم.

روحانی با تاکید بر اینکه "هرگز دست روی دست نمی‌گذاریم که طرف خارجی جواب مثبت یا منفی بدهد"، تصریح کرد: ما برای شرایط حال برنامه داریم و طبق برنامه فعلی شرایط را ادامه می‌دهیم که اسم آن را می‌توانید اقتصاد مقاومتی یا استقامتی بگذارید اما در عین حال برای رفع تحریم‌ها درنگ نخواهیم کرد و همه توان خود را در این مسیر بکار خواهیم گرفت که یکی از آن راه‌های اساسی مذاکره است و ما بر آن تاکید می‌کنیم؛ البته با داشتن اراده جدی سیاسی برای رفع نگرانی‌های مشترک دو طرف.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در ادامه در برابر پرسش خبرنگار واشنگتن تایم مبنی بر اینکه "با توجه به شکست مذاکرات 1+5 آیا به مذاکره مستقیم با آمریکا فکر می‌کنید و آیا در آینده به دیپلمات‌های آمریکایی جهت صدور ویزا برای ایرانیان و باز کردن بخش کنسولی در ایران اجازه خواهید داد؟"، پاسخ داد: خوش‌بینی ایشان خیلی زیاد بود و هنوز تا آن نقطه فاصله زیادی داریم.

وی افزود: موافق تعبیر ایشان نیستم که مذاکرات با 1+5 به شکست منجر شده است اما به نتایج مورد نظر نرسیدیم و ما با 1+5 مذاکرات صریح‌تر و جدی‌تری خواهیم داشت. بعد از اینکه مسئولان محترم این مذاکره در دولت تعیین شوند، این مذاکرات شروع می‌شود.

روحانی با اشاره به مقدمه خبرنگار واشنگتن تایمز مبنی بر اینکه چون مذاکره با 1+5 به شکست منجر شده است پس باید مذاکره مستقیم با آمریکا داشته باشیم، گفت: به مقدمه نیاز نداریم و ما با هرکس که با حسن نیت حاضر باشد با ما حرف بزند و ما احساس کنیم منافع ملی‌مان در آن مذاکره تامین می‌شود مشکلی نخواهیم داشت و طرف ما هرکس می‌تواند باشد ولو آمریکا باشد.

رییس‌جمهور ادامه داد: اقدامات آینده ما وابسته به این است که حسن نیتی را در طرف آمریکایی ببینیم و مشاهده کنیم آمریکایی‌ها برای مذاکره جدی هستند و دنبال زبان فشار و تهدید نیستند چون ما سیاستی را که آنها تعبیر به چماق و هویج می‌کنند هیچ‌وقت نمی‌پسندیم و الان هم نمی‌پسندیم پس اگر واقعا اساس منطق باشد و راه‌حل دستیابی به منافع متقابل باشد راه برای مذاکره با هر کشوری ولو آمریکا باز خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها