کد خبر: ۱۷۱۸۷۰
زمان انتشار: ۱۸:۳۴     ۱۵ مهر ۱۳۹۲
محمد حسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در ایتالیا و مکزیک  در گفتگو با خبرنگار هم اندیشی گفت: نه مواضع ایران در مقابل آمریکا تغییر کرده است و نه دشمنی‌های آنها تغییر یافته است، بلکه ایران فرصتی دوباره با آمریکا داد تا ادعای و حسن نیت خود را ثابت کند.

آمریکا هیچ حسن نیتی ندارد

وی با بیان اینکه آمریکایی ها هیچ حسن نیتی در این زمینه ندارند افزود: مذاکره ها و مکالمات صورت گرفته چیزی  از دشمنی آمریکا علیه ملت ایران را  کم نمی‌کند  اما یک فایده‌ای بزرگ دارد و آن اینکه کسانی که تصور می‌کردند با لبخند و مذاکره آمریکا دست از دشمنی و تحریم و تهدید برمی‌دارد متوجه خواهند شد اینگونه نیست  و این امر موجب شناخت بیشتر ماهیت آمریکا و دشمنی‌هایش و نیز اتحاد ملت در مقابل هر توطئه‌ احتمالی خواهد بود.


قدیری ابیانه ارائه پیشنهاد اولیه مذاکره توسط طرف آمریکایی را نشانه قدرت و مقاومت مردم ایران  دانست و افزود: این قدرت حاصل صلابت رهبری و هدایت‌های جانانه ایشان ومقاومت مردم بوده است.

قدیری ابیانه افزود: باید در نقد یا نفی این مذاکرات این نکته حساس مد نظر باشد که در هردو حالت موضع ایران در موقعیت برتر باشدواینکه چرا ادعاهای آمریکا درعدم دشمنی با ملت ایران ثابت نشده است؟

سفیر سابق ایران در مکزیزیک خاطر نشان کرد: آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و وعده‌های آمریکا را به هیچ وجه نمی‌توان پذیرفت مگر اینکه با عمل خویش ثابت کند.

جنایات آمریکا قابل جبران نیست
این دیپلمات سابق بسیاری از جنایات آمریکا علیه ملت ایران را غیر قابل جبران عنوان کرد و ادامه داد: آمریکایی ها درکودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ و جنگ تحمیلی، و انهدام هواپیمایی مسافربری ایران وبسیاری اقدامات دیگر  نقش داشتند وجنایات آنها علیه ملت ایران به هیچ وجه قابل جبران نیست.

وی ابراز داشت: آنها چگونه می‌خواهند خون هایی که که در رژیم پهلوی و کودتای آمریکایی28مرداد  ریخت وعقب افتادگی ایران در طول حکومت پهلوی را جبران کنندویا حمایت هایی که از صدام در طول جنگ انجام دادند وموجب شهادت صدهاهزارشهید وجانباز شدرا جبران کنند.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه ماهیت آمریکا هیچ تغییری نکرده است
آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و وعده‌های آمریکا را به هیچ وجه نمی‌توان پذیرفت مگر اینکه با عمل خویش ثابت کند.
و مسئولین کشور ما هم به این امر واقف هستند اضافه کرد: پیش از این نیز به آمریکایی ها فرصت جبران داده شده بود وحتی پس انقلاب اسلامی هم سفارت آمریکا تعطیل نشد تا اینکه در ۱۳آبان سال ۵۸این اتفاق رخ داد.

سفیر سابق ایران در ایتالیا خاطر نشان کرد: اسناد لانه جاسوسی نشان می‌دهد که آمریکا از حضور خود در ایران برای کودتا، تجزیه و ضربه زدن به اقتصاد کشور و حمایت از تروریسم و شنود مکالمات دولتی، جعل اسناد، نفوذ افراد در مسائل حکومتی استفاده می‌کرد.


وی تاکید کرد: مهمترین دستاورد لحن ملایم مذاکراتی که صورت گرفت این بود که مذاکره با آمریکاهیچ فایده‌ای ندارد و موجب کاهش دشمنی آنها نمی‌شود


قدیری با بیان اینکه دشمنی‌های آمریکا و تحریم‌های های آنها به خاطر مسائلی چون نقد هولوکاست نبوده و  نیست و ریشه در مسائل اساسی تری  دارد تصریح کرد: منافع جمهوری اسلامی درمنطقه بامنافع نامشروع آنها تضاد اساسی دارد.


وی اظهار نظر آقای  روحانی درباره هولوکاست را سنجیده قلمداد کرد و گفت: اینکه آقای روحانی در مرحله فعلی وارد بحث هولوکاست نشد و نه آن را نفی و نه اثبات کرد هوشمندانه بود چراکه در مرحله فعلی ضرورتی برای  ورود به این بحث نبود. ولی این به این معنا نیست که دشمنی آمریکا و صهیونیسم  با ما از یاد برود و دشمن بخواهد ازهر فرصت  بدست آمده سوء استفاده کندو به ما ضربه بزند.


قدیری اضافه کرد: سیاست نرمش قهرمانه نیز باید توسط دولت به همین ترتیب انجام شود و فراموش نکنند که آنها همچنان دشمن ما هستند همچنان که پس قطعنامه ۵۹۸چیزی از دشمنی صدام با ایران کم نشد و آنها از منافقین در حمله به کشور حمایت کردندتا اینکه در عملیات مرصاد منهدم شدند.

قدیری ابیانه در تشریح بازی برد – برد گفت: در بازی برد – برد-بحث الزاماً امتیاز دادن نیست. برای مثال آمریکایی ها نتواستندجلوی هسته ای شدن ایران را بگیرند و اگر در مذاکرات شرایطی پیش بیاید که آمریکایی ها شرایط ایران را بپذیرند و اعتراف به حقانیت ایران نمایندنوعی برد برای ایران است ببینید آنها می‌گویند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای هست هر چند می‌دانند اینگونه نیست. ما هم از حقوق خودمان به طور کلی عقب نمی‌کشیم.

احساس واقعی شکست
وی ادامه داد: حمایت ایران از سوریه باعث شد تا آمریکایی ها یک احساس واقعی شکست ازایران را در این مسئله احساس کنند.

قدیری
آنها چگونه می‌خواهند خون هایی که که در رژیم پهلوی و کودتای آمریکایی28مرداد ریخت وعقب افتادگی ایران در طول حکومت پهلوی را جبران کنندویا حمایت هایی که از صدام در طول جنگ انجام دادند ووموجب شهادت صدهاهزارشهید وجانباز شدرا جبران کنند.
ابیانه خاطر نشان کرد : یکی از نتایج این گفتگوها این است که برای بخشی از جامعه که تحت تأثیر تبلیغات فکر می کردند دشمنی با آمریکا قابل تعدیل و حل شدن است روشن می کند این مسئله به ماهیت آمریکایی ها برمیگردد.

قدیری ابیانه با اشاره به وجود برخی شایعات در مذاکره با آمریکا گفت: ما نباید نیروگاه فردو را تعطیل کنیم و پروتکل های ‌ الحاقی را هم بپذیریم وباید بر حقوق کامل ملت ایران در این زمینه تأکید کنیم و دراین صورت آنها هم چاره‌ای جز عقب‌نشینی ندارند.

قدیری ابیانه با بیان اینکه  با  طرح نرمش قهرمانانه  و  با علم به اینکه  آنها در ادعای خودشان  صادق نیستند  این فرصت را به آمریکا دادیم تا ادعای خودش را ثابت کن ند افزود: خلف وعده آمریکایی ها در این مسئله جبهه داخلی ما را مستحکم‌تر خواهد کرد.

قدیری ابیانه بااشاره به روابط سوریه و آمریکا گفت: رابطه سوریه و آمریکا بسیار پیشرفته‌تر از این مکالمه‌ای بود که بین روسای جمهورایران و آمریکا انجام شد وحتی ضیافت شام بین مسئولین دوکشور برگزار شد  اما اینها باعث نشد آمریکایی ها سیاست سلطه جویانه برعلیه سوریه نداشته باشند.

وی ادامه داد:ما با انگلیس سالها پس از انقلاب رابطه داشتیم و آنها سفارت خانه هم داشتندامااین امر باعث نشد که آنها دست از توطئه علیه ایران بردارند .
میلیاردها دلار کجاست؟؟
قدیری ابیانه  یاداور شد:  بعضی ها در انتخابات می‌گفتند اگر یک لبخند به آمریکا بزنیم میلیاردها دلار به نفع ما خواهد شد و امتیاز می‌گیریم لبخند در این سفر زده شد. حالا ببینیم میلیاردها دلار که بعضی‌ها می‌گفتند کجاست؟

قدیری ابیانه با بیان اینکه آنها فقط در بیان تاحدی نرمش نشان داه اند افزود: شیطان بزرگ تا آدم شدن بسیار فاصله دارد.

سفیر سابق ایران در مکزیک بااشاره به سخنان جان کری مبنی بر احتمال کاهش تحریمها در کوتاه مدت گفت: آمریکا تحریمهای اعمال شده را کم نخواهد کرد چراکه دشمنی آمریکا با ما به این خاطر نیست که بنشینند و با ایران مذاکره کندبلکه هدف غایی آمریکا سرنگونی نظام جمهوری اسلامی در مرحله اول وتجزیه و تصاحب منابع نفتی در مراحل بعدی است.

وی تاکید کرد: تصاحب منابع نفتی ایران و سایر کشورهای منطقه تنها راهی است که برای جلوگیری از چند قطبی شدن و سقوط امریکا از موضع ابر قدرتی باقی مانده است.
قدیری ابیانه در پایان خاطر نشان کرد: به هیچ وجه صحیح نیست که آمریکایی هابا گفتگوی تلفنی از موضع ابر قدرت خود کوتاه بیایند و حاضر باشد از چشم طمع به منابع نفت ایران کوتاه بیایند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها