کد خبر: ۱۷۶۱۸۹
زمان انتشار: ۲۱:۲۶     ۰۳ آبان ۱۳۹۲
یک نشریه آمریکایی گزارش داد آلمان و برزیل که آژانس امنیت ملی آمریکا از آنها جاسوسی کرده برای مقابله با این جاسوسی‌ها دست به دامن سازمان ملل شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی گزارش داد آلمان و برزیل برای توقف جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا دست به دامن سازمان ملل شده‌اند.

بر اساس این گزارش، برزیل و آلمان از سازمان ملل خواسته‌اند قطعنامه‌ای در حمایت از حق حفظ حریم خصوصی اشخاص در اینترنت صادر کند.

این اقدام اولین تلاش بین‌المللی برای محدود کردن دخالت آژانس امنیت ملی در ارتباطات خارجی است.  

دیپلمات‌های برزیل و آلمان امروز، جمعه در نیویورک با گروه کوچکی از دولتهای آمریکای لاتین و اروپا ملاقات کردند تا وضع پیش‌نویس یک قطعنامه در این خصوص را بررسی کنند. در این قطعنامه اشاره‌ای به رسوایی‌های مربوط به جاسوسی‌های آمریکا که باعث خشم سیاسی در سرتاسر جهان و به ویژه در آلمان و برزیل شده‌اند، نشده است. 

آلمان و برزیل امیدوارند این قطعنامه را در کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل به رأی بگذارند. پیش‌نویس این قطعنامه هنوز علنی نشده و قرار است کشورهای عضو سازمان ملل درباره آن مذاکره کنند.

رسانه‌های اسپانیایی طی هفته‌های گذشته گزارش داده‌اند آژانس امنیت ملی امریکا از چندین نفر از اعضای دولت و سیاستمداران این کشور، از جمله رودریگوئز زاپارتو، نخست وزیر اسبق این کشور جاسوسی کرده است.

روز گذشته آلمان سفیر آمریکا در برلین را احضار و از وی درباره گزارش‌های مربوط به جاسوسی آمریکا از گوشی همراه صدراعظم آلمان توضیح خواست.

علاوه بر این، انتشار گزارش‌هایی مبنی بر جاسوسی آمریکا از میلیون‌ها نفر از شهروندان فرانسوی خشم مردم و سیاستمداران این کشور اروپایی را به همراه داشته است.

رهبران فرانسه و آلمان، امروز جمعه خواستار امضای توافقنامه‌ای بین این دو کشور با آمریکا برای توقف جاسوسی از یکدیگر شدند.

با آنکه بحث جاسوسی آمریکا از شهروندان سابقه‌ای طولانی دارد، حجم فشارها بر آمریکا از زمانی که ادوارد اسنودن، یکی از پیمانکاران اسبق آژانس امنیت ملی اسناد مهمی را در این باره منتشر کرد، بالا گرفته است.

اسناد آقای اسنودن نشان داد این سازمان آمریکایی علاوه بر شهروندان داخلی، شهروندان کشورهای اروپایی و از جمله شهروندان کشورهایی که متحدان نزدیک آمریکا هستند را هدف گرفته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها