کد خبر: ۱۸۲۲۹۲
زمان انتشار: ۱۱:۵۸     ۲۶ آبان ۱۳۹۲
برخی گزارش‌ها حکایت از بروز اختلاف بین گروه‌های مختلف طالبان پس از کشته شدن «حکیم‌الله محسود» رهبر طالبان پاکستان و انتخاب ملافضل‌الله به عنوان رهبر جدید این گروه دارد.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بعد از کشته شدن حکیم‌الله محسود رهبر طالبان پاکستان در حمله پهپادهای آمریکایی و انتخاب ملافضل‌الله به عنوان رهبر این گروه، رهبران طالبان با یکدیگر دچار اختلاف شده‌اند.

طبق این گزارش‌ها، قبایلی که به خاطر عضویت در طالبان دشمنی‌های دیرینه خود را کنار گذاشته بودند دوباره موضوعات قدیمی را پیش کشیده و بر سر رهبری ملا فضل‌الله دچار اختلاف نظر شدند.

به نوشته روزنامه «نوای وقت» پاکستان، زمانی که شورای طالبان ملا فضل‌الله را به عنوان رهبر جدید طالبان انتخاب کرد بسیاری از رهبران پاکستان در اعتراض به این موضوع جلسه شورا را ترک کردند، این در حالی است که عده‌ای از رهبران طالبان نیز وفاداری خود را به رهبر جدید طالبان اعلام کردند.

برخی رهبران طالبان اعلام کردند که انتخاب ملا فضل‌الله به معنای آغاز یک جنگ طولانی با پاکستان می‌باشد. به اعتقاد آنان، طالبان که توانستند روسیه را از افغانستان بیرون کنند توانایی تقسیم پاکستان به بخش‌های مختلف را نیز دارند.

گزارش دیگری نیز حاکی از آن است که رهبران عضو قبایل محسود از اینکه ملا فضل‌الله رهبری طالبان را به عهده گرفته ناراضی هستند.

واکنش طالبان پاکستان به شایعه بروز اختلافات

در همین حال، کشته شدن «نصیرالدین حقانی» از اعضای ارشد «شبکه حقانی» توسط افراد ناشناس در اسلام‌آباد نیز گمانه‌ها درباره افزایش اختلافات بین گروه‌های مختلف طالبان را قوت بخشید.

مرگ مرموز این رهبر شبکه حقانی توسط افراد مسلح ناشناس باعث شد برخی رسانه‌ها خبرهایی مبنی بر اختلاف بین گروه‌های مختلف طالبان و همچنین اختلافات داخلی بین خود طالبان پاکستان را منتشر کنند.

اما طالبان پاکستان سعی کرد خبرهایی را که حکایت از این‌گونه اختلافات دارد را تکذیب کند.

به نوشته روزنامه «اردو پواینت» پاکستان، «شاهدالله شاهد» سخنگوی طالبان پاکستان در بیانیه‌ای اظهار داشت: شبکه حقانی و طالبان پاکستان هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند.

وی افزود: شبکه حقانی و طالبان علیه یک دشمن مشترک می‌جنگند پس چطور می‌توانند با یکدیگر دچار اختلاف شوند؟ به ادعای شاهدالله، طالبان دچار اختلاف داخلی نشده‌اند و مواضع این گروه در برابر گروه‌هایی چون شبکه حقانی مشخص است.

با این حال، به گفته برخی منابع، ملا فضل‌الله از طالبان خواسته به ایالت «پنجاب» پاکستان که نسبت به بقیه ایالت‌های این کشور امن‌تر و حوزه قدرت «نواز شریف» نخست‌وزیر کشور است حمله کنند. پنجاب مخفی‌گاه گروه‌های تروریستی چون «سپاه صحابه»، «لشکر جهنگوی» و «جیش محمد» نیز می‌باشد.

به گزارش سازمان اطلاعات پاکستان، گروه‌های تروریستی مستقر در ایالت پنجاب سعی دارند مخفی‌گاه خود را تغییر داده به غرب پاکستان انتقال یابند.

حمایت شبه‌نظامیان پاکستان از طالبان افغانستان

در همین حال، «عبدالرحمن» فرمانده گروه جیش محمد در منطقه «مردان» واقع در ایالت «خیبرپختونخواه» پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگاران ابراز داشت: جیش محمد و سایر گروه‌ها از ملا عمر پیروی می‌کنند و خواهان امنیت در افغانستان هستند بنابراین اگر طالبان افغانستان برای بیرون کردن آمریکایی‌ها نیاز به کمک گروه‌های شبه‌نظامی پاکستان داشته باشند ما نهایت تلاش خود را برای اعزام جنگجو به افغانستان به کار خواهیم برد.

به نوشته روزنامه «امت»، «فرحت‌الله» یکی از فرماندهان گروه «حزب المجاهدین» نیز از آمادگی این گروه برای اعزام جنگجو به افغانستان خبر داد.

این در حالی است که ملاعمر رهبر طالبان اعلام کرده که ملا فضل‌الله تحت سرپرستی وی در افغانستان فعالیت می‌کرده و بنابراین حمایت‌های طالبان افغانستان از وی ادامه خواهد داشت.

به گزارش سازمان اطلاعات پاکستان، ملا فضل الله هنوز افغانستان را ترک نکرده و در محلی پنهان شده است تا از حمله پهپادهای آمریکایی در امان باشد.

طبق این گزارش، ملا فضل‌الله بعد از اینکه به رهبری طالبان پاکستان انتخاب شده کمک‌های مالی زیادی دریافت کرده است و تحت حمایت برخی نهادهای امنیتی افغان قرار دارد.

این خبرها در حالی منتشر می‌شود که گروه‌های مختلف طالبان پیش از کشته شدن محسود در حال ورود به مذاکرات صلح با دولت پاکستان بودند که این امر می‌تواند چالش جدی در روند صلح افغانستان و پاکستان به‌وجود آورد.

انتخاب ملا فضل‌الله و خروج آبرومندانه آمریکا از افغانستان

برخی منابع پاکستانی، انتخاب ملا فضل‌الله به عنوان رهبر طالبان پاکستان را نقشه آمریکایی‌ها برای همراه کردن پاکستان و طالبان با اهداف خود و خروج آبرومندانه نیروهای نظامی‌شان از افغانستان در سال 2014 دانسته‌اند.

به نوشته روزنامه «اردو پواینت»، اگر قبایل محسود با پاکستان به توافق می‌رسیدند، عملیات‌های خود را از این کشور به داخل خاک افغانستان می‌کشاندند و این موضوع خروج نیروهای آمریکایی را با چالش جدی مواجه می‌کرد بنابراین آمریکا با کشتن حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان را نیز تعیین کرد تا این گروه را تحت کنترل داشته باشد.

طبق این گزارش، ملا فضل‌الله سال‌هاست که در ولایت «کنر» افغانستان مخفی شده و همیشه از پشتوانه آمریکا برخوردار بوده است.این منبع می‌افزاید: آمریکا با سپردن رهبری طالبان به ملا فضل‌الله با یک تیر 2 نشان می‌زند. اگر پاکستان خواسته باشد برای عبور تدارکات ناتو از آمریکا باج بگیرد، طالبان تأسیسات نظامی و شهرهای بزرگ پاکستان را آماج حملات خود قرار می‌دهند.

همچنین اگر قبایل محسود و سایر شبه‌نظامیان نخواسته باشند از دستورات آمریکا پیروی کنند هدف حمله پهپادها قرار خواهند گرفت.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها