کد خبر: ۱۸۱۴۲۰
زمان انتشار: ۱۹:۴۵     ۲۰ آبان ۱۳۹۲
در هفتمین روز از محرم ‏‎الحرام، مراسم ویژه علم‏‎کشی با شور و هیجان خاص و همراه با فریادهای «یا عباس» در تمامی حسینیه‏‏‌های شهر کابل برگزار شد.

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، هفتمین روز از محرم‏‏‎ الحرام در افغانستان ویژه حضرت ابوالفضل العباس (ع) است و به همین جهت در تمامی حسینیه‏‎های این کشور به ویژه کابل، مراسم علم‏‎کشی برگزار می‏‎شود.

نحوه علم‏‎کشی

به دلیل اینکه حضرت عباس (ع) به «باب‎الحوائج» نیز مشهور است، بسیاری از مردم تلاش می‏‎کنند تا شب قبل از روز هفتم محرم، علم را به منزل خویش برده و با پوشانیدن پارچه‏‎های جدید و معطر ساختن آن، برای مراسم فردا آماده شوند.

مردم با انتقال علم به منازل خویش، حاجات خود را از خداوند (ج) می‏‏‎خواهند و بسیاری‏‎ نیز حاجات‏‎روا شده‏‎اند.

پس از آن در یک زمان معین، مراسم علم‏‎کشی برگزار می‏‎شود و این در زمانی است که روضه‏‎خوان، به جایی می‏‎رسد که امام حسین (‏علیه‏‎السلام) پرچم بی‏‎صاحب برادر را به طرف خیمه‌ها می‏‎آورد، صدها جوان و نوجوان با حمل علم سینه‏‎زنان وارد مجلس عزاداری می‏‎شوند.

همچنین رسم این است که شب قبل از علم‏‎کشی، علم‏‎های بسیاری از حسینیه‏‎ها به زیارتگاه منسوب به «سخی» در مرکز شهر کابل برده می‏‎شود و فردا با برنامه و نظم ویژه، آن را دوباره به حسینیه‏‎ها برمی‏‎گردانند.

سقاخانه‎های ویژه ابوالفضل (علیه‏‎السلام)

افزون برعلم‏‏‎کشی، در کابل بیشترین سقاخانه‏‎های شهر کابل از روز هفتم فعال‏‎تر می‏‎شوند و در هرچند قدمی جاده‏‎های کابل، سقاخانه‏‎هایی ایجاد شده‏‎اند که بیش‏‎ترین آنها نام حضرت عباس (‏علیه‏‎السلام) را بر خود دارند.

در این سقاخانه‏‎ها، مردم گروه گروه مراجعه می‏‎کنند و با نوشیدن آب سرد، چایی و شیر به شهدای کربلا به ویژه امام حسین (‏علیه‏‎السلام) و اصحاب و یارانش درود می‏‎فرستند.

در این سقاخانه‏‎ها زن، مرد، پیر، جوان و پیروان مذاهب مختلف مراجعه و با تبرک از نوشیدنی‏‎های آن استفاده می‏‎کنند.

و اما مراسم امروز

امروز، در تمامی حسینیه‏‎های شهر کابل، مراسم‏ علم‏‎کشی با شور و هیجان خاصی برگزار شد و هزاران عزادار شهر کابل در این مراسم‏ شرکت کردند.

در نخستین ساعات امروز، مراسم علم‏‎کشی در حسینیه حضرت ابوطالب (علیه‏‎السلام) واقع در غرب کابل، برگزار و به دنبال آن در دیگر حسینیه‏‎ها نیز مراسم علم‏‎کشی برپا شد.

حجت‏‎الاسلام و المسلمین «موسوی» خطیب این حسینیه، در سخنانی ویژه به شخصیت و میدانداری حضرت ابوالفضل عباس و مراسم علم‏‎کشی پرداخت.

همچنین هزاران نفر از شهروندان کابل، از زیارتگاه منسوب به سخی، علم‏‎ها را برداشته و با پای پیاده با سردادن شعارهای یا عباس و یاحسین سینه‏‎زنان، به سوی حسینیه‏‎ها راه افتادند.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها