کد خبر: ۱۷۸۴۹۲
زمان انتشار: ۲۰:۱۲     ۱۱ آبان ۱۳۹۲
پذیرش ولایت حضرت علی (ع) بی شک یکی از مواردی بوده است که خداوند متعال با مبعوث نمودن هر پیامبری آن را به وی و خاندان او گوشزد می نموده است و در این بین با استناد به بعضی از روایات دلیل حبس شدن حضرت یونس (ع) در شکم ماهی غول پیکر، سهل انگاری وی در پذیرش ولایت علی (ع) بوده است!
قدس انلاین، در این خصوص ابوحمزه ثمالی روایت نموده است: روزی عبدالله بن عمر به خدمت امام زین العابدین (ع) آمد و عرض کرد: شما می گویی یونس (ع) برای این در شکم ماهی حبس گردید، چون ولایت جدم امیرالمؤمنین علی (ع) رابر او عرضه کردند و او در پذیرش آن توقف کرد؟
حضرت فرمودند: بلی من گفته ام.
عبدالله گفت: اگر راست می گوییید علامتی برای اثبات حرف خود به من نشان دهید. پس حضرت فرمود تا چشم بندی بر چشمان او ببند و پس از ساعتی حضرت به عبدالله فرمودند تا چشم بند خود را بگشاید، و چون چشمان خود را گشود خود را در کنار دریایی دید که دارای موج های خروشان بود.

پس عبدالله بن عمر عرض کرد: ای سید من! اگر من بمیرم خونم به گردن توست!
حضرت فرمودند: مضطرب نباش، چرا که الحال علامت راستگویی خود را به تو می نمایم؛ پس حضرت فرمود: ای ماهی! ناگهان ماهی سر از دریا بیرون آورد که بمانند کوه عظیمی بود در حالی که می گفت: لبیک، لبیک ای ولی خدا.
حضرت فرمودند: تو کیستی؟
گفت: من ماهی یونسم ای ولی خدا.
حضرت فرمودند: ای ماهی ما را از داستان یونس آگاه نما.

ماهی عرض کرد: ای سرور من؛ حق تعالی هیچ پیغمبری را از آدم (ع) تا محمد (ص) مبعوث نگردانید مگر آن که ولایت شما اهل بیت را بر او عرضه کرد، پس هر که قبول نمود سالم ماند و هر که اِبا کرد مبتلا گردید، تا آن که یونس (ع) مبعوث گردید، پس حق تعالی به او وحی نمود که: ای یونس؛ قبول نما ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) و ائمه راشدین از صلب او را!

پس یونس (ع) گفت: چگونه اختیار کنم ولایت کسی را که او را ندیده ام و نمی شناسم؟ و به کنار دریا آمد، پس خداوند به من امر فرمود تا او را فرو بلعم، پس چهل روز در شکم من ماند و می گرداندم او را در دریاها و او ندا می داد: لا الهَ اِلا اَنت سُبحانَک اِنی کُنتُ مِنَ الظالِمین، قبول کردم ولایت امیرالمؤنین و ائمه راشدین از فرزندان او را؛ پس چون ایمان آورد به ولایت شما، خداوند مرا امر نمود تا او را به ساحلی سپارم. پس حضرت زین العابدین فرمودند: برگرد ای ماهی به سوی آشیان خود و پس از آن امواج دریا کاهش یافت، و همچنین به سند معتبر از حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) منقول است که: حق تعالی عرض کرد ولایت مرا بر اهل آسمان ها و زمین پس در این بین یونس (ع) آن چنان که باید قبول نفرمود، پس خداوند او را در شکم ماهی حبس فرمود تا قبول نمود، چنانچه شرط قبول بود.

منابع:
1- بصائر الدرجات: 75.
2- مناقب ابن شهر آشوب، ج4: 138.
3- حیوة القلوب (تاریخ پیامبران)، ج2: 1243، 1254- 1255.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها