کد خبر: ۱۵۷۱۳۹
زمان انتشار: ۱۵:۴۳     ۲۳ مرداد ۱۳۹۲
منابع خبری از دیدار «بشار اسد»،‌ رئیس‌جمهوری سوریه با یک هیئت ارشد مردمی لبنانی خبر می‌دهند که در آن به نقش اخوان المسلمین در مصر و «سوریه» و بهره‌‌برداری آمریکا و اسرائیل از شرایط منطقه‌ای به‌شکلی ویژه و مشروح پرداخته است.
 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری سوریه الآن، منابع خبری و خبرگزاری‌های سوری و منطقه‌ای از دیدار بسیار مهمی خبر می‌دهند که طی چند روز اخیر و پس از سرنگونی حاکمیت «اخوان المسلمین» در مصر میان «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه با هیئت ارشد مردمی لبنانی انجام شد.

این منابع خبری اظهار می‌کنند که در این دیدار بشار اسد به آخرین تغییر و تحولات جاری در عرصه منطقه‌ پرداخت، اما مهمتر از تغییر و تحولات جاری در عرصه منطقه اظهارات رئیس جمهوری سوریه درباره «نقش جماعت اخوان المسلمین» در «مصر» و «سوریه» بود.

همچنین در این دیدار که علاوه بر شخصیت‌های مردمی، شخصیت‌های سیاسی و مسئولان ارشد سابق لبنانی را نیز در برمی‌گرفت، بشار اسد به اسرار آنچه «بهار عربی» نامیده شده و نقش دولت آمریکا در دامن زدن به فتنه‌ها و منازعات منطقه‌ای پرداخت و اینکه تنها استفاده کننده و بهره‌برنده از این اوضاع «رژیم صهیونیستی» است.

این دیدار روز دوشنبه برابر با 19 ژوئیه 2013 از ساعت چهار تا هشت بعد از ظهر در کاخ ریاست جمهوری در دمشق و با حضور شماری از مسئولان ارشد سوری از جمله سرلشکر «على المملوک» و «یوسف الاحمد» و «بثینة شعبان» انجام شد.

در این دیدار اسد برای اولین بار افشا کرد که نسبت به اوضاع جاری در مصر به «حسنی مبارک»، رئیس جمهوری سابق مصر و دست داشتن در اجرای طرح خاورمیانه هشدار داده بود.

رئیس جمهوری سوریه همچنین تأکید کرده است که آنچه «بهار عربی» در منطقه خوانده می‌شود، اصطلاحی است که غرب و از جمله آمریکا آن را ابداع کرده‌اند تا به این وسیله ملل منطقه را فریب دهند و آنچه در سوریه روی می‌دهد، قابل پیش‌بینی بود و برای اینکه منطقه روی آرامش را به خود ببیند، زمان بسیاری لازم است، اما هم اکنون اوضاع به‌سود اسرائیل در جریان است.

رئیس جمهوری سوریه در این خصوص تأکید کرد که «اخوانی‌ها» با آمریکا توافق کرده بودند تا در قبال سر فرود آوردن در قبال خواسته‌های مورد نظر این کشور، واشنگتن زمینه رسیدن آنها به قدرت را فراهم کند.

وی افزود: پیش از آغاز ناآرامی‌های اخیر در مصر ما به برادران‌مان در مصر نسبت به اوضاع جاری در این کشور نیز هشدار دادیم و در این خصوص ادله لازم را به آنها ارائه کردیم، اما باز متأسفانه این هشدارهای ما نادیده گرفته شدند.

اسد گفت: از آنجا که ما بر این باور بودیم، اخوانی‌ها مجری بخشی از طرح آمریکا در منطقه هستند و از این امر اطمینان داشتیم، به همین دلیل با برادرانمان در ایران تماس گرفتیم و از آنها خواستیم در امور داخلی مصر دخالت نکنند.

بشار اسد آخرین سخنرانی «محمد مرسی»، رئیس جمهوری مصر را که در آن از حمایت مصر از گروه‌های مسلح در سوریه سخن گفته بود، یکی از مهمترین عوامل در قیام مردمی این کشور در 30 ژوئن و سرنگونی حکومت اخوانی و برکناری وی از سمت ریاست جمهوری مصر مد نظر قرار داد و تأکید کرد، مرسی درحالی علیه سوریه اعلام جنگ کرد که اسرائیل و تجاوزاتش را فراموش کرد و نادیده گرفت.

رئیس جمهوری سوریه در ادامه گفت که پس از سرنگونی حکومت اخوانی‌ها و برکناری محمد مرسی، دمشق و تهران تلاش بسیاری کردند تا به اخوانی‌ها بفهمانند، آنچه در مصر روی داده یک کودتا نیست، بلکه انقلابی مردمی است و آنها باید با تأمل و درک و فهم شرایط پیش‌آمده با اوضاع جاری در مصر برخورد کنند، اما ترکیه تمام این تلاش‌ها را بر باد داد.

بشار اسد ادامه داد: ما به برادران ایرانی خود تأکید کردیم که اسلام سیاسی تنها در اخوان المسلمین خلاصه نمی‌شود و سقوط اخوانی‌ها به‌معنای سقوط اسلام سیاسی نیست، به همین دلیل برادران ایرانی ما با مسئولان مصری تماس گرفته اعلام کردند که تهران کنار مردم مصر خواهد بود.

پس از آن اسد از آنچه بر سر جنبش حماس آمد و دیدارهای صورت گرفته با «خالد مشعل» در سوریه و ترجیح وی به اینکه سوریه را به‌قصد قطر ترک کند و تبدیل به ابزاری در دست قطر و آمریکا شود، سخن گفت. اگرچه در این میان برخی از اعضای حماس چنین اقدامی را رد کردند.

اسد حوادث مصر را بهترین گواه جهت برملا شدن ماهیت واقعی آمریکا و نقش حقیقی این کشور و مهمتر از آن دولت ترکیه و شخص «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه در جریان انقلاب‌های عربی دانست.

وی درخصوص اینکه میان ایران و سوریه اختلاف نظری درباره آنچه در مصر روی می‌دهد، وجود دارد یا خیر، گفت: من به شما تأکید می‌کنم، چنین نیست.

درباره لیبی نیز بشار اسد تأکید کرد که آنچه در لیبی روی داد، اشغالگری آشکار و عیان به‌رهبری ناتو و اتحادیه عرب بود و بسیاری از انقلابیون واقعی در جریان انقلاب این کشور از پیشِ‌رو برداشته شدند.

وی نشست‌های اخیر سازمان بین المللی جماعت اخوان المسلمین در استانبول را توافق برسر از پیشِ‌رو برداشتن بسیاری از شخصیت‌ها و گروه‌های سمبلیک و رهبر در جهان عرب به‌خصوص مصر و تونس و لیبی و لبنان و سوریه دانست و تأکید کرد که هم اکنون تلاش‌های بسیاری صورت می‌گیرد تا اوضاع داخلی در لبنان به‌سمت هرج و مرج سوق داده شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها