کد خبر: ۱۸۳۶۵۱
زمان انتشار: ۲۲:۵۷     ۲۹ آبان ۱۳۹۲

سفیر آمریکا در چین که طی دوران تصدی خود در این سمت با مدیریت چند بحران بالقوه در روابط آمریکا با چین از جمله فرار یک فعال حقوقی مخالف دولت چین و یک رئیس پلیس این کشور به تاسیسات دیپلماتیک آمریکا روبرو بود، از تصمیم خود برای استعفا در اوایل سال آینده میلادی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ‌آسوشیتدپرس، "گری لوکه"، سفیر آمریکا در چین نخستین آمریکایی با اصالت چینی است که این سمت را در اختیار داشته است.

وی اظهار کرد: به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اوایل ماه جاری میلادی تصمیم خود در خصوص استعفا و ملحق شدن به خانواده‌اش در ایالت سیاتل را اطلاع داده‌ام.

وی طی دوران سمتش بر بهبود بازدهی فعالیت‌های سفارت آمریکا در چین و تسهیل تجارت دو جانبه بین دو طرف تمرکز کرده بود.

با این وجود طی این دوران وی شاهد دو مناقشه دیپلماتیک حساس بود که پتانسیل پیچیده‌تر کردن روابط آمریکا با چین را داشتند.

در ماه فوریه 2012 وانگ لی جون، رئیس پلیس شهر چونگکینگ در غرب چین به کنسولگری آمریکا در جنوب غرب این کشور فرار کرد. وی دارای اطلاعاتی درباره قتل یک بازرگان انگلیسی بود که افشای آن بزرگترین رسوایی سیاسی سال اخیر چین را رقم زد.

اگر چه نیت وانگ لی جون مشخص نبود اما روزی پس از فرار به کنسولگری آمریکا هنگامی که با تصمیم خود این محل را ترک کرد بازداشت شد.

با این وجود اقدام وی در فرار به کنسولگری آمریکا و افشای قتل باعث محکوم شدن رهبر حزب کمونیست چین در شهر چونگکینگ یعنی "بو شیلای" که یکی از قدرتمندترین سیاستمداران چین است، به حبس ابد شد.

دو پس از آن و چند روز پیش از سفر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت ‌آمریکا به چین یک فعال حقوقی مخالف دولت چین به نام "چن گوانگ چنگ" از بازداشت خانگی فرار کرده و به سفارت آمریکا در پکن رفت و مدت شش روز در این محل ماند.

پس از ‌آن لوکه در روز چند ساعت برای دیدار با وی وقت صرف کرده و یاری رساندن وی به این فعال چینی تشویق سازمان‌های حقوق بشری خارجی را به دنبال داشت.

گری لوکه در اوت 2011 پس از آنکه در سمت وزیر تجارت آمریکا خدمت کرد، به مقام سفیری آمریکا در چین رسید. وی برای دو دور نیز فرماندار ایالت واشنگتن آمریکا بود.

گری لوکه در بیانیه‌ای در ذکر دستاوردهای خود طی دوران سفیری در چین به افزایش صادرات آمریکا به چین ، ارتقای سرمایه‌گذاری چین در آمریکا و کاهش زمان انتظار برای صدور ویزا در سفارت آمریکا در چین اشاره کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها