کد خبر: ۱۸۴۵۹۰
زمان انتشار: ۱۱:۱۶     ۰۴ آذر ۱۳۹۲
پس از پاکسازی مناطق آزاد شده در ریف دمشق از جمله «العتیبه»، «حجیره» و «غربه» از عناصر مسلح روند بازگشت اهالی به این مناطق در حال انجام است.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، دومین مرحله از هر عملیات نظامی که ارتش سوریه دست به آن می‌زند، پاکسازی منطقه از حضور گروه‌های تروریستی مسلح است تا به این ترتیب زمینه بازگشت اهالی به آن را فراهم کند، کسانی‌که از بیم اقدامات تروریستی و مسلحانه گروه‌های مسلح خانه و کاشانه خود را رها کرده و آواره محلی دیگر شده‌اند.

پاکسازی مناطق آزاد شده از صرف نظر از حصول اطمینان از عدم حضور عناصر مسلح و تروریستی، خنثی سازی بمب‌ها و مین‌ها و بسته‌های انفجاری کار گذاشته شده در اماکن مختلف را نیز در برمی‌گیرد تا ایمن سازی مناطق آزاد شده به طور کامل انجام شود.

پس از این حصول اطمینان از ایمن شدن منطقه ارتش، منطقه را به عنوان منطقه امن اعلام کرده و به این طریق زمینه برای بازگشت اهالی فراهم می‌گردد. موضوعی که در این اواخر در مناطق مختلف ریف دمشق در جنوب سوریه از جمله در مناطق «العتیبه» در غوطه شرقی شاهد آن بودیم.

ارتش سوریه پس از پاکسازی کامل این منطقه و ایمن سازی آن، اجازه بازگشت اهالی را به آن صادر کرد تا با حضور یک هیئت دولتی به ریاست وزیر امور اجتماعی و استاندار ریف دمشق بازگشت اهالی به «العتیبه» آغاز شود.

این درحالی است که پیشتر اداره برق، آب و فاضلاب و ارتباطات منطقه «العتیبه» با ارسال متخصصان خود تلاش برای تعمیر و ترمیم خرابی‌های ایجاد شده توسط گروه‌های مسلح در این حوزه‌ها را آغاز کرده بودند.

به این ترتیب صدها نفر از اهالی منطقه که به مناطق اطراف پناه برده بودند، با هماهنگی صلیب سرخ که کمک‌های بسیاری نیز در این راه به این خانواده‌ها کرده و نیازهای اساسی زندگی و معیشتی آنها را فراهم کرده بود، به مناطق خود بازگشتند.

این موضوع در مورد دو منطقه «حجیره» و «غربه» نیز صدق می‌کند که از جمله مناطق نزدیک به منطقه «زینبیه»(س) است و ارتش سوریه موفق شده بود، آنها را تصرف و پس از پاکسازی و ایمن سازی برای بازگشت اهالی به آنها فراهم کند.

اما ساختارهای زیر بنایی در این دو منطقه توسط گروه‌های مسلح به طور کامل از بین رفته و بالطبع بازسازی این ساختارهای زیر بنایی نیاز به وقت بیشتری دارد.

یکی از اهالی این مناطق که به خانه خود بازگشته در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق گفت که بازگشت اهالی به مناطقی که پیشتر توسط گروه‌های مسلح تصرف شده بود، منوط به اجازه ارتش است و اهالی این مناطق تنها با اعتماد بر ارتش به خانه‌های خود باز می‌گردند، اما خرابی‌های برجای مانده بسیار است.

یک منبع دولتی سوری نیز در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد که عملیات بازسازی مناطق آسیب دیده اولین اولویت دولت سوریه خواهد بود که بالطبع نیازمند صرف هزینه کلان است.

این مقام سوری افزود: هزینه مورد نیاز برای بازسازی مناطق آسیب دیده در در سال جاری 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و بالطبع هرگونه بازسازی باید با حضور و تسلط کامل ارتش بر مناطق مورد نظر صورت گیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها