کد خبر: ۱۶۱۷۹۶
زمان انتشار: ۱۲:۵۱     ۱۱ شهريور ۱۳۹۲
یک کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه اوباما دچار توازن وحشت در منطقه شده است، گفت: عربستان سعودی به همراه رژیم صهیونیستی دارای ویژگی مشترکی هستند تا بتوانند منطقه را از حالت ژئوپلتیک درآورده و نقشه جدیدی را در منطقه ترسیم کنند.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، واکنش سوریه به تحمیل جنگ احتمالی از سوی قرارگاه غربی، عربی و عبری، شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "سید محمد‌ صادق‌الحسینی" کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و "سعید خزایی" استاد دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سید محمد الصادق الحسینی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه پشت پرده فراز و فرودهای عملیات نظامی ضد سوریه چیست، گفت: اوباما از اول در بازی سوریه به جنگ نیابتی اکتفا کرده است، به گونه‌ای که از اول نیز می‌توانست وارد جنگ‌افروزی علیه سوریه شود.

وی با اشاره به اینکه اوباما حوادث تلخ عراق را در سوریه تکرار می‌کند، افزود: اوباما تحت فشار رژیم صهیونیستی و مجموعه‌ای از جنگ‌طلبان تشنه به قتل و تکفیر در منطقه قرار گرفته است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه مثلث ترکیه عربستان و قطر اوباما را به جنگ علیه سوریه تشویق می‌کنند، خاطرنشان ساخت: اوباما به دنبال این است تا کسی او را از درختی که از آن بالا رفته است پایین بیاورد.

* اوباما به آخر بازی رسیده است

الحسینی با تأکید بر‌اینکه اوباما به آخر بازی رسیده است،  تصریح کرد: ارتجاع عرب اوباما را به دام انداخته و اکنون هم به دنبال راه‌حلی برای فرار از وضعیت کنونی است.

وی با اشاره به ایستادگی و استقامت بشار اسد در مقابل دشمنان سوریه گفت: اوباما باید از جنگ عقب‌نشینی کند، زیرا برگ شیمیایی برگ کاذب و شبیه برگ عراق است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا ایالات متحده آمریکا در طول 9 الی 10 سال گذشته به 9 کشور اسلامی حمله کرده است و اکنون هم قصد حمله به سوریه را دارد، افزود: آمریکا از سومالی گرفته تا افغانستان و پاکستان با هواپیماهای بدون‌سرنشین حمله کرده است.

الحسینی با اشاره به اینکه سوریه مادر شامات عرب نامگذاری شده، خاطرنشان ساخت: سوریه مادر بسیاری از جنبش‌های عرب به حساب می‌‌آید؛ همچنین باید گفت سوریه مادر بسیاری از حرکت‌ها برای آزادی فلسطین است.

الحسینی با اشاره اینکه سوریه محل تلاقی فرهنگ‌ها، تمدن‌‌ها، نژاد‌ها و مذاهب مختلف است، گفت: کسی نمی‌تواند از سوریه بعنوان ترانزیت برای اهداف خود استفاده کند.

وی با اشاره به فرهنگ کابویی آمریکا خاطرنشان ساخت: آمریکایی‌ها تمدن و فرهنگ منطقه را به خوبی نمی‌شناسند.
 
*سوریه قلب تپنده جهان عرب است

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه سوریه قلب تپنده جهان عرب است، افزود: امروزه علی‌رغم اینکه مصر در وضعیت دعوای داخلی به سر می‌برد اما نگران وضعیت سوریه است.

الحسینی با اشاره به جایگاه سوریه در منطقه گفت: سوریه تنها کشوری به حساب می‌آید که دارای ارتش اعتقادی و ارزشی است.

وی با بیان اینکه ارتش سوریه تنها برای دفاع از مرز‌های خود تشکیل نشده، بلکه برای دفاع از فلسطین و کل جهان عرب ایجاد شده است، اظهار داشت: تاکنون انشقاق جدی برای ارتش سوریه ایجاد نشده است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به نوع ترکیب داخلی سوریه ادامه داد: نژادها و اقوام مختلفی همچون سنی، شیعی، چچن و ترکمن در سوریه زندگی می‌کنند. این درحالی است که همه آن‌ها به دور از نژاد و اقوام خود همگی می‌گویند "ما سوری هستیم".

وی با اشاره به اینکه حمله به سوریه نشان‌دهنده جنگ هویت برای سوری‌ها است، گفت: اوباما نتوانست طرح‌های خود را برای سایر کشورهای منطقه پیاده کند.

الحسینی با اشاره به اینکه بشار اسد حاضر به از دست‌دادن حتی یک وجب از خاک سوریه نیست، ادامه داد: حافظ اسد توانست در سوریه هویت منطقه را نشان دهد.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اضافه کرد: قدرت مردمی تاریخی و ژئوپلتیک را فقط در سوریه می‌توانیم جستجو کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا اوباما در مقطع کنونی دست به گفتن یک دروغ بزرگ زده است، گفت: اوباما به دنبال اجرای حقوق بشر در سوریه نیست.
 
الحسینی خاطرنشان ساخت: اوباما با مشاهده ایستادگی و مقاومت جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل هسته‌ای و همچنین جنگ‌های 22 روزه و 33 روزه رژیم صهیونیستی با حزب الله لبنان و غزه، دچار وحشت در توازن قوا شده است.

*اوباما دچار توازن وحشت شده است

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه اوباما دیگر نمی‌تواند در منطقه جنگ جدیدی را به راه بیاندازد، افزود: اوباما دچار کابوس و توازن وحشت شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا عربستان سعودی در طی 7 الی 8 روز گذشته فضای پرهیاهویی را ضد سوریه آغاز کرده است، گفت: قبل از شروع بیداری اسلامی در منطقه، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی دست به توطئه‌سازی ضد سوریه زده بودند.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به گفته وزیر خارجه فرانسه در زمان "میتران" مبنی بر اینکه باید مزدوری را در منطقه برای قیام  ضد مردم سوریه ایجاد کرد، اظهار داشت: حزب‌الله بعنوان بازوی فعال و مقاوم در محور مقاومت به حساب می‌آید.

الحسینی با اشاره به اینکه عربستان سعودی در یک لحظه تاریخی احساس ورشکستگی کامل کرده است، خاطرنشان ساخت: "بندر بن‌سلطان" بعنوان نماینده نومحافظه‌کاران آمریکا تصمیم گرفته است تا نماینده جنگ‌طلبان و جنگ‌افروزان در آمریکا شود.

*عربستان منهدم کننده ژئوپلتیک منطقه است

وی با اشاره به اینکه عربستان طراح اصلی هرج و مرج و منهدم کننده ژئوپلتیک منطقه است، ادامه داد: عربستان برای نابودی بیداری اسلامی و جلوگیری از شعله‌ور شدن آن در منطقه همواره در تلاش است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا وجود 14 حوزه نفتی و گازی را در سواحل سوریه یکی از علت‌های اصلی جنگ علیه این کشور دانست و عنوان کرد: مخازن اصلی نفت و گاز در حمص است به طوری که این منطقه قلب تپنده سوریه به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه عربستان سعودی تشنه قدرت، پول و تکفیر است، گفت: عربستان به همراه رژیم صهیونیستی دارای ویژگی مشترکی هستند تا بتوانند منطقه را از حالت ژئوپلتیک در‌آورند و نقشه راه جدیدی را در منطقه ترسیم کنند.

"سعید خزایی" استاد دانشگاه در ادامه برنامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اوباما در آخرین لحظه شمارش معکوس، جنگ را متوقف کرد و تصمیم را به عهده کنگره گذاشت، گفت: اگر تهدید واقعی بلوف به حساب آید، بسیار بدتر از حالتی است که یک جنگ بلوف تلقی شود.

 این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه همه به خوبی فهمیدند آن چیزی که اوباما مطرح می‌کند صرفا یک بلوف بوده است، افزود: اوباما تا این مرحله بر طبل جنگ توخالی کوبیده است.

وی با اشاره به اینکه اوباما در انتخاب کارگروه خود تلاش می‌کند کسانی را بر‌گزیند که با سیاست‌ها و راهبردهای جدید ایالات متحده آمریکا همخوانی داشته باشند، خاطرنشان ساخت: آمریکا آسیب‌های بسیار شدید و جدی را از استراتژی‌های جدیدش خورده است.
 
خزایی با اشاره به اینکه خاورمیانه جدید سند راهبرد امنیت ملی، و نقشه راه آینده آمریکا در قرن 21 همه با مشکلات و موانع عمده‌ای روبرو شده‌اند، گفت: هیچ یک از طرح‌های آمریکا نمی‌تواند اهداف اوباما را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه هیچ یک از کارگروه‌های اوباما قصد جنگ ضد سوریه را ندارند، اضافه کرد: اوباما تصمیم‌گیرنده کامل و سیاسی‌کار کارکشته نیست، به گونه‌ای که تحت فشارهای داخلی و یا لابی‌های صهیونیستی قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برخی از کشورهای منطقه کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند و حتی جلوتر از آمریکا و فرانسه تلاش می‌کنند، گفت: دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم آمریکا در مسائلی همچون مصر و سوریه تحت ‌الشعاع مسائل رسانه‌ای است.

خزایی با بیان اینکه تلاش‌هایی که عربستان برای سرکوب مردم بحرین و یمن به عمل آورده است به نوعی تحت‌‌الشعاع قرار می‌گیرد، افزود: رژیم‌های صهیونیستی و کسانی که دست به اینگونه اقدامات خرابکارانه می‌زنند غافل از آن هستند که ایالات متحده آمریکا از آمادگی لازم برای مقابله و جنگ برخوردار نیست.

* عربستان از ادامه حیات مقاومت ناراحت است

وی با اشاره به اینکه کشورهایی همچون عربستان، قطر و ترکیه از ادامه حیات مقاومت ناراحت هستند، بیان کرد:  آن‌ها معتقدند که منطقه دو دروازه دارد که یکی خلیج فارس و دیگری مدیترانه هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در دوران بیداری اسلامی فاز اول مطالبات مردمی بود افزود: مردم مطالبات خود را از حکومت‌های جاهل می‌خواستند این درحالی است که فاز دوم تا حدودی  مثل موضوع بحرین قومیتی شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سوریه با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته کانون جنبش‌های انقلابی بوده، از نگاه دموکراتیک چرا دچار تحولات این‌چنینی شده است، گفت: سوریه از سال‌های گذشته بر محور اصلی مبارزه قرار گرفته بود، به گونه‌ای که در سال 1973 در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاد.

وی بيان کرد: ارتش در بسیاری از جریان‌های بیداری اسلامی به مردم پیوسته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مردم به یک باور و وحدت ملی خاصی دست پیدا کرده‌اند، اظهار داشت: ارتش سوریه با اقتدار کامل توانست گروه‌های تروریستی و تکفیری را از میان بردارد.

وی با اشاره به اینکه موضوع سوریه در جریان بیداری اسلامی به وقوع نپیوسته است، زیرا اگر بیداری اسلامی بود باید در سوریه فراگیر می‌شد، افزود: 65 درصد مردم سوریه در انتخابات قانون اساسی شرکت کردند به گونه‌ای که چندین شهر بزرگ دستخوش بحران شدند، بنابراین این امر به معنای رأی مثبت دادن به حکومت بشار اسد است.

خزایی با اشاره به اینکه حمایت مردم از نظام سوریه باعث شد تا آمریکا از جنگ علیه این کشور پا پس بکشد، گفت: اوباما گاه و بی‌گاه ممکن است تحت فشارهای هم‌پیمانان منطقه‌ای و رژیم صهیونیستی قرار بگیرد.

وی افزود: در عرصه دیپلماسی همیشه باید به حالت‌های بدتر سناریو هم فکر کرد، زیرا آمریکا همیشه حملات خود را در زمانی انجام داده که طرف مقابل به اطمینان از عدم حمله رسیده است، پس باید درایت داشته باشیم، زیرا ممکن است ایالات متحده اقدام به حمله نظامی ضد سوریه کند.

خزایی آینده منطقه را در معادله میان سیاست‌های آمریکا و منطقه اینگونه ارزیابی کرد: آمریکا سه برنامه بلندمدت آینده پژوهانه را در منطقه دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یک سری تعارضات میان سیاست آمریکا و وضعیت خاص منطقه وجود دارد، گفت: این تعارضات در این است که منطقه دچار فقر اقتصادی و سیاسی شده است، پس باید کاری کرد که در منطقه خاورمیانه آزادی سیاسی ایجاد شود و فقر اقتصادی از بین برود.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها