کد خبر: ۱۸۱۹۰۲
زمان انتشار: ۱۰:۵۱     ۲۵ آبان ۱۳۹۲
توافق اولیه صدراعظم آلمان و حزب سوسیال ـ دموکرات جهت تشکیل دولت ائتلافی مقدمه‌ای برای کاهش قدرت مانور مرکل در صحنه سیاسی برلین خواهد بود. تشکیل این دولت ائتلافی به طور طبیعی پیروزی مرکل و حزب دموکرات مسیحی در انتخابات سراسری ماه سپتامبر را تحت شعاع قرار خواهد داد.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، دو حزب دموکرات مسیحی به سوسیال دموکرات جهت تشکیل دولت ائتلافی در آلمان به توافق اولیه رسیده اند. طی روزهای آتی آنگلا مرکل و زیگمار گابریل رهبر حزب سوسیال دموکرات بر سر نحوه  تقسیم وزارتخانه ها  با یکدیگر رایزنی خواهند کرد. با این که هنوز توافقی نهایی و کامل در این خصوص حاصل نشده است، اما به نظر می رسد که در نهایت دولت ائتلافی برلین  طی ماههای آتی به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد. این دولت ائتلافی را آنگلا مرکل و زیگمار گابریل هدایت خواهند کرد. اگرچه  مرکل به صورت رسمی صدر اعظم آلمان خواهد بود اما نمی توان نقش حزب سوسیال دموکرات را در برهه  پیش رو نادیده انگاشت. حضور سوسیال دموکراتها در قدرت برای مرکل به هیچ عنوان مطلوب نیست.

پیروزی مرکل فراموش  می‌شود

صدر اعظم آلمان در جریان انتخابات سراسری ماه سپتامبر پیروزی بزرگی را در برابر سوسیال دموکراتها و دیگر احزاب مخالف به دست آورد. با این حال شرکای ائتلافی مرکل نتوانستند پا به پای وی در این پیروزی بزرگ سهیم باشند. حذف دموکراتهای آزاد از قدرت و  عدم حضور آنها در تشکیل دولت ائتلافی بدترین خبر ممکن برای حزب دموکرات مسیحی و صدر اعظم آلمان بود.  بدون شک در صورت حضور دموکراتهای آزاد در قدرت، مرکل می توانست آرایش سیاسی دولت  خود را به مانند دوره  گذشته ترسیم  کند. با این حال حذف دموکراتهای آزاد سبب شد تا مرکل جهت تشکیل دولت به رقبای انتخاباتی خود روی  بیاورد.

مرکل در این خصوص دو گزینه بیشتر پیش روی خود نداشت. نخستین گزینه حزب سبز آلمان بود. با این وجود از همان ابتدا مشخص بود که سبزها برای ائتلاف با دولت مرکل مسیر سختی را پیش رو خواهند داشت. حزب سبز در بسیاری از موارد با  حزب دموکرات مسیحی اختلاف نظر دارد. از سوی دیگر، هواداران حزب سبز نیز  به طور کلی ائتلاف با مرکل را نمی پذیرند. در نهایت مذاکرات مرکل و حزب سبز جهت تشکیل دولت به شکست انجامید و صدر اعظم آلمان ناچار شد به تنها ترین و بدترین گزینه باقیمانده فکر کند. این گزینه حزب سوسیال دموکرات آلمان به رهبری زیگمار گابریل است. بر اساس آخرین اخبار ،مرکل و گابریل در اولین مرحله درباره تشکیل دولت ائتلافی توافق کردند. در صورت توافق (نهایی) گابریل معاون صدراعظم می‌شود و علاوه بر آن تقسیم وزارت‌خانه ها میان احزاب، موضوع دیگری است که باید درباره آن تصمیم‌گیری شود. اطلاعاتی که اشپیگل به دست آورده است نشان می‌دهد که درباره وزرات‌خانه‌های کشور، خارجه و دادگستری رایزنی شده است. قرار است به زودی  70 نفر از سیاستمداران آلمانی متشکل از احزاب سوسیال‌مسیحی‌، دموکرات‌مسیحی و سوسیال‌دموکرات برای چهارمین بار برای تشکیل دولت رایزنی کنند.مرکل دیگر به پیروزی خود و حزب دموکرات مسیحی در انتخابات اخیر فکر  نمی کند! او تنها به فکر تشکیل دولت و نحوه تعامل سخت خود با سوسیال دموکراتهاست. 

فرصت بادآورده برای سوسیال دموکراتها

سوسیال دموکراتها  در جریان انتخابات سراسری امسال نتوانستند به خواسته اصلی خود یعنی حضور در راس معادلات سیاسی برلین دست پیدا کنند. سوسیال دموکراتها در انتخابات ماه سپتامبر اشتاینبروک را به عنوان نامزد خود جهت رقابت با مرکل معرفی کردند. در نهایت اشتاینبروک شکست سختی را در برابر مرکل تجربه کرد و نه تنها نتوانست به صدارت اعظمی آلمان دست پیدا کند، بلکه به پیام آور شکست حزب متبوع خود  در انتخابات تبدیل شد.  در حالی که سوسیال دموکراتها در شوک ناشی از شکست در انتخابات سراسری بودند  وقوع یک حادثه مهم، یعنی شکست کامل دموکراتهای آزاد( شرکای ائتلافی مرکل)  امید را به اردوگاه آنها بازگرداند. سوسیال دموکراتها به خوبی می دانستند که مرکل جهت تشکیل دولت گزینه ای جز ائتلاف با آنها نخواهد داشت. اگرچه سران حزب دموکرات مسیحی تلاش زیادی را جهت ائتلاف با حزب سبز  صورت دادند اما در نهایت این توافق صورت نگرفت.  هم اکنون سوسیال دموکراتها علی رغم شکست سخت در انتخابات سراسری ماه سپتامبر  فرصت مناسبی جهت بازگشت به قدرت یافته اند. می توان موقعیت حزب سوسیال دموکرات در برهه فعلی را به  وضعیت حزب لیبرال دموکرات در انگلیس تشبیه کرد. در انتخابات سراسری انگلیس نیز حزب لیبرال دموکرات به رهبری نیک کلگ شکست سختی را  پذیرفت. با این وجود زمانی که دیوید کامرون و حزب محافظه کار در مسیر تشکیل دولت به حمایت حزب لیبرال دموکرات نیاز پیدا کردند.  حزب محافظه کار انگلیس در صورت عدم جلب حمایت لیبرال دموکراتها عملا قادر به تشکیل دولت نبود. از این رو نیک کلگ به ناگهان از فردی شکست خورده به معاون نخست وزیر انگلیس تبدیل شد. هم اکنون چنین رخدادی در آلمان  به وقوع پیوسته است. حزب سوسیال دموکرات در برهه فعلی  به  دلیل ناکامی شرکای ائتلافی مرکل توانسته است خود را به عنوان اصلی ترین حزب ائتلافی برای دولت مرکل وارد صحنه کند.

سوسیال دموکراتها  دیگر خود را به عنوان چهره شکست خورده انتخابات به ملت آلمان معرفی نمی کنند. این حزب آلمانی در برهه فعلی حکم یکی از اعضای دولت ائتلافی را خواهد داشت. بدون شک این خبر بدی برای مرکل و همراهانش خواهد بود. در حال حاضر پیروزی مرکل در انتخابات و شکست اشتاینبروک و سوسیال دموکراتها  عملا به فراموشی سپرده شده است. به عبارت بهتر، تحولات فعلی آلمان به هیچ عنوان متناسب با نتایج انتخابات در این کشور نیست.

جدال مرکل و سوسیال دموکراتها در درون دولت

بدون شک رقابت کلی دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات  حتی در صورت تشکیل دولت ائتلافی به قوت خود باقی خواهد ماند. سوسیال دموکراتها در صدد بازپس گیری کامل قدرت از مرکل و حزب دموکرات مسیحی هستند. حضور  طولانی مدت مرکل در صحنه سیاسی و اجرایی آلمان تا کنون هزینه های زیادی برای حزب سوسیال دموکرات داشته است. تا کنون افرادی مانند اشتاین مایر و اشتاین بروک و گابریل تلاش زیادی در راستای مهار مرکل و حزب دموکرات مسیحی صورت داده اند اما در نهایت موفق به انجام این کار نشده اند. صدر اعظم آلمان به خوبی می داند که ائتلاف با سوسیال دموکراتها به معنای ائتلاف ناخواسته وی با دشمنانش خواهد بود. از این رو مرکل روزهای آرام و بی دردسری پیش رو نخواهد داشت. سوسیال دموکراتها می توانند هر لحظه که اراده کنند حرکت دولت مرکل را متوقف ساخته و زمینه را جهت برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم سازند. بدون شک در صورتی که سوسیال دموکراتها احساس کنند موقعیت آنها نزد افکار عمومی بهبود یافته است، چنین اقدامی را  صورت خواهند داد. از این رو صدر اعظم آلمان  دست به تشکیل دولتی زده است که عملا مانند دولت دیوید کامرون در  نگلیس وضعیتی مستحکم ندارد. این عدم استحکام سبب می شود تا سوسیال دموکراتها در برابر بسیاری از طرح های ارائه شده از سوی مرکل و همراهانش ایستادگی کنند. طی سالهای 2005 تا 2009 میلادی نیز شاهد شکل گیری ائتلاف میان سوسیال دموکراتها و دموکرات مسیحی ها بودیم. آن بازه زمانی 4 ساله بدترین دوران حیات سیاسی مرکل بود. اختلافات میان سوسیال دموکراتها و دموکرات مسیحی ها طی بازه  زمانی 4 ساله مذکور به نقطه اوج خود  رسید.

مرکل در حال حاضر چاره ای جز تکرار تجربه تلخ ائتلاف با سوسیال دموکراتها را ندارد. صدر اعظم آلمان  ناچار خواهد بود بر خلاف میل خود بسیاری از طرح ها و برنامه های  حزب دموکرات مسیحی را برای سوسیال دموکراتها تشریح کرده و نظر مساعد آنها را نیز جلب کند! در چنین شرایطی دیگر نمی توان از دولت مرکل به عنوان دولتی قدرتمند در اروپا نام برد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها