کد خبر: ۱۸۳۰۲۴
زمان انتشار: ۱۰:۴۸     ۲۸ آبان ۱۳۹۲
آزادسازی شهر حلب موازنه قدرت نظامی، مردمی و نیز قواعد بازی بین‌المللی حاکم بر جنگ سوریه، از جمله کنفرانس ژنو 2 را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، شبکه المنار لبنان با انتشار مقاله‌ای به قلم نضال حماده، به بررسی اوضاع میدانی در شمال سوریه و آمادگی ارتش سوریه برای حمله به حلب پرداخته که متن آن را می‌آوریم:

شلوغی در قلمون، حمله به ریف جنوبی حلب و شرق آن، آمادگی برای حمله به حلب و آنگاه حرکت از حلب به سمت ریف شمالی؛ اینها سخنانی است که این روزها از محافل اپوزیسیون خارج نشین سوریه به گوش می رسد؛ این محافل در تماس دائم با سفرای غربی هستند که از سوی دولتهایشان مأمور پیگیری پرونده سوریه از طریق گروههای اپوزیسیون شده اند.

آزادسازی السفیره .. مقدمه آزادسازی حلب

بنا به گفته یک مخالف دولت سوریه، هنگامی که ارتش سوریه در منطقه قلمون سوریه و حزب‌الله در منطقه قلمون لبنان به حالت آماده باش د‌رآمدند نگاهها متوجه روستاها و شهرک‌های قلمون دمشق شد. در همین زمان، ارتش سوریه و حزب الله در حال بازپس گیری همه روستاهای واقع میان سلمیه و حلب از خناصر گرفته تا سفیره بودند، این دو همچنین مشغول آزادسازی همه روستاهای کردنشین واقع در جنوب خناصر شدند و از این طریق توانستند به سمت تپه شغیب در نزدیکی کارگاههای دفاعی و فرودگاه نظامی « کویرس » در کنار فرودگاه بین المللی حلب و نیز تیپ 80 در نزدیکی فرودگاه حلب، تغییر مسیر دهند. این یک پیشروی بزرگ برای ارتش سوریه و متحدانش بود که با بازپس گیری شهرک راهبردی و صنعتی السفیره واقع در تقاطع های جاده های ریف جنوب شرقی حلب، آغاز شد. ارتش سوریه هم اکنون از این شهرک به عنوان محل تجمع، تمرکز و حرکت به سمت حلب و حومه‌های آن استفاده می کند. پیروزی در السفیره این بار قاطعانه و همیشگی است چرا که همه زیرساختهای گروههای مسلح در این منطقه نابود شده است؛ درست به عکس حمله فوریه 2012 که نظامیان ارتش سوریه که از حماه اعزام شده بودند وارد السفیره نشدند بلکه در یک حرکت چرخشی، از خناصر حرکت کرده و راه روستاهای کردنشین معروف به روستاهای تِلال یعنی تل عرن، تل حاصل و تل شغیب را در پیش گرفتند تا آغازگر مرحله تازه ای باشند که هدف راهبردی آن، آزادسازی شهر حلب است، اگر حلب آزاد شود موازنه قدرت نظامی ، مردمی و نیز قواعد بازی بین المللی حاکم بر جنگ سوریه، تغییر خواهد کرد.

منابع اپوزیسیون سوریه چه می گویند؟

برخی منابع وابسته به اپوزیسیون سوریه گزارش داده‌اند که حکومت سوریه، حلب را نقطه تعیین کننده جنگ می‌داند. این منابع به نقل از افسران بلندپایه سوریه گفته‌اند که اگر حکومت موفق به بازپس گیری شهر حلب شود بدین معناست که جنگ عملاً تمام شده و شرایط دینامیکی فراهم آمده برای فعالیت اپوزیسیون مسلح، در همه مناطق سوریه کاملاً خنثی می شود.  این منابع می‌افزایند که به باور آمریکا و فرانسه، ارتش سوریه این بار برای جنگ حلب آماده می شود چرا که امکانات خود را برای این جنگ بسیج کرده و از یک ماه پیش، نقشه‌های اولیه خود برای آزادسازی این شهر را به اجرا درآورده است؛ این نقشه با آغاز نبرد السفیره آن هم با تدارکات وسیع، کلید خورده و دولت سوریه با پرهیز از تمرکز بر روی مناطق میانی و جنوبی، حلب را در کانون توجه خود قرار داده است. بر اساس مطالبی که مخالفان سوری از غربی ها شنیده اند این نگرش آمریکا و فرانسه مبتنی بر اطلاعات نظامی و تصاویر ماهواره ای است که انبوه نیروهای نظامی و نقشه عملیاتی ارتش برای پیشروی به سمت حلب را نمایان می‌کند. این نقشه عملیاتی تا حد زیادی به نقشه شکست حصر دمشق از طریق قطع شریانهای ارتباطی میان گروههای مسلح در ریف دمشق و به ویژه در غوطه شرقی و غوطه غربی، شباهت دارد. کشورهای غربی بر این عقیده‌اند که رهبران سوریه و متحدان این کشور، تصمیم حمله به شهر حلب را گرفته‌اند و فقط  منتظر زمان مناسب برای انجام این حمله گسترده هستند. بر اساس همین ارزیابی غرب است که وزیر خارجه آمریکا به همتای روسی خود گفت که حکومت سوریه با بسیج نیروهای خود برای بازپس‌گیری حلب، در واقع برگزاری کنفرانس ژنو 2 را ملغی می‌کند؛ کری از لاورف پرسید: «اگر حکومت سوریه، حلب را بازپس بگیرد در ژنو 2 درباره چه چیز مذاکره کنیم»؟

برخی منابع اپوزیسیون سوریه نقشه نظامی ارتش سوریه در ریف حلب را شبیه همان نقشه‌ای می‌دانند که از آغاز تابستان گذشته در ریف دمشق اجرا می‌شود، به گونه ای که ارتش سوریه تلاش می کند مناطق حضور گروههای مسلح را از دیگر مناطق جدا کرده و شریانهای ارتباطی آنها را قطع نماید تا در نهایت و قبل از آغاز عملیات نظامی در حلب، آنها را در این شهر به محاصره درآورد.

تلاش عربستان برای یکی کردن مخالفان تحت لوای داعش

همزمان با تداوم جنگ میان گروههای مخالف سوری که عامل آن تلاشهای عربستان برای یکی کردن همه گروههای جنگجوست، بحران در میان مخالفان سوری حاضر در شمال این کشور، بالا گرفته و در همین حال، ارتش سوریه برای حمله به حلب آماده می‌شود. کشورهای حامی مخالفان سوری به ویژه چهار کشور عربستان، قطر، ترکیه و فرانسه، این خطر را دریافته‌اند و از همین رو عربستان به حمایت از دولت اسلامی عراق و شام ( داعش ) برخاسته تا این گروه بتواند مناطق نفوذ سایر گروهها را به کنترل خود درآورد؛ اما تلاش عربستان در جهت یکی کردن همه گروههای مسلح، با دو مانع روبرو شده است: یکی کردها و دیگری «تیپ توحید » وابسته به اخوان المسلمین که تحت حمایت ترکیه قرار دارد. به همین خاطر عربستان مجبور شده به خاطر پیشروی ارتش سوریه در السفیره و ریف جنوبی و نیز پیشروی کردها در ریف شمالی و حسکه، در طرحهای خود برای بی طرف کردن مخالفان، اصلاحاتی جزئی انجام دهد و زمان نبرد میان داعش و سایر گروهها را به تعویق بیندازد. تفاهم صورت گرفته درباره تعویق درگیری، زمانی آشکار شد که چندین گروه مسلح برای مقابله با حمله ارتش سوریه به مقر تیپ 80 – جنب فرودگاه بین المللی حلب – بسیج شدند به گونه ای که داعش، النصره، تیپ توحید، آزادگان شام و ارتش آزاد تحت فرماندهی یک اتاق عملیاتی مشترک، در این نبرد شرکت کردند.

ادامه دارد ...

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها