کد خبر: ۱۷۹۲۹۳
زمان انتشار: ۲۱:۰۳     ۱۳ آبان ۱۳۹۲

دکتر محمدحسین علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به ایده اولیه برگزاری همایش علم و فوتبال خاطر نشان کرد: با توجه به نیازی که در پیوند بخش آکادمیک و جامعه فوتبال ایران داشتیم تصمیم به برگزاری همایش جامع در زمینه فوتبال گرفته شد. البته پیش از آن نیز کارهایی در این زمینه صورت پذیرفته بود، امیدواریم برگزاری چنین همایش‌هایی سبب ایجاد توسعه متوازن که از جمله موارد ایجاد استانداردسازی در فوتبال است، شود.

او ادامه داد: فوتبال ما در این چند سال به لحاظ ساختار، تکنیکال و اجرا پیشرفت خوبی را داشته است و ما رشد و توسعه در بخش علمی را جزو ضرورت‌های جداناشدنی فوتبال می‌دانیم. همین عوامل سبب برگزاری اولین دوره همایش علم و فوتبال در سال 88 شد که خوشبختانه مورد استقبال متخصیصن فوتبال قرار گرفت.

علیزاده با بیان اینکه برگزاری این چنین همایش‌هایی سبب پیشرفت در بخش‌هایی مانند فوتبال پایه می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم تا در بخش علمی پیشرفت‌هایی را در فوتبال پایه که مهم‌ترین کارکرد آکادمی ملی فوتبال است، داشته باشیم.

رییس آکادمی ملی فوتبال ایران اظهار کرد: خوشبختانه طبق زمان‌بندی دومین همایش را در زمان مقرر برگزار خواهیم کرد و در این دوره مهمانان مهمی از AFC و FIFA که خود به عنوان حامیان این همایش هستند به ما کمک می‌کنند. در سال 88 و در اولین دوره تنها رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا در این همایش حضور داشت و پیام سپ بلاتر در آن قرائت شد. اما خوشبختانه در این دوره ریاست فدراسیون جهانی فوتبال نیز در این کنگره بین‌المللی حضور پیدا خواهد کرد که برای ایران بساری مهم خواهد بود.

او درباره زمان برگزاری همایش نیز اظهار کرد: زمان چهار ساله‌ای برای این منظور در نظر گرفته شده تا آنچه در همایش مطرح می‌شود، در بدنه فوتبال اجرایی شود. البته شاید این گونه فکر شود که چهار سال زمان زیادی است اما نباید فراموش کرد که در بین این چهار سال همایش‌های تخصصی دیگری نیز برگزار می‌شود که زاییده تفکر همین همایش هستند.

علیزاده افزود: ما همایش‌هایی چون مدیریت فوتبال پایه، فیزیولوژی در فوتبال، بدنسازی فوتبال پایه و پزشکی فوتبال پایه و ...را برگزار کرده‌ایم که همگی از دل این همایش بدست آمده است. امیدواریم در همایش امسال نیز که با حضور چشمگیر افراد فنی و علمی از سایر کشورها برگزار می‌شود، بتوانیم دستاوردهای مناسبی را داشته باشیم.

رییس آکادمی ملی فوتبال ایران درباره اولین دوره همایش علم فوتبال به ایسنا گفت: خوشبختانه به اهدافی که در دوره اول داشتیم، دست یافتیم. برای مثال در همایش اول به این نتیجه رسیدیم که در بخش بدنسازی دارای مشکلاتی هستیم و برخی از آسیب‌دیدگی‌ها به خاطر مشکلات بدنسازی است. پس از برگزاری اولین همایش علم فوتبال ما شش دوره کلاس های بدنسازی برگزار کردیم که خوشبختانه نتایج آن را دیدیم. حاصل این کلاس‌ها نزدیک به 200 نفر بدنساز زن و مرد بودند که در حال حاضر مشغول فعالیت هستند.

او افزود: در بخش مدیریتی نیز بحث آکادمی‌ها را دنبال کردیم و در حال حاضر 16 تیم لیگ برتری ما 10 تیم دارای گواهینامه هستند. در حقیقت این همایش‌ها به عنوان یک زنجیره فعالیت‌های علمی در کشور تلقی می‌شود. در بخش‌های دیگر نیز موفق شدیم یک مرکز پزشکی و مرکز فیزیوتراپی دایر کنیم که در حال ارائه خدمات است و تمام این موارد مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج موفقی از آنها حاصل شده است.

رییس آکادمی ملی فوتبال ایران با بیان اینکه در بخش مدارس فوتبال نیز مدیریت خوبی در طی سال‌های اخیر صورت پذیرفته است،‌ خاطر نشان کرد: امسال نیز فستیوال ملی فوتبال پایه با استانداردهای فیفا و با حضور سپ بلاتر و رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار خواهد شد که حاصل کاری است که در تابستان امسال در سراسر کشور صورت پذیرفته است.

او همچنین با اشاره به دریافت بیش از 400 مقاله برای همایش امسال گفت: اگر فرض کنیم برای هر مقاله‌ای سه نفر تلاش کرده‌اند، بدین معناست که حداقل حدود 1200 نفر فرد علاقه‌مند در زمینه مباحث علمی در این همایش شرکت خواهند کرد که اینها علاوه بر اساتید و چهره‌های علمی است که در همایش علم و فوتبال حضور خواهند داشت. همچنین به این همایش نزدیک به 120 پایان‌نامه و رساله ارسال شده است. همچنین باید به کتب فوتبالی که در همایش امسال حضور خواهند داشت نیز اشاره کرد. همچنین نزدیک به 30 هزار نفر از افراد فوتبالی ایران از سراسر کشور برای این همایش دعوت شده‌اند.

علیزاده به بخش مربی‌گری در این همایش اشاره کرد و افزود: در همایش امسال افرادی چون علی دایی، مجید جلالی، وحید هاشمیان و اساتیدی چون حاج‌رضایی و در بخش فوتبال پایه افرادی چون امیرحسین پیروانی، حسین عبدی و آقای ذوالفقارنسب کمک‌های زیادی به ما کردند. ما تلاش کردیم در ابتدا تمام مربیان کشور را توسط کمیته آموزش دعوت کنیم و در ادامه بتوانیم مسائل مهم در این زمینه را سازماندهی کنیم و خواهید دید که مشارکت در این بخش بسیار چشمگیر خواهد بود.

رییس آکادمی ملی فوتبال ایران ادامه داد: در بخش پزشکی نیز کمیته پزشکی فدراسیون و آقای دکتر هاشمیان تمامی پزشکان درگیر در حوزه فوتبال را دعوت کرده‌اند. همچنین در بخش فوتبال پایه، مربیان فوتبال و مدیران فوتبال پایه کشور را دعوت کرده‌ایم. ما نمی‌خواهیم این کنگره را فقط برای اینکه همایشی را برگزار کرده باشیم، برپا کنیم بلکه در آن اهداف مهمی را دنبال می‌کنیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا به این اهداف دست یابیم. تلاش خود را می‌کنیم تا بخش اجرایی ما با بدنه علمی گره بخورد و فصل مشترکی را پیدا کند.

علیزاده با ابراز تاسف از فاصله بوجود آمده بین بخش علمی و عملی در فوتبال ایران به ایسنا گفت: متاسفانه بخش علمی ما از مجامع فوتبالی فاصله گرفته‌اند و مجامع فوتبالی نیز کمتر توجهی به بخش علمی دارند. برگزاری چنین گردهمایی‌هایی و به همراه کارگاه‌ها و ورکشاپ‌ها و کارگاه‌هایی که در آن برگزار می‌شود، سبب پیوند هرچه بیشتر این دو گروه می‌شود.

او در مورد بخش‌های دیگر نیز اظهار کرد: ما در حال رفتن به سمتی هستیم که بتوانیم فوتبال پایه خود را از هر نظر قوی کنیم. در بخش پزشکی نیز با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، می‌خواهیم ورزشکاران تندرست و سالم داشته باشیم. همچنین در بخش مدیریتی می‌خواهیم یک سازماندهی علمی مناسب صورت دهیم. در بخش فیزیولوژی پایه نیز تلاش می‌کنیم تا مراکز انجام تست را در سراسر کشور راه‌اندازی شود و امیدواریم در چهار سال آینده بسیاری از مشکلات‌مان حل گردد.

رییس آکادمی ملی فوتبال ایران ابراز امیدوراری کرد تا با استمرار این برنامه‌ها، فعالیت‌های فوتبالی ما ابعاد بین‌المللی بیشتری پیدا کند، افزود: امسال نیز بزرگترین مراجع اجرایی در فوتبال جهان به همایش دعوت شده‌اند که خوشبختانه می‌توانند فوتبال ایران را هم از نظر علمی و هم از نظر تکنیکال ببینند. در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های آکادمیک در این زمینه بوده‌ایم و شاهد آن بوده‌ایم که تعداد زیادی از افراد تحصیلکرده به سمت فوتبال گرایش پیدا کرده‌اند. به نظرم از لحاظ تولید مقاله در آسیا جزو رده‌های بالا هستیم و حتی ما به AFC پیشنهاد برگزاری کنگره فوتبال و دانشگاهیان در آسیا را داده‌ایم که این به این معناست که افرادی که دکترای تربیت‌بدنی دارند و در فوتبال نیز فعالیت داشتند، گردهم آیند و برای فوتبال آسیا برنامه ارائه کنند. به نوعی اتاق فکر AFC باشد.

علیزاده خاطرنشان کرد: به نظرم دانش خوبی در کشور ایجاد شده و با ارتباطی که با مجامع جهانی داریم، می‌توانیم داشته‌های خود را اعلام کنیم و مطمئنا حضور افرادی از ایران در مجامع جهانی بسیاری تاثیر گذار خواهد بود.

رییس آکادمی ملی فوتبال ایران خاطرنشان کرد: من به آینده بسیار امیدوارم و مطمئن باشید برگزاری چنین همایش‌هایی به کیفیت هرچه بیشتر فوتبال ما کمک بسیاری خواهد کرد. ویژگی کار علمی همین گفت و شنودها و بحث‌ها و تبادل‌نظرهاست. تا زمانی که این تضارب آرا نباشد، پیشرفتی در فوتبال ما حاصل نمی‌شود. ما در این همایش از تمامی روسای باشگاه‌ها، روسای هیات‌ها و تمام بخش‌های اجرایی دعوت کرده‌ایم تا بتوانند مباحث خوبی را با یکدیگر مطرح کنند.

علیزاده به مهمانانی که در کنگره امسال حضور خواهند داشت نیز اشاره کرد و گفت: در همایش امسال علاوه بر حضور رییس فدراسیون جهانی فوتبال و رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا، رییس کمیته پزشکی فیفا، حضور پیدا خواهد کرد. همچنین با حضور این میهمانان چندین پروژه گل نیز به بهره‌برداری می‌رسد. زمین چمن مصنوعی و ساختمان پزشکی ما از جمله این پروژه‌ها است که با حضور سپ بلاتر افتتاح خواهد شد. همچنین سالن بدنسازی و آکادمی بانوان از جمله پروژه‌هایی است که معرفی شده و جزو پروژه‌های آینده آکادمی ملی فوتبال است.

او افزود: ما امیدوار هستیم ضمن افتتاح این پروژه‌ها، مجوز پروژه‌های جدید را بگیریم تا بتوانیم از نظر سخت‌افزاری آکادمی ملی فوتبال ایران را ارتقا دهیم تا یک نهاد کامل‌تر داشته باشیم. حضور آقای سپ بلاتر یک فرصت استثنایی برای فوتبال ایران است و ما می‌توانیم از طریق این حضور موقعیت‌های بهتری در عرصه بین‌المللی کسب کنیم. حضور آقای دوراک که ریاست کمیته پزشکی فیفا را برعهده دارد، از جمله موارد مهم در این همایش است. همچنین باید به حضور شیخ سلمان ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا اشاره کرد که ایران جزو اولین کشورهای پس از انتخابش در آن حضور پیدا کرده است و این فرصت خوبی را به ما می‌دهد که در بخش آسیایی بتوانیم بهتر اهداف خود را پیش ببریم.

رییس آکادمی فوتبال ایران اضافه کرد: همچنین رییس فدراسیون فوتبال قطر به همراه یک تیم همراه در این همایش حضور پیدا خواهند کرد و در دیدارهایی که خواهند داشت، قرار است همکاری‌هایی بین آکادمی ملی فوتبال ایران و قطر در بخشهای فنی و پزشکی ورزشی صورت پذیرد. در قسمت بانوان نیز خانم مایوداد از بخش اجرایی فیفا نیز به ایران سفر خواهد کرد که با کمیته بانوان ما همکاری خوبی را داشته است و در این همایش نیز سخنرانی خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها