کد خبر: ۱۷۵۸۹۸
زمان انتشار: ۱۲:۱۷     ۰۱ آبان ۱۳۹۲
یکی از کارشناسان صهیونیستی حوزه ایران معتقد است که تغییر در برنامه هسته ای مشابه تصمیم پایان دادن به جنگ با عراق در جولای ۱۹۸۸ است، که آیت‌الله «خمینی» گفت: برای من نوشیدن زهر از امضای توافقنامه با «صدام حسین» شیرین‌تر است اما انتخاب دیگری نداریم.
به گزارش 598 به نقل از گروه بین الملل ندای انقلاب، پروفسور «دیوید مناشری» از اندیشکده «مرکز ارتباطات و تحقیقات انگلیس-اسرائیل» یکی از کارشناسان برجسته اسرائیل در امور ایران است. 

در ادامه خلاصه نظرات وی را می خوانید:
رویکرد ایرانیان نسبت به مذاکرات ژنو سومین نشانه تغییر در ماه‌های اخیر بود. اولین نشانه انتخاب «روحانی» و تشکیل دولت نسبتاً عمل‌گرای او بود. سپس تهاجم دلفریبی «روحانی» و وزیر امور خارجه «ظریف» در مجمع عمومی سازمان ملل بود. حال این رویکرد به طور خاص به برنامه هسته‌ای مربوط می‌شود.

پیام آنها هم در نیویورک و هم در ژنو –و مراقب هستند که این پیام را با اجازه رهبری بیان کنند- این بوده که می‌خواهند به سمتی جدید حرکت کنند. 

وقتی هیئت «روحانی» در ماه قبل از نیویورک به ایران بازگشت با استقبالی متنوع روبرو شد. اگرچه بسیاری از تغییر استقبال کردند اما انتقادهای بسیاری نیز، به ویژه از تماس تلفنی بین رئیس‌جمهور «روحانی» و رئیس‌جمهور «اوباما» و نشست وزیر امور خارجه، «ظریف» و وزیر امور خارجه آمریکا «جان کری» وجود داشت. به نظر پذیرفتن امتیازات در زمینه پرونده هسته‌ای برای ایران راحت‌تر از پذیرش تغییر نگرش نسبت به آمریکا است.

ایران به نیویورک یا ژنو نیامده تا داوطلبانه از سیاست هسته‌ای خود رو بگرداند. آنها بدین دلیل آمده‌اند که کشوری هستند که در مقابل فشارها و تحریم‌هایی قرار گرفته‌اند که زندگی‌شان را بسیار دشوار کرده است.

حال ایران از غرب انتظار دارد که تحریم‌ها را، که عامل اصلی در اجبار ایران برای بازنگری سیاستشان بوده، بردارد. حفظ جایگاه اتحاد تنها راه فشار بر ایران برای ادامه این روند است.

ایران حس می‌کند مجبور است تغییری ایجاد کند. این مشابه تصمیم پایان دادن به جنگ با عراق در جولای ۱۹۸۸ است، که آیت‌الله «خمینی» گفت: برای من نوشیدن زهر از امضای توافقنامه با «صدام حسین» شیرین‌تر است اما انتخاب دیگری نداریم. همچنین مسئولان وظیفه دارند که نیازهای مردم را که منجر به خلع شاه در ۱۹۷۹ شد را برآورده سازند. 

بر اساس فلسفه انقلاب اسلامی، آنها معتقدند که کمونیسم شوروی سقوط کرده، سرمایه‌داری آمریکایی به زودی سقوط خواهد کرد و ایدئولوژی اسلامی، آینده جهان است. با چنین رویایی، اسرائیل بسیار ناچیز است، اما انتظار زیادی است که بخواهیم اظهارات ملایم‌تری در مورد اسرائیل بشنویم و شعار «مرگ بر آمریکا» حذف شود. 

می توانید متن کامل این گزارش را در اینجا بخوانید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها