کد خبر: ۱۷۷۳۶
زمان انتشار: ۱۰:۵۲     ۲۶ مرداد ۱۳۹۰
شايد بتوان گفت جوانان كنوني در اين جامعه اصولا اعتقاد خود را به صهيونيسم آن طور كه نسل گذشته اين مسئله را باور داشت، از دست داده‌اند و اين موجوديت سياسي در آستانه يك تجديد نظر عميق ايدئولوژيك قرار دارد.
به گزارش 598 به نقل از جهان، ديپلماسي ايراني در گفت‌وگو با محمدعلي مهتدي، كارشناس مسائل خاورميانه به بررسي اعتراضات اخير در سرزمين‌هاي اشغالي پرداخته است.

اين كارشناس مسائل خاورميانه در پاسخ به اين سوال كه مسائل اقتصادي در اعتراضات اخير درون سرزمين‌هاي اشغالي تا چه حد موثر بوده است؟ مي‌گويد: حركتي كه در اسرائيل شروع شده، حركت بسيار عميقي است و نتيجه تحولات گسترده‌اي است كه در داخل خود اسرائيل و در سطح جهاني پديد آمده است. گرچه درخواست ظاهري جواناني كه تظاهرات مي‌كنند مسائل معيشتي و گراني مسكن و كمبود دستمزدهاست اما مسئله اصلي آن‌ها بحث عدالت اجتماعي است. مسئله‌اي كه قاعدتا در يك جامعه دموكراتيك بايد مورد توجه قرار گيرد. اين مسئله مهم را در همه شعار‌ها منعكس مي‌بينيم.

از طرف ديگر، با توجه به اينكه اسرائيل خود را يك رژيم دموكراتيك معرفي مي‌كند و احزاب فعاليت مي‌كنند و انتخابات صورت مي‌گيرد و پارلمان وجود دارد و نخست وزير تعيين مي‌شود و امور اجرايي در دست نخست وزير است، يعني به هر حال ادوات دموكراتيك موجود است، بخصوص با توجه به اين سنديكا‌ها بسيار فعال هستند، قاعدتا شهروندان بايستي بتوانند حرف خود را از راه‌هاي دموكراتيك و با استفاده از نهادهاي دموكراتيك بيان كنند. وقتي با وجود همه اين نهادها باز هم مردم به خيابان‌ها مي‌ريزند و تصميم مي‌گيرند از طريق تظاهرات خياباني حرف خود را بيان كنند،‌ اين به آن معناست كه يا آن نهادها دموكراتيك نيست يا اينكه مردم اعتماد خود را به آن نهادهاي دموكراتيك از دست داده‌اند. همين جا مسئله شكل سياسي به خود مي‌گيرد. يعني ده‌ها هزار جواني كه در روزهاي گذشته در حيفا، بئرالسبع تظاهرات كرده‌اند، هيچ اعتمادي به كل رژيم ندارند. حتي مشاهده شد كه شعارهايي كه مي‌دادند شبيه شعارهايي بود كه جوانان عرب در حركت‌هاي مردمي‌در مصر و تونس و جاهاي ديگر داده‌اند. بنابراين نتيجه‌اي كه مي‌توان گرفت اين است كه اين تظاهرات نشان دهنده يك تحول عميق در جامعه صهيونيستي است و بايد از اين زاويه مورد مطالعه قرار گيرد.

مهتدي همچنين در پاسخ به اين سوال كه به نظر شما اين اعتراضات مي‌تواند روي بحث شهرك‌سازي يا سياست‌هاي گسترش طلبانه اسرائيل تاثيرگذار باشد؟ مي‌گويد: بله؛ كاملا. در رژيم صهيونيستي يك نسل قديمي‌وجود دارد كه آخرين افراد آن نسل همين كساني هستند كه الان حاكم هستند مانند شيمون پرز، ايهود باراك و بنيامين نتانياهو. تصور مي‌شود كه تحولي در كل جامعه روي مي‌دهد. شايد بتوان گفت جوانان كنوني در اين جامعه اصولا اعتقاد خود را به صهيونيسم آن طور كه نسل گذشته اين مسئله را باور داشت، از دست داده‌اند و اين موجوديت سياسي در آستانه يك تجديد نظر عميق ايدئولوژيك قرار دارد.

طبيعتا دولت حاكم در حال تضعيف شدن است و اين در شرايطي است كه قرار است در ماه سپتامبر مسئله فلسطين در مجمع عمومي‌سازمان ملل متحد مطرح شود و بيش از صد و بيست دولت خود را آماده كرده‌اند كه دولت فلسطين را به رسميت بشناسند.با وضعيتي كه پيش آمده است اين رژيم بسيار ضعيف مي‌شود و قاعدتا از موضع ضعف وارد صحنه رويارويي با اين چالش‌ها خواهد شد و اين خود بعد ديگر سياسي اين تحولات محسوب مي‌شود و در جاي خود اهميت خاصي دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها