کد خبر: ۱۵۹۰۹۶
زمان انتشار: ۰۲:۱۳     ۳۰ مرداد ۱۳۹۲
نمایندگان و کارشناسان :
فعالان سیاسی در واکنش به انتصاب برخی چهره‌های حامی فتنه سال 88 به‌عنوان سرپرست وزارتخانه‌هایی که وزرای پیشنهادی آن‌ها موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشدند، بر عدم مماشات مجلس با این افراد تاکید کردند.
حجت‌الاسلام «حسین سبحانی‌نیا» عضو هیئت رئيسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص برخی از اظهارنظرها مبنی بر سیاسی عمل کردن مجلس در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی اظهار داشت: مجلس وظایفی دارد و یکی از وظایف مهم مجلس رای اعتماد به وزرا برای امور اجرایی کشور است. مجلس در این مرحله به خوبی به وظیفه خود عمل کرد و تمام دقت و بررسی‌ها را به صورت شفاف انجام داد و نهایتاً در فضای عمومی به وزرای مطرح و کاندیداهای وزارتخانه‌ها رای اعتماد داد.
سبحانی‌نیا با تاکید بر اینکه برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آینده نیز فتنه خط قرمز است، تصریح کرد: این خط قرمز برای تمام نمایندگان است و فراکسیون رهروان ولایت، اصولگرایان و تمام نمایندگان موضوع فتنه را به‌عنوان خط قرمز اعلام کرده‌اند، لذا اگر موضوع نقش داشتن کاندیداهای وزارتخانه‌ها در فتنه ثابت شود، بدون تردید نمایندگان به آنها رای اعتماد نخواهند داد، مگر اینکه ثابت شود در فتنه نقشی نداشته باشند.
«فرج‌الله عارفی» نماینده مردم جیرفت نیز در گفت‌وگو با فارس، در مورد وزرای پیشنهادی جایگزین آموزش و پرورش، علوم و ورزش، پیروی از ولایت‌فقیه را اولین ملاک مجلسی‌ها برای رای اعتماد به این وزرا دانست و گفت:‌ وزرای پیشنهادی به مجلس باید شاخص‌ها و معیارهای 15 وزیری که رای اعتماد گرفتند را داشته باشند.
وی عدم توجه به مسائل جناحی و گروهی، توجه به معیشت مردم، تلاش برای حرکت هم‌افزایی دولت و همچنین تبری از فتنه را از شاخص‌هایی برشمرد که مجلس بر آن تاکید دارد. نماینده مردم جیرفت به رئیس‌جمهور پیشنهاد داد تا وزرایی را که به مجلس معرفی می‌کند بدون حاشیه و صرفاً به فکر خدمت‌رسانی به مردم باشند.
«حمیدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه هم معرفی «جعفر توفیقی»، سرپرست وزارت علوم به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس را ظن و گمان رسانه‌ای دانست و اظهار داشت: فکر نمی‌کنم رئیس‌جمهور، توفیقی را به مجلس معرفی کند، چرا که سوابق توفیقی نیز مانند میلی‌منفرد است که نمایندگان مجلس به وی رای اعتماد ندادند.
وی ادامه داد: روحانی حساسیت مجلس به فتنه را در عدم رای اعتماد به 3 وزیری که رای نیاوردند، کاملاً متوجه شده است و با اسنادی که در خصوص سوابق توفیقی در فتنه منتشر شده و در اختیار نمایندگان قرار گرفته، وکلای ملت نسبت به توفیقی حساسیت پیدا کرده‌اند.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه معرفی توفیقی را لج‌بازی با مجلس توصیف کرد و به تسنیم گفت:‌ آقای روحانی روحیه مجلس را می‌شناسد و می‌داند که روحیه مجلس لج‌بازی‌پذیر نیست و لج‌بازی کردن با مجلس در همکاری دولت و مجلس تعارض ایجاد می‌کند. همچنین لج‌بازی نیز افراطی‌گری و به دور از اعتدال است.
بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس نیز در نامه‌ای خطاب به روحانی تاکید کرد: کسانی که در سال 88 انتخاب مردم را به سخره گرفتند شایستگی سرپرستی یکی از مهمترین وزارتخانه‌ها را ندارند.
در بخشی از این نامه آمده است: متاسفانه به دلایل متعدد و مستند برخی انتخاب‌ها و انتصاب‌های اخیر صورت گرفته در مقام معاونت‌ها و سرپرستی برخی وزارتخانه‌ها رئيس‌جمهور محترم را در مظان و معرض خطر عدول از اعتدال و سوگند یاد شده قرار داده است.
چگونه می‌توان پذیرفت کسی که در فتنه 88 نقشی مهم داشته و به سخنرانی علیه جمهوریت نظام پرداخته و انتخاب مردم را به سخره گرفته و موجب خدشه وارد شدن به اساس نظام شده است، امروز در منصب سرپرستی یکی از مهمترین وزارتخانه‌ها قرار گیرد! آیا این‌گونه انتصاب‌ها با مشی اعتدال و خواست واقعی مردم و اصول قانون اساسی هم‌خوانی دارد؟ آیا نباید سرپرستی که سکان امور وزارت را به عهده می‌گیرد خود را پایبند به نظام و قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه بداند و آیا کسی که خود در مقابل این همه ایستاده است و به توهین علیه آنها پرداخته، که مستندات آنها نیز موجود است، می‌تواند شایسته تصدی چنین مسئولیت‌هایی باشد. مسلم است که پاسخ منفی است.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها