کد خبر: ۱۷۹۷۳۹
زمان انتشار: ۱۰:۱۷     ۱۵ آبان ۱۳۹۲
اعزام هیئت معارضان خارج‌نشین سوری به ژنو و حمله خمپاره‌ای به سفارت واتیکان مهمترین تحولات عرصه سیاسی و پیوستن ۷ زیر مجموعه «ارتش آزاد» به القاعده و موفقیت دستگاه اطلاعات ارتش در مبارزه با افراد مسلح از جمله مهمترین تحولات میدانی سوریه بود.

به گزارش 598، سوریه در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات میدانی و سیاسی بسیار و در عین حال مهمی بود که مهمترین این تحولات در عرصه سیاسی را می‌توان در ..... و در عرصه میدانی در حمله خمپاره‌ای افراد مسلح به سفارت واتیکان و بازار دمشق و همچنین پیوستن 7 زیر مجموعه «ارتش آزاد» به سازمان تروریستی القاعده خلاصه کرد.

 تحولات میدانی سوریه

 ریف دمشق: ورودی‌های «غوطه شرقی» تحت کنترل کامل ارتش سوریه

 نیروهای ارتش سوریه با سیطره کامل بر ورودی‌های منطقه «غوطه شرقی» مسیر عبور بین برخی مناطق ریف دمشق را به روی تروریست‌ها بستند. گرچه منطقه «میدعا» به عنوان جاده قاچاق سلاح و تروریست‌ها به منطقه غوطه به شمار می‌رود و بستن این مسیر دارای اولویت ویژه‌ای به شمار می‌رود ولی نیروهای سوریه بر اساس تاکتیکی که در پیش گرفته‌اند، صلاح دیده‌اند که آن را باز نگه دارند.

 دمشق: دستگاه اطلاعاتی ارتش سوریه پرچمدار مبارزه با تروریسم است

 در دو سال گذشته سازمان اطلاعاتی ارتش سوریه موفق شده است تعداد 500 تن از جنگجویان تروریست را پس از شناسایی کامل از درون گروه کشته و تعداد زیادی از انبارهای مهمات را منفجر کند.

ارتش سوریه که ده‌ها سال خود را برای جنگ کلاسیک با ارتش اسرائیل آماده نگه داشته بود، بیش از دو سال است وارد جنگی نامتقارن با افراطیون سلفی و مزدوران آمریکایی-اسرائیلی شده و در این مدت از شوک اولیه خارج و با کنترل بحران، اوضاع را روز به روز بهتر مدیریت می‌کند.

همچنین از دمشق خبر می‌رسد که گروهک‌های موسوم به گردان‌های «نوادگان عمر»، «سیوف الشهباء»، «جند الموالى»، «نور الشام الاسلامیه»، «الانصار» و «شهداء رتیان» جدایی خود از ارتش آزاد را اعلام کرده و با گروهک «جبهة النصره» از گروهک‌های وابسته به سازمان تروریستی القاعده بیعت کردند.

این گزارش حاکی است که گروهک موسوم به گردان «العزة لله» نیز از ارتش آزاد جدا شده و به گروهک موسوم به «جیش الاسلام» به فرماندهی شخصی به نام «زهران علوش» از زیر مجموعه‌های القاعده پیوست.

از طرفی، افراد مسلح فعال در سوریه، امروز (سه‌شنبه) سفارت «واتیکان» در دمشق را با یک خمپاره هدف قرار دادند. این گزارش حاکی است که سقوط خمپاره تروریست‌ها بر ساختمان سفارت واتیکان در دمشق، تنها خسارت‌های مالی برجای گذاشت.

از طرف دیگر، بر اثر سقوط  یک خمپاره در ورودی بازار تاریخی «مدحت باشا» در منطقه «الحریفه» دمشق، یک شهروند سوری کشته شده و دو تن دیگر زخمی شدند.

این گزارش حاکی که این خمپاره که توسط افراد مسلح شلیک شده بود، مقداری خسارت‌های مالی در محل اصابت بر جای گذاشت. در جریان این حمله خمپاره‌ای برخی از مغازه‌ها آتش گرفتند.

 تحولات سیاسی سوریه

 نویسنده و تاریخ‌نگار ترک: ترکیه کنترل القاعده را از دست داد/«قاضی آن تپ» پایگاه اصلی القاعده و جبهه النصره در ترکیه

«نوری آکچای» نویسنده و تاریخ نگار ترکیه‌ای ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت ترکیه برای ساخت دیوار حائل در مرز سوریه، تأکید کرد: دولت آنکارا علیرغم حمایت همه جانبه از القاعده در سوریه، کنترل خود را بر روی این گروه از دست داده و در صورتی ‌که روابط دولت اردوغان با این گروه تروریستی متشنج شود، اقدامات تروریستی گسترده‌ای در ترکیه شکل می‌گیرد.

 ائتلاف مخالفان سوریه تروریست و نماینده عربستان است

مشاور سیاسی ریاست جمهوری سوریه تاکید کرد که بیش از هزار گروه مسلح در سوریه خود را از مخالفان می‌دانند و ائتلاف ملی مخالفان تروریست‌هایی هستند که نماینده دستگاه اطلاعاتی عربستان محسوب می‌شوند.

بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهور سوریه تاکید کرد: دولت سوریه به کنفرانس بین المللی ژنو 2 درباره سوریه می رود تا بر اساس تصمیم بین المللی که روسیه و آمریکا برای توقف تروریسم و تامین مالی و تسلیحاتی و خشونت ها در سوریه عمل کرده باشد، و با بقیه سوری ها در روند سیاسی کشورشان بدون هیچ سرسپردگی خارجی به توافق برسد.

شعبان در اظهاراتی به شبکه روسیا الیوم گفت: بر اساس توافقی که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه مبنی بر حضور همه طرف ها در ژنو بدون هیچ شرط و شروطی اعلام کرد سوریه آمادگی خود را برای رفتن به ژنو 2 بدون هیچ پیش شرطی اعلام کرده است.

نماینده کُردتبار مجلس ترکیه: دیوار حائل در مرز سوریه، دیوار شرم و ننگ بزرگی است

همچنین «احمد ترک» نماینده کُردتبار مجلس ترکیه از حزب صلح و دمکراسی نیز دیوار حائل در مرز سوریه را دیوار شرم نامید، و آنرا عاملی در راستای بروز وجهه ای نامناسب از دولت ترکیه در افکار عمومی منطقه و جهان دانست.

وی گفت در حالی که دیوار برلین فرو ریخته شده و دنیا علیه احداث دیوار شرم در قدس به پا خاسته، احداث دیوار حائل توسط دولت آنکارا در مرز سوریه ننگ بزرگی محسوب می شود.

 بهبود اقتصاد سوریه

نخست وزیر سوریه با تاکید بر اینکه اوضاع اقتصادی کشورش با دستاوردهای روزافزون ارتش در مقابله با گروه‌های تروریستی بهبود یافته تاکید کرد: دولت اجازه ماندن یک تروریست هم در خاک سوریه را نمی‌دهد.

نخست وزیر سوریه گفت: افزایش ارزش لیره سوریه در برابر دلار نتیجه پیروزی های بزرگی است که موفقیت های متمایز دیپلماسی سوریه و همچنین ارتش قهرمان سوریه محقق کرده است.

وائل الحلقی تاکید کرد: دولت به تدابیر خود برای رساندن مواد غذایی و کالاهای ضروری به دست همه شهروندان و کاهش قیمت ها ادامه می دهد.

نخست وزیر سوریه تاکید کرد که کمک رسانی به استان های حلب و دیر الزور به شکل روزانه ادامه خواهد داشت و همه مایحتاج کافی و لازم برای شهروندان اعم از مواد غذایی، سوخت و غیره برای مردم این مناطق تامین می شود.

 چین خواستار برگزاری کنفرانس ژنو 2 در سریعترین زمان ممکن شد

چین از همه طرف‌های درگیر در بحران سوریه خواست تلاش‌های خود را برای برگزاری هرچه سریعتر کنفرانس بین‌المللی صلح در سوریه افزایش دهند. «لیو جیه ئی» نماینده دائم چین در سازمان ملل گفت: یک راه حل سیاسی تنها راه قابل اتکا برای برون رفت از مشکلات سوریه است.

لیو که کشورش از جمعه هفته جاری ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده می‌گیرد تاکید کرد: اولین و مهمترین نکته این است که طرفین درگیر متقاعد شوند دور یک میز مذاکره حاضر شوند تا کنفرانس بین المللی صلح ژنو 2 هر چه زودتر برگزار شود.

هیئتی از معارضان خارج نشین سوری عازم ژنو شد

هیئتی از ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه به منظور مقدمه چینی برای نشست ژنو2 عازم سوئیس شدند. این هیئت قرار است با دبیر کل اتحادیه عرب و فرستاده ویژه سازمان ملل در پرونده بحران سوریه و نمایندگان آمریکا و روسیه در ژنو دیدار کنند.

پایگاه خبری «الشرق» اعلام کرد: هیئتی از ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه برای شرکت در نشست‌هایی در راستای مقدمه چینی برای نشست ژنو2 عازم سوئیس شدند. 

به گفته این منبع هیئت معارضان خارج نشین سوریه با «اخضر ابراهیمی» فرستاده ویژه سازمان ملل در پرونده بحران سوریه، «نبیل العربی» دبیر کل اتحادیه عرب و مسئولان آمریکایی، روسی و مسئولان سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز دیدار خواهند کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها