کد خبر: ۱۷۵۰۹۲
زمان انتشار: ۱۱:۲۴     ۲۹ مهر ۱۳۹۲
نیروهای ارتش سوریه خود را برای نبرد بزرگی در منطقه «القلمون» در ریف دمشق آماده می‌کنند، نبردی که از حیث اهمیت کارشناسان امور نظامی و استراتژیک آن را مهمتر از نبرد «القصیر» می‌دانند.

به گزارش 598 به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری حدث، به نظر می‌رسد، آمادگی ارتش سوریه برای نبرد «القلمون» رو  به پایان است تا به این ترتیب ارتش سوریه این منطقه را از عناصر مسلحی که از مناطق «غوطه شرقی و غربی» دمشق فرار کرده و روی به این منطقه آورده‌اند، پاکسازی کند، در حالی‌که پیشروی دیگر یگان‌های ارتش سوریه در مناطق و استان‌های دیگر سوریه مانند حلب و حمص همچنان ادامه دارد.

 

اهمیت منطقه القلمون

منطقه القلمون، منطقه‌ای کوهستانی است و در واقع کوه‌های غرب سوریه را تشکیل می‌دهد و در شمال غربی دمشق قرار گرفته تا به این طریق «ریف شمال غربی دمشق» را تشکیل دهد. همچنین کوه‌های این منطقه به این جهت که به رشته‌های کوه‌های لبنان متصل می‌شوند، از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و همین موجب می‌شود تا این منطقه بعدی استراتژیک به خود بگیرد.

پس از اغاز بحران سوریه و ورود گروه‌های مسلح به مناطق مختلف سوریه، گروه تروریستی موسوم به «گردان اسلام» به سرکردگی «زهران علوش» که گفته شده، ارتباط مستقیمی با دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان دارد، کنترل این منطقه را به دست گرفت.

در حالی‌که باید توجه داشت، زهران علوش به تازگی با منضم کردن 40 گروه مسلح به گردان خود تشکیل «جیش الاسلام» یا همان «ارتش اسلام» را در این منطقه اعلام کرد.

بنابراین ملاحظه می‌شود که این منطقه برای کشوری همچون عربستان سعودی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

اولین نبردها در القلمون

اولین نبردهای منطقه «القلمون» در منطقه «معلولا» آغاز شد که مورد حمله گروه‌های تروریستی مسلح قرار گرفت و کلیساها و دیرهای این منطقه که اغلب ساکنان آن مسیحی هستند، تخریب شد و اهالی آن آواره شدند.

پس از معلولا باید از شهر «یبرود» نام برد که از مهمترین شهرهایی است که گروه‌های مسلح در منطقه القلمون بر آن تسلط دارند و گفته شده خودروهای بمبگذاری شده‌ای که راهی دمشق و شهر «عرسال» و از آنجا «ضاحیه» بیروت می‌شوند، در این شهر و توسط عناصر زهران علوش بمبگذاری می‌شوند. سرکردگی گروه‌های مسلح در یبرود تا چندی پیش برعهده «عمر الأطرش» بود که در این اواخر به هلاکت رسید.

«صیدنایا»، «عین منین»، «رنکوس»، «تلفیتا»، «بخعه»، «جبعدین»، «حلبون»، «النبک»، «القطیفه»، «الرحیبه»، «یبرود قارة»، «دیر عطیه»، «رآس المعرة»، «السحل» و «عسال الورد» از مهمترین مناطق القلمون به شمار می‌آیند، به ویژه مناطق رنکوس، بیرود و النبک که دژ و پناهگاه گروه‌های مسلح در این منطقه تلقی می‌شود.

به این ترتیب ملاحظه می‌شود که این منطقه از جمله مهمترین مناطقی است که محل تردد و عبور تروریست‌ها و تجیهزات آنها بین سوریه و لبنان است و اطلاعاتی وجود دارد که تاکید می‌کند، پس از آزادی القصیر هم اکنون القلمون به کانون جذب عناصر مسلح و عمق استراتژیک گروه‌های تروریستی تبدیل شده است.

عملیاتی که قرار است، ارتش سوریه در منطقه القلمون آغازگر آن باشد، نه تنها امنیت این منطقه را تامین خواهد کرد، بلکه امنیت مناطق لبنانی همجوار آن را نیز تامین می‌کند تا به این ترتیب امنیت ریف دمشق نیز بیش از پیش برای سوریه فراهم شود، در نتیجه نه تنها امنیت مناطق مرکزی سوریه فراهم می‌گردد، امنیت راه‌های ارتباطی که این مناطق را به دمشق، پایتخت سوریه مرتبط می‌کنند، نیز تامین می‌شود.

هنوز تاریخ و زمان دقیق آغاز این عملیات از سوی ارتش سوریه اعلام نشده، اما آنچه در آن تردید نیست، اینکه این نبرد خیلی زود آغاز خواهد شد تا امنیت هر دو کشور لبنان و سوریه در قبال تهدیدات گروه‌های سلفی جهادی مسلح تامین شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها