کد خبر: ۱۷۷۲۶۰
زمان انتشار: ۱۹:۱۰     ۰۷ آبان ۱۳۹۲
مسعود فراستی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان داشت:
فراستی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص روند کاری اصغر فرهادی بیان داشت: فکر نمی کنم فرهادی و هیچ یک از کارگردانان ایرانی صاحب سبک باشند و با نگاهی به ساخته های آقای فرهادی می توان به این موضوع پی برد که "درباره الی" فرهادی متوسط، "جدایی نادر از سیمین" بد و "گذشته" خیلی بد است. این فیلم نه ایرانی است نه فرانسوی و فیلم جهانی از مسیر سینمای"ملی" می گذرد و اثری میتواند جهانی باشد که ملی و متناسب با زمانش باشد.
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598، روز گذشته مسعود فراستی به دعوت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان به عنوان منتقد آخرین ساخته اصغر فرهادی به دانشگاه علوم پزشکی کاشان دعوت شده بود که وی در بخشی از سخنانش در خصوص فیلم گذشته بیان داشت: بعضی از حواشی که برای فیلم ها به وجود می آید مانع از دیدن اثر می شوند، از جمله جوایزی که فیلم ها می گیرد. این جوایز هیچ کدام معیار خوب بودن نیستند و بنده هیچ جایزه هنری را قبول ندارم چون هنر برخلاف علم، متر و معیار درست ندارد.

فراستی افزود: در سه دهه گذشته جشنواره های خارجی فیلم اساسا سیاسی بوده اند و در این جشنواره ها هنر جایگاهی نداشته است وافرادی که برای انتخاب فیلم های برتر در این جشنواره ها حضور دارند تصمیم گیرندگان اساسا منتقد نبوده و بیزینس من هستند.



وی در نقد فیلم های تولیدی اخیر سینما گفت: معیار من برای فیلم قبل از موضوع آن فرم فیلم است.  باید بتوان یک حرف ساده یا پیچیده را با فرم درست زد و گام اول در فیلم این است که بلد باشیم حرفمان را بزنیم.

این منتقد سینما در نقد فیلم گذشته بیان نمود: این فیلم درباره گذشته نیست؛ من گذشته آدم ها را نمی دانم و درباره آن چیزی نمیبینم. فیلم درباره حال حرف می زند. در این فیلم نقش احمد معلوم نیست با چه کسی طرف هستیم؟ چرا با این زن ازدواج کرده است؟ چرا جداشده است؟ الان دردش چیست؟ این زن فرانسوی چه دردی دارد؟ با احمد ازدواج کرده ، 2 تا بچه از دو نفر دیگر دارد و بطور کل بازی ها خوب نیست.

مسعود فراستی در ادامه تصریح نمود: فیلمنامه متزلزل است و شخصیت های فیلم دچار کاستی های فراوانی اند به طور مثال در بخشی از فیلم که زن بیمار را نشان می دهد وقتی این زن بیمار را نمی شناسم یرایمان تکان خوردن انگشتش نیز اهمیتی ندارد و به نظر بنده تکان خوردن انگشت آن زن در آخر فیلم توهین آمیز است.

وی افزود: فیلم منطق خود را بیان نمی کند، محیط را در نمی آورد! اگر سر این خانم روسری میکردیم با ایران فرقی نداشت، چون در فیلم فضا سازی (پاریس) نبود. شخصیت هم در فیلم نبود فقط یک دیالوگ هایی که کرشمه دارد و مال فیلم نیست وجود دارد.

استاد و منتقد سینما گفت: کدام مرد ایرانی می پذیرد که در خانه  زنی که هنوز همسرش است (طلاق نگرفته اند) زندگی کند و مرد دیگری که می خواهد با همسرش ازدواج کند هم در آن خانه باشد و از این موارد در فیلم بسیار است.

فراستی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص روند کاری اصغر فرهادی بیان داشت: فکر نمی کنم فرهادی و هیچ یک از کارگردانان ایرانی صاحب سبک باشند و با نگاهی به ساخته های آقای فرهادی می توان به این موضوع پی برد که "درباره الی" فرهادی متوسط، "جدایی نادر از سیمین" بد و "گذشته" خیلی بد است.

وی با اشاره به ایرانی نبودن این فیلم اظهار داشت: این فیلم نه ایرانی است نه فرانسوی و فیلم جهانی از مسیر سینمای"ملی" می گذرد و اثری میتواند جهانی باشد که ملی و متناسب با زمانش باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۵
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها