کد خبر: ۱۷۹۰۵۴
زمان انتشار: ۱۱:۲۲     ۱۳ آبان ۱۳۹۲
در پی کشته شدن «حکیم‌الله محسود» رهبر طالبان پاکستان در حمله روز جمعه پهپادهای آمریکایی، «عصمت‌الله شاهین» رهبر موقت طالبان پاکستان شد.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در پیشاور، «شاهدالله شاهد» سخنگوی طالبان پاکستان در واکنش به کشته شدن حکیم‌الله محسود رهبر این گروه گفت: دولت پاکستان حکیم‌الله محسود را به آمریکایی‌ها فروخت.

وی افزود: ما نمی‌توانیم با کسانی که بازیچه دست سران کاخ سفید هستند و از سیاست‌های واشنگتن پیروی می‌کنند مذاکره کنیم.

حکیم‌الله محسود رهبر طالبان پاکستان روز جمعه بر اثر حمله پهپادهای آمریکایی به منطقه قبایلی «وزیرستان شمالی» کشته شد.

به گزارش سازمان اطلاعات پاکستان، در این حمله علاوه بر حکیم‌الله محسود رهبر طالبان پاکستان، فرمانده «طارق محسود» محافظ و دوست صمیمی وی و «عبدالله بهار» راننده و عموی محسود نیز کشته شدند.

طبق این گزارش، حمله پهپادها درست زمانی صورت گرفت که اجلاس شورای مرکزی طالبان به ریاست حکیم‌الله و با محوریت مذاکره با دولت پاکستان در ساختمانی در این منطقه در حال برگزاری بود.

همچنین قرار بود به‌زودی هیئتی از دولت پاکستان برای انجام مذاکرات صلح با رهبر طالبان دیدار کنند.

سخنگوی طالبان که از «میرانشاه» مرکز «وزیرستان شمالی» با رسانه‌ها تماس برقرار کرده بود، گفت: طالبان در انتظار آغاز مذاکره بودند اما دولت نه تنها در مذاکره با این گروه جدی نبود بلکه حکیم‌الله محسود را نیز کشت.

شاهد الله شاهد تصریح کرد: بسته شدن مسیر تدارکات ناتو توسط دولت ایالتی «خیبر‌پختونخواه» از نظر طالبان اقدامی مثبت است.

همچنین به گفته سخنگوی طالبان، «عصمت‌الله شاهین» رئیس «شورای مرکزی طالبان» هم اکنون به عنوان رهبر موقت طالبان زمام امور را در دست گرفته و این در حالی است که اعضای این گروه هنوز برای انتخاب رهبر اصلی این گروه به توافق نرسیده‌اند.

این در حالی است که دولت پاکستان نیز واکنش تندی به این حمله نشان داد و واشنگتن را به تخریب تلاش‌های صلح متهم کرد.

«چودری نثار علی خان» وزیر کشور پاکستان این حمله را حمله به صلح منطقه‌ای از سوی آمریکا خواند و اعلام کرد که اسلام‌آباد در روابط خود با واشنگتن تجدید نظر می کند.

وی در جمع خبرنگاران در اسلام‌آباد گفت که این موضوع را به نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل ارجاع می‌دهد.

 وزیر کشور پاکستان همچنین اعلام کرد که یک گروه از علمای این کشور آماده‌اند تا برای آغاز مذاکرات صلح با رهبران گروه «تحریک طالبان پاکستان» دیدار کنند که این موضوع مورد حمایت همه احزاب سیاسی این کشور قرار دارد.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که رهبران جدید طالبان نیز با این علما در ارتباط هستند.

با این حال، شاهدالله شاهد با متهم کردن دولت پاکستان به اینکه شبه‌نظامیان را به آمریکایی‌ها فروخته است، گفت: تاکنون سابقه نداشته است که کسی با بردگان مذاکره کند.

وی افزود: ما در حالی در انتظار برگزاری جلسه (با نمایندگان دولت) بودیم که ارتش و دولت پاکستان در حال مذاکره با آمریکا برای فروختن ما بودند.

شاهد گفت: گذشت زمان نشان می‌دهد که باید از انتقام خون رهبر خود را بگیریم یا خیر.

در گذشته، طالبان در واکنش به کشته شدن رهبران خود دست به اقدامات انتقامی خونینی زده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها