کد خبر: ۱۷۵۰۰
زمان انتشار: ۱۸:۳۰     ۲۲ مرداد ۱۳۹۰
در فاصله هفت ماه مانده تا انتخابات نهم مجلس شوراي اسلامي، جريان اصولگرايي در تلاش است تا ساز و كاري را براي وحدت و حضور در انتخابات حول اين محور بيابد. جلسات سال گذشته جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز تهران در نهايت منجر به نگارش منشور 12 بندي اصولگرايي شد.

به گزارش رجانيوز، در بند يازدهم از اين منشور بر "موضع‌گیری صریح در برابر دشمنان و فتنه‌ها" تأكيد شده بود و مجموعه جريان اصولگرايي نيز معتقد است كه فتنه 88 يك آزمون و غربال كم‌نظير در طول تاريخ انقلاب بود و اين آزمون بايد كاركردي مشابه يك فرقان و جداكننده را داشته باشد، يعني همان‌طور كه فتنه 88 در تاريخ انقلاب جداكننده است و اين تاريخ مشابه مقاطعي مانند دفاع مقدس، به مقطع قبل و بعد از آن قابل تقسيم است، رفتار و مواضع جريان‌ها و افراد نيز قابل ارزيابي با همين محك است.

در اين زمينه، به نظر مي‌رسد افرادي كه امتحان خوبي در جريان فتنه پس ندادند و جزو ساكتين يا كساني بودند كه كلي و دوپهلوگويي مي‌كردند، نه تنها نبايد در مركزيت تصميم‌گيري براي مجموعه اصولگرايي باشند بلكه حتي نبايد در ليست اصولگرايان قرار بگيرند و در مقابل افرادی که در اوج فتنه مواضع روشن، شفاف و شجاعانه اتخاذ کردند، می توانند به عنوان چهره های موثر و تاثیرگذار این ساز و کار قرار بگیرند.

در اين زمينه، همان‌طور که رجانیوز پیش از این در گزارش‌هایی به بازخوانی محمد رضا باهنر، روح الله حسینیان و سید مرتضی نبوی در برابر جریان فتنه و انحرافی پرداخته بود، در گزارش حاضر به بازخوانی مواضع حمید رضا کاتوزیان كه عضو ستاد موسوم به اصولگرايان حامي موسوي بود و در روزهاي اخير نيز معيارهاي اصولگرايي براي قرار گرفتن در ليست را بيان كرده، می پردازد.

بر اساس گفت‌وگويي كه خبرآنلاين امروز از كاتوزيان منتشر كرد، وي خود را همچنان اصولگرا دانسته و با لحني كه شبيه سخنگوي خودخوانده جريان اصولگرايي است، به جبهه پايداري انقلاب اسلامي حمله کرده است: «بخشی از طرفداران دولت و جریانی که اخیراً مطرود اعلام شده به‌صورت لایه هایی پنهان و با نام‌های جدید به‌صورت جریانی نوظهور مشغول فعالیت و تحمیل خود به تصمیم گیرندگان اصولگرا هستند!»

البته کاتوزیان كه در ماجراي كشته‌سازي سعيده پورآقايي به همراه مقيسه از نزديكان موسوي و كروبي پيگيري‌هايي كرده بود، توضیحی نداده است که فرق او با جریان انحرافی در دولت چیست؟ چرا هر دوی آنها در برابر فتنه 88 سکوت کردند و علیه سران فتنه موضع گیری نکردند؟ و اساسا کاتوزیان و دیگر ساکتین فتنه بر مبنای کدام معیار، اصولگرا هستند که این روزها نگران تحمیل! به تصمیم گیرندگان اصولگرا هستند؟

موسوی در میان اصولگرایان جایگاه خاصی دارد!

کاتوزیان 5 خرداد 88 و درست همان برهه ای که انحرافات گفتمانی میرحسین موسوی روز به روز آشکارتر می شد و حتی خبر دیدارهای وی با اعضای گروهک نهضت آزادی و سازمان مجاهدین نیز منتشر شده بود، در گفتگویی با پایگاه اطلاع رسانی ستاد میرحسین موسوی با بیان این که مهندس موسوی مورد حمایت رسمی بسیاری از اصولگرایان مجلس و جریان‌های سیاسی قرار دارد عنوان کرد:‌ "دیدگاهی اشتباه و غیرمنصفانه در صدد است القاء کند که موسوی در بین جریان اصولگرا جایگاهی ندارد."

وی متذکر شد که در مجلس نیز بسیاری از نمایندگان هستند که شاید به عنوان یک اصولگرا شناخته شوند اما رسما از موسوی اعلام حمایت کرده‌ و برای ایشان فعالیت می‌کنند.

او در ادامه نیز پا را فراتر گذاشت و در نقش سخنگوی خودخوانده اصولگرایان! جایگاه  موسوی را در بین اصولگرایان یک جایگاه خاص دانست و گفت:‌ "این‌طور که بعضی فضاها ساخته می‌شوند که مهندس موسوی جایگاهی در بین اصولگرایان ندارد، اصلا این طور نیست. این دیدگاهی اشتباه است که با نوعی بی‌انصافی مطرح می‌شود. بلکه همان‌طور که موسوی در بین اصلاح‌طلبان جایگاه ویژه و خاصی دارد در بین بسیاری از اصولگرایان نیز از حمایت بسیار خوبی برخوردار است که این مسئله به عملکرد، رفتار و مواضع ایشان در گذشته مربوط بوده است."

سکوت معنادار علیه قانون شکنی های موسوی و کروبی/ بخشی از آشوبگران جاهل هستند!

بعد از یک دوره سکوت نسبتا بلند مدت از سوی کاتوزیان، وی در 26 خردادماه 88 در نخستین موضع گیری خود پس از آشوب های تهران سعی کرد تا هم چنان علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی که با فراخوان های غیر قانونی خود عامل اصلی آشوب های پایتخت بودند سکوت کند و در مقابل با کلی گویی پیرامون  اغتشاشات تهران، در جمع خبرنگاران در مجلس بگوید: "بخشي افراد آشوبگر جاهلاني هستند كه تخريب و توهين و رفتار ناشايست عليه شهروندان را در پيش گرفتند. اصل جريان تخريب و توهين و حمله به شهروندان از سوي كانون‌هايي در خارج از كشور ساماندهي و هدايت مي‌‌شود."

ادامه سکوت در برابر قانون شکنی های موسوی و کروبی/ تاکید بر سوژه های فرعی و مورد پسند ضد انقلاب

31 خرداد 88 کاتوزیان مجددا در جمع خبرنگاران در مجلس حاضر شد و در حالیکه هم چنان ترجیح داد از قانون شکنی های موسوی و کروبی و اثرات آن در نا آرامی های بوجود آمده سخنی به میان نیاورد، اصلی ترین موضوع سخنان خود را به مسایل فرعی اختصاص داد که معلول اقدامات خودسرانه ی سران فتنه و اوباش سبز بود.  کاتوزیان گفت: بررسي‌هاي كميته بررسي وقايع مجلس در مورد حمله به كوي دانشگاه و مجتمع سبحان به اتمام نرسيده است.

وی تصريح كرد: مقرر شد بار ديگر اين كميته كوي دانشگاه، مجتمع سبحان، منطقه گل‌افشان سعادت آباد، منطقه شمال ولنجك و نواحي مختلف تهران كه مورد حمله قرار گرفته‌اند از جمله مجتمع مسكوني نمايندگان را بار ديگر بازديد و موضوع را بررسي كند.

اين نماينده مجلس يادآور شد: اگر در مجلس و يا خانه‌اي فعاليتي بر عليه مردم انجام مي‌شود، نيروها بايد به لباس فرم و با حكم وارد شوند و هيچكس حق ندارد سرخود دست دست به اقدامي بزند و مردم را مرعوب كند.
كاتوزيان همچنين گفت: در قوانين جزايي كشور مجازات بسيار سنگيني براي كساني كه رعب و وحشت براي مردم ايجاد كنند، پيش بيني شده است.

و سخنان کاتوزیان در آن برهه در حالی بیان می شد که موضوعات فرعی همچون کوی دانشگاه و مجتمع سبحان و ... بزرگترین دستاویز ضد انقلاب برای فراموش کردن دروغ بزرگ تقلب در افکار عمومی بود و کاتوزیان نیز ترجیح می داد توضیح ندهد که اگر اساسا فراخوان های غیرقانونی سرانه فتنه برای حضور مردم در خیابان و .... نبود، آیا حوادث تلخ بعد آن هم بوجود می آمد؟ و آیا قانون مجازات برای سران فتنه نیز اعمال می شود یا خیر؟

تاکید بر به رسمیت افتادن دولت و ادامه سکوت نسبت به تحرکات ضد انقلاب

به موازات ادامه افتضاحات پیاده نظام جریان سبز و سران فتنه در ناآرام کردن فضای کشور، سکوت کاتوزیان ادامه داشت. تا جاییکه وی پس از یک دوره طولانی مدت سرانجام در 6 مردادماه لب به سخن گشود اما این بار نیز وی قصد موضع گیری علیه جریان ضد انقلاب را نداشت بلکه در جلسه علني مجلس گفت: همانطور كه مستحضريد وزراي اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامي به وسيله رئيس‌جمهور عزل شدند و براي اين وزارتخانه‌ها هم سرپرست تعيين شد و ‌بر اساس اصل 136 قانون اساسي با بركناري اين دو وزير هيئت دولت از رسميت افتاده است و آقاي احمدي‌نژاد بايد مجددا از مجلس راي اعتماد بگيرد.

کاتوزیان در گفتگو با سایت کروبی: شورای نگهبان در صلاحیت احمدی نژاد تجدیدنظر کند!/ عدم کفایت احمدی نژاد مورد بررسی مجلس خواهد بود!

هم چنین وی در همین روز (6 مرداد) در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی روزنامه اعتمادملی  گفت: "عدم کفایت احمدی‌نژاد، به‌دلیل عدم اعتماد به رهبری یکی از گزینه‌های مورد بررسی مجلس است."

کاتوزیان با اشاره به اینکه رفتارهای احمدی نژاد، رفتار فردی معتقد و متعهد به نظام فکری مبتنی به ولایت فقیه نیست، گفت: «قبل از هر چیزی حتی رای اعتماد کابینه، باید نسبت به رفتارهای اخیر بازنگری شود و تبعیت و التزام پذیری رئیس جمهوری از مقام معظم رهبری مورد برسی قرار بگیرد».

نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه تبعیت از رهبری، در آغوش گرفتن و بوسیدن دست ایشان نیست، افزود: «در تبعیت و تعهد به ولایت فقیه باید التزام عملی به ولایت و قانون اساسی وجود داشته باشند و تمام موارد قانون از جز تا کل مورد مقبولیت واقع شود».

وی با بیان اینکه با رفتارهای اخیر احمدی‌نژاد، حجت به همه کسانی که در ولایت پذیری وی تردید داشتند، تمام شده است، اظهار داشت: «شورای نگهبان باید در صلاحیت و کفایت ایشان تجدید نظر کند».

کاتوزیان افزود: «خط قرمز کشور ما، ملت و همه مسئولان، رهبری و ولایت فقیه است که اکنون احمدی نژاد اقدام به خط شکنی کرده است و بر همین اساس تا زمانی که التزام و تبعیت ایشان از رهبری مورد بررسی قرار نگیرد، هیچ امر دیگری در دستور کار قرار نخواهد گرفت».

این اظهارات در حالی بیان می شد که وی در آن برهه علیه صلاحیت رییس جمهور با سایت روزنامه اعتماد ملی متعلق به مهدی کروبی مصاحبه می کرد که کروبی با فراخوان های متعدد خود خطاب به اوباش،  و نپذیرفتن هیچ یک از راهکارهای قانونی، علنا عدم صلاحیت خود را در ثابت کرده بود.

 مچنین کاتوزیان حاضر نشد علیه قانون شکنی ها و ولایت گریزی های آشکار دیگر همفکران سیاسی اش از جمله هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی و حتی سید محمد خاتمی سخنی به میان آورد.

حمله به نیروی انتظامی  و ادامه سکوت در قبال تحرکات فتنه گران

18 مرداد ماه حمیدرضا کاتوزیان، در اولین واکنش به اطلاعیه نیروی انتظامی پیرامون وقایع کهریزک گفت: چون تعدادی از جوانان این کشور در کهریزک از بین رفته‎اند، لذا باید ناجا پاسخگوی اقدامات صورت گرفته در این خصوص باشد. قانون مربوط به قتل مشخص است و این‎که به‎جای برخورد با جانی بخواهند چند افسر را بازداشت کنند، نه فرزندان خانواده‎ها زنده می‎شوند و نه توهینی که به نظام شده پاک خواهد شد.

و این اظهارات در حالی بیان می شد که وی علاقه عجیبی به سکوت در برابر قانون شکنی های آشکار سران فتنه و پر رنگ نمودن مسایل فرعی داشت. اتفاقاتی که خود معلول قانون شکنی های سران فتنه بود.

برای کروبی احترام زیادی قائل هستیم و امیدواریم ایشان سرنخ ها را ارائه دهند!

کاتوزیان 27 مردادماه نیز در گفتگو با سایت فراکسیون اصلاح طلبان مجلس (پارلمان نیوز) با بیان اینکه ما برای آقای کروبی احترام زیادی قائل هستیم گفت: "امیدواریم ایشان سرنخ ها را در اختیار کمیته ی حقیقت یاب قرار دهند تا ما هم امکان بررسی آنچه که مطرح شده را داشته باشیم. این موضوع به مشخص شدن صحت و سقم موارد مطرح شده کمک خواهد کرد که هم به نفع آقای کروبی و هم افکار عمومی است."

ادامه سکوت در مورد تحرکات فتنه گران و تاکید بر مسایل فرعی مورد استفاده ضدانقلاب

3 شهریور ماه حميدرضا كاتوزيان در حاشيه صحن علني مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به شايعات مطرح شده در خصوص دفن دسته جمعي ده‌ها نفر از بازداشت‌شدگان حوادث بعد انتخابات اظهار داشت: در خصوص اين مسئله مطالبي نيز به ما منعكس شده و از طريق برخي از سايت‌ها مطلع شديم.

وي ادامه داد: درحال حاضر اين موضوع را تحت بررسي قرار داديم و هم اكنون نيز با مسئولان ذيربط تماس گرفتيم تا گزارشي را در خصوص اين مسئله براي ما ارسال كنند تا كم و كيف مسئله مشخص شود. در اين فضا شايعات زياد است و يك سري تحركاتي را مخالفان انقلاب و نظام در اين زمينه داشتند.

كاتوزيان اضافه كرد: البته دوستاني كه خيلي سريع اظهارنظر كرده‌اند يا تكذيب كرده‌اند و يا تاييد، به نظر بنده اين كار مناسب نيست، بنده به عنوان نماينده مردم تهران از آنجايي كه اين اتفاق در تهران رخ داده وظيفه خود دانستم كه اين موضوع را پيگيري كنم.

عضو كميته حقيقت ياب مجلس با بيان اينكه با رئيس سازمان بهشت زهرا(س) در خصوص اين مسئله تماس داشتم، تصريح كرد: از او درخواست كردم گزارشي را از كم و كيف اين ماجرا به ما ارسال كنند تا در جريان اين مسئله قرار بگيريم.

وي ادامه داد: ما مصر هستيم كه اين موضوع را پيگيري كنيم تا دقيقا روشن شود كه آيا اين مطلب واقعي است يا خير و ابعاد آن چه بوده است.
كاتوزيان همچنين گفت كه با دقت با اين موضوع را بررسي مي‌كنيم و گزارش آن را به اطلاع مردم خواهيم رساند.

همه این اظهارات تنش زا در حالی بود که پس از مشخص شدن کذب بودن شایعه ی گورهای دسته جمعی در بهشت زهرا که توسط ضد انقلاب مطرح می شد، کاتوزیان هیچ گاه حاضر نشد با همان شدت و حدتی که قبل از مشخص شدن ماجرا به مصاحبه با رسانه ها می پرداخت، در این باره نیز مصاحبه کند و افکار عمومی را روشن نماید.

گزارش كميته سه‌نفره قوه‌قضائيه: كاتوزيان ساعت 22:30 به در خانه سعيده پورآقايي رفت

اما يكي از نقاط تاريك در عملكرد كاتوزيان همراهي وي با عوامل كشته‌سازي منتسب به كروبي از جمله مقيسه است كه مقيسه به‌دليل اين جرايم خود در دادگاه انقلاب به شش سال حبس محكوم شد.

در گزارش كميته سه نفره قوه قضائيه كه براي بررسي ادعاهاي مهدي كروبي تشكيل شده بود، آمده است:

«در روز سه شنبه 10/6/88 حدود ساعت 30/21 آقاي مقيسه به درب منزل ما مراجعه كرد و گفت به همراه همسر جواد امام از طرف كميته آقايان موسوي و كروبي براي دلجويي آمده‌ايم و به آقاي كاتوزيان نماينده مجلس هم اطلاع داده شده كه او هم بيايد.

من گفتم شما را نمي‌شناسم و در منزل تنها هستم و درب را باز نكردم. آقاي مقيسه گفت چرا مي‌ترسيد ما براي كمك به شما و پيگيري موضوع آمده‌ايم. من مخالفت كردم و اجازه ورود به منزل ندادم. آقاي كاتوزيان نيز همان شب حدود ساعت 30/22 آمد و به او هم گفتم من در منزل تنها هستم و اجازه ورود ندارم.»

اين در حالي بود كه اساساً ماجراي سعيده پورآقايي يك پروژه كشته‌سازي بود و بعداً نيز مشخص شد كه وي زنده بوده است.

توهین به امام شاید کار ضد انقلاب باشد شاید هم کار هوداران دولت!/ نسبت به همه مواضع موسسه نشر آثار امام اطلاع ندارم!/ صدا و سیما نباید این صحنه را نشان می داد

اما فارغ از ادامه روند سکوت کاتوزیان بعد از افتضاحات پیاده نظام جریان فتنه در روز قدس، 13 آبان و 16 آذر، وی سرانجام سکوت چندماهه خود را شکست اما باز هم مواضع دوپهلوی وی ادامه داشت تا آنجا که در 22 آذرماه در جمع خبرنگاران در مجلس گفت: اصل اين جريان كار زشت و ناپسندي بود و از نظر افكار عمومي قابل پذيرش نيست.

وي نسبت دادن هتاكي به ساحت مقدس حضرت امام را به جريانات سياسي اقدامي عجولانه عنوان كرد و افزود: ممكن است جريان افراطي كه از روز قدس اقدامات خود را شروع كرد و به دنبال جمهوري ايراني بود اين حركات غيرقابل پذيرش را انجام داده باشد و به دنبال راديكاليزه كردن فضاي سياسي كشور باشد.

وي اين احتمال را هم داد كه شايد جريان افراطي طرفدار دولت نيز براي عمق‌بخشي اختلاف اين عمل را انجام داده باشند كه به هرحال در اين ماجرا سهم دو طرف يكسان است! وی در پاسخ به سوالي در خصوص روشنگري صدا و سيما در پخش تصاوير كوتاهي از هتك حرمت به امام خميني از سوي حاميان موسوي اظهار داشت: نشان دادن اين تصاوير از سوي صدا و سيما جالب نبود و احساسات مردم را جريحه‌دار كرد.

كاتوزيان در پاسخ به سوال ديگري در خصوص واكنش دوگانه موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام نسبت به هتاكي به حضرت امام خاطرنشان كرد: من نسبت به همه موضع‌گيري‌هاي اين موسسه اطلاع دقيقي ندارم اما هتاكي به امام خميني توهين به انقلاب و شخصيت امام بوده و هر جرياني كه خود را به انقلاب اسلامي و قانون اساسي مي‌داند بايد اين حركت را محكوم كند.

کاتوزیان انقلابی می شود: چرا دیگر گروه های سیاسی در مقابل ضد انقلاب سکوت کرده اند؟!

 سرانجام حوادث تلخ روز عاشورا و راهپیمایی تاریخی 9 دی ماه باعث شد تا همه سیاسیونی که طی 7 ماه فتنه پس از انتخابات به نوعی سکوت پیشه کرده بودند لب به سخن گشوده و مواضع انقلابی بگیرند و از این رو بود که حمید رضا کاتوزیان که طی اوج فتنه 88 همواره با سکوت یا موضاع دوپهلو  و حتی دشمن پسند خود، یکی از چهره های محبوب رسانه های ضد انقلاب و فتنه گران شده بود، در روز 9 دی در گفتگو با فارس اقدام اغتشاشگران در روز عاشورا را ضدانقلابي دانست و گفت: آن چيزي كه در روز عاشورا اتفاق افتاد هتاكي عده‌اي به حضرت سيدالشهدا و اهل بيت ايشان بود.

وي اقدام اغتشاشگران به هتك حرمت به امام حسين(ع) را در روز عاشورا بزرگترين جرم دانست و افزود: بايد اين افراد به اشد مجازات برسند چرا كه صرف اينكه اعتقاد سياسي ما چه باشد، همه ملت ايران تحت يك پرچم و مذهب قرار دارند و اين اكثريت اين كل را قبول دارند.

وي تصريح كرد: اين اتفاق بزرگترين ظلم به جمهوري اسلامي در تاريخ انقلاب بود و به هيچ وجه قابل بخشش نيست؛ چرا كه در روز عاشورا در تهران به امام حسين(ع) كه مورد احترام اكثر مردم ايران و حتي مذاهب ديگر است، بي‌احترامي صورت گرفت از اين رو دستگاه قضايي بايد به طور جد با عوامل اين گونه هتاكي‌هاي بي‌شرمانه برخورد كنند.

كاتوزيان سكوت برخي از جريانات در برابر حوادث عاشورا را براي خود تاسف‌آور عنوان كرد و افزود: نمي‌دانم چرا عده‌اي در برابر اين حوادث موضع‌گيري نمي‌كنند آيا آنان امام حسين(ع) را نمي‌خواهند؟

وي تاكيد كرد: آيا براي اينكه نظر چند ضد انقلاب و ضد دين را با خود همراه داشته باشيم كه اساسا معلوم نيست كه آنها در آينده ماندني باشند در برابر اقدامات آنها سكوت كنيم؟ از اين رو من فكر مي‌كنم نبايد در باره حوادث روز عاشورا سياسي كاري صورت گيرد.

امتناع کاتوزیان و جمعی دیگر از حامیان موسوی از مناظره و پاسخگویی

دی و بهمن ماه 88 از برهه هایی بود که بازار داغ مناظره های تلوزیونی به پا بود اما به گفته یامین پور، مجری برنامه دیروز امروز فردا، اصلی ترین مشکل این برنامه عدم حضور چهره های حامی موسوی در رسانه ملی برای مناظره با چهره های اصولگرای انقلابی بود. بر پایه خبر خبرآنلاین، يامين پور 11 بهمن ماه گفت: بعد از مناظره‌هاي داغ افرادي از جناح سياسي خاصي يا همان اصلاح طلبان شرايط گذاشتند.

يامين پور با اشاره به اينكه به من گفتند چرا اسامي را اعلام نمي‌كني افزود: گفتم چون فكر مي‌كردم كه آينده سياسي براي خود متصور هستند اما امروز احساس تكليف كردم كه شفاف سازي كنم.
وي با بيان اينكه برخي از رجال طراز اول اصلاحات دعوت شدند گفت: شخصاً سه بار با آقاي مجيد انصاري تماس گرفتم و خواهش كردم. تابش مرد اول جريان اصلاحات در مجلس؛ مسجد جامعي وزير ارشاد دولت خاتمي و عضو شوراي شهر تهران. سيد محمود دعايي مدیر مسئول روزنامه اطلاعات كه ارادت داشتم به ايشان و  نخستين ارگان مطبوعاتي حامي موسوي نیز بود.

مجري اين برنامه تلويزيوني افزود: مسيح مهاجري صراحتاً اعلام كرد كه نمي‌آيد؛ محمد علي كريمي نماينده كرمان و  كاتوزيان حامي جريان اصلاحات در مجلس هم نیامدند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها