کد خبر: ۱۸۲۸۷۳
زمان انتشار: ۲۰:۱۵     ۲۷ آبان ۱۳۹۲
مناظره قدیری ابیانه و اعلمی در دانشگاه یزد
سفیر پیشین ایران در مکزیک گفت: از تمام حق خودمان هم بگذریم آمریکا با ما دشمنی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، مناظره محمد حسن قدیری ابیانه و اکبر اعلمی در زمینه ارتباط با آمریکا، در آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه یزد برگزار شد.

قدیری ابیانه و اعلمی در این مناظره نظرات خود در رابطه با برقراری ارتباط با آمریکا و فواید و معایب و ضرورت یا عدم ضرورت آن را بیان کردند.

فواید و ضررهای بررسی با آمریکا بررسی شود

شروع این مناظره با صحبت‌های محمد حسن قدیری ابیانه انجام شد، وی ارتباط با هر کشوری را دارای معایب و محاسنی دانست و اظهار کرد: رابطه با هر کشوری فواید و ضررهایی دارد، این استثنا ندارد و حتی روابط با کشورهای دوست مثل سوریه و پاکستان هم این ضررها و فواید را دارد.

سفیر پیشین ایران در مکزیک خاطرنشان کرد: همین که دیپلمات‌های کشور مقابل دارای مصونیت قضایی هستند، یک ضرر است، اگر یک جرمی مرتکب شدند، ما بر اساس قانون خودمان نمی توانیم با آنها برخورد کنیم.

کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: رابطه با آمریکا هم دارای فواید و ضررهایی است که از جمله فواید این رابطه می توان به سهولت کار ایرانیانی اشاره کرد که قصد گرفتن ویزای آمریکا دارند و نیازی نیست که از یک کشور دیگر این کار را انجام دهند.

وی افزود: در مورد آمریکا ما قبول داریم که آمریکا یک کشور رسمی است و دولت قانونی در آنجا حاکم است، اما مشکل ما با آنها در مرود اقدامات و سیاست های آنها است.

وی اظهار کرد: معتقدم اگر از تمام حقوق هسته‌ای خودمان مثل قذافی چشم بپوشیم، باز هم آمریکا دست از دشمنی با ما بر نمی دارد، مگر ما در زمان جنگ انرژی هسته ای داشتیم، چرا دشمنی داشت و چرا به عراق کمک کرد که با ما بجنگد.

قدیری ابیانه افزود: اسناد نشان می دهد در همان زمان که این حرف‌های خوب و ملایم را می زدند، علیه ایران در حال توطعه چینی و دشمنی بودند.

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل اظهار کرد: اگر قرار بود داشتن رابطه با یک کشور به دوستی بیانجامد، آمریکا نباید در ایران دشمنی می کرد، انگلیس نباید اقدامات دشمنی گونه داشته باشد، آمریکا با سوریه که روابط دوستانه داشت، نباید سوریه را به خاک می نشاند.

جایگاه ایران و آمریکا در جهان به روایت اعلمی

اکبر اعلمی نیز در این مناظره ضمن بیان دیدگاه هایش در مورد جایگاه ایران و آمریکا در جهان، به بیان توضیحاتی در مورد گفته های قدیری ابیانه پرداخت.

وی اظهار کرد: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن قدرت و ثروت حرف نخست را می زند، در دنیا همه کشورها در حال رقابت تنگاتنگ برای رسیدن به مقاصد خودشان که همان تامین منافع و امنیت ملی آنها است، هستند.

این فعال اصلاح طلب افزود: در چنین دنیایی که حتی ثانیه‌ها می توانند سبب عقب ماندن کشورها از دستیابی به توسعه شود، محدود کردن نگاه‌ها به گذشته‌ها، سبب عدم دستیابی به موفقیت در زمینه های مختلف می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید از گذشته برای موفقیت در آینده استفاده کرد، گفت: باید نگاه ما به آینده باشد و البته چراغ گذشته را چراغ راه آینده بدانیم.

اعلمی عنوان کرد: در چنین دنیایی همه کشورها برای رسیدن به منافع خودشان با هم در رقابت هستند، برای این رقابت ناگزیر هستند که با هم رابطه داشتند باشند، در چنین دنیایی این که آمریکا یک ابرقدرت جهانی است، یک واقعیت است، همان‌طور که قبول قدرت منطقه بودن ایران هم یک واقعیت است.

قدرت‌های جهان به دنبال کاهش چالش با آمریکا

وی گفت: ما می بینیم که کشوری همانند چین با جمعیت یک میلیارد و 300 میلیون نفر، علی رغم اختلافات ایدئولوژیک، و علی رغم تفاوتی که در منافع میان چین و آمریکا وجود دارد، سعی می‌کند چالش‌های بین خود و آمریکا را کم کرده و ارتباطش را با این کشور زیادتر کند.

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: طبیعی است که همه کشورها در فکر تامین منافع خودشان هستند و هیچ کشوری از حیث ماهیت، اهداف، قدرت، و برنامه‌های ملی با یکدیگر شباهت ندارند، این کشورها علی رغم این تفاوت‌ها سعی دارند با هم رابطه برقرار کنند تا مزیت‌هایی که دارند را به حداکثر رسانده و مطلوبیت نهایی خودشان را در اثر این تعامل به حداکثر برسانند.

اعلمی اظهار کرد: طبیعی است که هر کشوری مثل ایران سیاست خارجی متفاوتی با سایر کشورها دارد، اما علی رغم این تفاوت‌ها ما با همه کشورها به جز اسرائیل و آمریکا ارتباط داریم، اسرائیل را به دلیل اینکه نامشروع و غیرقانونی تلقی می کنیم، تنها کشوری است که با آن نمی توانیم ارتباط برقرار کنیم اسرائیل است، اما این مشکل را ما با آمریکا نداریم.

این فعال اصلاح طلب افزود: دکترین سیاست خارجی ما در قانون اساسی مشخص است، اصول 145، 146، بند 16 اصل سه قانون اساسی و اصول 152، 154، 155 قانون اساسی دکترین سیاست خارجی ما را مشخص کرده است.

ضرورت دفاع از برقراری ارتباط با آمریکا در چارچوب قوانین 

وی تاکید کرد: اگر هر قدرتی سعی کند در چارچوب همین دکترینی که در چارچوب قانون اساسی تعریف شده سعی کند با آمریکا ارتباط برقرار کند، باید از آن دفاع کرد و اتفاقا مناقشات از همین جا آغاز می‌شود.

وی افزود: واقعیت این است که علی رغم همه این هجمه‌ها، رابطه ما با آمریکا هرگز قطع نشده، از سال 1263 که رابطه بین ایران و آمریکا برقرار شد، تا به الان برقرار بوده با این توصیف که روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا کاهش پیدا کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها