کد خبر: ۱۷۷۳۳۵
زمان انتشار: ۲۳:۰۸     ۰۷ آبان ۱۳۹۲

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری های فرانسه، رویترز و آلمان،اخبار برخی تحولات آفریقا در زیر آمده است:

آفریقای جنوبی عاملان سوء قصد به ماندلا را به احکام تا 35 سال حبس محکوم کرد

دستگاه قضایی آفریقای جنوبی امروز سه شنبه رهبران یک گروه راست‌گرای افراطی سفید پوست را در پرونده سوء قصد علیه نلسون ماندلا رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی که به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن چند نفر دیگر در سال 2002 منجر شد به 35 سال زندان محکوم کرد.

«سیدوپه سیماسیکو»، سخنگوی دادستانی کل آفریقای جنوبی تصریح کرد:محکومیت این افراد بین 10 تا 35 سال زندان است و شمار کسانی که به 35 سال زندان محکوم شده اند، پنج نفر است.

قاضی ابن جوردن پیش از صدور حکم دادگاه تاکید کرد که هدف از سوء قصد علیه ماندلا، رئیس جمهور وقت، سرنگونی دولت از راه های مغایر با قانون از جمله خشونت بود.

سیماسیکو گفت: پنج عضوی که سنگین ترین مجازات ها علیه آنان صادر شد محکوم به خیانت به کشور، قتل، تلاش برای قتل و توطئه برای به قتل رساندن نلسون ماندلا بودند.

پلیس کنیا 5 مظنون حمله به مرکز تجاری نایروبی را دستگیر کرد

رئیس پلیس جنایی کنیا امروز سه شنبه اعلام کرد پلیس این کشور پنج نفر را که مظنون به دست داشتن در حمله علیه مرکز تجاری وست گیت نایروبی در تاریخ بیست و یکم سپتامبر هستند، دستگیر کرد.

«اندگوا موهورو»، رئیس بخش تحقیق جنایی پلیس کنیا در نشستی خبری با رئیس پلیس کنیا و فرمانده ارتش این کشور گفت:تحقیقات انجام شده نشان می دهد در زمانی که حمله وست گیت صورت می گرفت مکالمه تلفنی با نروژ برقرار شده بود.

وی درعین حال گفت که نمی تواند درباره تحقیقاتی که در حال انجام است توضیح بیشتری دهد.

موهورو با اشاره به اینکه پلیس بین الملل ( اینترپل)‌ در این تحقیق به آنها کمک می کند، گفت : «‌ اینترپل به ویژه درخصوص بررسی چهار جسدی که احتمالا به مهاجمان تعلق دارد و در پشت ساختمان پیدا شد با پلیس کنیا همکاری می کند.

دادگاه جنایی بین المللی با آزادی رئیس جمهور سابق ساحل عاج مخالفت کرد

دادگاه جنایی بین المللی امروز سه شنبه اعلام کرد لوران باگبو رئیس جمهور پیشین ساحل عاج باید تا زمان محاکمه احتمالی به اتهام جنایت علیه بشریت همچنان در لاهه در بازداشت باقی بماند.

دادگاه جنایی بین المللی در بیانیه ای اعلام کرد: دادگاه تجدید نظر با اکثریت آرا تصمیم گرفت حکم شعبه بدوی را که دستور ادامه بازداشت باگبو را صادر کرده است ، تایید کند.

وکلای مدافع باگبو درباره حکم دادگاه بدوی که مربوط به 11 ژوئیه است درخواست تجدید نظر کرده بودند.

لوران باگبو 68 ساله به اتهام دست داشتن در خشونت های پس از انتخابات در ساحل عاج (دسامبر 2010 تا آوریل 2011) دستگیر و به دادگاه جنایی تحویل داده شده است.

خشونت های پس از مخالفت باگبو با پذیرش شکست خود در انتخابات در برابر الحسن واتارا در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2010 حدود سه هزار کشته برجا گذاشت.

آمار کشته‌های درگیری‌های شهر بوار در غرب آفریقای مرکزی به 40 کشته افزایش یافت

یک منبع نظامی جمهوری آفریقای مرکزی امروز سه شنبه اعلام کرد : آمار کشته های در درگیری های روز شنبه بین شبه نظامیان محلی و شورشیان نزدیک به دولت در شهر بوار در غرب جمهوری آفریقای مرکزی، به 40 تن افزایش یافته است.

این درگیری ها میان شبه نظامیان محلی که برای دفاع از خود مسلح شده اند و شورشیان سابق سلکا که قدرت را در آفریقای مرکزی به دست گرفته اند، روی داد.

پیش از این شمار کشته ها 12 نفر اعلام شده بود.

ضعیف شدن گروه شورشی 23 مارس در شرق کنگو/شورای امنیت حملات شورشیان کنگو را محکوم کرد

مارتین کوپلر فرستاده ویژه سازمان ملل به جمهوری دموکراتیک کنگو اعلام کرد: گروه 23 مارس  دیگر به عنوان یک قدرت نظامی در شرق کنگو مطرح نیست.

کوپلر در جلسه شورای امنیت اعلام کرد: در پی پیشروی های ارتش کنگو در شرق این کشور جنبش 23 مارس از بیشتر پایگاه های نظامی خود عقب نشینی کرده است و در منطقه ای کوچک در مرزهای کنگو با رواندا در محاصره است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با برگزاری نشستی فوق العاده حمله شورشیان 23 مارس در جمهوری دموکراتیک کنگو را به نیروهای صلحبان سازمان ملل مستقر در این کشور، به شدت محکوم کرد.

اعضای شورای امنیت با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن این حمله که به کشته شدن یک نیروی صلحبان تانزانیایی سازمان ملل متحد منجر شد، از دولت کنگو خواستند تحقیقات خود را در این باره آغاز کند و عاملان این جنایت را در دادگاه محاکمه کند.

پانزده کشور عضو شورای امنیت سازمان مللل متحد از طرف های درگیر خواستند با نیروها به صورت کامل همکاری کنند.

نشست امنیتی کشورهای مالی، نیجر، موریتانی و الجزایر برای تامین امنیت منطقه ساحل

یکی از مسئولان وزارت امور خارجه مالی گفت: هشت نوامبر(17 آبان)، نمایندگان ارتش‌های مالی، نیجر، موریتانی و الجزایر به منظور گفت‌وگو درباره مسائل امنیتی منطقه ساحل در نیامی گردهم می آیند.

رامتن لامامرا، وزیر امور خارجه الجزایر که به تازگی به نواکشوت (موریتانی)، باماکو (مالی) و نیامی سفر کرد، در باماکو به خبرنگاران گفت: هدف از نشست نیامی تعمیق همکاری نظامی منطقه‌ای است.

وزیر امور خارجه الجزایر تاکید کرد خطر امنیتی همچنان در منطقه وجود دارد اما الجزایر همه تلاش خود را برای تقویت امنیت در منطقه ساحل به کار خواهد بست.

گروه‌های مسلح مرتبط با القاعده در سال 2012 شمال مالی را به اشغال خود درآوردند اما تعدادی از این گروه‌ها در پی مداخله نظامی بین المللی که فرانسه آغازگر آن بود و هنوز ادامه دارد، از شمال مالی بیرون رانده شدند.

برخی از عناصر این گروه ها همچنان در شمال مالی فعال هستند و برخی به کشورهای دیگر منطقه به ویژه نیجر و لیبی عقب نشینی کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها