کد خبر: ۱۷۴۲۶۸
زمان انتشار: ۱۴:۲۰     ۲۳ مهر ۱۳۹۲
آیت الله مکارم شیرازی گفت: دعای عرفه یک دوره عرفان اسلامی، خداشناسی، پیامبرشناسی، ولایت، اخلاق، مراحل سیر و سلوک الی الله و در یک کلام یک دوره از مفاهیم مهم اسلامی است، که در قالب دعا بیان شده است.
به گزارش 598 به نقل از تسنیم، آیت الله مکارم شیرازی که صبح امروز در درس خارج فقه و در مسجد اعظم برگزار شد، اظهار کرد: امروز پربرکت عرفه است و در برخی روایات از آن به عنوان عید نام برده شده است اگر چه این روز مبارک با با شهادت مسلم بن عقیل آمیخته است.

مرجع تقلید شیعیان افزود: امروز روزی است که می‌بایست یک چشم گریان و یک چشم دیگر خندان باشیم.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: روایاتی که در مورد اهمیت عرفه و عرفات نقل شده است بسیار عجیب است و نشان می‌دهد در آن سرزمین عجیب، رحمت الهی بسیار باریدن می‌گیرد و گناهان ریخته و آمرزش شامل حال انسان‌ها می‌شود. از این رو امید است امروز دعای عرفه را با حضور قلب و با درک مفاهیم آن قرائت کرده و از فیوضات این روز بهره مند شویم.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: دعای عرفه یک دوره عرفان اسلامی، خداشناسی، پیامبرشناسی، ولایت، اخلاق، مراحل سیر و سلوک الی الله و در یک کلام یک دوره از مفاهیم مهم اسلامی است، که در قالب دعا بیان شده است.

مرجع تقلید شیعیان افزود: یکی از نشانه‌های حقانیت اهل بیت(ع) همین دعاهاست چرا که در میان گروه‌های دیگر مسلمین امثال این دعاها دیده نمی شود. دعای صباح، ابوحمزه ثمالی، صحیفه سجادیه، کمیل ودعای ندبه از ادعیه با اهمیت شیعه است که بسیار مهم هستند.

مبلغ عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در قدیم مسافت عرفات و مکه بیش از مسافت قصد بوده است و لذا اگر کسانی قصد ده روزه می‌کرده و به مکه می‌رفتند و سپس به عرفات رفته و بر می‌گشتند، نمازشان شکسته بود اما در حال حاضر با توجه به اینکه مکه توسعه پیدا کرده و مسافت این دو مکان زیر 20 کیلومتر است کسانی که با قصد 10 روزه وارد مکه می‌شوند و سپس به عرفات رفته و باز می‌گردند، نمازشان تمام است و قصدشان به هم نمی خورد.

وی در ادامه با اشاره به وجه تسمیه عرفات اظهار کرد: یکی از معانی عُرف بوی خوش است. گفته می‌شود این سرزمین مقدس به دلیل عباداتی که در آن انجام می‌شود، یک بوی خوش معنوی دارد و سرزمینی خوشبوست لذا عرفات به دلیل خوشبو بودن معنوی و روحانی به این نام نامیده شده است.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: دومین دلیل اسم گذاری عرفات، این است که مردم در آنجا به گناهان خود نزد خداوند اعتراف می‌کنند و گناهانشان آمرزیده می‌شود و از این رو توبه در عرفات، اهمیت زیادی دارد. سومین وجه تسمیه عرافت نیز صبر و تحمل است زیرا برای رفتن به آن صبر و تحمل فراوانی نیاز است و از این رو عرفات نام گرفته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها