کد خبر: ۱۶۷۹۱
زمان انتشار: ۱۳:۴۰     ۱۱ مرداد ۱۳۹۰

ایران: هر كس انتقاداتي را به طور مستند و مستدل به شهرداري وارد كند مورد حمله ده‌ها رسانه وابسته به مديريت شهري تهران قرار مي‌گيرد. آخرين مصداق اين مورد پروين احمدي‌نژاد عضو شوراي شهر تهران است كه پس از مصاحبه‌هاي انتقادي و مستند خود درباره برخي مشكلات موجود در مديريت شهري، از سوي يكي از ده‌ها رسانه وابسته و تحت حمايت شهرداري به عنوان سوژه حمله و تخريب انتخاب شد. پيش از اين نيز مجتبي شفيعي دبير شوراي عالي ترافيك به خاطر انتقادهاي كارشناسي از عملكرد مديريت شهري تهران در نوك حمله اين رسانه قرار گرفت.

اين طور به نظر مي‌رسد كه رسانه‌هاي وابسته به مديريت شهري آستانه تحمل اندكي دارند و ظرفيت انتقادپذيري در آنها تكامل و رشد كافي نداشته است. اين افراد به جاي پاسخ منطقي و برخاسته از عقل و تفكر در مواجهه با انتقادات با در پيش گرفتن رويكرد احساسي مبتني بر هياهو و جنجال و حاشيه‌سازي (همچون 6-5 سال گذشته) سعي بر تخريب ديگران يا مظلوم‌نمايي و خودزني مي‌كنند.درباره حمله به پروين احمدي‌نژاد و مجتبي شفيعي نيز يك شيوه تقريباً مشابه در دستور كار قرار گرفت.

در هر دو مورد، به بيان سوابق تحصيلي، خانوادگي و شغلي اين افراد پرداخته شده است و با پيش كشيدن مسائلي كه هيچ ارتباطي به اصل موضوع نداشته است، سعي بر تخريب و زيرسؤال بردن جايگاه و عملكرد افراد كرده‌اند، ازجمله مواردي كه درباره پروين احمدي‌نژاد در اين رسانه به آن اشاره شده، اين است: «خواهر بزرگ رئيس‌جمهور از نظر چهره شباهتي به برادر دارد و هرجا كه لازم بوده پشت برادر ايستاده... از همان ابتداي ورود پروين احمدي‌نژاد به شوراي شهر همه مي‌دانستند كه او مخالف جدي براي رقيب پيشين برادر در انتخابات سال 84 خواهد شد!...»

در ادامه نوشته‌هاي اين رسانه يك عبارت متضاد و متناقض به چشم مي‌خورد: «در ابتداي تشكيل شوراي سوم شهر گمان مي‌رفت به دليل حضور پروين احمدي‌نژاد رابطه بين دولت و شورا براي حل مشكلات مردم و شهر به راحتي برقرار شود، اتفاقي كه در اين سال‌ها به وقوع نپيوسته است.»

اگر قرار بر حمله به افراد منتقد به اين شكل باشد آيا كسي نمي‌داند و نمي‌تواند درباره سوابق نزديكان مديريت شهري تهران اظهاراتي مشابه داشته باشد و به افرادي اشاره كند كه براي تعريف و تمجيد از برخي‌ها، پاداش‌هاي نقدي و ارتقاي درجه دريافت مي‌كنند! كساني كه كارمند شهرداري نيستند و در حقيقت بايد پيگير كار «مردم» باشند اما دفتر كار آنها در ساختمان شهرداري تهران بوده و هست. يا افرادي كه از يك شهرستان خاص براي اداره امور كلانشهر تهران به پايتخت فراخوانده شدند؛ آن هم به خاطر همشهري بودن با برخي مديران ارشد شهري!

 پرداخــتن شــهرداري به مأموريت‌هاي غيرضروري

گفت‌وگويي كه خبرنگار تهران روزنامه با پروين احمدي‌نژاد انجام داده است و در زير مي‌آيد، به بيش از دو هفته قبل بازمي‌گردد كه بخشي از گفت‌وگو اخيراً منتشر شد و بخش ديگر را امروز مي‌خوانيد. قسمت‌هايي از مصاحبه نيز بعدها منتشر خواهد شد.

پروين احمدي‌نژاد عضو شوراي شهر تهران درباره مأموريت‌هاي اصلي شهرداري‌ها مي‌گويد: ساماندهي وضعيت حمل و نقل عمومي موضوعي است كه سال‌ها از سوي كارشناسان برآن تأكيد شده است. اين ساماندهي مي‌تواند تأثيرات مثبت ديگري ازجمله كاهش آلودگي هوا، ارتقاي سلامت رواني مردم، كاسته شدن از آلودگي صوتي و... را درپي داشته باشد.

استفاده از فناوري‌ها، نرم‌افزارها و تجهيزات استاندارد روز دنيا در كنار مديريت صحيح و اصولي با بهره‌گيري از نظرات كارشناسان امر مي‌توانست بسياري از مشكلات ترافيكي را در سال‌هاي اخير رفع كند يا كاهش دهد.

وي مي‌افزايد: بافت‌هاي فرسوده از جمله ديگر مأموريت‌هاي اصلي شهرداري‌ها ازجمله مديريت شهري تهران است.

 اين موضوع از دغدغه‌هاي مهم مردم، مسئولان و اعضاي شوراي شهر به شمار مي‌رود اما متأسفانه بنا به مستندات و مدارك موجود و بررسي‌هاي كارشناسان، هيچ اقدام مؤثر و قابل‌توجهي در اين زمينه نشده است. حتي مشخص نشد كه سرنوشت 400 ميليارد تومان تسهيلات نوسازي بافت‌هاي فرسوده چگونه و با چه توجيه كارشناسي و مأموريتي هزينه شده است.

احمدي‌نژاد ادامه مي‌دهد: برنامه‌ريزي براي حمل، دفن و بازيافت صحيح زباله نيز ازجمله اولويت‌هاي شهري تهران است اما متأسفانه هنوز (به طور مثال) موضوع تفكيك از مبدأ كه سال‌ها قبل براي تحقق آن وعده داده بودند، محقق نشده است.

اين عضو شوراي شهر تهران تأكيد مي‌كند: با اين كه شهرداري تهران توجهي به انجام صحيح مأموريت‌هاي اصلي خود ندارد، اما به فعاليت‌هايي روي آورده است كه از اهميت و اولويت كمتري برخوردارند. ما در اين سال‌ها شاهد ورود مديريت شهري تهران به مأموريت‌هاي غيرضروري، غيراصلي و نامربوط هستيم.

احمدي‌نژاد در توضيح بيشتر مي‌گويد: برگزاري سمينارها، نشست‌ها و همايش‌هاي تكراري و بي‌فايده از همين جمله است. براي برگزاري اين برنامه‌ها بودجه‌هاي بسياري صرف مي‌شود و متأسفانه معمولاً نفعي براي شهر و شهروندان ندارد. نظر ما اين است كه جلوي برگزاري اين گونه همايش‌هاي تكراري و بي‌تأثير گرفته شود.

وي ادامه مي دهد: ما مخالف برگزاري برنامه‌هاي جانبي و فعاليت‌هاي ديگر نيستيم اما تأكيدمان بر اين است كه وقتي هنوز مشكلات اصلي و اساسي شهروندان از جمله ترافيك و بافت‌هاي فرسوده حل نشده است، نبايد بودجه‌هاي شهر و پول مردم را تا اين اندازه و در حد گسترده به اقدامات غيرضروري و درجه دوم اختصاص داد.

عضو شوراي شهر تهران با بيان يك مصداق ديگر مي‌گويد: هم‌اكنون 82 نشريه، روزنامه، ويژه‌نامه، سايت و... وابسته به شهرداري تهران منتشر مي‌شوند و فعاليت مي‌كنند و جالب است كه از جمله آنها مي‌توان به 32 نشريه استاني اشاره كرد. در بسياري از موارد فعاليت‌هاي محلي و جزئي شهرداري تهران در سطح كشور منعكس مي‌شود. در حالي كه شهرداري تهران يك نهاد صرفاً شهري است و انعكاس خدمات آن فقط براي مردم تهران توجيه دارد اما بخش زيادي از اين 82 رسانه براي انتشار و انعكاس فعاليت‌هاي شهري تهران در سطح كشور تلاش مي‌كنند!

 وي مي افزايد: اين‌گونه سياست‌ها اين ذهنيت را ايجاد مي‌كند كه شهرداري تهران به دنبال اهداف خاصي است.

 احمدي‌نژاد تأكيد مي‌كند: اين فعاليت‌ها در حوزه مأموريت شهرداري تهران نيست. درخواست و نظر ما اين است كه فعاليت‌ها جنبه كارشناسي، عقلاني و منطقي به خود بگيرد و داراي توجيه باشد. متأسفانه بخش زيادي از بودجه‌هاي شهر كه متعلق به مردم است صرف تبليغات پروژه‌ها، مطرح كردن اقدامات مديريت شهري تهران در سطح كشور و سمينارها و همايش‌هاي بي‌فايده مي‌شود.

وي مي‌افزايد: اين اقدامات و فعاليت‌هاي جانبي و بسيار پرهزينه در حالي در دستور كار مديريت شهري تهران است كه شهرداري همچنان بدهي‌هاي فراواني به مردم دارد و اين بدهي‌ها حتي با بودجه يك سال هم قابل پرداخت نيست. سال گذشته 30درصد از بودجه شهرداري را به پرداخت بخشي از بدهي‌ها اختصاص داديم. نگراني ما اين است كه در آينده پولي براي اداره شهر باقي نماند.

احمدي‌نژاد اظهار مي‌دارد: اگر شهرداري تهران از پرداختن به مأموريت‌هاي غيرضروري و غيراصلي خودداري كند، مي‌توان اميدوار بود كه بودجه‌ها در مسير صحيح صرف شود و شاهد حل بسياري از مشكلات شهر و شهروندان باشيم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها