کد خبر: ۱۵۹۲۵۳
زمان انتشار: ۱۳:۳۰     ۳۰ مرداد ۱۳۹۲
آيا ورزشگاه تختي شرايط مناسبي براي برگزاري ديدارهاي ليگ برتر و ميزباني از پرسپوليس و استقلال را دارد؟
بعد از سنت شکني ميهماني تيم‌هاي تهراني در ورزشگاهي غير از آزادي که با برگزاري ديدار سايپا و پرسپوليس در ورزشگاه انقلاب کرج کليد خورد، اين بار ورزشگاه تختي تهران اين مهم را برعهده خواهد داشت. اين ورزشگاه البته با ميزباني از پرسپوليس و استقلال غريبه نيست و در دوره اي تعمير ورزشگاه آزادي سبب شد مسابقات اين دو تيم در تختي برگزار شود.

به گزارش تسنيم، در آستانه ديدار روز جمعه نفت تهران و پرسپوليس، خبرگزاري تسنيم در گزارشي جامع آخرين وضعيت اين ورزشگاه را مورد بررسي قرار داده است.

تختي همچنان استوار

از پل عابر پياده که سماجت‌هاي خبرنگاري سبب احداث آن توسط شهرداري شده که بگذري و از ورودي غربي يا همان در اصلي مجموعه که وارد شوي، سازه‌ قديمي و خاطره انگيز اين ورزشگاه ديده مي‌شود. هر چند ديواره‌هاي ورزشگاه تکيده و تابلوي سر در اصلي را که نام و نشان جهان پهلوان تختي بر آن نقش شده، غبار و سياهي گرفته اما در اين ميان همچنان نام جهان پهلوان تختي قابل رويت است و گويا ورزشگاه نيز همانند جهان پهلوان با وجود قدمت سرپا مانده است.

از همان ابتدا با حسين کلانترزاده مدير ورزشگاه تختي همراه مي‌شويم تا او کمي از مجموعه تحت مديريتش بگويد. کلانترزاده صحبت را از آخرين بازديد نمايندگان کنفدراسيون فوتبال آسيا از اين ورزشگاه آغاز مي‌کند. اسکوربورد ورزشگاه که ساليان سال است از «آمپاس» ساعت 10:30 خارج نشده و شرايط نور ورزشگاه 2 ايرادي است که ناظران روي آن دست گذاشته‌اند.

ماجرا از جايي جالب‌تر مي‌شود که مدير مجموعه تختي مي‌گويد از سال 90 که اين سمت را پذيرفته وزارت ورزش و جوانان آب پاکي را روي دستش ريخته و اعلام کرده اين ورزشگاه بودجه‌اي از وزارت ورزش و جوانان نخواهد گرفت. در واقع در 2 سال گذشته ورزشگاه تختي با درآمدهاي داخلي خودش روي پا ايستاده و کلانترزاده مي‌گويد که در اين 2 سال مجموعه را با تمامي هزينه‌ها و حقوق پرسنل بدون دريافت يک ريال از وزارت ورزش اداره کرده است.

شناسنامه

تاريخچه: در خرداد ماه 1345 مهندس جهانگير درويش باني با توجه به فعاليت‌هايش در زمينه معماري در ايتاليا، طرح استاديوم 30 هزار نفري را آغاز کرد. ورزشگاه تختي اولين مجموعه ورزشي است که در قسمت شرق تهران قرار دارد و نخستين مجموعه اي است که براي پوشش وسيع آن از سيستم کابلي استفاده شده است. طرح جامع ورزشگاه، معماري استاديوم وپوشش آن توسط جهانگير درويش طراحي شد.

محاسبات پوشش فضا توسط فرانسوي‌ها و مدل سازي سيستم کابلي آن در دانشگاه ساري(Surrey) انجام شد. سپس اجراي آن پوشش _که در ايران تازگي داشت_ توسط مهندسان و کارگران الجزايري، که براي فرانسوي‌ها کار مي‌کردند به مرحله اجرا درآمد. «درويش» نوآوري هاي زيادي را چه در سيستم پوشش کششي وچه در استخوان بندي بتني ورزشگاه تختي طراحي کرده و به اجرا درآورده که در مقايسه با ساير استاديوم هاي خارج از کشور مي توان گفت جزييات جالب و تازه تري دارد.

کلانترزاده مدير فعلي اين مجموعه به خبرنگار تسنيم مي‌گويد: اين ورزشگاه به طور کامل مشابه با ورزشگاه المپيک مونيخ ساخته شده و در سال 1353 با هدف استفاده در بازي‌هاي آسيايي تهران به بهره برداري رسيد اما دور بودن آن از فرودگاه و هتل‌هاي مجهز سبب جايگزيني ورزشگاه آزادي با آن شد.

آغاز و تکميل ساخت: از 1346 تا 1352

مساحت کل مجموعه ورزشي: 120 هکتار

گنجايش: 30 هزار نفر

رختکن: ورودي رختکن ورزشگاه ابتدا به سبک ورزشگاه‌هاي قديمي از راه تونل هاي پشت دروازه بوده که با تغيير قوانين فوتبال جوانمردانه، رختکن 2 تيم ميزبان و ميهمان در ضلع غربي و در مجاورت يکديگر قرار گرفته است. تماشاي يک فيلم از رختکن تيم بارسلونا سبب شده مسئولان ورزشگاه رختکن اين تيم را الگو ساخت رختکن جديد ورزشگاه تختي قرار دهند. هرچند مدير مجموعه تختي خودش هم قبول دارد که اين رختکن کجا و رختکن بارسا کجا اما به نسبت رختکن ورزشگاه‌هاي ديگر شرايط مناسبي دارد.

کلانترزاده نبودن نمايشگر در رختکن‌ها براي تماشاي بازي از درون رختکن به هنگام اخراج بازيکنان را يکي از نقايص رختکن اين مجموعه مي‌داند. اتاق داوران و تست دوپينگ نيز در مقابل رختکن تيم ها قرار دارد و اين اتاق ها نيز به تازگي تجهيز شده و شرايط مساعدي دارند.

در فضاي بالاي رختکن تيم‌ها فضايي وجود دارد که با چمن مصنوعي فرش شده و بازيکنان تيم‌ها مي‌توانند قبل از ورود به ميدان خود را در آن گرم کنند که از اين نظر ورزشگاه تختي منحصر به فرد است. اتاق مربيان رختکن ميزبان در فصل گذشته، دفتر کار ويسي و فيروز کريمي دو سرمربي تيم پيکان بوده که در اين فصل اين ميراث به ابراهيم زاده سرمربي راه آهن سورينت رسيده و از بازي نفت و پرسپوليس، يحيي گل محمدي نيز اين اتاق را به خود اختصاص خواهد داد.

اتاق کنفرانس: اين اتاق در زير جايگاه تماشاگران و نزديک رختکن دو تيم تعبيه شده و مدير مجموعه صندلي‌هاي آن را يکي از نقاط ضعفش مي‌داند. سقف اين اتاق از دو جداره تشکيل شده تا مانع ريزش آب از سقف اتاق کنفرانس شود.

ميکسدزون: فضايي بين دو رختکن و مسير خروجي ورزشگاه که با چمن مصنوعي فرش شده و در ميان ميکسدزون هاي ليگ برتري شرايط ايده آلي دارد.

جايگاه: جايگاه خبرنگاران مسقف شده اما بدون حفاظ است. ورزشگاه علاوه بر جايگاه VIP داراي يک جايگاه مخصوص است که منحصر به فرد بوده و حتي ورزشگاه آزادي نيز چنين امکاني ندارد. در اين جايگاه ويژه که براي مقامات عالي رتبه کشور و ميهمانان در نظر گرفته شده، امکان ورود با خودرو تشريفات تا ورودي اين جايگاه ويژه وجود دارد. ضمن آنکه جايگاه تصويربرداري و اتاق گزارشگر تلويزيوني و راديويي نيز پيش بيني شده و ورزشگاه مجهز به دوربين هاي امنيتي است.

فضاي سبز: يکي از معضلات ورزشگاه تختي کمبود فضاي سبز است. کلانترزاده مي‌گويد از مرداد سال گذشته با نرسيدن بودجه پيمانکار فضاي سبز دست از کار کشيده و از آن زمان به قول مدير مجموعه معدود درختان ورزشگاه تختي از زمستان آب ذخيره مي کنند تا در تابستان روي پا بمانند.

ادامه اين پروژه به 2 ميليارد تومان بودجه نياز دارد که فعلا خبري از آن نيست. ضمن اينکه فضاي باير ضلع شرقي ورزشگاه موقعيت مناسب براي توسعه جايگاه تماشاگران بوده که کلانترزاده در اين باره هم به خبرنگار تسنيم گفت که زماني اين کار با بودجه 50 ميليون توماني شدني بود اما اکنون همان کار رقمي ميلياردي را مي‌طلبد.

اسکوربورد: اسکوربورد ورزشگاه مدت زمان زيادي است که کار نمي‌کند اما به تازگي شرکت توسعه و تجهيز نصب اسکوربورد جديد را برعهده گرفته است. آنچه فعلا در حد حرف ترسيم شده و قرار است شرکت تجهيز آن را انجام دهد، جانمايي اسکوربورد با فريمي زيبا و شرايطي استاندارد در داخل اسکوربورد فعلي است. مسئولان ورزشگاه تختي به دنبال آن هستند تا در روز جمعه از اسکوربرد موقتي براي بازي نفت و پرسپوليس استفاده کنند.

نور ورزشگاه: ورزشگاه در ساخت اوليه به ورزشگاه المپيک مونيخ شباهت داشته و تنها بخش غربي آن سقف دارد. همين موضوع سبب مي‌شود نور به اندازه مساوي در زمين تقسيم نشود. در واقع ورزشگاه تختي علاوه بر آنکه بايد به 1200 لوکس استاندارد در ورزشگاه برسد، مشکل ديگري هم دارد. کلانترزاده مي گويد اين مشکل براي زماني است که ناظران AFC لوکس مترهاي خود را به کار بيندازند و آن وقت متوجه خواهند شد که نور در تمام ورزشگاه يکسان توزيع نمي‌شود.

در حال حاضر از 600 چراغ پروژکتور تنها 200 عدد آن روشن مي‌شود و با اين حال براي بازي در شب مشکلي وجود ندارد. مدير مجموعه تختي خبر مي‌دهد که قرار است چراغ پروژکتورهاي LED براي حل اين مشکل در ورزشگاه تختي نصب شود.

پارکينگ: مدير ورزشگاه تختي مي‌گويد فضاي باز اطراف مجموعه مي تواند به عنوان پارکينگ استفاده شود و از اين نظر ظرفيت پارکينگ مجموعه تختي بسيار زياد است.

محل درآمد: بودجه اي از وزارت ورزش دريافت نمي کند و محل درآمد ورزشگاه برگزاري کلاس هاي آموزشي، درآمد استخر و اجاره زمين چمن براي برگزاري مسابقات ليگ برتر است.

چمن: به گفته مدير مجموعه با وجود گرماي هوا شرايط چمن ورزشگاه راضي کننده است اما در زمستان وضعيت آن بهتر خواهد شد. چمن ورزشگاه تختي، هلندي است.

ساير امکانات

زمين فوتبال: يک زمين هم عرض با زمين اصلي مجموعه ورزشي که به آن زمين دوقلو هم گفته مي‌شود و جالب آنکه از هرکدام از اين 2 زمين مي توان مسابقه در زمين ديگر را نيز مشاهده کرد. 3 زمين چمن طبيعي و 3 زمين چمن مصنوعي به همراه چند زمين خاکي که بدون استفاده مانده است.

زمين فوتبال ساحلي: ديدارهاي ليگ برتر فوتبال ساحلي در اين زمين برگزار مي‌شود و قرار است روزهاي 5 و 6 شهريور ديدار فوتبال ساحلي ميان ايران و ايتاليا در اين زمين برگزار شود. مدير مجموعه تختي از قول نبي دبيرکل فدراسيون فوتبال مي گويد که اين زمين ساحلي تنها زميني است که قابليت برگزاري مسابقات بين المللي فوتبال ساحلي را دارد.

استخر و سونا: در حال ساخت بوده که با نرسيدن بودجه به حال خود رها شده است.

سالن ورزشي: براي مسابقات کشورهاي اسلامي ساخته شده و بعد از ساخت مشخص مي‌شود که استاندارد اين سالن ورزشي به اندازه 15 متر رعايت نشده و ارتفاعش 12 متري است. همين عامل سبب شده اين سالن به حال خود رها شود. پيشنهاد کلانترزاده مدير مجموعه تختي اين است که اين سالن يا براي تمرين استفاده و يا تبديل به هتلي براي ورزشکاران شود.

سالن 3 هزار نفري: به شکل هلال و در زير جايگاه تماشاگران زمين فوتبال ايجاد شده و به دليل نداشتن سيستم تهويه و کف پوش بي‌استفاده مانده است.

درياچه مصنوعي: فضايي براي آن در نظر گرفته شده اما به دليل شرايط خاک ورزشگاه امکان ايجاد آن وجود ندارد.

اين مجموعه سالن ورزشي، استخر و زمين تنيس نيز دارد که فعال است.

امکان ويژه و نجات سپاهان

معرفي يکي ديگر از امکانات ويژه ورزشگاه تختي سبب مي شود تا مدير مجموعه خاطره جالبي را بازگو کند. کلانترزاده توضيح داد که رختکن تيم‌‎ها در ورزشگاه تختي 2 راه خروج و ورود دارد که از اين نظر منحصر به فرد بوده و در يکي از ديدارهاي سپاهان در تهران زماني که تماشاگران عصباني اين تيم با چوب و سنگ در مقابل رختکن تجمع کرده بودند، بازيکنان سپاهان به لطف همين در دوم، موفق به خروج و فرار از رويارويي با هواداران خشمگين شده‌اند.

مجموعه ورزشي تختي را شايد غبار فراموشي فراگرفته باشد اما اين ورزشگاه با صلابت نامي که بر خود دارد مي‌تواند با کمي توجه به مجموعه‌اي کم نظير تبديل شود. در نهايت اينکه به گفته کلانترزاده مدير مجموعه ورزشي تختي اين مجموعه نه تنها مشکلي براي برگزاري ديدار روز جمعه نفت و پرسپوليس ندارد بلکه در صورت توجه بيشتر آماده برگزاري ديدارهاي ملي و بين المللي نيز خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها