کد خبر: ۱۷۱۳۹۶
زمان انتشار: ۰۹:۲۶     ۱۴ مهر ۱۳۹۲
پاسخی مستدل به شبهه پراکنی های حامیان نوظهور هاشمی:
منطق امام خمینی(ره)، بر اساس منطق قرآن و سنت نبوی و وَلَوی، دو بخشی است: «أن اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت» یعنی نفی استکبار و طاغوت و یاری مستضعفین و مومنین. خاطره گاهی بر ضد سخنان روشن و مؤکد امام است، و گاهی در تأیید سخنان امام است. طبق ضوابط دانش اصول فقه و درک هر عاقلی، اولی را رد می کنیم و دومی را می پذیریم. یعنی خاطره، ارزش دلیلیت ندارد، ولی قرینیت دارد.
سرویس سیاسی پایگاه 598 - ابولفضل امامی/۱. پیامبر خدا (ص) که نگران وضعیت جاعلان حدیث بعد از شهادت خود بودند، در آخرین ماههای حیات خود در حجة الوداع فرمودند: «قَدْ كَثُرَتْ عَلَيَّ الْكَذَّابَةُ وَ سَتَكْثُرُ فَمَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّداً فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ فَإِذَا أَتَاكُمُ الْحَدِيثُ فَاعْرِضُوهُ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّتِي فَمَا وَافَقَ كِتَابَ اللَّهِ وَ سُنَّتِي فَخُذُوا بِهِ وَ مَا خَالَفَ كِتَابَ اللَّهِ وَ سُنَّتِي فَلَا تَأْخُذُوا بِه». دروغگویان بر من زیاد شده اند و به زودی بیشتر خواهند شد، پس آنکه عمداً بر من دروغ ببندد، باید ... را برای آتش آماده کند. آنگاه که حدیثی شنیدید، آن را با قرآن و سنت من بسنجید، پس آنچه موافق کتاب و سنت بود، بپذیرید و آنچه با آن ناسازگار بود، رها کنید». الاحتجاج ج، ج ۲، ص ۴۴۷.

۲. مناظره یحی اکثم با امام جواد و استناد امام جواد به این حدیث: «یحیی اکثم در حضور مأمون به امام گفت: روایت است که خداوند فرمود ای پیامبر من از ابوبکر راضیم، از او بپرس آیا از من راضی است؟ امام (ع) گفتند که پیامبر خدا (ص) فرمودند: «دروغگو بر من زیاد شده و زیادتر هم خواهد شد ... و هر سخنی که موافق قرآن نبود رها کنید» خداوند می گوید: «ما انسان را آفریدیم و خلجانات قلبی وی را می دانیم و از رگ گردن به وی نزدیکتریم» آیا چنین خدایی ممکن است نداند که ابوبکر از وی راضی است یا نه؟ ...» تلخیص از الاحتجاج، ج ۲، ص ۴۴۷.

۳. نظر مرحوم سید احمد خمینی درباره حجیت مطالب منتسب به امام خمینی(ره) و حکم امام در تأیید آن در ۱۷ شهريو۶۷: امام خمینی نیز نگران تحریف سخنان خود در آینده از سوی جاعلان و قدرت طلبان یا اشتباه کاران بود. بنابراین طی حکمی در جواب نامه سید احمد خمینی، مسوؤلیت جلوگیری از این پدیده شوم را به وی داد: «متن دستخط و يا متن اصلى صدا و فيلم به عنوان سند خدشه ناپذير اصل قرار مى ‏گيرد و آنچه از زياد و كم بدان صورتى كه گذشت ولو بسيار هم مهم باشد يا كنار گذاشته مى ‏شود و يا تحت الشعاع خط و يا متن اصلى سخنرانى قرار مى ‏گيرد». حکم امام در پاسخ به نامه فرزندشان، صحيفه نور، ج ۲۱، ص ۱۲۵.

۴. منطق امام خمینی، بر اساس منطق قرآن و سنت نبوی و وَلَوی، دو بخشی است: «أن اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت» یعنی نفی استکبار و طاغوت و یاری مستضعفین و مومنین. این سنت قطعی الهی است و ذره ذره قرآن، رفتار پیامبر و اهل بیت و نیز سیره امام خمینی و آثار وی لبریز از آن است.



۵. آقای هاشمی ادعا کرده است که امام موافق حذف «شعار مرگ بر آمریکا» بودند! و هیچ دلیلی هم بر ادعای صد در صد ضد منطق اسلام و مبانی امام راحل و سیره عملی وی نیاورده است و برخی از هوادارن وی می گویند که کل سرنوشت جهان باید با این ادعای هاشمی تنظیم شود!

اکنون به این سخن امام خمینی(ره) دقت شود: «بايد به آن آخوند مزدور كه فرياد مرگ بر امريكا و اسرائيل و شوروى را خلاف اسلام مى‏داند گفت تأسى به رسول خدا و متابعت از امر خداوند تعالى خلاف مراسم حج است؟ آيا تو و امثال تو آخوند امريكايى، فعل رسول اللَّه- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- و امر خداوند را تخطئه مى‏كنيد، و تأسى به آن بزرگوار و اطاعت فرمان حق تعالى را بر خلاف مى‏دانيد ...». صحيفه امام، ج‏ ۱۸، ص ۹۱ و ۹۲.

۶. تهدید خام برخی افراطیون بر ضد امنیت ملی و مشروعیت ولیّ فقیه: یک نفر در بخش نظرات وبلاگ گفته بود که « اگر هاشمی را در نقل خاطره معصوم از خطا و اشتباه ندانید، و در عصمت وی تردید کنید، باید بپذیرید که مشروعیت ولیّ فقیه، یعنی [آیت الله] خامنه ای هم مخدوش است؛ زیرا وی به علت نقل خاطره هاشمی، رهبر شد! پس یا هاشمی را در نقل خاطره معصوم بدانید، یا مشروعیت رهبری را مخدوش بدانید!»

۷. نقد. اولاً نمی توان گفت که آقای هاشمی فقط در نقل خاطرات معصوم است، پس یا باید عصمت مطلق وی از خطا و اشتباه را پذیرفت، یا دلیلی ندارد عصمت وی در نقل خاطرات ضد منطق امام خمینی را بپذیریم. بنابراین هواداران وی باید قائل به 15 معصوم بشوند و فقها را ملزم کنند که بر اساس خاطره هاشمی فتوا بدهند.

نقدهای دیگری بر مغالطات افراطیون:

الف. خاطره گاهی بر ضد سخنان روشن و مؤکد امام است، و گاهی در تأیید سخنان امام است. طبق ضوابط دانش اصول فقه و درک هر عاقلی، اولی را رد می کنیم و دومی را می پذیریم. یعنی خاطره، ارزش دلیلیت ندارد، ولی قرینیت دارد.

ب. اگر هاشمی واقعاً نظر امام در مسأله مشخص شدن ولیّ فقیه برایش تعیین کننده بود و خواهان تحقق نظر امام بود، چرا از اول به خبرگان نگفت و پس از دستور خارج شدن مساله رهبری شورایی، این مساله مطرح شد؟

ج. تا جایی که اطلاع داریم، جناب هاشمی ابتدائاً آن را بیان نکرده است، بلکه وقتی وی به هر دلیلی این نظر امام را نقل نمی کند، سید احمد آقا به وی متذکر می شود و او هم آن را نقل می کند.

د. آقای هاشمی تنها کسی نبوده است که این مسأله را می دانسته است، هم رهبر معظم انقلاب آن را می دانسته است، هم میرحسین موسوی، هم سید احمد آقا و هم هاشمی.

ه. هاشمی وقتی که این خاطره را نقل می کند، خود سید احمد آقا که طبق حکم مورخ ۱۷ شهريور ۱۳۶۷ امام خمینی (صحيفه نور، ج ۲۱،ص ۱۲۵) مرجع تنظيم و تدوين آثار امام خمينى و حجیت یا عدم حجیت انتساب سخنی به امام شده است، در آنجا بوده است و آن را تأیید کرده است، پس آن خاطره، طبق ضوابط امام راحل در استناد آثار به ایشان، حجیت دارد. بر خلاف خاطره نفی مرگ بر آمریکا.

ی. خود آیت الله خامنه ای نیز این خاطره هاشمی را تأیید کرده است و البته خبرگان نیز به مضمون این خاطره اعتراضی نداشته اند، بر خلاف خاطره عجیب هاشمی در «نفی مرگ بر آمریکا» که نه از سوی سید احمد خمینی تأیید شده است و نه از سوی رهبری، و بلکه بر خلاف آن سخن گفته اند و رهبری نیز بارها بر این مسأله تأکید کرده اند از جمله در ۳ مرداد ۹۱: «مرگ بر آمریکا» دیگر جزو شعارهای اختصاصی ملت ایران نیست؛ در بسیاری از کشورها گفته می شود».
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۰
در انتظار بررسی: ۲۷
* نظر:
ارسال نظرات
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۵ - ۱۴ مهر ۱۳۹۲
۲۱
۷
واقعن دمتون گرم. خیلی حال کردم. یکی از دوستام مدام این شببه را تکرار می کرد. وقتی با هم نوشته را مرور کردیم، دهنش قفل شد.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۷ - ۱۴ مهر ۱۳۹۲
۱۳
۱۹
آقای عالم چطور مرگ بر شوروی در زمان شوروی وزنده بودن امام حذف شد ؟ چطور دفاع ایشان از زبان امام برای تائید رهبری حجت شد؟ خاطرات هاشمی قبل از چاپ به رویت رهبری می رسد چراایشان نفی نکردند؟ شماگویا سنتان نمی رسد ویا خودرا بفراموشی سپردید تاتوقتی امام زنده بود یارو مونس ونزدیکترین شخصیت به امام هاشمی بود.و...............
پاسخ
حسام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۹ - ۱۶ مهر ۱۳۹۲
چون شوروی فرو پاشیده شد.
کی همچین حرفی زده کتابش قبل از چاپ به دست امام خامنه ای میرسه؟؟ این آقا بدون اجازه رهبری هر کاری دلش میخواد میکنه!

ا
کی جام زهر رو به امام نوشاند؟
کی از فتنه 88 حمایت کرد؟
کی چند ماه قبل از انتخابات گفت تقلب میشه؟
کی حمله شیمیای رو گردن بشار اسد میندازه؟
و و و....

اگه یادت باشه بعد از اون سخنرانی جنجالی هاشمی در مورد سوریه، رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان که هاشمی هم حضور داشت، رهبری به نکاتی اشاره کردن که تذکری بود به هاشمی.



به گفته امام خمینی: مردم ایران حق دارند که هر چه فریاد دارند بر سر آمریکا بکشند.
عباس محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۳ - ۱۶ مهر ۱۳۹۲
وقتی شوروی از بین رفت دیگه مرگ بر شوروی هم ضرورتی ندارد تکرار شود . مثل شعار (مرگ بر صدام یزید کافر )
البته کمی قبل از فرو پاشی شوروی سابق . ابر قدرت شرق دست از تخاصم با جمهوری اسلامی برداشته بود . به این دلیل که احساس کرد فعالیت ضد ایران روسها به نفع آمریکا تمام خواهد شد . لذا ناوهای جنگی خود را از خلیج فارس خارج نمود و دیگر تسلیحاتی به صدام نمیداد (گرچه غرب و اتحادیه اروپا از این نظر صدام را اشبائ کرده بودند )
بهتره نامه امام خمینی به گور باچف رو مطالعه کنید تا بفهمید نظر امام در مورد شوری چه بوده .

دوما کی گفته خاطرات هاشمی قبل از انتشار به رویت رهبر انقلاب می رسد ؟
منبع این خبرتون کجاست ؟
با نسبت دروغ میخواهید حرف اشتباه خودتون رو اثبات کنید ؟

سوما : اگر هاشمی اینی هست که ادعا میکنید . چرا امام توصیه نفرمودند: هاشمی لیاقت رهبری را دارد ؟
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۷ - ۱۴ مهر ۱۳۹۲
۱۳
۹
سوال اینجاست ,اقای هاشمی که خود را مجتهد میداند هنوز نتوانسته مفهوم ایه مبارکه (ان عبدوا الله واجتنبوا الطاغوت
)را درک کند چگونه این ادعاها را مطرح میکند
پاسخ
محمد خالقي
UNITED STATES
۲۳:۵۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۲
۹
۱۴
استدلال كودكانه بود
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۷ - ۱۵ مهر ۱۳۹۲
۱۲
۸
رهبر رو تنها و تنه اخبرگان تایید کردند و خاطره ای هم اگر موثق باشه موربوط به خاطره سید احمد میشه نه این اقای...
پاسخ
محی الدین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۲
۱۶
۱۲
نه هاشمی معصوم است نه مشروعیت رهبری مخدوش بلکه هاشمی مانند بچه ننر و لوسی است که هر گاهی دست به یک شیرین کار می زند که باید آنرا ماست مالی کرد البته یه راه کار اساسی دارد که این بچه لوس و ننر را ادب کرد تا دیگه از این کارها نکند اگر به دست مردم باشد هاشمی تا امروز ادب شده بود اما ملاحظاتی است که باید رعایت شود
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۹ - ۱۵ مهر ۱۳۹۲
۲
۷
د:جدی؟؟؟!!
پاسخ
محمدرضادیداری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۸ - ۱۵ مهر ۱۳۹۲
۱۰
۱۱
مرگ بر امریکا در یک مقطعی وبر اساس مصالح سیاسی طرح وتبلیغ شده است ودر ان زمان توجیه خاص خودش را داشت وبرای دوام وقوام ان پشتوانه ی مذهبی هم پیدا کرد ولی اگر با منطق و ظرایف معنوی دین اسلام بیندیشیم پی می بریم که باید در این رویه تغییر دهیم واین شعار جز ایجاد نفرت و اسلام هراسی در دنیا نتیجه ای ندارد وحذف این شعار دلیل نمی شود که در مقابل خواسته های نابجای امریکا تسلیم شویم در جای جای قران انسان را خداوند متعال به اندیشه وخرد ورزی دعوت کرده است وما نیز باید بر اساس خرد ومنطق یک مبارزه ی معقول ومنطقی را در مقابل امریکا در پیش بگیریم وبه قول گاندی که می گفت من سالها ریاضت کشیدم تا نفرت از انگلیس را از دل وقلب خود بیرون کنم ویک مبارزه ی معقول ومنطقی با استعمار انگلیس داشته باشم واین طرز تفکر کاندی بود که بالاخره توانست ملت هند را پیروز کند چرا گه نفرت وافراط همزاد هم هستند
پاسخ
123
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۲
عزيز جان مگر قرآن نمي خواني كه خداوند در جاي جايش بر ظالمان و ... را لعنت مي كند
mary
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۳ - ۱۸ مهر ۱۳۹۲
پس برائت از مشرکین هم از نظر تو افراطه ؟! هان؟ شما درود بفرستین
مایوس ازل و ابد جهان سومی ایه که چشم امید به دست چدنی آمریکا داره!
سید حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۲
۶
۴
جناب دیداری:آیا کشور هند هنوز هم به یک استقلال تمام عیار دست پیدا کرده است؟یا هنوز هم نبضش در اختیار امریکا و بعضی از کشورهای اروپایی است؟شعار مرگ بر امریکا دریک مقطعی بقول خودتان توجیه خاص خودش را داشت از کجا تشخیص دادید ادامه این شعارمرگ بر امریکا موجب نفرت واسلام هراسی خواهد شد؟آیا کشورهای مظلوم ومسلمان جهان را نمی بینید که بخاطر ظلم وستمی که از جانب امریکا علیه اونها می شود این شعار روزبروز گسترده تر وبیشتر میشود؟آری قرآن هم فرموده{تبت یدا ابی لهب...}ودر پایان در مقابل خوی وحشی گری امریکا باید با جدیت ومقاومت ایستاد وباز هم گفت:مرگ بر امریکا
پاسخ
طلبه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۲
۶
۴
به نظرم استدلال مقاله روشن است: علت مقبول بودن خاطره در مساله رهبری نزد خبرگان و مردم این است که سید احمد خمینی که طبق نظر امام خمینی مسوول تنظیم و تأیید یا رد مسائل به امام خمینی بود، آن را تأیید کرده است.

یعنی فهم این مساله این قدر برای مدعیان کم سواد یا مغرضی که سایت هاشمی رامی پرخانند سخت است؟
پاسخ
طلبه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۱ - ۱۶ مهر ۱۳۹۲
۳
۱
به نظرم استدلال مقاله روشن است: علت مقبول بودن خاطره در مساله رهبری نزد خبرگان و مردم این است که سید احمد خمینی که طبق نظر امام خمینی مسوول تنظیم و تأیید یا رد مسائل به امام خمینی بود، آن را تأیید کرده است.

یعنی فهم این مساله این قدر برای مدعیان کم سواد یا مغرضی که سایت هاشمی رامی پرخانند سخت است؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۱ - ۱۷ مهر ۱۳۹۲
۷
۲
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت امام خميني سلام الله عليه در شهریور سال ۶۲ در پیامی به حجاج می‌فرمایند : فریادبرائت از مشرکان در مراسم حج یک فریاد سیاسی ـ عبادی است که رسول اللّه‏، صلی اللّه‏ علیه و آله و سلم، به آن امر فرمود. حال باید به آن آخوند مزدور که فریاد مرگ بر امریکا و اسرائیل و شوروی را خلاف اسلام می‏داند گفت تأسی به رسول خدا و متابعت از امر خداوند تعالی خلاف مراسم حج است؟ آیا تو و امثال تو آخوند امریکایی فعل رسول اللّه‏ ـ صلی‏اللّه‏ علیه و آله و سلم ـ و امر خداوند را تخطئه می‏کنید، و تأسی به آن بزرگوار و اطاعت فرمان حق تعالی را بر خلاف می‏دانید؟
پاسخ
مهدی آقایی پور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۴ - ۱۷ مهر ۱۳۹۲
۶
۳
جالبه ، رفسنجانی تو سایتش گفته که امام فرمودن : "شعار مرگ بر آمریکا همیشگیست مگر اینکه آمریکا کاملا تغییر کند و آدم شود . "
اینجا هاشمی اومده و با یه استدلال بسیار ضعیف و کودکانه ، اثبات کرده که چون تو آمریکا اعلامیه حقوق بشر رو ارجح بر انجیل دونستن و اونو دارن تو دنیا انتشار می دن پس آدم شدن و بایستی این شعار حذف شود . البته هاشمی ندیده یا نخواسته جنایات روزمره آمریکا در سرتاسر جهان ، بخصوص علیه ایران رو ببینه.
امیدوارم قبل از خواب ابدی از خواب خرگوشی بیدار شه .
پاسخ
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۲
۲
۱
به قبل هم که برگردیم می بینیم که آقای هاشمی صحبت از انتخابات ازاد کرده بودند
به سراغ افرادی همسو که دم از انتخابات ازاد کرده بودند میرفتید میفهمیدید که یه ملاحظه ای هست که بهش میگند مصلحت !!!
پس :ی
پاسخ
رحمدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۸ - ۱۸ مهر ۱۳۹۲
۸
۵
اقای هاشمی دقت کن اون دنیا باید بابت همه این نقل قولهای غلط جوابگو باشی و اون لحظه چقدر سخت خواهد بود
پاسخ
حسین
UNITED KINGDOM
۰۱:۰۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۲
۵
۵
شما چرا به جای این همه حاشیه پردازی .به فکر مردم و منافع ملی نیستید.امام صادق ع فرمودند به دشمنان خود دشنام ندهید وبعد هم اینکه یک مسلمان واقعی بعد از نماز دست به دعا بر می دارد نه اینکه به یک ملت بی حرمتی کرده و پرچم که نشان ملی یک کشور است آن را به اتش بکشد مگر حضرت امام نفرمود اگر از صدام بگذریم از عربستان نمی گذریم .پس چه شد . شما یک مشت افراطی پولدار هستید ومی خواهید همیشه فضای مملکت آلوده باشدوتا میتوانیدهر چه بیشتر اموال بیت المال را چپاول کنیدونه به فکر اسلام هستید نه گفته های امام ونه به فکر مردم و اگر گزینشی عمل نمیکنید گفته های بنده را روی سایت بگذارید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها