کد خبر: ۱۵۹۳۱۶
زمان انتشار: ۱۴:۲۹     ۳۰ مرداد ۱۳۹۲
به گزارش پایگاه 598 به نقل از هم اندیشی ، دردولت نهم یکی از وزرای پرکاربود ،دردولت دهم  از کابینه کنار گذاشته شد؛ خود را بیش ازآنکه یک سیاستمدار یا پزشک بداند "معلم" می داند.علاقه ای به زندگی در تهران ندارد.شیراز را بیشتر دوست دارد.وپس از سال 88درشیراز ساکن شده است.شاید  علاقه اش به شیراز تداعی گر این بیت حافظ باشد که "خوشا شیرازو وصف بی مثالش /خداوندا نگه دار از زوالش ..."
 
دکتر باقری لنکرانی ازجمله کسانی است که وقتی هم به وزرات بهداشت آمدهمکاران پزشک اش اورا به تخصص و مهارت بالا در رشته اش می شناختند.چهار سال وزیر دولت نهم بود

هم اندیشی : آقای دکتر به عنوان اولین سوال می خواستم بپرسم که الان چه کار می کنید؟

الان وقتم به چند قسمت تقسیم میشود. قسمتی برای تدریس برای دانشجویان  پزشکی عمومی و دانشجویان دوره تخصصی و فوق تخصصی ، بخشی از وقتم نیز صرف تحقیقات در زمینه بیماری های گوارشی و کبدمی شود و چون مسئولیت سیاست گذاری سلامت را هم دارم بخشی از وقتم صرف تحقیقات در این قسمت  می شود و البته در کنار اینها فعالیتهای فرهنگی -اجتماعی ام را هم انجام میدهم. و بخشی از روز را هم به طبابت مشغول هستم.

هم اندیشی :یعنی هنوز هم بیمار ویزیت می کنید؟

بله .هنوز در طول روز بیماران را می بینم وبخشی از روز راهم به آندوسکوپی بیماران می پردازم.

هم اندیشی : به نظرمی رسد علاقه ای خاصی به شیراز دارید ؟چرا درتهران زندگی نمی کنید؟

از سال 1371و قبل از این که در مسولیت اجرایی وزرات بهداشت در تهران قرار بگیرم عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز بودم و پس از پایان دوره وزرات به شیراز برگشتم.

هم اندیشی : آقای دکتر شما بیشتر یک سیاست مدار هستید یا یک پزشک؟

بنده علاقه مند هستم که بیشتر یک معلم دانشگاهی باشم

هم اندیشی : آیا به دانشگاه جامع ایرانیان می روید؟

بنده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با افتخار دارم به کارم ادامه می دم و بنای تغییر دانشگاه محل خدمتم را  ندارم

هم اندیشی :هم اکنون هجمه ای برروی جبهه پایداری قرار دارد و برخی از تحلیلگران جبهه پایداری را در شکست اصولگرایان مقصر می دانند.تاچه حدی این تحلیل هاراقبول دارید.و این تحلیل ها از کجا سرچشمه می گیرد؟

متاسفانه در بین کسانیکه تحلیل سیاسی می کنند یک نوع ساده کردن امور به صورت همه گیری در آمده است ما باید قبول بکنیم که در وقایع اجتماعی و گردش های قدرت و مسئله ای مثل انتخابات  با یک عامل روبرو نیستیم با عامل های متعددی روبرو هستیم و اگر این عوامل متعدد را  هر کدام را متناسب با وزنش درک نکنیم و نشناسیم ممکن است که به بعضی از امور که اهمیتی جزیی دارند، اهمیت زیادی بدهیم و برعکس از بعضی امور دیگر  که مهم هستند غافل شویم

آنچه  که  در شکل گیری آرای مردم و کرانه هایش  از  نیمه دوم سال گذشته کاملا بارز و معلوم بود، این بود که فضای عمومی جامعه _ضمن این که به تلاش های شخص آقای دکتر احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور وقت احترام می گذاشت- دنبال این بود که یک فضای جدیدی در مدیریت کلان کشور به وجود بیاورد و به نوعی دنبال تغییر در مدیریت کلان کشور بود و مشخص بود که هر جریانی که بتواند این اغنا را در بین اذهان مردم به وجود بیاورد که می خواهد ضمن حفظ دستاورد های خوب دولت گذشته فضای جدیدی را برای رفع مشکلات عمومی مردم به ویژه با توجه به شرایط منطقه و جهان فراهم بکند مورد اقبال عمومی قرار می گیرد

به همین دلایل  اگر فضای قبل از انتخابات را هم رصد بکنیم می بینیم  در زمان انتخابات یکی از ترفند هایی که برای از میدان به در کردن نماینده ی گفتمان انقلاب اسلامی  انجام می دادند این بود که  سعی کردند ایشان  را امتداد دولت دهم بیان کنند. این موضوع در مناظره ها تقریبا به صورت یکسان از جانب تمام کاندیدا ها اعمال شد و در رسانه های تبلیغاتی هم بسیاری از افراد  به این  مسئله دامن زدند.

اخیرا هم برخی از آقایان  گفته اند"حمله به نماینده گفتمان انقلاب اسلامی در مناظره ها امری  تصادفی نبود و برنامه ریزی شده بود". البته ما توقع داریم که دوستانی که اسمشان  برده شده و گفته شده که در مناظره ها حمله اشان  به دکتر جلیلی برنامه ریزی شده بوده با اظهار نظر خودشان رفع شبهه  کنند و روشن بکنند که  این اظهار نظر درست بوده یا غلط.

اما به هر حال این که نماینده گفتمان انقلاب اسلامی را سعی کردند با عنوان امتداد دولت دهم از میدان به در بکنند، واقعیتی است که به عنوان یک سیاست تبلیغاتی تقریبا توسط اغلب کاندیدا های حاضر در صحنه دنبال شد.

هم اندیشی : یعنی آقای روحانی از این فرصت استفاده کردند و با این ایده  که می خواهند مسیر جدیدی را طی کنند توانستند آراء مردم را به سمت خود متمایل کنند؟

من فکر می کنم دلیل رای آوردن جناب آقای دکتر روحانی بیشتر از این جهت قابل بررسی است که اغنایی را در اذهان عمومی  به وجود آوردند که می توانند یک مسیر جدیدی را با حفظ دستاورد های خوب گذشته در مدیریت کشور آغاز بکنند و پیروزی اشان  مرهون اغنای اذهان از این جهت هست به همین جهت هم نباید رای آوردن دکتر روحانی را  با تعابیر سیاسی یا در غالب اهداف و امثال این ها در واقع تعبیر کرد. و خود ایشان هم به نظر من در اظهار نظر هایی که داشتندهمه را به این نکته توجه دادند.و ما هم مسئله را به همان شکلی که اتفاق افتاده است تحلیل کنیم .

هم اندیشی:  آیا انتخاب آقای روحانی یک شکست برای اصول گرایی بود و چه تاثیری  بر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب خواهد داشت؟

اصولا در فضای انتخابات به کارگیری کلمه"شکست" و "پیروزی" حرف صحیحی نیست و باید نگاهمان به حضور در صحنه های انتخابات از باب ادای وظیفه و کمک به پیشرفت و تعالی کشور باشد . دکتر روحانی  هم نه به عنوان نماینده اصلاح طلب ها و نه به عنوان نماینده اصولگراها تحت هیچ کدام  از این گروهها قابل تقسیم نیست . ایشان  به عنوان نماینده کسانی که در هر دو طیف حضور داشتند وخواستار تغییر برخی سیاست های اجرایی کشور بودند ودر این نقطه اشتراک هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان حضور داشتند و توانستد اعتماد عمومی را جلب کنند ،پس نمی شود پیروزی یا شکست آقای روحانی را به اصلاح طلبان یا اصولگرایان نسبت داد.

هم اندیشی : برنامه جبهه پایداری برای فعالیت خودچیست؟آیا برای انتخابات مجلس آینده برنامه ای دارید؟

جبهه پایداری در وهله اول یک جبهه گفتمانی است و  اگر در بحث انتخابات هم حضور پیدا می کند به عنوان وظیفه اولیه جبهه نیست  بلکه از این جهت  که انتخابات  یک مصداق برای کار گفتمانی است حضور پیدا می کند  وتمام فعالیت گفتمانی جبهه به انتخابات ختم نمی شود.، طبیعی است که در این ایام هم نقطه فعالیت های جبهه در خصوص ترویج گفتمان ، ایجاد یک شبکه فکری در سراسر کشور برای همراه کردن افرادی که با گفتمان هم عقیده هستند معطوف می شود و در همین جهت هم  برنامه ریزی و اقداماتی درحال انجام است.

هم اندیشی: شما برنامه پایداری را برای آقای روحانی ارائه کردید؟

دوستانی که در تهران بودند وافرادی که در مجلس  بودند برنامه های ایشان را دنبال می کردند و با آقای دکتر در تماس بودند و نظرات خودشون را برای اصلاح امور اعلام کردند.

هم اندیشی: از شما که برای کابینه روحانی دعوت نشد؟

طبیعی است. بالاخره ما نباید توقع داشته باشیم که در دولتی که تشکیل می شود شاهد ناهماهنگی باشیم .  اجزای  مختلف دولت باید با  یکدیگر هماهنگ باشند و طبیعی است  که ما چون برخی از انتقادات را به برخی از اعضا داریم نمی توانیم عضو موثری در چنین دولتی باشیم .

هم اندیشی :اگردرخواست شود به دولت مشاوره می دهید؟

 ما وظیفه خودمان  می دانیم  که آنچه را  که در زمینه های مختلف  اطلاع داریم چه در بحث سلامت و چه در سیاست گزاریهای مرتبط با آن را در اختیار دولت قرار بدیم . ودولت اگه صلاح دانست ازآن  استفاده کند . وظیفه ی بعدی مان  هم این است که  نقد دلسوزانه نسبت به دولت داشته باشیم و همه باید  کمک بکنیم که کار های کشور به پیش برود . وبه دولت که بار اصلی کشور بردوش اوست کمک نمائیم.

هم اندیشی : نظرتان درباره وزیر بهداشت آقای روحانی چیست؟

من فکر می کنم که ایشان  جز وزاریی هستند که در کابینه به عنوان نقطه قوت طلقی می شودبا توجه به رای اعتماد خوبی هم  که مجلس محترم به ایشان  داد و حمایتی هم که  اقای دکتر روحانی  از ایشان  اعلام کردند امید واریم بتوانند در حل مشکلات بخش سلامت توفیق پیدا کنند. به هر حال مشکلات بخش سلامت مثل معضل کنونی مشکلاتی است که عمدتا احتیاح به حمایت های بین بخشی دارد و برای حل این معضل  به طیفی اقدامات، از اقدامات بانکی ، گمرکی ، و همین طور اصلاح نظام توزیع و اصلاح نظام واردات دارو نیاز داریم  که همه این ها در اختیار وزارت بهداشت نیست و باید سایر دستگاه های زیربط هم حمایت بکنند تا انشالله کار به نتیجه برسد .امیدوار هستیم  آقای دکتر قاضی زاده هاشمی بتوانند از حمایت بیشتری در دولت برخوردار باشند و همین طور مجلس محترم هم کمک کار ایشان باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها