کد خبر: ۱۶۴۰۷۴
زمان انتشار: ۱۱:۴۰     ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
سعید شیرینی بار دیگر شیرینی اش را به رخ اهالی فوتبال کشید و این بار به خاطر خواب شیرینش روی نیمکت گفت کار فردوسی پور غیر اخلاقی بوده است.

598؛ در ابتداي برنامه اين هفته 90 تصاويري از مراسم به خاك سپاري مربي عزيز مس كرمان پخش شد و مصاحبه اي با آرش برهاني كه در اين مراسم حضور داشت. بخش اصلي برنامه به برگزاري ضعيف دربي اختصاص داشت كه براي بحث كارشناسي اين بخش از امير حاج رضايي دعوت شده بود.


* کفاشیان: پاسخ منفي ويتنام به ايران براي بازي دوستانه ؛ کیفیت دربی خوب بود
علی کفاشیان که میهمان تلفنی برنامه 90 بود، در واکنش به سفر کارلوس کی روش و برخی شایعات پیرامون استعفای این مربی اظهار داشت: «کی روش برای انجام کارهای شخصی و همچنین رایزنی با برخی تیم های برای انجام دیدار تدارکاتی با ایران راهی اروپا شده است. این مربی به هیچ عنوان استعفا نداده و ظرف 12،10 روز آینده به کشور بازخواهد گشت.»


وی درباره تازه ترین نقل قول ها از کی روش که گمانه زنی درباره استعفای او را افزایش داد نیز گفت: «عصر امروز با کی روش صحبت کردم و او اعلام کرد که اظهارات نقل شده از سوی او به شکلی که منتشر شده نبوده و به همین دلیل قرار است تا فردا اظهاراتش را برای ما ایمیل کند تا بر روی سایت فدراسیون فوتبال قرار دهیم.»


رئیس فدراسیون فوتبال اذعان کرد: «از کی روش خواسته ایم تا فعلا مصاحبه نکند.»


کفاشیان درباره بی عملی فدراسیون فوتبال در زمینه دیدارهای تدارکاتی تیم ملی، همزمان با برگزاری دیدارهای دیگر نماینده های قاره آسیا به جام جهانی با تیم های قدرتمند خاطرنشان کرد: «پولی که در اختیار کره جنوبی، ژاپن و استرالیاست با بودجه ما قابل مقایسه نیست و آنها امکانات لازم را در این زمینه دارند. البته کی روش نیز از اینکه تیم ملی دیدار تدارکاتی ندارد ناراضی است.»


وی ادامه داد: «کی روش پیش از بازی با تایلند خواهان دیدار با حریفانی مشابه با این تیم شد که در این زمینه برای ویتنام و چین درخواست فرستادیم. ویتنام به ما پاسخ منفی داد و چین هم تاکنون جواب نداده و بعید هم می دانیم که پاسخ دهد.»


رئیس فدراسیون فوتبال اظهار داشت: «پیشنهاداتی از کشورهای عربی نیز وجود دارد که شاید راجع به آنها فکر کنیم.»


کفاشیان ابراز امیدواری کرد تا تیم ایران در 19 مهر که یکی از روزهای فیفاست دیدار تدارکاتی برگزار کند.


وی درباره دیدار با سرپرست وزارت ورزش و جوانان و احتمال حل شدن مشکلات مالی فدراسیون نیز گفت: «در این جلسه قول‌های مساعدی داده شد، ضمن آنکه ظرف این هفته یا هفته آینده با اسپانسر تیم ملی هم قرارداد امضا می کنیم و تصور می کنم با این شرایط و حمایت دولت دیگر تا جام جهانی مشکلات کمتری داشته باشیم.»


رئیس فدراسیون فوتبال درباره نظر فیفا مبنی بر اینکه باشگاه ها تا 28 اردیبهشت اجازه در اختیار داشتن بازیکنان ملی پوش را دارند، تصریح کرد: «این بخشنامه فیفاست اما ما در حال رایزنی با باشگاه ها هستیم و امروز هم در همین زمینه با فتح الله زاده مدیرعامل باشگاه استقلال جلسه داشتیم و قطعا تعامل لازم را میان باشگاه ها و تیم ملی ایجاد می کنیم.»


کفاشیان با ابراز رضایت از کیفیت دربی گفت: «من به دربی نمره خوب را می دهم. شاید انتظار این بود که این دیدار 12 گل داشته باشد اما دو تیم تلاش کردند تا گل نخورند و به ضدحملات دل بسته بودند. البته قرار است باشگاهی که آنالیز بازی را در اختیار دارد آن را به فدراسیون بدهد تا عملکرد دو تیم در این دیدار مشخص شود.»


وی ادامه داد: «تیم ملی هم در سه بازی پایانی خود گل نخورد و توانست گل بزند و به جام جهانی برود. در دربی هم دو تیم به خوبی توانستند دروازه خود را بسته نگه دارند و تنها گلزنی نکردند. با این شرایط معتقدم دو تیم عملکرد خوبی داشتند، ضمن آنکه باید استرس و فشار دربی را هم در نظر بگیریم.»


طعنه‌های عادل فردوسی‌پور هم فایده‌ای نداشت: «آقای کفاشیان مطمئنید همین بازی جمعه را می‌گویید؟» و حتی سوال امیرحاج رضایی هم نظررییس فدراسیون را عوض نکرد: «شما معتقدید که دربی کیفیت فنی خوبی داشته؟» کفاشیان تاکید می‌کرد که دربی جمعه کیفیت بالایی داشته.


* * *

پس از پخش تصاويري از دربي و حواشي قبل و بعد آن و مرور تيتر روزنامه هاي فرداي دربي، به بحث فني در دربي اشاره شد و اينكه هر بازيكن در دربي چقدر دويده، چقدر پاس گل داده و ... . اين اتفاق براي نخستين بار در برنامه 90 رخ داد و فردوسي پور اظهار اميدواري كرد كه در آينده بازي هاي بيشتري را زير ذره بين قرار خواهد داد. حاج رضایی در این بخش برای فوتبال ایران ابراز نگرانی کرد و عنوان داشت برخی بازیکنان استقلال و پرسپولیس ملی پوش هستند و این نمایش ضعیف در دربی موجب نگرانی برای تیم ملی فوتبال کشورمان می شود.


* نظر جالب بوقچی استقلال در خصوص بازی معروف شش تایی ها
هواداران استقلال به خوبی با "سهراب بوقی" آشنا هستند؛ بوقچی قدیمی آبی ها که همیشه در استادیوم ها از تیمش حمایت می کند. این بوقچی قدیمی روز جمعه به ورزشگاه آزادی رفت تا دربی 77 را نیز تجربه کند و با سوال خبرنگار برنامه 90 در خصوص دربی سال 52 مواجه شد که البته جواب جالبی داد.


وی توصیه کرد زیاد پیگیر آن بازی نباشند چراکه برخی در آن مسابقه تبانی کردند تا شکستی سنگین برای استقلال رقم بخورد. پیش از این نیز برخی از بازیکنان قدیمی استقلال، یکی از مدافعان آن تیم را به تبانی با قرمزها متهم کردند.


* طعنه فردوسي پور به امير قلعه نويي
در بررسي آماري دربي به اين نكته اشاره شد که علی دایی برای اولین بار در دربی مساوی کرده و قلعه نویی ۶ دربی پشت سر هم است که موفق نشده برنده باشد. فردوسی‌پور بعد از خواندن این آمار از حاج رضایی پرسید: «اگر بگوییم دربی بد بوده که به اجنبی پرستی متهم نمی‌شیم؟»


اين جمله در واقع طعنه فردوسی‌پور به امیرقلعه نویی بود که این روز‌ها بسیار زیاد از صفت اجنبی پرست برای مدافعان تیم ملی و سرمربی‌اش استفاده می‌کند.


حاج رضایی به فردوسی‌پور جواب داد: «شاید شدید آقا....» هر دو خندیدند و فردوسی‌پور با جدیت ادامه داد: «الان روزنامه نگارهایی که دارند از تیم ملی حمایت می‌کنند متهم می‌شوند به اجنبی پرستی....»


و امیرحاج رضایی نيز طعنه‌هایی زد که به نظر می‌رسد منظورش به قلعه نویی باشد: «وقتی فوتبال ما در و پیکر ندارد وهر کسی که دلش خواست بدون مدرک و سند لقب می‌دهد....»


* واکنش باشگاه استقلال به اظهارات حاج رضايي: قلعه‌نویی هر کسی نیست
دقایقی بعد مدیر روابط عمومی باشگاه استقلال روی خط برنامه آمد و تاکید کرد که منظور حاج رضایی، امیر قلعه نویی بوده و کارشناس برنامه هم باید بداند قلعه نویی هر کسی نیست و یکی از مربیان پرافتخار ایران محسوب می شود که یک قهرمانی نیز در سپاهان با حاج رضایی به دست آورده است.


وي اينگونه از قلعه نویی دفاع کند: «آقای حاج رضایی امیر قلعه نویی شاگرد شما بوده و همکار شما در باشگاه سپاهان بوده و هر کسی نیست که بخواهید این طور در موردش صحبت کنید.»


کارشناس 90 نیز بلافاصله تاکید کرد منظور وی جامعه فوتبال و فضای حاکم بر آن بوده و به هیچ شخص خاصی اشاره نکرده است. وي ۳ بار تاکید کرد که منظورش قلعه نویی نبوده: «من در مورد هرزه گویی و هرزه نگاری‌هایی که این روز‌ها در ورزش باب شده، توسط مسئولان و مربیان هم هست صحبت کردم و منظورم قلعه نویی نبوده.»


در همین زمان فردوسی پور گفت: «شما هم خوب است این صحبت را با قلعه‌نویی مطرح کنید تا اگر کسی از کی‌روش دفاع کرد به اجنبی‌پرست متهم نشود. شاید ما بخاطر تیم ملی از سرمربی تیم ملی حمایت می‌کنیم.»


نوری فر در ادامه از حاج رضایی خواست که بین عادل فردوسی‌پور و امیرقلعه نویی وساطت کند و مشکلشان حل شود که فردوسی‌پور گفت: «من برای شخصیت حقوقی آقای قلعه نویی احترام قائلم.»


* شیرینی: عامل اصلی ضعيف بودن دربی را عادل فردوسی پور معرفی کرد
سعید شیرینی در ابتدا كه فردوسي پور با خنده بحث خواب او را مطرح كرده بود گفت: «اگر با شوخی و خنده مرا محکوم می‌کنید، من بروم و به جمع بينندگان تلويزيوني برنامه شما اضافه شوم!»


وي که در بازی دربی روی نیمکت پرسپولیس خوابش برده بود عادل فردوسی پور را دلیل اصلی خسته کننده بودن دربی دانست و گفت: «شما خودتان یکی از دلایل اصلی کسل کننده بودن دربی هستید. در این 15 سال چقدر حساسیت این بازی را بالا بردید؟ وقتی امیر قلعه نویی تیم ملی را حذف کرد، با اوچه کار کردید؟ با علی دایی چه رفتاری داشتید و این کارهای شما فوتبال را به این سمت آورده که دو تیم می ترسند.»


شیرینی که قبل از شروع حرف هایش گفته بود اگر فردوسی پور به او وقت دفاع نمی دهد برود برنامه را از تلویزیون نگاه کند با این حرف هایش با واکنش فردوسی پور روبرو شد که گفت حالا که می خواهی مغلطه کنی، شما که یک سال هم هست آمدی تو فوتبال، سنگ دیگران را به سینه نزنید. همان بهتر بروید برنامه را از تلویزیون ببینی!


او اما توانست باز هم حرف بزند: «اگر حرف حقیقت بزنیم محکوم می شویم. نشان دادن بسته شدن چشم من چه دردی از فوتبال دوا می کند؟ شما چرا این کار را می کنی؟»


عادل که شوکه شده بود گفت: «مگر من فیلمبردار یا کارگردان بازی بودم؟ وقتی تصویر شما در حال خواب پخش می شود به مردم چه باید بگویم؟»


دوباره شیرینی گفت: «من حرف شما را می پسندم. من تاوان تفکر غیرحرفه ای دوستان شبکه 3 را دادم. اگر ما نمی گذاشتیم دوربین شما روی نیمکت ما زوم کند، این اتفاق نمی افتاد. سال قبل خانم نیکی کریمی می خواستند بیایند سر تمرین ما، او یک بانوی هنرمند است که من احترام خاصی برایش قائلم ولی من اجازه ندادم برای دربی دوربین شان را بیاورند.»


شيريني همچنين گفت: «من خادم همه بازیکنان هستم، من تا زمانی که بازی شروع شد بچه های من پشت دروازه بودند و گریه می کردند و من به خودم اجازه ندادم تیمم را ترک کنم، در این حالت چطور من می توانم بخوابم!؟ »


او دوباره گفت: «آیا این کار اخلاقی است؟ عین این است که حرکت های شما را در حین گزارش نمایش بدهد؟ آیا این درست است؟ بعد از 15 سال برنامه 90 یک کار بزرگتری دارد! اگر رسانه شخصی داشتید حق داشتید از این تصاویر پخش کنید. ولی شما رسانه ملی هستید. آنجا من نخوابیده بودم. بازی متوقف شده بود، چشمم را بستم و باز کردم ولی نخوابیدم. با آن استرس بازی اگر کسی بخوابد، چشمش می افتد، دست ها پایین می افتد و ... من کدام یک از این حالت ها را داشتم؟»


فردوسي پور پاسخ داد: «کجای کار ما غیراخلاقی است؟ وظیفه رسانه این است. زوم کردن روی نیمکت پرسپولیس که بزرگانی مثل خوردبین نشسته‌اند یک کار حرفه‌ای است. شما اصلا بخاطر هزاران فشاری که رویتان است، خوابیده بودید. بگویید خواب بودم و این صحبت‌های چیست که مطرح می‌کنید؟ »


شیرینی در پایان هم به فردوسی پور گفت: «تو خلوت خودت بنشین و رجوع کن و ببین کار درستی کردی یا نه!»


* بررسي داوري دربي؛ نكونام نبايد بازيكن اخلاق مي شد
محمدفنایی که کارشناس داوري برنامه بود اعتقاد داشت كه خطای نکونام روی خلعتبری عمدی نبود. همچنين خطاي سيدصالحي روي آندو و خطاي صادقي روي صادقيان مستحق كارت زرد نبوده است و داور به درستي تصميم گرفته است. پژمان منتظری هم خطای پنالتی روی محمد نوری مرتکب نشده است.


اما حنیف عمران‌زاده به دلیل خطای سنگین روی صادقیان مستحق یک اخطار بوده است. همچنين مشخص شد كه پيام صادقيان از پرسپوليس و محمد قاضي از استقلال بايد اخراج مي شدند.


فنايي اعتقاد داشت كه نکونام نباید بازیکن اخلاق می شد. وي به خاطر مدل بازی نکونام گفت: «با احترامی که برای آقای نکونام قائلم فکر می کنم بهتر بود ایشان به عنوان بازیکن اخلاق انتخاب نمی شد.»


او در ادامه افزود: «انتخاب فغانی برای این دیدار شاید به او برای جام جهانی کمک کند. فغانی در این دیدار خیلی خونسرد بود و عملکرد بسیار خوبی داشت. او برای کنترل بازی مجبور بود سوت‌های زیادی را بزند. در مجموع برخلاف گفته علی دایی، فغانی در این دیدار خوب بود و نمره‌ی خوبی از این قضاوت می‌گیرد.»


* * *

سپس گزارشي از وضعيت اسف بار چمن ورزشگاه حافظيه شيراز پخش شد كه برخي از صحنه ها واقعا تكان دهنده بود.  همچنين در بخش 90 تا 90، صحبت‌هایی از سعید سالارزاده پخش شد که در آن، این بازیکن مدعی بود محسن قهرمانی با حرفی زشت از برنامه 90 یاد کرده است. همچنین تصاویری از مازیار زارع به نمایش گذاشته شد که در حال اعتراض شدید به هواداران ملوان بود.


* غلام پیروانی : من هم فامیلم را بفرستم شیپور بزند و به مربی بعدی بگوید حیا کن، رها کن؟
غلام پیروانی می گوید آدمی نیست که بایستد و فحش بشنود و برای همین فجر شهید سپاسی را رها کرده تا از این حرف های تلخ نشنود. سرمربی سابق فجر که در برنامه 90 مشخص شد داوری روند اخراجش را تسریع کرده است، گفت: «من به نظر داور احترام می گذارم. او هم انسان است و جایز الخطا. من مربی فجر نیستم چون آدمی نیستم که هر حرفی را تحمل کنم.»


وي ادامه داد: «شرایطی برای من ایجاد شد تا با تیمی که 11 سال از بهترین سال های زندگی فوتبالی ام را آنجا بودم خیلی تلخ ترک کنم. تیمی که دو عنوان قهرمانی در ایران دارد، هر دویش را با من گرفته است. من منتی ندارم اما مگر سال های قبل با این تیم برای قهرمانی تیم می بستیم؟ همیشه نیم فصل اول تیم ما همین طور بازی می کرد و یکباره خوب می شدیم.»


پيرواني تاكيد كرد: «من بچه هایی را برای این تیم ساختم که هر کدام شان بالای 60 بازی ملی دارند. راستش اگر از اول فصل می دانستم مسئولان باشگاه یکدل نیستند، نمی آمدم. مدیر تیم از من حمایت می کرد اما از بازی اول یعنی بازی با نفت، تماشاچی ها شعار دادند علیه تیم ما، از کس دیگری اسم آوردند حالا من اسم کسی را نمی آورم. من نمی خواهم کسی دلخور شود اما این درست است که بعد وقتی مربی دیگری آمد من فامیلم را ببرم شیپور بزند و بگوید حیا کن رها کن یا من را تشویق کند؟»


او در ادامه گفت: «وقتی می گویند حیا کن، رها کن من آدمی نیستم که بمانم و بگویم پولم را می گیرم و می مانم. نه من رفتم هیچ چشمداشتی هم ندارم. کل پولی که در 11 سال گرفتم 507 میلیون است تازه با 57 میلیون امسالم شده 507 میلیون. نمی گذارم به خاطر یک خورده پول تماشاچی ها هرچی خواستن به من بگویند.»


* جعفری: به هیچ وجه با یاوری مذاکره نکرده ایم!
جعفر جعفری مدیر عامل باشگاه فجرسپاسی روی خط تلفنی آمد و ابتدا از زحمات پیروانی تشکر کرد و عنوان داشت که وی از مربیان خوب و با اخلاق است و من وی را دوست دارم.


وی در ادامه گفت: «من باید نظرات مردم را نیز در نظر بگیرم وگرنه ما بخاطر اینکه خود ایشان اذیت نشود این تصمیم را گرفتیم.»


جعفري در مورد مذاکره با یاوری برای مربیگری فجر سپاسی گفت: «به هیچ وجه با یاوری و یا شخص دیگری مذاکره نکرده ایم و اگر کلانتری مربی تیم شده است بخاطر شناختی بوده که ما نسبت به وی داشتیم.»
وی در مورد عاری نیز گفت: «وی از زحمتکشان باشگاه است و مشکلی با پیروانی ندارد.»


* نکونام: بهترین دربی بود که بازی کرده ام!
جواد نکونام روی خط تلفنی آمد و در مورد دربی 77 گفت: «سه دربی بازی کرده ام و فکر می کنم این بازی بهترین دربی بود که در آن بازی کرده بودم.»


وی ادامه داد: «بازی دربی پایتخت قابل قیاس با دیگر بازی ها نیست و دو تیم برای این به میدان می آیند که به هم نبازند. این هواداران که پس از تساوی خیلی ناراحت هستند پس از باخت تیم محبوبشان بیشتر ناراضی هستند. تیم ها گل نمی زنند چرا که خوب دفاع می کنند و از همین رو نمی توانند گلزنی کنند. در دفاع خیلی خوب هستیم ولی در گلزنی زیاد نه.»


وی در مورد سئوال پیامکی برنامه گفت: «من گزینه متوسط را انتخاب می کنم.»


نكونام در مورد انتخاب بهترین ها گفت: «به شخصه با این قضیه مخالفم چرا که برای بهترین شدن نمی توانیم فوتبال بازی کنیم.»


* رویانیان: به کشتی گیران نگفتم کارت سوخت می دهم!
در این زمان رویانیان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس روی خط تلفنی آمد و گفت: «ای کاش سئوال برنامه را طور دیگری عنوان می کردید.» که فردوسی پور عنوان کرد سال های گذشته سئوالمان طور دیگری بوده است!


وی در مورد داور دربی گفت: «افتخار می کنم که این داور را داریم و فقط نمی دانم چرا این پنالتی های ما را قبول ندارند!»


رويانيان افزود: «دربی 77 بازی ضعیفی بوده و با توجه به این همه هوادار باید بازی بهتری را شاهد بودیم. قرار بود امروز اطلاعیه ای به سردبیران ورزشی بدهیم و ببینیم باید چه کاری کنیم بازی بهتری داشته باشیم. من با فتح‌الله زاده هم یک جلسه داشته‌ام و می‌خواهیم کارگروهی تشکیل دهیم و از شما هم می‌خواهیم در این جلسه شرکت کنید.»


در این هنگام فردوسی‌پور گفت: «نه نه خیلی ممنون!»


وی در مورد صحبت های سرمربی تیم ملی کشتی و قول رویانیان برای دادن کارت سوخت به کشتی گیران گفت: «این مسئله را تکذیب می کنم و نگفتم کارت سوخت به آنها می دهم، جدی نبود و شوخی کردم.»
مديرعامل پرسپوليس در پایان تصریح کرد: «از همه شما فوتبال دوستان می خواهم کمک کنید تا دربی های آینده جذاب تر باشد.»


 * فتح الله زاده: بهروان فوتبال را نمی فهمد
علی فتح الله زاده درباره اینکه سازمان لیگ حرفه ای با تغییر زمان بازی استقلال مقابل ذوب آهن مخالفت کرد اظهار داشت: «ایرادی ندارد.دوستان با درخواست نماینده ایران در آسیا موافقت نکنند. ما را به خیر تو امیدی نیست؛ شر مرسان.»


وی  ادامه داد: «متاسفم بگویم بهروان فردی است که اصلا فوتبال را نمی فهمد. او شاید بگوید سال هاست در فوتبال است اما این بحث ها به قدمت حضور افراد در فوتبال ربطی ندارد. بهروان اگر وضعیت مصدومان ما را در آستانه بازی با بوریرام ببنید متوجه می شود با این برنامه ریزی چه بر استقلال آورده است.»


فتح الله زاده افزود: «ایرادی ندارد.ما هر زمانی که دوستان تعیین کنند به میدان می رویم. اصلا اگر بخواهند روز چهارشنبه به مصاف ذوب آهن می رویم. هیچ مشکلی هم نداریم.»


* نظرسنجي
سوال پيامكي برنامه 90 در خصوص كيفيت دربي بود كه اکثر شرکت کنندگان ( 78 درصد) از بین گزینه‌های خوب، متوسط، ضعیف و خیلی ضعیف گزینه آخر را انتخاب کردند. 2 درصد به هم گزينه خوب راي دادند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها