کد خبر: ۱۷۴۲۱
زمان انتشار: ۰۰:۴۹     ۲۲ مرداد ۱۳۹۰

بولتن نیوز: رهبر خود گماشته مسلمانان سنی عربستان سعودی از جنبش های مردمی که دنیای عرب را فراگرفته بسیار نگران است، ولی از کوششهای رئیس جمهور سوریه برای سرکوب حرکت سنی ها در سوریه به تنگ آمده است.

روابط سوریه و عربستان به ندرت گرم بوده

روابط سوریه و عربستان به ندرت گرم بوده که دلیل آن عصبانیت ریاض از همکاری سوریه با ایران رقیب شیعه آن کشور در منطقه بوده است. البته این روابط پس از ترور رفیق حریری سیاست مدار لبنانی از دوستان خانواده سلطنتی سعودی بیشتر به سردی گرائید.

اما تا این هفته عبدالله شاه سعودی در مورد اتفاقات سوریه که گروه های حقوق بشری ادعا می کنند هزینه آن جان 1600 غیرنظامی در پنج ماه گذشته بوده، سکوت کرده است.

اکنون سعودی ها اعلام موضع کرده اند و شاید احساس می کنند انزوای سیاسی سوریه و رفتار اقلیت علوی حاکم بر اکثریت سنی دمشق را به یک هدف خوب سیاسی تبدیل کرده است.

پادشاه عربستان برعکس همیشه از مخالفان حمایت می کند

یک تحلیل گر مسائل خاورمیانه در لبنان گفت: " آنها می دانند که رژیم سوریه با یک مخالفت عمومی، جدی و عمیق روبرو است بنابراین تضعیف شده است."

پادشاه عربستان که هیچ مخالفتی در خانه خود را تحمل نمی کند و حتی فروردین ماه برای سرکوب مخالفان شیعه به بحرین کمک کرد، دوشنبه گذشته سفیر خود را از دشمق فراخواند و خشونت ها درسوریه که اسد آن را نتیجه اعمال گروه های مسلح با حمایت خارجی می داند را تقبیح کرد.

این تصمیم سعودی ها در بیانیه به نام شاه عبدالله منتشر شد که در آن به سوریه هشدار داده شده که سرکوب منجر به نابودی خواهد شد.

استیصال اسد فرصتی برای ضربه به ایران

 از میان خونین ترین مبارزات اعراب تا کنون حکام تونس و مصر سرنگون شده اند.تحلیلگران می گویند عربستان سعودی استیصال اسد را فرصتی برای ضربه زدن به ایران می دانند، حتی اگر این موضوع به قیمت تضعیف یک حاکم با ثبات یا دولت در کشوری در قلب دنیای عرب باشد.

تحلیلگری در لبنان گفت: " ضربه به روابط با ایران بر نکات منفی برقراری یک دموکراسی تازه در سوریه در صورتی که پس از اسد بوجود آید، دارای مزیت است.

تاثیر در خیابان تغییر موضع سعودی در دولت های دیگر منطقه که تحت تاثیر آن هستند مورد استقبال قرار گرفته و توسط کشورها و سازمان های منتفع از پول نفت عربستان و تحت نفوذ مذهبی آن انعکاس داشته است.شورای همکاری خلیج (فارس) به رهبری عربستان که شامل بحرین هم می باشد اوایل هفته نگرانی و تاسف خود را درمورد مسائل سوریه همراه با تکرار درخواست غرب برای اصلاحات سیاسی ابراز نمود.یک روز بعد از آن اتحادیه عرب، که ریاست جدید آن بزودی از سوریه بازدید خواهد کرد، خواهان توقف سریع خشونت و سرکوب تظاهرات در نقاط مختلف سوریه شد.

هشدار عربستان به سوریه، راهی برای اعمال فشار بقیه کشورها به سوریه

یک تحلیلگر سعودی گفت که هشدار شاه به سوریه، راه را برای کشورهای دیگر بمنظور اعمال فشار بر حاکمان سوریه باز کرد درحالیکه به آنها فرصت می دهد از سقوط پرهیز کنند. این تحلیلگر افزود: "این بیانیه جدا از حرکت جهانی برای فشار به حکومت سوریه نبود. عربستان سعودی در تصمیم گیری برای آینده و اعمال فشار بر رژیم نقش مهمی دارد."وی ادامه داد: " اینکه عربستان سعودی بصورت علنی از حکومت سوریه انتقاد کند مسلما در سطح خیابان ها مخالفان سوریه تاثیر خواهد داشت و این بر تنش و عصبانیت می افزاید. برسوریه فشار می آورد که موقعیت خود را درک کند."این حرکت باعث اتفاق در انتقادات پیرامون سوریه که تحت تحریم های اروپا و آمریکا است، شده است.بحرین و کویت ساعاتی پس از پیام شاه سفرای خود را از دشمق فراخواندند و معتبرترین مرکز آموزش اسلامی سنی، الازهر در قاهره، عملیات دولت سوریه را فاجعه انسانی نامید.

خطرات فرقه ای

این صداها نشان از آن دارد که سنی های طرفدار عربستان سعودی پس از حمله تانک ها به مخالفین سویه در شهر سنی نشین حمص، در ماه مبارک رمضان، حرکت واحدی علیه سوریه آغاز کرده اند.

علوی های طرفدار اسد از نظرنوع نگاه سنی های عربستان سعودی، رافضی هستند. پس از پیام شاه فیلم هایی در یوتیوب منتشر شده که سوری های مقیم عربستان سعودی را درحال تشویق برای حمایت از هم مسلکانشان در سوریه نشان می دهد.

تصمیم عربستان در ماه رمضان حاوی پیام است

گرگوری گاس استاد علوم سیاسی دانشگاه ورمونت گفت: " من تصور نمی کنم که این تصمیم عربستان در ماه رمضان اتفاقی بوده است. حس و نقش مهم مذهبی و مردمی در سوریه یک کشور اکثرا سنی وجود دارد که این حرکت می تواند کاملا فرقه ای تفسیر شود."

 " آنها (سعودی ها) در برابر گسترش نفوذ ایران و حرکت های مردمی اعراب احساس می کنند باید از موضع دینی وارد شوند. ما سنی هستیم آنها شیعه و تعداد ما بیشتر از آنها است."

مخالفین اسد در مواقعی علیه ایران و متحد شیعه نزدیک به سوریه یعنی حزب الله که زمانی بدلیل رویارویی با اسرائیل بسیار محبوب بود،شعار داده اند.

حکومت سوریه و مخالفین هر دو علیه خطر انشقاق در کشور بدلیل اختلافات فرقه ای هشدار داده اند.

اما این خطری است که بنظر می رسد اکنون سعودی ها بنا بر تجربه سالهای گذشته خود از درگیری های داخلی با شبه نظامیان سلفی، پذیرفته اند.

گاس گفت: " رهبران احساس می کنند نوعی از سلفی گری حرکت جهادی که آنها را تهدید می کرد را تحت نظارت دارند و ایدئولوژی آن را مهار و سرکوب کرده اند. اثرات ترویج آن در منطقه آن چیزی است که آنها تصور می کنند باید مهار کنند."
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها