کد خبر: ۱۸۶۶۷۴
زمان انتشار: ۱۸:۳۸     ۱۳ آذر ۱۳۹۲
دومین گزارش پایگاه ۵۹۸ از کودکی که کمتر از یک ماه دیگر زنده است:
محرم امسال ، وبسایت های خبری کشور ، مرگ قریب الوقوع کودکی شش ساله را منتشر و از عزاداران حسینی برای نجات این طفل خردسال استمداد نمودند. روزهای سنگین محرم امسال اما برای خانواده ی محمود خردسال ، به انتظار گذشت. انتظاری بی پایان و روزهایی که همچون دانه های ساعت شنی ، شن به شن ، نفس های آخر کودکشان را به نظاره نشسته بود. خانواده ای که شاید بنا باشد زمستان امسال بر سینه ی سنگی سرد بنگارند: « وفات: ماه صفر 1392»
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، محمود آزادی کودک شش ساله ی فسایی برای زنده ماندن فقط یک ماه فرصت داشت و اکنون که یک ماه پایانی معهود را پشت سر گذاشته ، تنها با لطف خداست که در وقت اضافه ی عمر خود به سر می برد و هنوز نفس می کشد.

در این میان اما، پس از یک ماه تلاش بی وقفه ، چشمان شگفت زده ی تیم نجات، هیئت تحریریه ی پایگاه های خبری، خانواده ی محمود و دیگر دلسوزانی که کمر به یاری او بسته بودند متحیر و بازمانده است تا باز این شگفتی هم بگذرد و محرمی دیگر.

شگفتی از اینکه برای نجات جانِ یک شیعه  تنها و تنها نود میلیون تومان نیاز بود، اما در دیاری که هر ساله میلیاردها تومان هزینه ی محرم می شود، همه ی روزهای محرم، همه ی دوندگی ها ، بیلبوردها ، پخش تراکت ها، سخنرانی ها ، و تلاش ها و سفرهای استانی امین زندگانی (بازیگر نقش مسلم ابن عقیل) تنها به گردآوری ده میلیون تومان انجامید.

آمار بازدید سایت های خبری نشان می دهد که چندصد هزار نفر خبر را خواندند و از شرایط محمود آگاه شدند اما در این مملکت پهناور حسینی که محرمیانش کرور کرور خرج چای و قند و پلوی محرم میکنند تنها ده میلیون تومان به نمردنِ یک انسان تعلق گرفت.



محمود هنوز زنده است و نفس می کشد. اما طعم تلخِ این قلم میگوید که دیگر نه به این محرمیان و نه یاری جستن از آنها نباید امید بست. که اینان گرم کار خویش و سرگرم اطعامند.

اما آیا به راستی اطعام انسان ها واجب تر از احیای انسان ها است؟

اینک دیگر هیئت تحریریه ما که می پنداشت مردمان عزادار به یاری این شیعه بچه ی سیاهپوش خواهند آمد، می داند که اشتباه پنداشته بود. و این قلمدار نیز، علمدار محرم را به شهادت می گیرد که خود نیز در اشتباه بود.

آری محرم امسال همه ی ما در اشتباه بودیم. هم آنان که از عزاداران چشم یاری داشتند و هم آنان که در جوارِ بیمارانِ روبه مرگ، خرجِ قند و چای و پلو را دادند اما  بیماران را به حال خود رها کردند تا جان بسپارند. همه اشتباه کردیم و از درگاه خداوند طلب مغفرت داریم.

قرآنی که میشناسیم ( اما نمیشناسیم) ، می فرماید « مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً . هر آنکس جانی را نجات بخشد گویی همه ی انسانها را نجات داده است.»  اما انگار برای آنانکه عاشق محرم هایی حسینی اند ، اطعام انسانهای سالم و طعامدار، بسیار حیاتی تر از نجات جان انسان های بیمار و نادارِ روبه مرگ است.

و به راستی آمار سرسام آور اطعام در سطح جوامع شیعی –که البته سنت نیکو و پسندیده ای است- تا به کی و تا کدام سرحد می خواهد ادامه یابد. آیا معصومین علیهم الصلوات و السلام به اطعام سالمان ِ دارا راضی ترند یا نجات جان بیماران نادارِ رو بهِ مرگ؟

به راستی در جامعه  ای که سیستم های اطلاعرسانی امکان شناسایی و دسترسی ما را به بیماران سرطانی و امثالهم فراهم نموده اند، به راه انداختن دیگ های چند میلیونی و پرداخت دستمزدهای آنچنانی به مداحان مجالس و .... در کدام سطح از اولویت قرار می گیرد؟

روی سخن این قلم با آنانی است که هر محرم عاشقانه میلیون ها و میلیاردها را پای آتش دیگ ها و در مجالس چندصد و چند هزار نفره در شمال و جنوب شهرهای این دیار صرف می کنند و در جوار اشک مقدس عزاداران ، برای سیراندن جماعت و - خدای ناخواسته - رونمایی مجالسشان در انظار جامعه ی متعامل، هزینه های گزاف می کنند.



مجالسی که عشاق حسین (ع) در سرما و گرما ، در شب و روز برای شرکت در آن می شتابند و، شانه به شانه ی هم می نشیند تا این هزینه ها را در کالبد چای و قند و پلو و مرغ و قیمه و شله ... تناول نمایند و از آن تبرک جویند.

و چه بسیار مجالس شور و سور که گاه در چندصدمتری یتیم خانه ها و درمانگاه ها و زندان هایی برگزار میشود که در آن اسیران فقر و بیماری و بیکسی مقیمند و سهمشان از محرم تنها آوای دهل است و بوی خوش طعام که محله به محله  می رود و سرک می کشد به مریضخانه ها و یتیم خانه ها و زندان ها تا به ساکنانشان بگوید که چه انتظاراتِ بیجا دارند از عزاداران محرم و خرج دهندگان ِ ایشان.

هر چند از حق نباید گذشت که  جمع مبالغی که از سوی عزاداران محرم 1392 برای کمک به محمود معصوم پرداخته شد ( قریب به ده میلیون تومان)  سرشار از عشق و خلوص بود. تا جایی که برخی افراد کم بضاعت حتی دو هزار تومان برای نجات جان این طفل می پرداختند که حقیقتا جای تامل و قدرشناسی دارد و نمونه های قابل تاملی در کمک های مردمی و مراجعات طبقه ی کم بضاعت جامعه پیش آمد که حقیقتا  بغض را در گلوی اصحاب قلب سلیم می شکند :

نمونه ی یکم: خانم مسنی مراجعه نموده و ابراز داشته که قصد سفر به کربلا را دارد اما با خبردار شدن از موضوع، از سفر کربلا انصراف داده و دوگوشواره ی خود را به علاوه ی  مبلغ 113 هزار تومان وجه نقد  که برای هزینه ی زیارت کربلا در نظر داشته برای معالجه ی این کودک اهدا میکند.

نمونه ی دوم: سرایدار خانه ی بهداشت شهرستان  و یکی از همکاران ایشان مبلغ 200 هزار تومان از حقوق خویش را اهدا می-کنند.

نمونه ی سوم: دختربچه ی 16 ساله ای که فرزند کارمند شهرداری فساست گوشی موبایل خویش را می فروشد و گوشی کم قیمت-تری خریداری می کند و علاوه بر آن تمام زیورآلات شخصی خود را می فروشد و کل مبالغ را به معالجه ی این کودک اهدا می کند. هنگامی که پدر ایشان از موضوع مطلع می شود از وی می پرسد «چرا از خودم نخواستی تا مبلغ را به تو بدهم؟» دخترخانم پاسخ میدهند که « اگر از شما می خواستم آن وقت ثواب کار ، از آنِ شما می شد اما من می دخواستم ثوابش نصیب خودم شود».

آری ، این است رفتار طبقه ی « نامرفهِ بادردِ» جامعه . اما افسوس که پتانسیلِ مالی این قطعه ی درخشانِ جامعه تنها کفاف یک نهم از مبلغِ  مورد نیاز را داده و طبقه ی بالای سرِ جامعه اما، آنچنان در کارِ مجلس گردانی ها و گرم تر کردنِ آتش دیگ  هاشان هستند که گویی در ماه محرم، هیچ عملی را ماجورتر از اطعام و سنج و دهل نمی شناسند .



و از شما چه پنهان ، هنگامی که این نگارنده، نوشته ی درج شده بر  بیلبورد شهرداری را مشاهد کرد که در استمداد برای نجات این طفل معصوم نوشته بودند: « هل من ناصر ینصرنی » بی اختیار با خود زمزمه کرد : « کدام ناصر ؟ کدام ینصرنی ؟ ... ، کدام ناصر ؟ کدام ینصرنی؟» ...

به دنبال تشکیک برخی از نظردهندگان یکی از نزدیکان این کودک فسایی با ارسال دستور دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این شبهات پاسخ داد.



گزارش از: عباس موزون

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۰
در انتظار بررسی: ۱۵
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۲
۱۵
۸
به سخنرانی استاد پناهیان در بیت رهبری مراجعه کنید
لطفا بهانه دست آدم خوب های فقط خوب و نصیحتع کننده ندهید که مجلس امام حسین علیه السلام با دیگر ماجراها ماسواست
اگر عشق محبت حسینی نبود امنیت و آرامشی هم نبود که برای این بچه پول جمع شود
حکمتی دارد ای دوست به خحدا توکل کنید نه به جیب های مردم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۲
هم مرجعی هم رهبری پناهیان
سهیل بشردوست
ROMANIA
۱۹:۳۴ - ۱۳ آذر ۱۳۹۲
۱۴
۲
یکی از نمایندگان مجلسی که زمان انتخابات خودشون رو تیکه پاره می کنن که خدمت به مردم خدمت به مردم بره بهش مغز استخون بده
پاسخ
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۲ - ۱۳ آذر ۱۳۹۲
۴
۰
واقعا متاسفم .یعنی حالا دیگه نمیشه کمک کرد؟
پاسخ
مسلم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۹ - ۱۳ آذر ۱۳۹۲
۹
۰
من آنچه که از دستم بر می آمد واریز کردم؛ ان شالله خود امام حسین(ع) مدد کنه و شفا بده که اصلا نیازی به این پول ها نباشه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۲
۱۵
۱
اگه اين خبر راست هست از صدا و سيما بخواين گزارشى تهيه و پخش کنن.

باور کنيد انقدر تو گوشمون کردن به اين کمکهاى اينترنتى اطمينان نکنيد که ديگه مردم نميتونن باور کنن.

لطفا از صدا و سيما بخواين هم اين خبر رو تائيد کنن و هم از مردم کمک بخوان.

اونايي که ميان اينترنت وبگردى اغلب جوان و نوجوان هستند خب انقدر تو گوششون کردن نميتونن باور کنند.

لطفا از صدا و سيما بخواين گزارشى تهيه کنن تا مردم کمک کنند.
پاسخ
اناری جانباز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۲
۶
۱۳
لطف کنید به دوستانتان در دولت نهم ودهم خصوصا مرتضوی بگوئید اندکی از پولهای اختلاس شده حق این کودک مظلوم ومیلیونها ایرانی را به این امر خیر اختصاص دهند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۲
میدونی چیه آقای محترم! من و شما از محرم فقط سینه زدنش را یاد گرفتیم
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۸ - ۱۵ آذر ۱۳۹۲
خیلی راحت تهمت میزنی
خدا به دادات برسه
دیدی که مرتضوی هم تبرئه شد
یک نفر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۷ - ۱۴ آذر ۱۳۹۲
۸
۰
سلام
واقعاً فکر میکنید تو جامعه فقط همین یک نفر و همین یک مورد است؟
انشاءالله که شفای عاجل را از حضرت علی بن موسی الرّضا علیه السّلام بگیرد...
اما دردهای این چنینی کم نیستند...
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۱ - ۱۴ آذر ۱۳۹۲
۷
۱
چرا یقه آن بیمارستان که 90 میلیون می خواهد را نمی گیرید؟!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۹ - ۱۴ آذر ۱۳۹۲
۷
۱
چطور اون جماعت هنرمند که از کمکهاشون به مردم زلزله زده چندتا آلبوم عکس تو فضای مجازی منتشر کردن کاری نکردن!

نکنه اون کمک ها فقط بر اساس فضای سیاسی جامعه و خودنمایی بوده و نه برای رضای خدا!
پاسخ
منصور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۲
۲
۱
به بک سایت خبری مهمتری سفارش میکردین
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۲
:| واقعا که
ملکی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۳۲ - ۱۵ آذر ۱۳۹۲
۰
۰
سلام
خواستید نظرم رامانند نظرات قبلی ام حذف کنید
قطعاً اگر ما بسوی«او» دست دراز کنیم وبه ریسمان الهی چنگ بزنینم واز آنها شفیع بگیریم ،سریع حاجت روا می شویم.حال اتکال به خدا وشفاعت ائمه را کنار زده وبه من دیگر بندگان خدا استمداد بطلبیم.اگرمیلیاردها در محرم خرج می کنند این اتکال به خداوند است که شخصی را بنا به نیت وحاجاتش سبب میکند نذری اهدا کند برای اطعام عزاداران حسینی.
حال این خانواده طعم لذت احسان خدا را چشیده اند بقول شما در وقت اضافه است. تا فرصتی هست بااتکال به خدا وشفاعت ائمه که بااذن الهی لقمه ای از غذای نذر حسینی همچون کسان دیگر که در ایام شفا گرفتند ؛این محمودعزیمان هم شفا میگیرند.خطابم به نویسنده و بعضی از مخاطبین،بقول قدیمی ها اول سوزنی بخود جوالدوز به دیگران.
جای این همه بنرواعلامیه که کلی هزینه برده قبل از شروع محرم اطلاع رسانی میکردید نه اوایل صفر کسانی نذورات خود را دراین مسیز به عشق نوجوان امام حسن(ع) حضرت قاسم هزینه میکردند.
اگر « هل من ناصر ینصرنی »ا مام را اینان می شنیدند تیر سه شعبه بهگلوی علی اصغر نمی نشست ،خیمه نمی سوخت و... عزیزدلم نویسنده گرامی برای محمود تاسف نخور چون او درایام عزداری هایی که برای سیدالشهدا انجام دادم خانم بی پاسخ نمی گذارد. « مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً» به فکر خودت باش حال که گشتی قرآن را آیه ای پیدا کردی تاربخ را مرور کن ازصفویه عزاداریها مرسوم چقدر از اطعام سفره حسینی تا الان شفا گرفتند. عزیز دلم من از شما نمی گذرم که زودتر اطلاع رسانی نکردی وقتی آن بیلورد گزاف را خواندی به جای تاسف زودتراطلاع داده بو دی امثال من آن مبلغ کم یازیاد را نذر کردم برای محمود عزیز میکردم.
پاسخ
حمزه وطن فدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۲
۰
۰
آیا قرار است ما برای همه بیماران ، سرطانی ها ، زنان بی بضاعت ، کارتن خواب ها، بیل برد بزنیم ؟ و به این شکل کار را رفع و رجوع کنیم ؟
آیا برای مخاطبی که این بیل بورد را میبیند این سوال پیش نمی آید که آیا اداره ارشاد نمیتواند با بیمارستان هماهنگی گند که پول نگیرد ، آیا بهزیستی برای همین کار نیست ، ایا کمیته امداد شانی غیر از این دارد ، این همه خیریه پول ها را چگونه جذب و خرج میکنند ؟ آیا هزاران امکان سوئ استفاده که در این مدل بنری و پیامکی خوابیده ما را نمی ترساند که در دراز مدت ملت قید انفاق را کلا بزنند؟
این به معنای انکار وظیفه تک تک افراد در شناسایی و کمک به فقیران و درراه ماندگان و بیماران و مستضعفان که تاج سر مایند نیست بلکه دغدغه ای است برای کار آمد شدن این قبیل افعال خوب... آیا حالا که این امکان شناسایی نیاز مندان وجود دارد دولت و NGO ها نمیتوانند مدل منطقی تری برای جذب و خرج کمک های مردمی طراحی کنند ؟
ایا اصلا در جامعه اسلامی این منطقی است که از کسی بشنوی من پول درمان ندارم پس بیت المال به چه درد میخورد؟

آیاهیئت ها نمی توانند هر کدام بخشی از توان مالی و کاری خود را به این موضوع اختصاص دهند؟
ما قدم از قدم بخواهیم برداریم نیاز مند تشکیلات و فکر تشکیلاتی هستیم ... تشکیلات بدون بروکراسی هیئتی منظم .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۴ - ۱۵ آذر ۱۳۹۲
۹
۰
چرا فوتبالیست های بی غیرت که میلیونی پول میگیرند کمک نمیکنند؟
پاسخ
عباس موزون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۸ - ۱۵ آذر ۱۳۹۲
۲
۰
در پاسخ دوستانی که می نویسند بیمارستان پول نگیرد عرض می کنم :
بنده به عنوان یک فرد کاملا مطلع اعلام میکنم که مراکز و بیمارستان ها و دکترهای داخل کشور حتی یک ریال هم از خانواده ی این کودک دریافت نمیکنند و همه ی آنها پذیرفته اند که کاملا رایگان این کودک را درمان کنند.
مبلغ نود میلیون تومان فقط و فقط برای فروشنده ی استرالیایی است که می خواهد سلول های بنیادین خون رو بفروشد.
وگرنه بیمارستان و پزشکان وطنی کاملا رایگان و بدون هزینه این کودک را درمان می کنند.
همه ی پول مورد نیاز برای خرید از طرف استرالیایی است.
این مساله در بیلبوردها نیز درج شده و در عکس مشخص است.
پاسخ
عباس موزون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۲
۳
۰
دوستانی که در حقیقت داشتن قضیه تردید می کنند لطفا گواهی و دستخط پزشک دانشگاه پزشکی شیراز را در لینک زیر مشاهده کنند:

http://www.shahrdari-fasa.ir/uploads/image/112.jpg
پاسخ
ملکی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۲ - ۱۶ آذر ۱۳۹۲
۰
۰
سلام
598ها بدونید اگر ایمان دار ید ومعتقد هستید همچون نوئسنده این مطلب باندازه خودم در پیشگاه خداوند شاکی هستم پل صزاط استغاثه از خانم زهرا میبرم به خاطر محمود عزیز وهم این تیتر مقاله «کدام ناصر؟ کدام ینصرنی؟ من دروقت ام چشمان انتظار میکشم تا ناصررا ببنید بشنوید نصرنی آن سز بریده
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها