کد خبر: ۱۸۶۰۳۷
زمان انتشار: ۱۴:۲۲     ۱۱ آذر ۱۳۹۲

در پی ادامه تظاهرات حامیان اخوان المسلمین در مصر، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و وزیر خارجه نروژ نسبت به خشونت‌ها در این کشور اظهار نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزای یونایتدپرس، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با اشاره به نگرانی‌هایش نسبت به گزارش‌ها در خصوص رخدادهای اخیر مصر، اظهار کرد: متوسل شدن به خشونت و ادامه بازداشت‌ها در مصر مانع از تحقق دموکراسی در این کشورمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این قبیل اقدامات از جمله تصویب قانون مبتنی بر محدود کردن تظاهرات، قوانین حقوق بشر و آرمان‌های مردم مصر را پایمال می‌کند و ضامن تحقق امنیت واقعی و دائمی در این کشور نخواهد بود.

در همین راستا، بورگه برنده، وزیر خارجه نروژ نسبت به خشونت‌ها علیه تظاهرکنندگان مصری و بازداشت فعالان و مجازات شدیدی که با اتهامات وارده تناسب ندارد، اظهار نگرانی کرد.

وی تاکید کرد: مسئولان مصری باید در راستای تلاش‌های خود جهت تشکیل مصر جدید، بیشتر به حقوق بشر احترام بگذارند.

بورگه برنده تصریح کرد: نروژ هم مانند سازمان‌های مصری و بین‌المللی و کمیته عالی حقوق بشر سازمان ملل نسبت به قانون تظاهرات در مصر نگران است.

علاوه بر این سایت اینترنتی النشره اعلام کرد: هیاتی از اتحادیه اروپا در سفری چند روزه وارد قاهره شد.

قرار است هیات اروپایی در سفرش به مصر با مقامات این کشور درباره آخرین تحولات مصر و "نقشه راه" ارتش پس از تصویب پیش‌نویس قانون اساسی جدید گفت‌وگو کند.

از سوی دیگر عمرو عوفی، معاون دادستان استان "قصر النیل" دستور داد تا احمد ماهر،‌ یکی از موسسان جنبش "6 آوریل" پس از انجام بازجویی‌ها از وی در خصوص رخدادهای مجلس شورای این کشور آزاد شود.

دادستان مصر، پیشتر ماهر را به آشوب افکنی، حمله به افسر پلیس و بستن راه‌ها و نقض قانون تظاهرات متهم کرده بود.

در همین راستا، جمعی از حامیان اخوان المسلمین مصر در اعتراض به "کودتای نظامی" و حکم‌های صادره علیه دختران بازداشت شده تجمع شبانه‌ای در شهر "حلوان" برگزار کردند.

شرکت کنندگان در این تجمع شعارهایی علیه اقدامات وزارت کشور سر داده و پلاکاردهای حمایت از عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر را پاره کردند.

گروهی از معترضان در اطراف مسجد "القائد ابراهیم" در "اسکندریه" راهپیمایی کرده و با در دست داشتن نماد میدان "رابعة العدویة"، شعارهایی علیه نظام مصر سر دادند.

معترضان با دانشجویان تظاهرکننده در میدن "التحریر" و دانشگاه قاهره اعلام همبستگی کرده و علیه "حکومت نظامی" شعار سرداده و خواهان تحقق بازگشت "مشروعیت" شدند.

پیشتر نیروهای امنیت مصر تظاهرات دانشجویان دانشگاه قاهره را که به مدت 2 ساعت در میدان "التحریر" و برای نخستین بار از زمان برکناری محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر تظاهرات کرده بودند، متفرق کردند.

هزاران تن از دانشجویان و اساتید دانشکده مصری در دانشگاه قاهره با پوشیدن لباس‌های سیاه مراسم سوگواری برای محمد رضا، دانشجوی این دانشکده که در درگیری‌های اخیر کشته شد، برگزار کردند.

دانشجویان حامی اخوان المسلمین خودروی پلیس را در نزدیکی دانشگاه قاهره آتش زدند و موانع آهن در مقابل دانشگاه ایجاد کردند و خواهان برگزاری تحصن تا زمان سرنگونی "نظام کودتا" شدند.

دانشجویان در منطقه "الحلمیة" واقع در قاهره نیز تظاهرات کرده وبا شعارهایی "کودتای نظامی" و بازداشت دختران معترض مصری را محکوم کردند.

دانشجویان دانشکده مهندسی در دانشگاه "بنی سویف" نیز در اقدامی اعتراض آمیز اعلام کردند که از تحصیل دست می‌کشند.

دانشجویان در "الفیوم" نیز در اعتراض به اقدامات سرکوب گرایانه نیروهای امنیتی به اعتصاب خود ادامه می‌دهند.

دانشجویان دانشگاه "المنیا" در روز "خشم دانشجویی" تظاهرات کرده و شعارهی علیه "حکومت نظامی" سر دادند.

جنبش "دانشجویان ضد کودتا" نیز با درخواست از تمامی دانشجویان مصری برای تجمع در میدان "التحریر" اعلام کرد که میدان التحریر تحت مالکیت انقلاب قرار دارد و ما این میدان را تا زمان سرنگونی "کودتای نظامی" رها نخوهیم کرد.

از سوی دیگر جنبش "مصر آزاد" در بیانیه‌ای در صفحه خود در فیس بوک "فهرست سیاه کودتاچی‌ها" را منتشر کرد تا از این طریق کسانی که کودتا راه انداختند و حامیان سیاسی، دینی و نظامی آن‌ها را محاکمه کنند.

در اسامی که تاکنون در این فهرست منتشر شده است، نام افراد برجسته‌ای در جریان‌های اسلامی ،مسیحی، مسئولان الازهر، اصحاب رسانه، قضات، ورزشکاران و شخصیت‌های دیگر به چشم می‌خورد.

جنبش "مصر آزاد" اعلام کرد که محاکمه "مجرمان و حامیان کودتا" موفق‌ترین سلاح برای جلوگیری از تکرار این قبیل "جنایت‌ها" است و عدم محاکمه این افراد "جنایت بزرگی علیه وطن" تلقی می‌شود.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها