کد خبر: ۱۷۹۰۱۰
زمان انتشار: ۱۰:۲۵     ۱۳ آبان ۱۳۹۲
حداد عادل در گفت‌‌وگوی ویژه خبری:
نماینده مردم تهران گفت: امروزه مضرتر و خطرناک‌تر از مشکلات اقتصادی آمریکا، از دست رفتن حیثیت معنوی دولت آمریکاست. وی با بیان اینکه تصویر زشت آمریکا در گذشته به این شکل نبوده است، افزود: برخی ممکن است تصور کنند مخالفت جمهوری اسلامی ایران با آمریکایی‌ها از روی لجبازی است و برای مثال چون ما از ابتدا گفته‌ایم مرگ بر آمریکا حالا هم می‌خواهیم آن را ادامه بدهیم و کوتاه نیاییم و توجه به عواقب قضیه و مشکلات مردم نداریم.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در سخنانی گفت: کمتر روزی را مانند 13 آبان داریم که در طول سال یعنی از سال 1343 تا سال 1358 وقایع مهمی در آن روز نظیر مخالفت امام خمینی با کاپیتولاسیون، تسخیر لانه جاسوسی در سال 58 و روز دانش‌آموز در آن اتفاق افتاده باشد. این روز یک روز چندبعدی در حوادث انقلاب است.

وی ادامه داد: به‌خلاف تصویر زشتی که آمریکا امروز در چشم مردم دنیا و ایران دارد، این تصویر در روزهایی زشت نبوده بلکه زیبا نیز بوده است. برخی تصور می‌کنند که مخالفت جمهوری اسلامی با آمریکایی‌ها از روی لجبازی است در صورتی که اگر ما سال 58 شعار مرگ بر آمریکا را سر می‌دادیم به این معنی نبوده که در این روزها نیز قصد لجبازی داریم و نمی‌خواهیم کوتاه بیاییم در صورتی که این‌طور نیست و صحبت از این حرف‌ها گذشته است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید به این نکته توجه کنیم که این مسئله سطحی و ساده نیست بلکه بی‌اعتمادی ایران و آمریکا یک مسئله عمیق و بنیادی است. رابطه ایران با دولت آمریکا در فاصله جنگ جهانی اول تا دوم، مثبت بوده است زیرا آمریکایی‌ها به‌خلاف بسیاری از کشورهای اروپایی به‌شکل مرسوم کلاسیک استعمارگری نداشته‌اند.

حداد عادل تصریح کرد: در قرن 19 میلادی کشوری را نمی‌شناسید که مستعمره آمریکا باشد و آنها به استعمارگری شناخته شده باشند. در آن زمان این کشور پیشرفت داشت و به استعمارگری نیز شهره نبود. بسیاری از کشورهایی که از ظلم و استعمار انگلیس  به ستوه آمده بودند، به آمریکا چشم دوخته بودند.

وی در ادامه اظهار داشت: در آن دوران در داخل کشور ما نیز افرادی که مزدور و فراماسون نبودند تصور می‌کردند که آمریکا می‌تواند ما را از استعمار انگلیس نجات دهد. در دوران ملی شدن صنعت نفت نیز که انگلیسی‌ها به ایران فشار می‌آوردند و به اختلافات بین آیت‌الله کاشانی و مصدق دامن می‌زدند در آن زمان عده‌ای به آمریکا خوش‌بین بودند. البته مصدق نیز به آمریکایی‌ها خوشبین بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در حال حاضر این تصور بین مردم ایران و دنیا عوض شده و همه ملت‌ها با نفرت به آمریکا می‌نگرند. سیاست خارجی آمریکا از بیماری‌های مزمنی رنج می‌برد و تا زمانی که این بیماری‌ها علاج نشود، این تصویر زشت از این کشور میان ملت‌ها ادامه داشته و بیشتر نیز خواهد شد.

حداد عادل ادامه داد: آمریکایی‌ها همواره در پی معرفی یک دشمن خارجی به ملت خودشان هستند. گویی که ترساندن ملت آمریکا از یک ابرقدرت و خطر بیرونی وسیله انسجام و اتحاد ملت آمریکاست.

وی در همین زمینه افزود: آنها همواره از این ابزار به‌عنوان یک ملات دهان چسبانده استفاده می‌کردند تا این انسجام بین ملتشان حفظ شده و مشکلات درونی برای آنها ایجاد نشود. در دوران جنگ سرد این لولوی بیرونی کمونیست‌ها بودند و با خطر کمونیسم و مارکسیسم جنایات خود را برای ملتشان توجیه می‌کردند.

نماینده تهران در مجلس در ادامه اظهار داشت: پس از دوران جنگ سرد آمریکایی‌ها مجبور شدند که خطر دیگری برای ملتشان ایجاد کنند و آن خطر ایران‌هراسی، شیعه‌هراسی و اسلام‌هراسی بود که آنها این دشمن بیرونی را بین ملتشان رواج دادند. این مبنایی شد که ملت آمریکا را در برابر ملت‌های دیگر و به‌خصوص مسلمانان قرار دهند.

حداد عادل اضافه کرد: طمع آمریکا به نفت منطقه غرب آسیا مانند ایران و عربستان و دیگر کشورها در سال‌های اخیر افزایش یافته است. آنها با در اختیار داشتن ذخایر نفتی همواره می‌خواهند در تعیین قیمت نفت تأثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: تسلط کشور آمریکا به ذخایر نفتی دیگر کشورها قدرت این کشور را در برابر اروپا، چین و هند افزایش می‌دهد. آمریکا با تسلط به نفت کشورهای نفت‌خیز می‌تواند تهدیدی برای کشورهای اروپایی نیز محسوب شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: آنها پس از کودتای 28 مرداد با کنسرسیومی که تشکیل دادند سهم خودشان را تا پیش از پیروزی انقلاب از ذخایر نفتی ایران می‌بردند که این‌گونه رفتارها همواره دلیلی برای تغییر چهره مطلوب آمریکا به یک چهره منفور نزد همه ملت‌ها شده است.

حداد عادل تأکید کرد: حمایت بی‌دلیلی که آمریکایی‌ها از رژیم صهیونیستی می‌کنند باعث شده که رابطه منطقی آمریکا با مسلمانان دنیا گسیخته شود. مسئله رژیم صهیونیستی موضوعی نیست که اگر یک شهروند آمریکایی عاقل که تحت تأثیر تبلیغات منفی قرار نداشته باشد، بتواند از آن دفاع کند.

وی افزود: آمریکایی‌ها همواره از حکومت‌های فاسد حمایت کرده‌اند. آمریکا به نماد حمایت از حکومت‌های فاسد و دیکتاتور تبدیل شده است. پس از کودتای 28 مرداد، امور داخلی ایران از انگلیسی‌ها به آمریکایی‌ها سپرده شد و این یک دلیل روشن برای بی‌اعتمادی مردم ایران به این کشور است.

وی تصریح کرد: مردم ایران این تجربه را دارند که آمریکایی‌ها به‌بهانه جلوگیری از خطر کمونیسم و حزب توده با یک کودتای چندساعته و هزینه چند میلیون دلار به‌دست یک دسته اوباش و ارتشی‌های ساخته دست حکومت وقت، دولت مصدق را سرنگون کردند.

وی با بیان اینکه درباره شرایط آمریکا، بحث فرهنگی مهمتر از بحث مادی است، گفت: امروزه، مضرتر و خطرناک‌تر از مشکلات اقتصادی آمریکا، از دست رفتن حیثیت معنوی دولت آمریکاست.

نماینده تهران در مجلس تأکید کرد: آنها از روز اول پیروزی انقلاب با انقلاب اسلامی نامهربان بودند و از همان روزها نیز به‌دنبال طراحی توطئه علیه ملت ایران بوده‌اند.

حدادعادل در همین زمینه تصریح کرد: موضوع به این سادگی‌ها نیست که یک روزنامه فکر کند با تیتری این موضوع منتفی شده و یا با تیتری دیگر حل می‌شود. ریشه‌های نادرست آمریکا میوه تلخی داده و این کشور زندگی را به کام مردم دنیا نیز تلخ کرده است.

وی در ادامه اظهار داشت: آنها در جریان شنود از متحدان خودشان نزد مردم دنیا بی‌اعتبار شده و به حیثیت آنها لطمه وارد آمده است. آنها به‌دلیل اینکه از مردم دنیا احساس خطر می‌کردند 135 میلیون تلفن را شنود کرده‌اند که این نشان دهنده این است که آنها از امنیت خودشان احساس خطر می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند که در مذاکرات هسته‌ای تغییری در رفتارشان ایجاد کنند، این دولت فرصتی برای آنها ایجاد کرده است، اما اگر فکر می‌کنند که دولتی که با نرمش قهرمانانه‌اش می‌خواهد به آنها بگوید که تحریم‌ها در مشکلات داخلی مؤثر بوده است، باید بدانند که این ملت اجازه نمی‌دهد که مانند سال‌های پیش از انقلاب، استکبار سرنوشت کشور را به دست بگیرد.

حداد عادل در پایان خاطرنشان کرد: این خیال واهی است که آنها فکر کنند می‌توانند با افزایش تحریم‌ها به ایران برگردند، عاقلانه این است که آنها مردم ایران را بشناسند و به ملت ما و دیگر ملت‌ها نیز ضربه نزنند. هرجا که آمریکایی‌ها پا گذاشته‌اند فساد و تباهی با خود آورده‌اند و این سرنوشت ملت‌هایی است که دل در گروی کمک آمریکا داشته‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها