کد خبر: ۱۵۹۲۹۶
زمان انتشار: ۱۴:۰۴     ۳۰ مرداد ۱۳۹۲
ورزشگاه تختی شرایط مناسبی برای برگزاری دیدارهای لیگ برتر و میزبانی از پرسپولیس و استقلال را دارد؟ گزارش، فیلم‌ و عکس‌های اختصاصی خبرگزاری تسنیم به خوبی به این سوال پاسخ می‌دهد.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، بعد از سنت شکنی میهمانی تیم‌های تهرانی در ورزشگاهی غیر از آزادی که با برگزاری دیدار سایپا  و پرسپولیس در ورزشگاه انقلاب کرج کلید خورد، این بار ورزشگاه تختی تهران این مهم را برعهده خواهد داشت. این ورزشگاه البته با میزبانی از پرسپولیس و استقلال غریبه نیست و در دوره ای تعمیر ورزشگاه آزادی سبب شد مسابقات این دو تیم در تختی برگزار شود.

در آستانه دیدار روز جمعه نفت تهران و پرسپولیس، خبرگزاری تسنیم در گزارشی جامع آخرین وضعیت این ورزشگاه را مورد بررسی قرار داده است.

تختی همچنان استوار

 از پل عابر پیاده که سماجت‌های خبرنگاری سبب احداث آن توسط شهرداری شده که بگذری و از ورودی غربی یا همان در اصلی مجموعه که وارد شوی، سازه‌ قدیمی و خاطره انگیز این ورزشگاه دیده می‌شود. هر چند دیواره‌های ورزشگاه تکیده و تابلوی سر در اصلی را که نام و نشان جهان پهلوان تختی بر آن نقش شده، غبار و سیاهی گرفته اما در این میان همچنان نام جهان پهلوان تختی قابل رویت است و گویا ورزشگاه نیز همانند جهان پهلوان با وجود قدمت سرپا مانده است.

از همان ابتدا با حسین کلانترزاده مدیر ورزشگاه تختی همراه می‌شویم تا او کمی از مجموعه تحت مدیریتش بگوید. کلانترزاده صحبت را از آخرین بازدید نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا از این ورزشگاه آغاز می‌کند. اسکوربورد ورزشگاه که سالیان سال است از «آمپاس» ساعت 10:30 خارج نشده و شرایط نور ورزشگاه 2 ایرادی است که ناظران روی آن دست گذاشته‌اند.

ماجرا از جایی جالب‌تر می‌شود که مدیر مجموعه تختی می‌گوید از سال 90 که این سمت را پذیرفته وزارت ورزش و جوانان آب پاکی را روی دستش ریخته و اعلام کرده این ورزشگاه بودجه‌ای از وزارت ورزش و جوانان نخواهد گرفت. در واقع در 2 سال گذشته ورزشگاه تختی با درآمدهای داخلی خودش روی پا ایستاده و کلانترزاده می‌گوید که در این 2 سال مجموعه را با تمامی هزینه‌ها و حقوق پرسنل بدون دریافت یک ریال از وزارت ورزش اداره کرده است.

شناسنامه

تاریخچه: در خرداد ماه 1345 مهندس جهانگیر درویش بانی با توجه به فعالیت‌هایش در زمینه معماری در ایتالیا، طرح استادیوم 30 هزار نفری را آغاز کرد. ورزشگاه تختی اولین مجموعه ورزشی است که در قسمت شرق تهران قرار دارد و نخستین مجموعه ای است که برای پوشش وسیع آن از سیستم کابلی استفاده شده است. طرح جامع ورزشگاه، معماری استادیوم وپوشش آن توسط جهانگیر درویش طراحی شد.

محاسبات پوشش فضا توسط فرانسوی‌ها و مدل سازی سیستم کابلی آن در دانشگاه ساری(Surrey) انجام شد. سپس اجرای آن پوشش _که در ایران تازگی داشت_ توسط مهندسان و کارگران الجزایری، که برای فرانسوی‌ها کار می‌کردند به مرحله اجرا درآمد. «درویش» نوآوری های زیادی را چه در سیستم پوشش کششی وچه در استخوان بندی بتنی ورزشگاه تختی طراحی کرده و به اجرا درآورده که در مقایسه با سایر استادیوم های خارج از کشور می توان گفت جزییات جالب و تازه تری دارد.

کلانترزاده مدیر فعلی این مجموعه به خبرنگار تسنیم می‌گوید: این ورزشگاه به طور کامل مشابه با ورزشگاه المپیک مونیخ ساخته شده و در سال 1353 با هدف استفاده در بازی‌های آسیایی تهران به بهره برداری رسید اما دور بودن آن از فرودگاه و هتل‌های مجهز سبب جایگزینی ورزشگاه آزادی با آن شد.

آغاز و تکمیل ساخت: از 1346 تا 1352

مساحت کل مجموعه ورزشی: 120 هکتار

گنجایش: 30 هزار نفر

رختکن: ورودی رختکن ورزشگاه ابتدا به سبک ورزشگاه‌های قدیمی از راه تونل های پشت دروازه بوده که با تغییر قوانین فوتبال جوانمردانه، رختکن 2 تیم میزبان و میهمان در ضلع غربی و در مجاورت یکدیگر قرار گرفته است. تماشای یک فیلم از رختکن تیم بارسلونا سبب شده مسئولان ورزشگاه رختکن این تیم را الگو ساخت رختکن جدید ورزشگاه تختی قرار دهند. هرچند مدیر مجموعه تختی خودش هم قبول دارد که این رختکن کجا و رختکن بارسا کجا اما به نسبت رختکن ورزشگاه‌های دیگر شرایط مناسبی دارد.

کلانترزاده نبودن نمایشگر در رختکن‌ها برای تماشای بازی از درون رختکن به هنگام اخراج بازیکنان را یکی از نقایص رختکن این مجموعه می‌داند. اتاق داوران و تست دوپینگ نیز در مقابل رختکن تیم ها قرار دارد و این اتاق ها نیز به تازگی تجهیز شده و شرایط مساعدی دارند.

در فضای بالای رختکن تیم‌ها فضایی وجود دارد که با چمن مصنوعی فرش شده و بازیکنان تیم‌ها می‌توانند قبل از ورود به میدان خود را در آن گرم کنند که از این نظر ورزشگاه تختی منحصر به فرد است. اتاق مربیان رختکن میزبان در فصل گذشته، دفتر کار ویسی و فیروز کریمی دو سرمربی تیم پیکان بوده که در این فصل این میراث به ابراهیم زاده سرمربی راه آهن سورینت رسیده و از بازی نفت و پرسپولیس، یحیی گل محمدی نیز این اتاق را به خود اختصاص خواهد داد.

اتاق کنفرانس: این اتاق در زیر جایگاه تماشاگران و نزدیک رختکن دو تیم تعبیه شده و مدیر مجموعه صندلی‌های آن را یکی از نقاط ضعفش می‌داند. سقف این اتاق از دو جداره تشکیل شده تا مانع ریزش آب از سقف اتاق کنفرانس شود.

میکسدزون: فضایی بین دو رختکن و مسیر خروجی ورزشگاه که با چمن مصنوعی فرش شده و در میان میکسدزون های لیگ برتری شرایط ایده آلی دارد.

جایگاه: جایگاه خبرنگاران مسقف شده اما بدون حفاظ است. ورزشگاه علاوه بر جایگاه VIP دارای یک جایگاه مخصوص است که منحصر به فرد بوده و حتی ورزشگاه آزادی نیز چنین امکانی ندارد. در این جایگاه ویژه که برای مقامات عالی رتبه کشور و میهمانان در نظر گرفته شده، امکان ورود با خودرو تشریفات تا ورودی این جایگاه ویژه وجود دارد. ضمن آنکه جایگاه تصویربرداری و اتاق گزارشگر تلویزیونی و رادیویی نیز پیش بینی شده و ورزشگاه مجهز به دوربین های امنیتی است.

فضای سبز: یکی از معضلات ورزشگاه تختی کمبود فضای سبز است. کلانترزاده می‌گوید از مرداد سال گذشته با نرسیدن بودجه پیمانکار فضای سبز دست از کار کشیده و از آن زمان به قول مدیر مجموعه معدود درختان ورزشگاه تختی از زمستان آب ذخیره می کنند تا در تابستان روی پا بمانند.

ادامه این پروژه به 2 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که فعلا خبری از آن نیست. ضمن اینکه فضای بایر ضلع شرقی ورزشگاه موقعیت مناسب برای توسعه جایگاه تماشاگران بوده که کلانترزاده در این باره هم به خبرنگار تسنیم گفت که زمانی این کار با بودجه 50 میلیون تومانی شدنی بود اما اکنون همان کار رقمی میلیاردی را می‌طلبد.

اسکوربورد: اسکوربورد ورزشگاه مدت زمان زیادی است که کار نمی‌کند اما به تازگی شرکت توسعه و تجهیز نصب اسکوربورد جدید را برعهده گرفته است. آنچه فعلا در حد حرف ترسیم شده و قرار است شرکت تجهیز آن را انجام دهد، جانمایی اسکوربورد با فریمی زیبا و شرایطی استاندارد در داخل اسکوربورد فعلی است. مسئولان ورزشگاه تختی به دنبال آن هستند تا در روز جمعه از اسکوربرد موقتی برای بازی نفت و پرسپولیس استفاده کنند.

نور ورزشگاه: ورزشگاه در ساخت اولیه به ورزشگاه المپیک مونیخ شباهت داشته و تنها بخش غربی آن سقف دارد. همین موضوع سبب می‌شود نور به اندازه مساوی در زمین تقسیم نشود. در واقع ورزشگاه تختی علاوه بر آنکه باید به 1200 لوکس استاندارد در ورزشگاه برسد، مشکل دیگری هم دارد. کلانترزاده می گوید این مشکل برای زمانی است که ناظران AFC لوکس مترهای خود را به کار بیندازند و آن وقت متوجه خواهند شد که نور در تمام ورزشگاه یکسان توزیع نمی‌شود.

در حال حاضر از 600 چراغ پروژکتور تنها 200 عدد آن روشن می‌شود و با این حال برای بازی در شب مشکلی وجود ندارد. مدیر مجموعه تختی خبر می‌دهد که قرار است چراغ پروژکتورهای LED برای حل این مشکل در ورزشگاه تختی نصب شود.

پارکینگ: مدیر ورزشگاه تختی می‌گوید فضای باز اطراف مجموعه می تواند به عنوان پارکینگ استفاده شود و از این نظر ظرفیت پارکینگ مجموعه تختی بسیار زیاد است.

محل درآمد: بودجه ای از وزارت ورزش دریافت نمی کند و محل درآمد ورزشگاه برگزاری کلاس های آموزشی، درآمد استخر و اجاره زمین چمن برای برگزاری مسابقات لیگ برتر است.

چمن: به گفته مدیر مجموعه با وجود گرمای هوا شرایط چمن ورزشگاه راضی کننده است اما در زمستان وضعیت آن بهتر خواهد شد. چمن ورزشگاه تختی، هلندی است.

سایر امکانات

زمین فوتبال: یک زمین هم عرض با زمین اصلی مجموعه ورزشی که به آن زمین دوقلو هم گفته می‌شود و جالب آنکه از هرکدام از این 2 زمین می توان مسابقه در زمین دیگر را نیز مشاهده کرد. 3 زمین چمن طبیعی و 3 زمین چمن مصنوعی به همراه چند زمین خاکی که بدون استفاده مانده است.

زمین فوتبال ساحلی: دیدارهای لیگ برتر فوتبال ساحلی در این زمین برگزار می‌شود و قرار است روزهای 5 و 6 شهریور دیدار فوتبال ساحلی میان ایران و ایتالیا در این زمین برگزار شود. مدیر مجموعه تختی از قول نبی دبیرکل فدراسیون فوتبال می گوید که این زمین ساحلی تنها زمینی است که قابلیت برگزاری مسابقات بین المللی فوتبال ساحلی را دارد.

استخر و سونا: در حال ساخت بوده که با نرسیدن بودجه به حال خود رها شده است.

سالن ورزشی: برای مسابقات کشورهای اسلامی ساخته شده و بعد از ساخت مشخص می‌شود که استاندارد این سالن ورزشی به اندازه 15 متر رعایت نشده و ارتفاعش 12 متری است. همین عامل سبب شده این سالن به حال خود رها شود. پیشنهاد کلانترزاده مدیر مجموعه تختی این است که این سالن یا برای تمرین استفاده و یا تبدیل به هتلی برای ورزشکاران شود.

سالن 3 هزار نفری: به شکل هلال و در زیر جایگاه تماشاگران زمین فوتبال ایجاد شده و به دلیل نداشتن سیستم تهویه و کف پوش بی‌استفاده مانده است.

دریاچه مصنوعی: فضایی برای آن در نظر گرفته شده اما به دلیل شرایط خاک ورزشگاه امکان ایجاد آن وجود ندارد.

این مجموعه سالن ورزشی، استخر و زمین تنیس نیز دارد که فعال است.

امکان ویژه و نجات سپاهان

 معرفی یکی دیگر از امکانات ویژه ورزشگاه تختی سبب می شود تا مدیر مجموعه خاطره جالبی را بازگو کند. کلانترزاده توضیح داد که رختکن تیم‌‎ها در ورزشگاه تختی 2 راه خروج و ورود دارد که از این نظر منحصر به فرد بوده و در یکی از دیدارهای سپاهان در تهران زمانی که تماشاگران عصبانی این تیم با چوب و سنگ در مقابل رختکن تجمع کرده بودند، بازیکنان سپاهان به لطف همین در دوم، موفق به خروج و فرار از رویارویی با هواداران خشمگین شده‌اند.

به گزارش تسنیم، مجموعه ورزشی تختی را شاید غبار فراموشی فراگرفته باشد اما این ورزشگاه با صلابت نامی که بر خود دارد می‌تواند با کمی توجه به مجموعه‌ای کم نظیر تبدیل شود. در نهایت اینکه به گفته کلانترزاده مدیر مجموعه ورزشی تختی این مجموعه نه تنها مشکلی برای برگزاری دیدار روز جمعه نفت و پرسپولیس ندارد بلکه در صورت توجه بیشتر آماده برگزاری دیدارهای ملی و بین المللی نیز خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها