کد خبر: ۱۸۴۰۹۲
زمان انتشار: ۱۵:۴۷     ۰۱ آذر ۱۳۹۲
ابراهیم الامین نوشت: عاملان انفجار تروریستی اخیر بیروت با تصمیم به رویارویی مستقیم با ایران گام بلندی به سوی خودکشی برداشته‌اند.
 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه لبنانی الأخبار در مقاله‌ای به قلم ابراهیم الامین سردبیر این روزنامه، حمله تروریستی اخیر به سفارت ایران در لبنان و نقش عربستان در اینگونه حملات را مورد بررسی قرار داده که متن آن را می آوریم:

همه می دانستند که عربستان و سایر همدستان این کشور در توطئه نابودی سوریه، عراق و لبنان، از هیچ اقدامی فروگذار نمی کنند اما هیچ کس پیش بینی نمی کرد که حکومت استبدادی عربستان، صحنه نبرد را وارد مرحله تازه ای کند؛ یکی از مؤلفه های این مرحله، تعمیم تجربه «انتحاریهای عراق » به لبنان است که هم اکنون در سوریه و یمن نیز در حال اجراست. تا دیشب خبری مبنی بر اینکه عربستان جنایت وحشتناک در مقابل سفارت ایران را محکوم کرده باشد، منتشر نشده و این کشور پیش از این هم انفجار رویس را محکوم نکرده بود. در واقع مسؤولین عربستانی در کلیه سطوح، چنین جنایتهایی را توجیه کرده و بر آن سرپوش می گذارند.

ایادی ریاض در بیروت هم همین مواضع را تکرار کرده و گفته اند که مسؤولیت این جنایت برعهده حزب‌الله است. اینان نمی دانند – یا می دانند اما اهمیتی نمی دهند – که نه تنها پشتیبان سیاسی، لوجستیکی و مالی این تروریستها هستند بلکه در واقع به عوامل انتحاری این پیام را منتقل می کنند که ما از شما دست نمی کشیم، جنایتهای شما را محکوم نمی کنیم و مسؤولیت قتل را متوجه مقتول می دانیم!

کدام نابغه جرأت رویارویی با ایران را به خود داده است!؟

حزب‌الله در جنگ داخلی سوریه شرکت دارد و می توان گفت که نبرد همه جانبه در سوریه می تواند این نتیجه را به ذهن القا کند که گروههای زیان دیده مخالف دولت سوریه در صدد وارد آوردن ضربات مستقیم به حزب الله بوده و هستند اما هیچ عاقلی نمی پذیرد که واکنش این گروهها تبدیل به جنایتهای کورکورانه و بی حد و مرز علیه غیر نظامیان گردد. به نظر می رسد که تصمیم سازان نه به غیر نظامیان اهمیتی می دهند و نه به هیچ چیز دیگری، بلکه تصمیم گرفته اند گام بلندی به سوی خودکشی بردارند، والا این کدام نابغه است که تصمیم گرفته مستقیماً و با یک جنایت مستقیم، وارد رویارویی با ایران شود؟ نیازی نیست به عقب برگردیم، بلکه باید به آرامی چند مسأله را روشن کنیم:

بی‌تأثیر  بودن حملات انتحاری در روند میدانی سوریه

اهداف نبرد کنونی در سوریه، تحت تأثیر اینگونه باجگیری ها قرار نخواهد گرفت. به عبارت روشنتر، ساده لوحی است اگر کسی تصور کند که ایران یا حزب الله تحت تأثیر اینگونه جنایات، موضعشان را در قبال بحران سوریه تغییر می دهند؛ بنابراین روند حوادث سوریه به همین منوال ادامه خواهد یافت و به عبارت دیگر حوادث غیر قابل پیش بینی در عرصه میدانی یعنی فروپاشی گسترده گروههای مسلح مخالف با حکومت سوریه و حزب الله، تداوم خواهد یافت. این فروپاشی هنگامی روشن شد که عناصر مسلّح، گروه گروه از صحنه نبرد در ریف دمشق، مناطق نزدیک به لبنان، حلب و سایر مناطق پا به فرار گذاشتند.

نتایج سیاسی حوادث کنونی سوریه، تحت تأثیر اینگونه جنایات قرار نخواهد گرفت بلکه به عکس، شرایطی که عربستان بیش از هر کشور دیگری از آن مطلع است نشان می دهد که محور مقاومت در حال حرکت به سوی موفقیتهایی بیشتر است اما محور مقابل، روز به روز عقب تر نشسته و زیانهای بیشتری متحمل می شود. نوع توافقنامه مورد انتظار میان ایران و غرب و نیز آینده مباحثات مربوط به راهکار سیاسی بحران سوریه، این مسأله را روشنتر خواهد ساخت.

هشدار به عربستان

آشفتگی عربستان و تیم تحت امرش در منطقه، لبنان و سوریه، در برابر روند تازه ای قرار خواهد گرفت زیرا کشاندن نبرد به این سطح و  توسعه فتنه گری از عراق به سوریه، لبنان، یمن و بحرین، پیامدهایی منفی برای عربستان و تیمش خواهد داشت و این مسأله ای است که به اعتقاد خیلی ها، در حد توان و ظرفیت حکومت مستبد عربستان نیست.

روی کار آمدن تکفیری‌ها .. نتیجه حمایت از آنها

آنچه برخی طرفهای رسمی، سیاسی و مردمی لبنان را شریک این نوع جنایات می سازد این است که آنها با این دست جنایات، ساده برخورد می کنند، به توجیه و سرپوش نهادن بر آن می پردازند و نشانه های خرسندی از انتقام در چهره و سخنان آنان هویدا می شود. این همدستی، بهایی گزاف دارد که روی کار آمدن جریان تکفیری، آغازگر آن است، که در این صورت نه اعتدالی باقی می ماند و نه کسی که میانه روی در پیش گیرد. در صورت قدرت گرفتن تکفیری ها سایر طرفها و مراکز آنها به پایگاه هایی دارای سیستم زندگی متفاوت و خاص تبدیل می شوند و همه نوع ترور و جنایت، سازماندهی خواهد شد تا جاییکه همه مسؤول جنایتهای برخی افراد خاص خواهند شد.

واکنش حزب الله سخت خواهد بود

سیاست « امنیت پیشگیرانه » که توسط حزب الله اجرا می شود و برخی جریانات و دستگاههای امنیتی لبنان هم در این روند با حزب الله همکاری می کنند، توانسته است بسیاری از اقدامات تروریستی را خنثی سازد، اما فراهم کردن مقدمات ترور برای زنجیره عناصر انتحاری، حزب الله و طرفدارانش را وادار به اقدامات بازدارنده و پیشدستانه خواهد کرد که در این صورت معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار دیوانگانی است که با عجله منتظر لقاء الله هستند!

ایران در جایی غیر از لبنان، پاسخ این ترورها را خواهد داد

به نظر می آید که جبهه جهانی برای نابودی مشرق عربی، تصمیم گرفته هر چه زودتر به استقبال نبردی خونین با ایران برود. ایران نیز روشها، مکانیسمهای اجرایی و سیستم بازدارندگی خاص خود را دارد اما بی تردید لبنان صحنه اجرای روشها و مکانیسمهای ایران نخواهد بود.

سخن آخر اینکه آشفتگی و جنون عربستان و همراهانش نشان می دهد که با شکست طرح نابودی سوریه، باید منتظر دیوانگی‌های خونبار بیشتری از سوی عربستان باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها