کد خبر: ۱۶۰۵۴۸
زمان انتشار: ۲۰:۰۹     ۰۴ شهريور ۱۳۹۲
من بارها گفته‌ام که شکرستان بعد از پینوکیو یکی از معروف‌ترین کارتون‌ها نه تنها برای کودکان بلکه برای همه سنین خواهد شد و همه از دیدن آن لذت خواهند برد.
در طول روز چهره های فرهنگی کشور هر کدام به فراخور جایگاهشان درباره مشکلات، دغدغه ها و فعالیت های خود با رسانه های مختلف گفتگو می کنند. در ادامه توجه شما را به برخی مصاحبه های انجام شده فرهنگی در روز دوشنبه جلب می کنیم:
علی جنتی، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی چند صباحی است که در کانون توجهات قرار دارد واین به دلیل آن است که وزارت ارشاد از کلیدی ترین وزارت خانه ها در دولت است. از این رو اخبار فرهنگی نتیجتا داغ تر و فعالت در این حوزه بیشتر است. وزیر ارشاد بعد از دیدار با سینماگران و اهل فرهنگ و هنر با شبکه العالم مصاحبه انجام داده که به شرح ذیل است:

*جنتی درباره برنامه دولت جدید برای تلطیف فضای سیاسی و امکان کمک برای آزادی برخی روزنامه‌نگاران گفت: دولت جدید برای گسترش آزادی‌های بیش‌تر در جامعه تلاش می‌کند و این‌که آزادی‌های بیش‌تری برای مطبوعات تأمین کند.
 
* امیدواریم با توجه به سیاست‌های دولت جدید بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که عموم خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و نویسندگان، هم در خط قانون حرکت کنند و هم این‌که از فضای بازی که در دوره جدید به وجود آمده، بتوانیم در جهت گسترش مطبوعات و گسترش فضا برای چاپ و انتشار کتاب‌های مفید گام برداریم.

*برخی خرده‌گیری‌ها در حوزه کتاب در گذشته وجود داشت و احیانا سلیقه‌های شخصی اعمال می‌شد؛ ما بنا داریم تا صرفا در چهارچوب قانون عمل کنیم و فراتر از قانون نرویم.

*علی جنتی سپس انتصابش به ریاست وزارت ارشاد را به خاطر این‌که فرزند آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، است، رد و تصریح کرد: من فکر می‌کنم رییس‌جمهور همه وزرای خود را بر اساس شایستگی و کارآمدی و تخصصی که دارند، انتخاب کرده است و با توجه به آشنایی بسیار طولانی آقای روحانی با بنده، ایشان من را به خاطر ویژگی‌هایی که دارم، انتخاب کردند.

*من فکر می‌کنم بزرگ‌ترین چالشی که ما امروز در حوزه فرهنگ داریم، مسائلی است که از بیرون کشور به ما تحمیل می‌شود. با توجه به جریان آزاد اطلاعات که امروزه غیرقابل اجتناب است، یعنی ماهواره‌ها در همه جا فعال‌اند، اطلاعات به راحتی منتقل می‌شود، اینترنت در اختیار همه آحاد ملت قرار دارد، این امکانات ضمن این‌که دستاوردهای علمی را منتقل می‌کنند، فرهنگ بیگانه را هم به نوعی بر کشور تحمیل می‌کنند.



مسعود ده‌نمکی از کارگردان‌های نام آشنا کشورمان که ساخت فیلم سه گانه اخراجی‌ها  را در کارنامه دارد در نامه‌ای که در فارس منتشر شده است ابراز گلایه کرد است از سکوت سینماگران در شهادت مستند سازان ایرانی در سوریه متن زیر کوشه ای است از گلایه ده‌نمکی.

*فکر می کنم به نوعی کسانی که معتقد به  غیرخودی و خودی در حوزه سینما هستند دربرابر  شهادت دو مستندساز غیرمسئولانه رفتار می‌کنند. بحث ما اینجا دو طرف دعوای سینمای ایران نیست که البته هر دو طیف را در برمی‌گیرد. چگونه است که بر سر مسایل حاشیه‌ای بیانیه می دهند و موضع می گیرند اما در مورد شهادت دو همکار و مستندساز حتی واکنش صنفی از خودشان نشان نمی دهند.

*من از هر دو طیف سینمای ایران که امروز مدعی دفاع از حقوق هنرمندان عرصه سینما هستند سوال می‌کنم آیا این دو مستندساز حتما باید بخشی از طرف دعوا می بودند تا در مراسم تشییع آنها شرکت می کردند و یا بیانیه‌ای می‌دادند؟ من برخلاف این دو طیف که انواع اتهامات را به یکدیگر وارد می کنند، سران هر دو طیف را از چهره‌های مسلمان می دانم اما سکوتشان را در برابر این اتفاق درک نمی‌کنم.

*فکر می کنم مشکل سینمای ما در همین تبعیض ها و انحصار طلبی‌هاست سکوت‌های بی‌موقع و واکنش‌های نابجا مشکل ساز شده است.  چطور درباره دستگیری برخی از مستندسازها احساس مسئولیت می‌کنیم اما دربرابر کشته شدن مستندسازهای دیگر سکوت می کنیم. چطور دربرابر قاچاق یک فیلم تظاهرات می کنیم در برابر قاچاق فیلم دیگری که مورد پسند‌مان نیست سکوت رضایت مندانه در پیش می‌گیریم.

*همکاران سینماگر تعصب و واکنش نشان دادن انسانی نسبت به کشته شدن دو هم وطن، احتیاج به مجوز هیچ دستگاهی نداشت و این‌طرفی و آن‌طرفی نمی‌شناسد. مگر اینکه کسانی که برای دفاع از آرمان‌های انقلاب کار می‌کنند را جزء این خانه‌ها حساب نکنند که امیدوارم اینگونه نباشد. چون این خانه‌ها برروی خون شهدا ساخته شده است و آرزو می کنم این سکوت از سوی هر دو طیف سینما سهوی بوده و پس از گذشت سه دهه از انقلاب دیگر شاهد اینگونه آپارتاید فرهنگی نباشیم.


بالاخره بعد از مدت‌ها بحث، رایزنی و شایعات رئیس سازمان سینمایی که یکی از پست های مهم و کلیدی در وزارت ارشاد محسوب می شود، معرفی شد. دقایقی پیش حکم حجت‌الله ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی صادر شد. متن زیر سوابق ایوبی است که از دیدگان شما می گذرد.

*حجت الله ایوبی در سال 1342 در کلاردشت چالوس چشم به جهان گشود. وی دارای مدرک فوق‌لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه لیون 2 فرانسه است. ایوبی همچنین مدرک فوق‌لیسانس خود را در رشته معارف اسلامی و علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع) دریافت کرده است.

*ایوبی برای ادامه تحصیل مجددا به فرانسه رفت و در دانشگاه لیون در رشته علوم سیاسی به تحصیل پرداخت و مدرک دکترای خود را اخذ کرد.حجت‌الله ایوبی همچنین به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و عربی تسلط کامل دارد.

*حجت‌اللّه ایوبی از سال 1388 رئیس موسسه فرهنگی سازمان اکو بوده است. ایوبی سمت‌هایی چون مدیرکل آموزش دانشگاه امام صادق (ع)، مدیر کل پژوهش های سیاسی سازمان صدا و سیما، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، معاونت اجتماعی وزارت کشور و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور را در کارنامه خود دارد. 


شکرستان، انیمیشنی است که در قالب طنز به بیان آداب و رسوم می‌پردازد. از زمان پخش این انیمیشن اقبال زیادی از سوی مخاطبان صورت گرفت. امروز در مراسمی از دفتر مشق این انیمیشن رونمایی شد که مرتضی احمدی بازیگر و گوینده پیشکسوت درباره این انیمیشن گفت:

* شکرستان یکی از کارهایی بود که از آن بسیار لذت بردم. دوبلور و گوینده قبل از هر چیز متن را می‌خواند؛ زمانی که متن را خواندم متوجه دیالوگ نرم و راحت آن شدم.

*یک گوینده بعد از خواندن متن متوجه تصویر می شود آن وقت بود که فهمیدم شکرستان کار بسیار خوبی است و از آن بسیار خوشم آمد.

* من بارها گفته‌ام که شکرستان بعد از پینوکیو یکی از معروف‌ترین کارتون‌ها نه تنها برای کودکان بلکه برای همه سنین خواهد شد و همه از دیدن آن لذت خواهند برد.

*من افسوس می خورم که چرا شکرستان با این همه نفوذی که در بین مردم دارد تمام شده و ادامه پیدا نکرده است. بسیاری از سریال های خارجی که هیچ محتوایی ندارند هنوز ساخت و تولید آنها ادامه دارددر حالی که ما در کشور خود قصه های خوب زیاد داریم مثل همین شکرستان که دست اندرکاران آن دارای نیرو بسیار هستند. امیدوارم دست اندرکاران شکرستان تولید این کار را ادامه دهند و نگذارند که این قصه خاک بخورد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها