کد خبر: ۱۸۰۰۹۳
زمان انتشار: ۱۲:۱۸     ۱۶ آبان ۱۳۹۲
گزارش روزانه ۵۹۸ از سخنرانی استاد میرباقری (روز سوم محرم):
مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم در ادامه افزود: اینکه ما به کسی غیر خدا امیدوار باشیم، صدای غیر خدا را بشنویم و چشم به کسی غیر خدا بدوزیم این ها مصداق شرک است، انسان اگر اثر برای غیر خدا قائل باشد شرک است مگر باذن الله. بعد از آمدن انبیا کسی در شرک خفیه هم عذر ندارد پس یکی از کارهای مهم ما مراقبه در افعال و احوال است.
سرویس اندیشه دینی پایگاه 598 در دهه اول محرم الحرام به منظور تبیین مبانی عاشورای حسینی در نظر دارد که گزارش اجمالی از جلسه سخنرانی آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری از مدرسین سطح عالی حوزه علمیه قم را در این روزها منتشر نماید که گزارش سومین روز سخنرانی استاد میرباقری در حسینیه شجاع فر در ادامه می آید.
 
استاد حوزه علمیه قم در جمع عزاداران حسینی با تاکید براینکه قرآن سراسر نور است، اظهار داشت: قرآن نوری است اما آن کسانی که مشیت حضرت حق صورت بگیرد هدایت می شوند.



رئیس فرهنگستان علوم اسلامی کسانی را شامل هدایت الهی دانست که اهل تقوا هستند و در ادامه افزود: اهل تقوا و هدایت شدگان در یک کلمه شیعیان امیرالمومنین (ع) و آن ها که پای ولایت ایستادند هستند.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: به هر کسی از قرآن بهره ای می رسد اما آنانی بیشتر بهره می برند که پیوند خورده به اهل بیت (ع) هستند و همواره به رشته رحمت خدا متصل اند.

آیت الله میرباقری ضمن تاکید مجدد براینکه خلاصه کتاب الله این است که غیر خدا عبادت نکنید، خاطر نشان کرد: همه بشارت ها و انذارها از طرف خدا به نفع انسان است که اگر انسان به این الا تعبدوا برسد از ذاب در امان خواهد بود. وی عذاب الهی را برای دوری از شرک عنوان کرد و گفت: مزد توحید بهشت است و همه انذارها برای دوری از وادی شرک است.

استاد میرباقری بشارت های قرآن را برای موحدین دانست و بیان داشت: فرار ما به سوی خدا، فرار از شرک هاست اما باید مراقب بود که برای فرار از شرک به غیر خدا پناه نبریم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان این مطلب که عذاب و رنج ما بخاطر همان غیر خدایی است که بر می گزینیم، تاکید کرد: در قرآن یک طرف معرفی الله است و در طرف دیگر انذار به ما که اگر از دیگری کمک خواستید و غیر خدا را انتخاب کردید مبتلا به شرکید.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم در ادامه افزود: اینکه ما به کسی غیر خدا امیدوار باشیم، صدای غیر خدا را بشنویم و چشم به کسی غیر خدا بدوزیم این ها مصداق شرک است، انسان اگر اثر برای غیر خدا قائل باشد شرک است مگر باذن الله.

آیت الله میرباقری خاطر نشان کرد: این شرک هایی که اکثر در وجود انسان هاست از نوع شرک خفی است که خدا آن ها را می بخشد. وی شرک را در دو دسته شرک مغفور و شرک غیر مغفور تعریف کرد و اظهار داشت: با اینکه شرک مغفور بخشیده می شود اما رنج عذاب دارد تا به بخشش برسد، وقتی بخشیده شد انسان پاک می شود و به اخلاص می رسد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تاکید کرد: آن ها که در وادی توحیداند از سختی های سنگین قیامت هم در امان اند. به اندازه نور وجود نبی مکرم(ص) که بر صفحه وجود ما تابیده به همان اندازه توحید را فهمیدیم و موحد هستیم و بسیاری از معارف سخت و سنگینی را که متکلمین صدر اسلام درگیر آن بودند را به لطف نو وجود پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) برای ما واضح و روشن است.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم بابیان اینکه در شعاع نور پیامبر گرامی اسلام باید درجات توحید را طی کنیم، عنوان کرد: حقایق را به اندازه آن نوری که به ما رسیده است حقایق را می فهمیم اما در وادی توحید معلمی که از سوی خدا آمد بیش از این برای ما آورده است.

وی گفت: ترسیدن ها، تعلقات و دلبستگی هم از مصادیق شرک به شمار می آید. اینکه انسان جان و مال و خانواده خود را دوست بدارد شرک است و خدا ما را تهدید کرده است و در قرآن می فرماید مال و جان و خانواده خود را از رسول و خدا بیشتر دوست دارید؟ مترصد باشید که فرمان خدا در مورد شما اجرا می شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه اگر انسان خدا را بیشتر از غیر خدا دوست داشت باز هم مرتکب شرک است، خاطر نشان کرد: انسان باید از هر چه غیر خداست جدا شود و تا در دو راهی انتخاب نرسد در شرک خود باقی می ماند.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: پناهگاه هایی که انسان از غیرخدا برای خود ساخته است آتش است که باید آن ها را هدف قرار داد و از میان برداشت.

آیت الله میرباقری با تاکید براینکه باید با تمسک به دامان پیامبر و اهل بیت(ع) به درجات توحید رسید، بیان داشت: سیر ما به سوی خدا با نور پیامبر عظیم الشان اسلام است وقتی این خورشید طلوع کرد باید همه عوالم را با او رفت چرا که آن هایی به ملکوت و یقین رسیدند که چشم از این نور برنداشتند.

وی به فتنه اولیا طاغوت اشاره داشت و گفت: مقصد طاغوتیان برای از بین بردن توحید بود و برای از بین بردن توحید باید انوار هدایت الهی که همان پیامبر اسلام و اهل بیت است را از میان بر می داشتند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه تاکید کرد: برای رفعت در مقامات معنوی و اخلاص با ید به خانه اهل بیت (ع) پناه برد چرا که این خانه ها اذن رفعت دارند و نور الهی در آن تابیده شده است.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: اهل طاغوت می خواستند این خانه ها را ببندند تا باب توحید بسته شود. هر مومنی ایمانش شعاع وجود امیرالمومنین و همه کفار شعاع وجود کفار است، بدانید که همه این نیکی ها در شجره امیرالمومنین است.

وی رهایی از ظلمت ایجاد شده توسط کفار را تنها با نور اهل بیت(ع) ممکن دانست و اظهار کرد: در ظلمتی که کفار به راه انداخته اند تنها ستاره ای که می تواند راه را به سوی حضرت حق باز کند نبی اکر (ص) و اهل بیت (ع) است که با آن ها می توان به مقامات توحید رسید.

آیت الله میرباقری تاکید کرد: بعد از آمدن انبیا کسی در شرک خفیه هم عذر ندارد پس یکی از کارهای مهم ما مراقبه در افعال و احوال است.

این مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم در پایان راه پاک شدن از شرک را بریدن از غیر خدا دانست و افزود: وقتی به هیچ کس و هیچ چیز تکیه نداشته باشیم، از پرستش غیر خدا استغفار کنیم تا شرک هایمان بخشیده شود پاک می شویم. خدا خود وعده داده است که اگر از بت های خود دل کندید و به خدا پناه بردید خدا جای ان ها را با متاع حسنه پر می کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها