کد خبر: ۱۷۵۸۶۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۱     ۰۱ آبان ۱۳۹۲
این روزها در بحث وزرای پیشنهادی دولت شنیده شده که به نوعی این امر و یا تغییرات آن به رهبری منتسب شده است. به هیچ وجه این رای درستی نیست و رهبر معظم انقلاب همیشه تلاش کرده است تا کارهای قوای سه‌گانه بر مبنای قانون اساسی تحقق یابد.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: روز گذشته برخی مقامات ایالات متحده مطالبی را مطرح کردند و در مسئله سوریه و در تشکیل کنفرانس ژنو 2 شروطی را برای این افاضه کردند. از جمله اینکه ایران باید نتایج ژنو 1 را پذیرد و دولت گذار را قبول کند و بشاراسد نیز نباید برای دولت و دوره آینده کاندیدا شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد رجال سیاسی آمریکا دچار بیماری فراموشی ذهنی شده‌اند یا تمارض به این کسالت روانی می‌کنند؛ اولا از هنگام تشکیل کنفرانس ژنو1 به خاطر داریم که همین موجودات پرحرف چه جنجالی به پا کردند که ایران نباید در این کنفرانس شرکت کند. آن زمان هنوز درگیری‌های داخلی سوریه به این شکل نبود و ایران نیز در کنفرانس ژنو 1 شرکت نکرده بود، اما نظر خود را بارها اعلام کرد که راه حل مسئله سوریه جهت تعمیق دموکراسی از طریق نظامی نیست و باید از طریق گفت‌وگوهای ملی به عزم واحدی در درون سوریه برسند.

رئیس مجلس افزود: بعد از کنفرانس ژنو1 اعضای شرکت کننده به خیال ماجراجویی در سوریه راه حل نظامی را در پیش گرفتند و این مصائب را برای مردم سوریه به وجود آوردند. خب حالا شما باید جواب دهید که در کنفرانس ژنو1 شرکت کردید و چرا مصوبات این کنفرانس را دنبال نکردید و دنبال راه دیگری رفتید.

لاریجانی گفت: آمریکا و برخی کشورهای منطقه که با سروصدا در کنفرانس شرکت کردند باید پاسخ دهند که چرا دنبال راه حل نظامی رفتند و کشتار مسلمانان را باعث شدند. همچنین این کشورها که در این کنفرانس شرکت کردند، چرا دولت انتقالی را به وجود نیاوردند؟ روشن است که این طرح‌های تخیلی به این جهت حاصلی ندارد و محقق نشد که نتایج ژنو 1 ظاهر قضایا بود و باطن ماجرا اهداف دیگری بود که بیان نمی‌شد.

وی ادامه داد: قصد آنها از پا درآوردن یک دولت مقاوم در مقابل رژیم صهیونیستی بود، حتی به قیمت جنگ و همه تلاش خود را انجام دادند و مقداری سلاح و پول ارسال و تروریست‌ها را مسلح کردند و اعزام نمودند. اما امروز پس از دو سال و نیم توفیقی پیدا نکردند. ضمنا متوجه شدند که در چه گرداب هولناکی گرفتار شدند که حالا باید برای تروریست‌های تا دندان مسلح فکری بکنند.

تعیین کاندیدا برای انتخابات سوریه توسط آمریکا "وقیحانه" است

رئیس مجلس با طرح این پرسش که مسئولان آمریکایی با چه منطقی به خود اجازه می‌دهند که بگویند فلان کس نباید در انتخابات آینده سوریه کاندیدا شود، تاکید کرد: خیلی وقیحانه است. شما که می‌گفتید آقای بشار اسد پایگاه مردمی ندارد و می‌خواهیم دموکراسی را در آنجا ایجاد کنیم. پس چرا از کاندیدا شدن او می‌ترسید. این رجزخوانی‌های توخالی نتیجه نداشتن درک صحیح از صحنه زندگی مسلمانان است.

لاریجانی گفت: مرتب سفر می‌کنند اما کمی زحمت نمی‌کشند که صحنه را درست بشناسند و اقدامات خود را ارزیابی کنند؛ حداقل حرف‌های یک سال اخیر خود را وارسی کنند و تناقضات آن را بفهمند؛ جمهوری اسلامی شیفتگی برای شرکت در چنین کنفرانسی ندارد و اگر اینگونه تدابیر نیم‌سوخته سیاسی دردی را برای شما علاج می‌کند، ادامه دهید. جمهوری اسلامی با واقع‌بینی به صحنه می‌نگرد و باز هم تکرار می‌کند که راه حل، قشون‌کشی و ارسال سلاح و نظامی‌گری نیست. نه در سوریه و نه در بحرین.

وی افزود: اینگونه ژست‌های تبلیغاتی هم تاثیری در استراتژی جمهوری اسلامی ندارد. ایران وقتی در ژنو 2 شرکت می‌کند که صرفا یک راه حل دموکراتیک مبتنی بر رای مردم سوریه مبنای کار باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوعات مطرح شده در خصوص وزرای پیشنهادی اظهار داشت: نکته بعدی این است که در این روزها در بحث وزرای پیشنهادی دولت شنیده شده که به نوعی این امر و یا تغییرات آن به رهبری منتسب شده است. به هیچ وجه این رای درستی نیست و رهبر معظم انقلاب همیشه تلاش کرده است تا کارهای قوای سه‌گانه بر مبنای قانون اساسی تحقق یابد.

لاریجانی ادامه داد: طبعا وزراء توسط رئیس جمهور انتخاب شده و به مجلس برای رای اعتماد معرفی می‌شوند و مجلس هم بررسی می‌کند و چنانچه افراد را صاحب کفایت لازم دید، به آنها رای می‌دهد. این مسائل چه در حوزه کار قوه مقننه و چه در حوزه کار قوه مجریه به تصمیم دو قوه مربوط است. طرح اینگونه مسائل شبیه برخی مسائل که روز یکشنبه مطرح کردند معلوم نیست چه فایده‌ای برای کشور دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط کشور بیش از هر زمان نیازمند وحدت در جامعه هستیم که در کوران مذاکرات مهم همدلانه مذاکره‌کنندگان را در پیشبرد اهداف کشور یاری کنیم. برخی تعابیر زننده نسبت به بزرگان سیاسی کشور غیرمفید و مضر است و ممکن است افراد جامعه به دلیل اختلاف در آراء‌ نظرات یکدیگر را نقد کنند، ولی توهین کردن به مقامات سیاسی کشور نه شرعا مجاز است و نه فایده‌ای بر آن مترتب است و جز خسارت و ایجاد اختلاف و کینه اثری ندارد.

رئیس مجلس  ادامه داد: علاوه بر این، اینگونه مناقشات با ادبیات پرتنش این تلقی را در طرف‌های مقابل ایجاد می‌کند که ایرانیان در مجموعه‌ای از اختلافات درگیر هستندو می‌توان بر آنها فشار بیشتری تدارک نمود.

لاریجانی با اشاره به سالروز شهادت آیت‌الله مصطفی خمینی گفت: امروز سالروز شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی است که به بیت امام(ره) و ملت تسلیت می‌گویم. امام(ره) حاج‌آقا مصطفی را آینده اسلام و انقلاب می‌دانست و درگذشت وی را راهگشای انقلاب قلمداد داد چرا که با شهادت وی روح تازه‌ای در کالبد جریان انقلاب دمیده شد.

وی ادامه داد: امام درگذشت حاج آقا مصطفی از الطاف خفیه الهی دانست. وی یک مبارز واقعی، یک انقلابی مسلکی و یک همدم و هم راز امام(ره) در همه صحنه‌های مبارزه در قم، ترکیه و عراق بود. بر روح آن مرد بزرگ دورد می فرستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای سخنان خود با اشاره به عید سعید غدیر قم اظهار داشت: غدیر صرفا یک واقع تاریخی نیست بلکه یک صراط و مسیر روشنی برای هدایت جامعه اسلامی در طول تاریخ است که مسلمان راه زندگی اجتماعی و ساختار حکومت را دریابند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) تعبیر گویایی در این زمینه دارند فرمودند "قضیه غدیر قضیه جعل حکومت است و این است که قابل نصب است والا مقامات معنوی قابل نصب نیست. یک چیزی نیست که با نصب آن مقام پیدا شود و لاکن آن مقامات معنوی که بودند آن جامعیتی که برای آن بزرگوار بوده است اسباب این شده که او را به حکومت نصب کنند".

رئیس مجلس افزود: وقایعی که در حدیث غدیر است به معنای حکومت است، نه به معنای مقام معنوی. در این کلام به خوبی بیان شده است که با حادثه غدیر راهی برای مسلمانان مشخص شد که رسالت پیامبر(ص) در طول تاریخ با پشتوانه ولایت ریشه‌دار شد و مسلمانان با روشنی دریابند که سیاست و داشتن حکومت بخش مهمی از تحقق اسلام است.

لاریجانی با بیان اینکه آیات مبعث و آیات غدیر و آیات وصایت و امامت است، هم معنا هستند، گفت: در آیه مبعث آمده است "خدا به مومنان نعمت داد که در میان آنها رسولی برانگیخت" و در آیات غدیر آمده است "امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خویش را بر شما تمام کردم". ملاحظه می‌کنید که در قرآن کریم حضور پیامبر(ص) در میان امت نعمت است و تداوم حضور او به وسیله حضور وسیع نیز نعمت و اتمام و اکمال نعمت است.

وی اظهار داشت: این اوج تفکر اسلامی است که ساختار سیاسی جامعه که مهمترین بخش حیات اجتماعی انسان را شکل می‌دهد براساس مدل ولایت تنظیم می‌شود که انسانهای معصوم هدایت جامعه را برعهده گیرند. یعنی در مکتب اهل‌بیت عموم انسانها به وسیله تمسک به راهنمای انسان هادی به سعادت می‌رسند که انسان هادی در این مکتب یا انسان مبعثی است که از سوی خدای متعال برانگیخته شده یا انسان غدیری است که معرفی شده و منصوب شده به وسیله پیامبر خدا است یعنی وصی پیامبر(ص) و جانشین او و صاحب اولویت و مولویت قرآنی است.

رئیس مجلس ادامه داد: اینگونه است که رشته ولایت الهی مهمترین تکیه‌گاه رشد و کمال انسان از نظر فردی و اجتماعی است. کار بزرگ امام(ره) در انقلاب اسلامی در تحقق این مدل حکومت ولایی در زمان غیبت بود که در ساختار قانون اساسی ما به عنوان ولایت فقیه تجلی یافت و همانگونه که غدیر با نزول آیه یا ایهاالرسول، ولایت علوی را جهت ادامه رسالت در نبود پیامبر(ص) محقق نمود. ولایت فقیه غدیر را در نبود ولی معصوم تداوم بخشید و عزتمندی امروز جمهوری اسلامی در تمام فراز و نشیب‌های سیاسی و امنیتی داخلی و خارجی مرهون این جایگاه ارزشمند است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در طی سال‌های اخیر و انقلاب‌های منطقه مشاهده کردیم که با همه هیجانات و شورانگیزی که در حرکت ملل مسلمان وجود داشت، به خاطر فقدان یک نظام معنوی و سیاسی دچار آسیب‌هایی شدند اما در تئوری ولایت فقیه در سخت‌ترین شرایطی که شرق و غرب علیه ملت ایران بسیج شدند، این نظریه و پیوند عمیق دینی مردم با نظام باعث استواری ملت شد که برکات آن عزتمندی ملت در این شرایط است که منطقه در غلیان بحران‌ها است اما ایران اسلامی ازجایگاهی برخوردار است که حتی دشمنان کینه‌توز ملت ما نمی‌توانند عظمت ملی ما را نادیده انگارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها