کد خبر: ۱۵۷۰۶۰
زمان انتشار: ۱۱:۵۰     ۲۳ مرداد ۱۳۹۲
نویسنده و مجری رادیو در شیکاگو:
"استفان لندمن" گفت: اوباما در کنفرانس خبری روز جمعه خود ادعا کرد که در برنامه جاسوسی سازمان امنیت ملی امریکا اصلاحاتی انجام خواهد شد. همه این ادعاها دروغ است.

به گزارش 598، شبکه پرس تی‌وی با استفان لندمن، نویسنده و مجری رادیو در شیکاگو، در ارتباط با اظهارات بارک اوباما، رئیس جمهور امریکا، درباره معرفی طرح اصلاحات برنامه‌های جاسوسی سازمان امنیت ملی این کشور گفت‌وگو کرده است که در ادامه متن برگردان فارسی این گفت‌وگو را می‌خوانید.

* آیا جاسوسی امریکا از هم‌پیمانان نزدیک خود موجب برانگیختن تعجب نیست؟

لندمن: خب، واقعا نباید تعجب برانگیز باشد. عملیات جاسوسی از مدت‌های خیلی خیلی پیشتر آغاز شده است. این جاسوسی‌ها به دهه‌ها پیش باز می‌گردد. شرایط پس از حملات تروریستی فعالیت‌های جاسوسی را تشدید کرد.

این فعالیت‌ها در داخل برای کنترل ادامه خواهد داشت. این فعالیت‌ها هیچ ارتباطی با امنیت ملی امریکا ندارد. این فعالیت صرفا جاسوسی در خارج از امریکا است. این برنامه جاسوسی کشورهایی را هدف قرار می‌دهد که از هم‌پیمانان نزدیک ما [امریکا] هستند؛ مانند آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا. انتظار می‌رود که کشورهای هم‌پیمان با یکدیگر همکاری کنند، اما امریکا از آن‌ها جاسوسی می‌کند؛ امریکا در سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌های کشورهای هم پیمان خود میکروفن کار می‌گذرد. در روزنامه‌هایی که ادوارد اسنودن اسناد را فاش کرد، این اطلاعات تشریح شده است. روزنامه گاردین درباره این موضوع هفته‌ها پیش نوشت و اکنون هفته نامه آلمانی اشپیگل درباره این موضوع بحث می‌کند.

* اسم برخی از کشورها همچون چین، روسیه، ایران و کره شمالی در این گزارش آمده است که از آن‌ها جاسوسی شده است و امریکا بر فعالیت جاسوسی از این کشورها متمرکز است. بنا بر این، اگر این کشورها بخواهند تغییر روش دهند و از امریکا و منافع آن کشور جاسوسی کند، امریکا چه واکنشی نشان خواهد داد؟

خب، من مطمئن هستم این کشورها هر آن چه را که برای حفاظت از خود لازم باشد انجام می‌دهند. آن کشورها به ویژه چین و روسیه از مدت‌ها پیش از اتهداف جاسوسی بودند و این تارخچه به دوران جنگ سرد برای روسیه و چین کمونیستی در گذشته‌های دور باز می‌گردد. امروزه به شدت بسیار بسیار زیاد از چین جاسوسی می‌شود و حمله هکرها علیه این کشور صورت می‌گیرد.

سیستم‌های رایانه‌ای در این کشورها هک می‌شوند. و البته ایران می‌داند که به شدت از این کشور جاسوسی می‌شود. البته شما اسم پاکستان را آوردید البته امریکا از بسیاری کشورهای دیگر حتی مکزیک و کانادا هم جاسوسی می‌کند و این کشور از این فعالیت‌ها آگاهی دارند.

همان طور که شما هم می دانید، این فعالیت‌ها هیچ ارتباطی با امنیت واقعی ندارد. من نوشتم و بارها گفتم که تنها تهدید امنیتی امریکا تهدیدهایی است که این کشور برای بهره‌گیری سیاسی خود ابداع می‌کند.

بنا بر این، فعالیت‌های جاسوسی امریکا ابزاری برای حذف رقیبان است. سازمان جاسوسی امریکا هر اطلاعاتی را که این کشور بتواند از آن بهره‌گیری کند، جمع آوروی می‌کند. این یک برنامه کنترل و نظارت کاملا غیرقانونی است. اگر چه سازمان امنیت ملی امریکا رهبری این برنامه را بر عهده دارد، اما سازمان سیا و پلیس فدرال در این برنامه همکاری دارند. این یک عملیات بسیار شیطانی است.

*آیا ما به عنوان شهروندان جهان باید به گوشه‌ای بنشینم و این شرایط را بپذیریم؟

من فکر نمی‌کنم ما باید انتظار چنین چیزی را داشته باشیم. مردم از این موضوع آگاهی دارند، و نیاز دارند که بیشتر درباره آن بدانند.

آن چه که من را نگران می‌کند بی اعتنایی بیشتر مردم امریکا است. آن‌ها از آن چه که می‌گذرد و در حال وقوع است اطلاع اندکی دارند و اما به نظر نمی‌رسد که این مردم کار بسیار زیادی انجام دهند. این هتک حرمت و تخطی بسیار زیاد است و نیازمند تغییر است. تنها راه برای آن که بتوان تغییری سازنده ایجاد کرد، برگزاری اعتراض‌های گسترده در امریکا علیه این موضوع است.

اوباما در کنفرانس خبری روز جمعه خود ادعا کرد که در برنامه جاسوسی سازمان امنیت ملی امریکا اصلاحاتی انجام خواهد شد. همه این ادعاها دروغ است. هیچ اصلاحاتی در برنامه جاسوسی سازمان امنیت ملی امریکا انجام نخواهد شد. من امروز صبح درباره این موضوع مقاله‌ای نوشتم. اوباما یک دروغ گوی سریالی است. وی برنامه جاسوسی سازمان امنیت ملی امریکا را در دوره نخست ریاست جمهوری خود سخت‌تر و تشدید کرد. او قصد ندارد برای رفع خرابی و هرج و مرج تلاشی انجام دهد.

و بخش غم‌انگیز آن این است که کنگره امریکا و دادگاه‌های این کشور با این برنامه جاسوسی موافق هستند و آن را همراهی می‌کنند. این شرایط بدی است که مردم امریکا و سراسر جهان با آن مواجه هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها