کد خبر: ۱۷۳۱۹۹
زمان انتشار: ۱۳:۰۰     ۲۰ مهر ۱۳۹۲
کارشناس سرشناس داوري کشورمان گفت: «اگر اين داور تخلف کرده بايد به شديدترين وجه آن مجازات شود اما اگر تبرئه شد بايد دايي و رويانيان رسما عذرخواهي کنند.»

598، هوشنگ‌ نصيرزاده در خلال جنجال بزرگ داوري ايران نقطه نظراتش را با ما در ميان گذاشت. البته بسياري از مسائل مطرح شده در اين مصاحبه قابل نوشتن نبود و به رسم امانت نزد ما باقي ماند. اگر دوست داريد هوشنگ‌نصيرزاده را بهتر بشناسيد با ما در خواندن اين مصاحبه همراه شويد.


* براي شروع مصاحبه بهتر نيست از موضوع روز و جنجال‌هاي اطراف داوران و به خصوص محسن‌قهرماني حرف بزنيم؟
- نه اصلا شروع خوبي نيست. چرا يک دفعه در مورد جنجال داوري سئوال مي‌کني؟ برو سراغ مسائل ديگر.


* اما بحث داوري‌ها داغ است؟
- در اين مورد چه مي‌توانم بگويم؟ اگر قهرماني به طور قطع خاطي باشد و داوري باشد که براي کسب پول از راه‌هاي نامتعارف اقدام کرده‌است آبروي داوري و شرافت اين قشر زحمتکش جامعه زير سئوال مي‌رود. اتفاقاتي که همين الان رخ داده‌است و آبروي داوري ايران را زير يک علامت سئوال بزرگ قرار گرفته است. آن‌وقت اگر قهرماني محکوم شود جا دارد بگويم آبروي جامعه داوري ايران رفته‌است.


* يعني اين‌قدر اين پرونده مهم است؟
- بله بنده به عنوان کسي که نشريات ورزشي آسيا را تعقيب مي‌کنم و به طور مرتب اين جرايد را مي‌خوانم، مي‌بينم که اين قضيه به‌طور مفصل در نشريات آسيايي رصد مي‌شود و ريز اين اخبار انعکاس پيدا مي‌کند پس جا دارد که در اين باره بگويم آبروي داوري ايران به چگونگي بررسي اين پرونده باز مي‌گردد.


* شما موافق هستيد که براي حفظ آبروي داوري اگر قهرماني محکوم شد اين حکم اعلام نشود و همه بگويند تبرئه شده است؟‍
- خير منظور من چنين چيزي نيست و کسي نبايد توقع انجام چنين کاري را داشته‌باشد. اگر اين داور تخلف کرده بايد به شديدترين وجه آن مجازات شود اما اگر تبرئه شد بايد دايي و رويانيان رسما عذرخواهي کنند.


* ظاهرا اين مورد بعيد به نظر مي‌رسد؟
- کدام مورد؟


* همين که دايي و رويانيان عذر خواهي کنند‍؟
- عذر خواهي چيز بدي نيست. وقتي انسان اشتباهي کند بايد اشتباهاتش را بپذيرد و در جهت تصحيح خطا‌هايش حرکت کند.


* خب چه بايد کرد تا اين چنين تخلفاتي از صحنه فوتبال ايران محو شود؟
- ببينيد، شايد باور نکنيد در فوتبالي‌که بازيکنان معمولي حرف از دريافت‌هاي ميلياردي مي‌زنند يک داور بين‌المللي براي بيست قضاوت در رقابت‌هاي ليگ برتر تنها 9 ميليون تومان دريافتي دارد که چنين مبلغي اصلا با سختي کار داور متناسب نيست.


* اما اين موضوع نبايد دليل موجهي براي کسب پول از راه‌هاي نامشروع باشد!
- نه منظور من اين نبود. ببين شايد باور نکني که خود ما هم در اين تخلفات نقش داريم.


* چطوري؟
- خب هر کدام از ما مسئوليت مي‌گيريم همه هدفمان نتيجه گرفتن در هر شرايطي و با هر حربه‌اي است. خب ته چنين طرز تفکري به کجا ختم مي‌شود؟ در ضمن از قديم الايام ضعف مردها پول توي جيبشان بوده در صورتي که خانم‌‌ها به سن و سال و جواني خود بها مي‌دهند و دوست ندارند هرگز پير و زشت به نظر بيايند. نمي‌خواهي از بحث جنجال خارج شويم؟!


* چرا آقا برويم سراغ مسائل خصوصي‌تر؟
- يعني چه مسائلي...؟!


* ظاهرا در ابتداي کارتان دشمنان زيادي داشته‌ايد؟
- بله هم دشمنان زيادي داشته‌ام هم دشمنان زيادي دارم و نکته جالب اينکه دشمنان من در رديف سمج‌ترين دشمناني هستند که يک نفر مي‌تواند با آن رو به رو شود.


* دشمن سمج؟! چه واژه جالبي به کار برديد؟
- از ديد من دشمن سمج يعني کسي که در هر حال و هر شرايطي به دشمني کردن با حريفش مي‌انديشد و حتي حاضر نيست يک لحظه از اين موضوع فاصله بگيرد و حتي براي خودش هم که شده به چيز‌هاي ديگر فکر کند.


* يک پرونده شکايت هم در کار بود؟
- آره يک پرونده شکايت هم مطرح شد که بنده برنده اين دعوي حقوقي شدم ولي رسما انصراف دادم و از خير مجازات محکومان گذشتم تا بعدا مسئله‌اي پيش نيايد که شرمنده باشم و خودم را در اين قضيه مقصر بدانم.


* دعواي مايلي‌کهن و دايي را پيگيري کرديد؟
- نه دليلي نداشت اين مسئله را تعقيب کنم چون اين روال عادي تيم‌هايي است که دايي و محمدمايلي‌کهن سر مربي آن‌ها مي‌شود. در واقع آن درگيري کوچک دوئل لجبازترين مربيان فوتبال ما بود که هيچ‌گاه حاضر نيستيد براي يک لحظه هم که شده به اشتباهشان اعتراف کنند و گناه خود را به گردن بگيرند.


* ظاهرا مشغول کار نوشتن آئين‌نامه کميته اخلاقي فدراسيون هستيد؟
- بله اين آئين‌نامه روزهاي پاياني‌اش را سپري مي‌کند و به‌زودي شمارش معکوس براي تغيير و تحول در چارت سازماني فدراسيون آغاز شده و کميته اخلاق جانشين ستاد منشور اخلاقي و رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي خواهد شد.


* مي‌دانيد حالا وقت پاسخ دادن به کدام پرسش است؟
- اينکه بر اساس آئين‌نامه در دست تهيه حاج آقاي‌عليپور مي‌تواند مسئول کميته اخلاق فدراسيون هم باشد يا اينکه نه قانون اجازه چنين کاري را نمي‌دهد؟!


* دقيقا؟
- براساس آئين‌نامه هر فردي آزاد است با استعفا از سمت قبلي‌اش براي حضور در جمع نفرات تشکيل دهنده کميته اخلاقي ثبت نام کند خب طبعا حاج آقاي عليپور هم از اين قاعده مستثني نيست و واجد شرايط براي عضويت در اين کميته هستند ولي اينکه اعضاي هيأت رئيسه به چه کسي راي بدهند مسئله ديگري است که از حالا نمي‌توان در خصوص آن اظهار نظر خاصي کرد.


* در مورد موضوع کسر امتيازها چه صحبتي داريد آيا اين حکم را تائيد مي‌کنيد؟
- خوب به ياد دارم حدود يکي دو ماه پيش با خود شما مصاحبه کردم و در اين خصوص موضع ديگري داشتم كه تند بود و وجاهت قانوني موضوع کسر امتيازها را زير سئوال بردم. اما حالا نظرم تغيير کرده و به عنوان موافق اين قضيه صحبت مي‌کنم.


* و دليل اين چرخش يکصد و هشتاد درجه‌اي چه بود؟‍
- به زبان ساده چون اين کار جواب داده و جو استاديوم‌ها خيلي آرام‌تر شده‌است. بنده با وجود مغايرت اين حکم با احکام شناخته‌شده فيفا به اين قضيه راي مثبت مي‌دهم و معتقدم براي ادامه کار هم اگر تماشاگران تيم‌هاي ليگ برتري ايجاد مشکل کردند بايد از امتيازات تيم‌هايشان کسر شود تا درس عبرت سايرين شود.


* تصور مي‌کنيد در شرايطي که تيم‌ها در کورس رقابت‌ هستند مي‌تواند از يک تيم امتياز کسر کرد؟
- خير من هم قبول دارم چنين اقدامي در شرايطي که شما به آن اشاره کرديد يک اقدام نابخردانه و حکم غير منطقي به حساب مي‌آيد. در صورتي‌که اين اشتباه انجام شود حتي امکان دارد شيرازه فوتبال ايران از هم بپاشد ولي براي اقدامات پيشگيري از جرم در ابتداي هر فصل چيز بدي نيست و نسخه‌اي است که بايد گاهي اوقات توسط کميته انضباطي تجويز شود تا جواب بدهد.


* ‌راستي از دوستت عادل چه خبر؟ دوشنبه در تهران هستي انگار مي‌خواهي بروي 90؟
- نه بابا. وزارت نفت کار داشتم آمدم تهران. ولي خب حضور در برنامه 90 مطلوب است. يک بار حضور در 90 به اندازه يک سال حضور در برنامه‌هاي ديگر است.


* به عنوان سئوال آخر احمدرضا براتي خواستار يک مناظره رو در رو با شما شده‌است؟
- خوشحالم که اين موضوع را مي‌شنوم و اميدوارم يک مناظره داغ و دلچسب از آب درآيد. از زبان من بنويس نصيرزاده در همه حال براي مناظره رو در رو حريف مي‌طلبد.
روزنامه نود
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها