کد خبر: ۱۶۷۹۹
زمان انتشار: ۱۵:۰۴     ۱۱ مرداد ۱۳۹۰

به گزارش رجانيوز، در بند يازدهم از اين منشور بر "موضع‌گیری صریح در برابر دشمنان و فتنه‌ها" تأكيد شده بود و مجموعه جريان اصولگرايي نيز معتقد است كه فتنه 88 يك آزمون و غربال كم‌نظير در طول تاريخ انقلاب بود و اين آزمون بايد كاركردي مشابه يك فرقان و جداكننده را داشته باشد، يعني همان‌طور كه فتنه 88 در تاريخ انقلاب جداكننده است و اين تاريخ مشابه مقاطعي مانند دفاع مقدس، به مقطع قبل و بعد از آن قابل تقسيم است، رفتار و مواضع جريان‌ها و افراد نيز قابل ارزيابي با همين محك است.

در اين زمينه، به نظر مي‌رسد افرادي كه امتحان خوبي در جريان فتنه پس ندادند و جزو ساكتين يا كساني بودند كه كلي و دوپهلوگويي مي‌كردند، نه تنها نبايد در مركزيت تصميم‌گيري براي مجموعه اصولگرايي باشند بلكه حتي نبايد در ليست اصولگرايان قرار بگيرند.

اين در حالي است كه به‌نظر مي‌رسد با فاصله گرفتن از فتنه علي‌رغم تأكيد رهبر انقلاب بر اين توطئه براندازانه و زنده بودن ادبيات تبيين آن در بيانات رهبري، برخي از حساسيت‌ها نسبت به اين موضوع كم شده است، به‌طوري كه آقاي باهنر كه به شهادت برخي از افراد موثق در انتخابات به موسوي رأي داده و در دوره فتنه نيز مواضع دوپهلويي اظهار كرد و حتي برخي از اعضاي جامعه اسلامي مهندسين نيز به او اعتراض داشتند، قرار است در كميته وحدت حضور داشته باشد.

به منظور تأكيد بر اصول و چارچوب‌هاي وحدت كه از اصل آن مهم‌تر است و در حقيقت وحدت ابزار رسيدن به همان اصول است، برخي از مواضع آقاي باهنر بازخواني مي‌شود:

مهندس موسوی را نمی توان بیرون از خانواده اصولگرایی ترجمه کرد

محمد رضا باهنر  روز دوم خرداد 88 و درست همان برهه ای که انحراف‌هاي موسوی روشن‌تر و حتی خبر دیدارهای وی با نهضت آزادی و سازمان مجاهدین و دیگر گروهک‎های تندرو منتشر شده بود، همچنان بر اصولگرا بودن موسوی اصرار داشت تا آنجا که در گفتگو با ایسنا  اعلام کرد: "ما در هر صورت مهندس موسوی را بیرون از خانواده اصولگرایی ترجمه نمی‌كنیم و من خود براین عقیده هستم كه مهندس موسوی را نمی‌توان از خانواده اصولگرایی ترجمه جدایی كرد."

حضور در نماز جمعه هاشمی رفسنجانی

اما علاوه بر سکوت و بعضا مواضع دوپهلوی باهنر در فتنه 88، حضور وی در نماز جمعه 26 تیر ماه به امامت جمعه هاشمی رفسنجانی نیز بسیار معنادار بود. نماز جمعه ای که بسیاری از بزرگان و دلسوزان انقلاب به علت رفتارهای غیر قابل قبول هاشمی رفسنجانی در آن شرکت نکردند اما محمد رضا باهنر به همراه حسن غفوری فرد، حسن روحانی، مجید انصاری، محسن رضایی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی و ... در آن شرکت کرد.

از تشکیل جبهه سیاسی توسط موسوی استقبال کرده و به او کمک می کنیم

سکوت محمد رضا باهنر برای مدت زمانی طولانی ادامه داشت. در حالی که از آغاز روز بیست و دوم خرداد ماه 88، حملات ضد انقلاب و جریان فتنه به اصل نظام جمهوری اسلامی، شورای نگهبان و ولایت فقیه به بهانه تقلب در انتخابات اوج گرفته بود، نایب رییس مجلس اصولگرای هشتم نیز مانند تعداد زيادي از خواص ترجیح داد سکوت پیشه کند و سرانجام درحالی روزه سکوت خود را شکست که قریب به 40 روز از 22 خرداد می گذشت.

باهنر باز هم ترجیح داد در سخنان خود علیه جریان فتنه و شخص موسوی موضع گیری قاطعي نداشته باشد تا آنجا که در 29 تیر ماه 88 و در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا که ارتباط نزدیکی با فتنه گران دارد، گفت: «در دیداری که اخیرا با آقای موسوی داشتیم از ایشان خواستیم تا از همه امکانات قانونی موجود از جمله برخورداری از سایت شخصی، روزنامه و حزب استفاده کنند.»

وی در پاسخ به اینکه پاسخ موسوی به پیشنهاد آنها چه بوده است، گفت كه "ایشان همچنان اعتراضاتی نسبت به مسایل به وجود آمده در انتخابات داشتند که ما تاکید کردیم بهتر است این اعتراضات را در چارچوب قانون پیگیری کنند."

باهنر تشکیل جبهه سیاسی از سوی موسوی را در راستای فعالیت های وی در چارچوب قانون دانست و با استقبال از آن گفت كه "در دیدارمان با آقای موسوی گفته بودیم که چنانچه در چارچوب قانون فعالیت کنند، از اقدامات ایشان حمایت کرده و نهایت کمک را به ایشان خواهیم کرد."

30 روز پس از نامه کروبی: ازسوابق و تجربیات کروبی بعید بود!

سیر مواضع دو پهلوی نایب رییس مجلس هشتم در ماجراي نامه كروبي نيز ادامه يافت. باهنر در 19 شهریور ماه 88 در حالی که یک ماه از نگارش نامه سرگشاده سراسر کذب مهدی کروبی پیرامون تجاوز جنسی در زندان ها می گذشت، سرانجام تصمیم به موضع گیری گرفت و در نشست خبری خود با حضور خبرنگاران، با تاخیر 30 روزه و ادبیاتی تقریبا خنثی تنها به گفتن همین چند جمله اکتفا کرد كه " آقاي كروبي طي نامه‌اي اظهاراتي را مطرح كرده‌اند كه متأسفانه پس از گذشت چند ماه هنوز مستندات آن را ارائه نكرده است تا مشخص شود اين اتهامات مستند است و يا اينكه صحت ندارد. بعد از مدت زماني كه قرار بود آقاي كروبي مستندات خود را ارائه كند در اقدامي عجيب ديديم كه چند نفر در يك‌جا جمع شده و اقدام به طراحي يك سي‌دي كرده بودند كه نمي‌شود با استناد به اين اينگونه موارد، نظام را زيرسؤال برد. از سوابق و تجربيات آقاي كروبي بعيد بود كه وي اقدام به نوشتن چنين نامه‌اي كند، در حالي كه اين نامه اتهاماتي را عليه نظام مطرح مي‌كند اما مستندات آن موجود نيست."

موسوی و کروبی دست از تندروی بردارند تا وحدت کنیم!

روز قدس سال 88 نیز سپری شد و در این میان روزه خواری های علنی فتنه‌گران در خیابان های تهران و ادامه حمایت های سران فتنه از اوباش حامی خود نیز موجب نشد تا آقاي باهنر علیه آنان موضع گیری قاطعي اظهار كند. وی 12 مهر 88 در حالی که دو هفته از روز قدس 88 می گذشت، در حاشيه مراسم افتتاح نمايشگاه "بسم‌الله‌الرحمن الرحيم" در خانه مجلس در جمع خبرنگاران حاضر شد و بدون يادآوري افتضاحات روز قدس جریان فتنه، غیر مستقیم موضوع وحدت با موسوی و کروبی را مطرح کرد.

باهنر گفت: "در همه جناح‌ها و گروه‌هاي سياسي برخي افراد داراي تفكرات تندروانه هستند كه كار را مشكل مي‌سازند و بايد جناح‌هاي سياسي درون نظام در جهت متعادل كردن فضا تلاش كنند محور كار از دست تندروها خارج شده و در حاشيه قرار گيرد."

باهنر با يادآوري مذاكراتي كه با طرف‌هاي مختلف براي ايجاد وحدت در كشور صورت مي‌گيرد، در عين حال گفت كه مذاكره‌اي با افرادي چون مهدي كروبي و ميرحسين موسوي نداشته است ولي پيشنهاداتي براي رسيدن به وحدت ارائه داده كه مي‌تواند مورد توجه افراد مذكور هم باشد.

باهنر با تاكيد بر اينكه شرط اول اين است كه افرادي چون كروبي و موسوي دست از تندروي‌ها و ساختارشكني‌ها بردارند، گفت كه "آنها نه تنها تلاشي در اين جهات نكرده‌اند بلكه تندروي‌ها و ساختارشكني‌ها را ادامه داند و در مقابل رفتارهاي تندروانه و ساختارشكنانه ديگران سكوت كردند."

برخی مواضع هاشمی مورد نقد است اما تلاش هایش برای ایجاد وحدت افتخارآمیز است!

به موازات اوج گرفتن عملکرد فتنه گران در 13 آبان و 16 آذر 88، سرانجام 26 آذر ماه و در حالی که بیش از 40 روز از وقایع 13 آبان و 10 روز از اتفاقات  16 آذر و افتضاحات سران فتنه می گذشت، باهنر ضمن مرزبندی با موسوی و کروبی و محکومیت جریان فتنه، اين بار از آقاي هاشمي رفسنجاني اينگونه دفاع كرد: "بالاخره مواضع آقاي هاشمي در طول اين پنج  يا شش سال گذشته به خصوص از اول دوره دولت نهم زير و بم‌هاي زيادي داشته است و بعضي جاها كاملا قابل نقد است و خيلي جاها هم كه تلاش‌هايي براي ايجاد وحدت داشته‌اند، قابل تمجيد و افتخارآميز است!"

آقای باهنر! چرا یکی به نعل و یکی به میخ می زنید؟

12 دی ماه 88 خبرگزاری ایلنا به نقل از  محمدرضا باهنر خبر جنجالی را منتشر ساخت. باهنر در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین گفت: "ما دیدارهایی با آقای هاشمی داشتیم و نامه‌هایی به ایشان نوشتیم، ما این تحلیل را كه آقای هاشمی باید محاكمه شود، قبول نداریم البته به برخی مواضع ایشان نقد جدی داریم. باید مواضع افراطی را كنار بگذاریم باید به سمتی برویم كه هزینه‌هایی را كه به نظام تحمیل می‌شود، به حداقل برسانیم."

باهنر در مورد این پرسش كه آیا زمان محاكمه موسوی نرسیده است، گفت: «ضرورت ندارد كه فكر كنیم نظام به دنبال فشارهای ماست تا بخواهد این مساله را حل كند. نظام جمهوری اسلامی آن‌قدر تسلط بر اوضاع دارد كه بخواهد خود تشخیص دهد آیا زمان محاكمه آقای موسوی رسیده است یا خیر. اگر زمانی دیدند كه این به نفع نظام است حتما این كار را انجام خواهند داد ولی اینكه ما بخواهیم شعار اعدام باید گردد را سر دهیم ضرورتی ندارد.»

در ادامه این نشست یکی از اعضا خطاب به باهنر گفت كه "چرا در اظهار نظرهايتان يكي به نعل و يكي به ميخ مي زنيد؟"

خاتمی با موسوی و کروبی فرق دارد و نباید علیه او شعار داد!

اما روند مواضع دوپهلوی محمد رضا باهنر حتی تا آخرین روزهای سال 89 نیز ادامه داشت، تا آنجا که وی در هفته آخر اسفندماه، در گفتگو با هفته نامه مثلث ابراز داشت: "اینکه ما بگوییم کار خاتمی مثل کروبی و موسوی تمام شده است درست نیست. تا این نقطه ای که امروز در آن قرار داریم بنده اعتقادی به این ندارم که ما به عنوان سر فتنه علیه خاتمی شعار بدهیم. اما رفتار خاتمی بایستی خیلی شفاف تر و روشن تر باشد و آنجایی که مرز رفتار ضدانقلابی و جریان سبز و کروبی روشن می شود، خاتمی باید موضع بگیرد، یعنی خاتمی اگر فکر کند که می تواند همینطور در سکوت به کار خود ادامه دهد، این قابل قبول نیست ... ایشان صد درصد از جریان سبز حمایت می کند اما من این تحلیل را ندارم ایشان بسیار محافظه کارانه برخورد می کند."

و این اظهارات در حالی بود که خاتمی به عنوان یکی از سران فتنه 88 نه تنها هیچ گاه حاضر به اعلام برائت از جریان موسوم به سبز نشده بود بلکه در عمل با رفتارهای خود؛ یکی از پشتوانه های معنوی فتنه گران محسوب می شد تا آنجا که علاوه بر راهپیمایی روز قدس و 22 بهمن 88 که مورد اعتراضات جدیمردم تهران قرار گرفته بود، در راهپیمایی 9 دی نیز یکی از شعارهای جمعیت میلیونی مردم علیه خاتمی بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها