کد خبر: ۱۸۷۰۷۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۸     ۱۶ آذر ۱۳۹۲
کارشناس سوری مسائل راهبردی همکاری عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای حمایت از گروه‌های مسلح در غوطه دمشق را جدیدترین اشکال توطئه تاریخی آل سعود میان دو طرف سعودی و صهیونیستی دانست.
«جمال محمود»، تحلیلگر سوری مسائل راهبردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، درباره نقش عربستان سعودی در جنگ‌های منطقه «غوطه شرقی دمشق» اظهار داشت که ریاض نقش اساسی در سوریه ایفا می‌کند.

محمود گفت: این نقش آن تنها محدود به حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های معارض نیست، بلکه فرماندهان نظامی سازمان اطلاعات عربستان مستقیما در نبردهای جاری در سوریه مشارکت دارند و نقش ویژه و بی‌سابقه‌ای در نبردهای غوطه شرقی دمشق ایفا می‌کنند.

محمود خاطر نشان کرد که رژیم آل سعود از طریق سازمان اطلاعاتی خود به ریاست شاهزاده «بندر بن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعات این کشور و اتاق‌های عملیاتی که در غوطه و جاهای دیگر تاسیس کرده‌اند، به صورت مستقیم و با کمک سیستم‌های ماهواره‌ای فرماندهی عملیات‌های گروه‌های مسلح در سوریه را در دست گرفته‌اند.

وی درباره همکاری‌های عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی درباره حمایت از گروه‌های مسلح تاکید کرد که همکاری‌های این دو طرف مساله تازه‌ای نیست، بلکه از همان زمان شکل گیری منازعه عربی ـ صهیونیستی به صورت مخفیانه جریان داشت و پیروزی‌های رژیم صهیونیستی در مقابل اعراب بدون کمک و حمایت عربستان سعودی امکان پذیر نبود.

محمود گفت: علاوه بر این، ریاض حمایت‌های زیادی از اهداف توسعه طلبانه رژیم اشغالگر قدس در کشورهای عربی انجام داده است و در مقابل، تل‌آویو نیز از تداوم حضور خاندان آل سعود در عرصه قدرت عربستان سعودی و سرکوب تحرکات مخالفان حمایت می‌کند.

محمود درباره سفر شاهزاده بندر بن سلطان به مسکو و دیدار وی با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه و تاثیر احتمالی این مسئله روی کاهش اقدامات خصمانه ریاض علیه سوریه تصریح کرد که عربستان نمی‌تواند اراده خود را بر جامعه بین المللی تحمیل کند، بلکه سعی در دستیابی به تضمین‌های بین المللی به منظور حفظ اهداف خصمانه خود در منطقه دارند.

وی گفت: علاوه بر این، روس‌ها و آمریکایی‌ها اصرار زیادی بر سازش تاریخی در سوریه دارند، اما عربستان قدرت تحمیل خواسته‌های خود را ندارد؛ چرا که طرف ضعیفی به شمار می‌رود و هر قدر نشانه‌های پیروزی نظام سوریه بیشتر مشخص شود، این ضعف آنها بیشتر و بیشتر خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها