کد خبر: ۱۶۶۵۲
زمان انتشار: ۱۴:۴۱     ۰۹ مرداد ۱۳۹۰
مديرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامي گفت: در صداوسيما برنامه‌هاي مربوط به كتاب داريم كه گاها در تقابل با جهت گيري‌هاي نظام كتاب و چهره معرفي مي‌كنند كه نوعي بي‌طرفي مضر است و برنامه‌هاي صدا و سيما در جهت توسعه نشر انقلاب اسلامي نيست.
به گزارش 598 به نقل از فارس؛ صبح امروز نشست مجمع ناشران انقلاب اسلامي در خبرگزاري فارس با حضور اعضاي هيئت مديره اين مجمع شامل محمد‌علي فقيه، محمد حمزه‌زاده، ميثم نيلي و غلام‌رضا حسيني با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در اين مراسم محمد حمزه‌زاده با تشكر از خبرگزاري فارس براي برگزاري چنين نشستي گفت: اين نشست درباره يكي از مهم‌ترين و فوريت‌دارترين مسائل فرهنگي كشور يعني كتاب و كتابخواني است و از محضر رهبر انقلاب اسلامي تشكر مي‌كنم كه در ميان اين همه مسائل فراگير كشور و جهان اسلام ايشان توجه ويژه‌اي به حوزه كتاب و كتابخواني دارند و در آخرين توجه‌شان در جمع كتابداران و همكاران كتابخانه‌هاي عمومي مسائل مهمي را مطرح كردند.

وي افزود: مجمع از زمان اعلام موجوديت رسمي خود كه حدود 6 ماه از آن مي‌گذرد بر خودش فرض مي‌داند كه منويات مقام معظم رهبري را پيگيري كند و كاري كند كه نشر در حوزه انقلاب اسلامي درجامعه اسلامي و دنياي كنوني شأن و جايگاه خودش را پيدا كند.

محمد حمزه زاده مديرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامي در نشست مجمع ناشران انقلاب اسلامي در خبرگزاري فارس/عکس: سعيد کريمي نژاد

* مجمع ناشران انقلاب اسلامي سيستم عامل نشر انقلاب در كشور

حمزه‌زاده با بيان اينكه تعاريف زيادي از فعاليت‌هاي مجمع ناشران انقلاب اسلامي بيان شده است اظهار داشت: نشر كشور ما به دلايل تاريخي، فني، فرهنگي و سياسي از ابتداي تاسيس خود دچار بي‌سازماني بوده و از اين بي‌سازماني در طول اين سالها لطمه خورده است اما در كنار آن به دليل جو غالب فرهنگي در جامعه ايراني و اسلامي پيشرفت‌هايي هم داشته است؛ در كل مي‌توان گفت اين مجمع مي‌خواهد به عنوان سيستم عامل نشر انقلاب در كشور عمل كند و اين به آن معنا است كه نقش مديريت، نقش كنترل، نقش سازمان‌دهي و محوريت را براي حوزه نشر انقلاب اسلامي ايفا كند.

وي همچنين با تقدير از نقش رهبر انقلاب چه در دوره رياست‌جمهوري ايشان و چه در دوره رهبري در توجه به كتاب و كتابخواني اظهار داشت: ايشان تاكنون درباره كتاب و كتابخواني صحبت‌هاي بسيار مهمي داشته‌اند كه اين صحبت‌ها چندين جلد شده است. اما عصاره فرمايشات ايشان اخيرا در جمع كتابدارن عرضه شد و چراغ راه نشر كشور و جامعه كتابخوان ما مي‌تواند قرار بگيرد.

حمزه‌زاده همچنين از تدوين يك بيانيه درباره سخنان اخير مقام معظم رهبري درباره كتاب و كتابخواني از سوي مجمع ناشران انقلاب اسلامي خبر داد.

* همه نويسندگان و ناشران در جاي خود مسئول هستند

وي همچنين در پاسخ به اين سؤال خبرنگار فارس كه مجمع ناشران انقلاب اسلامي چگونه مي‌تواند در پالايش كتاب‌هاي مفيد و مضر در كتابخانه‌ها و كتاب‌فروشي‌هاي اقدام كند اظهار داشت: مراكز مسئول مدت‌ها است كه مشغول پالايش اين كتاب‌ها هستند، مجمع در بخش كتاب‌هاي منتشر شده در حوزه رصد اين كتاب‌ها بانك‌هاي اطلاعاتي ايجاد مي‌كند و نتيجه را در اختيار مراكز مذكور قرار مي‌دهد. اين مجمع همچنين درباره كتاب‌هاي در حال انتشار معتقد است بايد كنترل بيشتري در حوزه ترجمه به خصوص كتاب‌هايي كه موج ايجاد مي‌كنند و طراحي شده حركت مي‌كنند، انجام شود. علاوه بر دستگاه‌هاي مسئول همه نويسندگان و ناشران در جاي خود مسئول هستند و علاوه بر اين نظارت بايد ايستگاه‌هاي ديگري براي فعال شدن توزيع كتاب‌ها و فروش آنها و معرفي سير‌هاي مطالعاتي فعال شود.

* توجه صدا و سيما به كتاب با منويات رهبر انقلاب فاصله دارد

حمزه‌زاده در پاسخ سؤال ديگر خبرنگار كه آيا مجمع به عنوان يك شخصيت حقوقي اقدام به مذاكره با صدا و سيما براي تبليغ كتاب كرده است يا خير گفت: با همه توجهي كه رسانه‌ها به مسئله كتاب دارند خيلي محترمانه بايد بگويم اين توجه ‌ها جهت‌دار نيست و خيلي عمومي است و با منويات انقلاب و رهبر انقلاب فاصله دارد. ساعت‌ها برنامه كتاب در صدا و سيما اجرا مي‌شود اما چون‌جهت‌دار و هم جهت‌نيستند تأثير محسوسي ندارد و پيشنهاد ما درباره راديو كتاب به آنجا منجر شد كه مجمع در تهيه نرم‌افزار و برنامه‌هاي اين راديو كمك كند.
وي افزود: در صدا و سيما برنامه‌هاي مربوط به كتاب داريم كه گاها در تقابل با جهت گيري‌هاي نظام كتاب و چهره معرفي مي‌كنند كه نوعي بي‌طرفي مضر است و برنامه‌هاي صدا و سيما در جهت توسعه نشر انقلاب اسلامي نيست.
اين عضو هيئت مديره مجمع ناشران انقلاب اسلامي در پايان با برشمردن دفترهاي تشكيل شده در اين مجمع گفت: سازمان‌دهي مجمع ناشران انقلاب اسلامي اساسا براساس آسيب‌شناسي نشر انقلاب اسلامي بوده و هر دفعه در مجمع براي پيگيري مأموريتي تشكيل شده است.

ادامه دارد...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها