کد خبر: ۱۸۳۰۳۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۲۸ آبان ۱۳۹۲
سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به خواست و اصرار آمریکا برای بازرسی منازل افغان‌ها پس از سال 2014، گفت: دولت افغانستان به نظامیان خارجی اجازه بازرسی و ورود به خانه‎های مردم افغانستان را نخواهد داد.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «ایمل فیضی» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، امروز در تماس با رسانه‎های این کشور گفت: دولت افغانستان پس از سال 2014 به نظامیان خارجی اجازه ورود و بازرسی خانه‎های مردم افغانستان را نخواهد داد.

فیضی تصریح کرد: آمریکایی‎ها خواستار ادامه روند بازرسی منازل مسکونی پس از پایان مأموریت ناتو در سال 2014 هستند، مسئله‌ای که از نظر حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان اشغال نظامی این کشور محسوب می‎شود.

به گفته فیضی، پیش‌شرط ممنوعیت ورود نظامیان خارجی به خانه‎های مردم افغانستان، برای آمریکایی‌ها غیرقابل قبول است اما دولت افغانستان نیز این اجازه را به نظامیان خارجی پس از سال 2014 نخواهد داد.

روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از مقامات افغان نوشته است که «جوزف دانفورد» و سفیر آمریکا در افغانستان، گفته‌اند که برای بررسی این پیش‌شرط دولت افغانستان نیاز است تا به آمریکا سفر کرده و با مقامات آمریکایی این موضوع را از نزدیک در میان بگذارند.

مقامات آمریکایی در حالی این تصمیم را می‌گیرند که بیشتر از 2 روز به آغاز لویه جرگه باقی نمانده است.

اکنون به نظر می‎رسد که مذاکرات سختی بین کابل-واشنگتن در جریان است تا مذاکره‌کنندگان بتوانند، متنی را تهیه کنند که برای طرفین آمریکا و دولت افغانستان قابل قبول باشد.

عملیات شبانه و ورود نظامیان آمریکایی به منازل مسکونی مردم افغانستان در 12 سال گذشته یکی از چالش‎های جدی فراروی دولت افغانستان به شمار می‌‏رفت، از این رو، کرزی بارها از نظامیان خارجی خواستار توقف عملیات شبانه و بارزسی منازل مسکونی مردم افغانستان توسط این نظامیان شد.

با توجه به سنت‎ها، هنجارها و ارزش‎های اسلامی که مردم افغانستان سخت به آن معتقد هستند، بارزسی منازل مسکونی و ورود به حریم خصوصی مردم، از مسائل غیرقابل معامله به شمار می‎رود و حتی گفته می‎شود، افرادی که با این مشکل مواجه بوده‌اند، برای انتقام در کنار طالبان قرار گرفته‌اند.

مهم‎تر از همه این است که اگر طرفین مذاکره‌کننده نتوانند در روزهای اندکی که باقی مانده است به توافق برسند، سرنوشت لویه جرگه مشورتی چه خواهد شد و دولت افغانستان این سند ناقص را چگونه در اختیار مردم و لویه جرگه قرار خواهد داد.

آیا آغاز برگزاری لویه جرگه به تعویق خواهد افتاد و یا این که این سند امنیتی ناقص به جرگه ارائه خواهد شد؟ این موارد از جمله سؤالاتی است که در روزهای آینده روشن خواهد شد.

قابل یادآوری است که در هر 2 صورت، هم در حالت تعویق و هم در حالت ارائه سند ناقص، مشکلات جدی در برابر این سند به وجود می‎آید.

بدون شک طرف آمریکایی نیز تلاش دارد تا با رد کردن این پیش‌شرط دولت افغانستان، در آینده دست بازتری در افغانستان داشته باشد تا بتواند با ورود به منازل مسکونی افراد دلخواه خود را دستگیر کنند اما دولت افغانستان با توجه به حساسیت‎هایی که در این مورد وجود دارد به این خواست آمریکا تن نخواهد داد.

زیرا همان طور که کرزی گفته است، نقض حاکمیت ملی و اشغال افغانستان به شمار می‌رود.

فرجام این مذاکرات چه خواهد شد؟ 

تردیدی وجود ندارد که امضای چنین پیمان‎هایی در روابط بین‌الملل به عنوان نوعی بده بستان است که طرفین تلاش دارند تا به اکثر منافع دست یایند.

آمریکا در دقایق 90 و با در نظر داشت حضور مردم از سراسر افغانستان برای شرکت در لویه جرگه و مشکلات امنیتی که وجود دارد، می‎خواهد دولت افغانستان را در تنگنا قرار داده و از افغانستان امتیاز بیشتری به دست بیاورد.

اما سرانجام اگر آمریکا بداند که دولت افغانستان دست از این پیش‌شرط بر نمی‌دارد، راهی به جز قبول آن نخواهد داشت، چنانچه سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به «بی.بی.سی» گفت که دولت افغانستان هیچ انعطاف‌پذیری در مورد تصمیم تازه‌اش نخواهد داشت و همچنین در ادامه تأکید کرد: توافقنامه‌ای که به نظامیان آمریکایی اجازه ورود به خانه‎های مردم افغانستان را می‌دهد، امضا نخواهند کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها