کد خبر: ۱۸۷۰۷
زمان انتشار: ۲۳:۴۱     ۰۷ شهريور ۱۳۹۰
شب های معنوی ماه مبارک رمضان و آرامش ذهنی روزه داران همواره با افزایش تعداد تبلیغات بازرگانی و تنوعشان در میانه برنامه های ویژه این ماه تهدید می شود اما این بار و به مناسبت عید فطر تبلیغی از صدا و سیما پخش شد که بسیاری از مرم را انگشت به دهان کرد.

به گزارش «تابناک»، مجموعه ای تحت عنوان پارک آبی پارس به بهانه افتتاح و البته جشن عید سعید فطر اقدام به قرعه کشی از میان مشتریان خود با جوایزی از قبیل سه عدد خود روی گرانقیمت و تعداد معتنابهی سکه طلا می نماید تا اینجای کار البته مانند سایر تبلیغات تجاری است اما این شرکت خیرخواه می افزاید از آنجا که حضور در محل مجموعه تفریحی ورزشی مربوط برای همگان میسر نیست و از این جهت که سایر ملت شریف ایران فرصت شرکت در این قرعه کشی بزرگ را از دست ندهند شرکت دست به ابتکار جالبی زده است....

شما می توانید با مراجعه به فروشگاهها و سوپرمارکتهای معتبر اطراف منزلتان نسبت به خرید کارت قرعه کشی اقدام نمایید! سپس با ارسال کد مربوطه طی پیامکی در قرعه کشی شرکت و از فرصت برنده شدن جوایز رنگارنگ این شرکت بهره مند شوید بدون اینکه مشتری مجموعه ورزشی مذکور باشید یا حتی یک بار از خدمات آن استفاده کرده باشید.

این روز ها بلیط های بخت آزمایی یا به نوعی همان کارت های قرعه کشی در برخی از کشور های جهان رایج و قانونی است اما در همان کشورها نیز نوعی از انواع قانونی قمار محسوب می گردد؛ البته این نوع از قمار که در اصطلاح علمی به آن لاتاری گفته می شود دو تفاوت عمده با قمار رایج دارد اول اینکه بجای ضرر کلان یک نفر و سود کلان طرف مقابل در اینجا با ضرر بسیار کم تعداد بسیار زیاد افراد مواجه ایم در برابر سود بسیار زیاد فرد یا شرکت فروشنده بلیط ها، اما تفاوت دوم اینکه اگرچه در لاتاری هیچ کس زندگی خود رانمی بازد و مغبون کامل نمی شود ولی از ابتدای بازی طرف بازنده (همه خریداران بلیط جز نفری که جایزه به او تعلق میگیرد) و طرف برنده (فروشنده بلیط)ها مشخص است و لذا است که می توان آن را نوعی کلاهبرداری نیز برشمرد.

اما آنچه که در مورد تبلیغ لاتاری شرکت مذکور تعجب همگان را برانگیخت این بود که طبق قوانین جمهوری اسلامی لاتاری ممنوع و طبق شرع اسلام از زمان قاجاریه که برای اولین با در ایران دیده شده حرام است و از همین روست که پس از انقلاب پدیده بلیط های بخت آزمایی دوران طاغوت دیگر هرگز دیده نشد.

حتی زمانی که شرکت بهزیستی ایران با اعلام رسمی تعلق سود حاصله به معلولان تحت پوشش سازمان اقدام به انتشار برگه های ارمغان بهزیستی نمود علیرغم سود جویانه نبودن و جنبه خیریه امر باز هم مورد انتقاد های شدید واقع شده و پس از چندی تکرار نشد پس چگونه است که امروز به راحتی یک شرکت خصوصی و صرفا به بهانه این که برخی از مردم امکان حضور در مجموعه ورزشی و شرکت در مراسم قرعه کشی را ندارند و مثلا از روی خیر خواهی برای آنان اقدام به اتشار بلیط های قرعه کشی می نماید.
 
و آیا هیچ ضوابطی در مراجع قانونی و مقررات رسمی کشور برای برگزاری قرعه کشی ها و پرهیز از بروز مواردی چون لاتاری، قمار و کلاهبرداری وجود ندارد؟ یا اینکه وجود دارد اما می توان به راحتی خلاف آن عمل نموده و حتی به طوری رسمی و سراسری  آن را تبلیغ نیز کرد؟
 
اما در این میان ملاحظه دومی نیز وجود دارد و آن اینکه در صدا و سیما شورایی برای نظارت بر آگهی های بازرگانی وجود دارد و باید پرسید که با وجود چنین شورایی چرا باز هم اقدام این چنینی شرکتی که بعد خلاف قانون و شرع آن محرز بوده و نیاز به استعلام ندارد به راحتی تبلیغ سراسری می شود؟
 
و البته ملاحظه سوم اینکه طبق اعلام نظر برخی کارشناسان ورزش در پارکهای آبی که این روزها تعدادشان هم رو به تزاید است اثرات بسیار خوبی در تخلیه احساسات هیجانی جوانان و کاهش رفتار های ناهنجار در این قشر دارد حال با این اوصاف بروز چنین اقداماتی از سوی یک عضو ناسالم می تواند به آسیب خوردن شرایط کاری برای این صنف مفید گردد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۲۹ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۰
۰
۰
ازمسیولین امنیتی درخواست فرماییدکه درمقابل برگه های شانس فوتبال که بخصوص دراستان های شمالی فرگیرشده جلوگیری کنند به نظربنده این برگه ها همانند شرکت های هرمی وگلدکوییستی هم پول وهم ابروی جوانان ومردم ما را مبرد .باتشکر
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها