کد خبر: ۱۸۷۲۷۷
زمان انتشار: ۲۳:۵۲     ۱۶ آذر ۱۳۹۲
بیست برابر افزایش، یا ۲/۵ برابر کاهش بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی /
اگر خوش­بینانه با فرمایشات رئیس جمهور برخورد شود باید گفت، منظور رئیس­ جمهور، مبالغی است که در این صندوق نقد شده، بوده است. اما وقتی قیاس احسن، باید دو طرف مقایسه یکسان باشد، نگاه بدبینانه می­ گوید عددی که مشاوران رئیس­ جمهور به ایشان اعلام کرده­ اند، مربوط به مصوبات دولت قبل است. اگر چنین نگاهی را مدنظر قرار داد باید گفت، رقم اعلام شده دولت یازدهم، 40درصد بودجه مصوب سال نودو یک را اختصاص داده­ اند.
حجت الاسلام روحانی امروز در سخنرانی خود در دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت 16 آذر، اشاره­ای هم به بحث اقتصاد دانش­ بنیان کردند: «مجلس قانونی را گذرانده بود که صندوقی به نام نوآوری و شکوفایی تأسیس شود و بنا بود این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات لازم را بدهد که فعال شوند.

به گزارش 598 به نقل از رجانیوز: وی افزود: همین‌ها هستند که باید اقتصاد آینده ما را بسازند، ارزآوری داشته باشند و اگر درست حرکت کنیم به مراتب درآمد ارزی آن‌ها بیشتر خواهد بود راه پیشرفت ما این‌هاست. البته متاسفانه علی‌رغم وجود قانون و پیش‌بینی بودجه ظاهراً کلید این صندوق نبود که باز شود! امروز بحمدالله کلید این صندوق همفکری و هماهنگی بین وزرای علوم و بهداشت از یک سو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سوی دیگر است که قفل این صندوق را باز کرد. پولی که تا امروز برای این صندوق اختصاص یافته 25 میلیارد تومان بوده و ما در مصوبه اخیر دولت این رقم را به 20 برابر افزایش دادیم و این صندوق در سال آینده 500 میلیارد تومان اندوخته و بودجه خواهد داشت و ان‌شاءالله به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات لازم را می‌دهد و حرکت جدیدی آغاز خواهد شد.»

روز چهارشنبه 13آذر در اولین جلسه هیأت امنای «صندوق نوآوری و شکوفایی دولت یازدهم» اولین بار از 200 میلیون دلار بودجه اختصاصی این صندوق از «صندوق توسعه ملی» خبر داده شد. آقای روحانی با ضرب این عدد در 2500تومان معادل آن یعنی 500میلیارد تومان را به دانشجویان هدیه داد و آن را بیست برابر معادل مبلغ اختصاص داده شده در دولت قبل دانست.

 

اگر خوش­بینانه با فرمایشات رئیس جمهور برخورد شود باید گفت، منظور رئیس­ جمهور، مبالغی است که در این صندوق نقد شده، بوده است. اما وقتی قیاس احسن، باید دو طرف مقایسه یکسان باشد، نگاه بدبینانه می­ گوید عددی که مشاوران رئیس­ جمهور به ایشان اعلام کرده­ اند، مربوط به مصوبات دولت قبل است. اگر چنین نگاهی را مدنظر قرار داد باید گفت، رقم اعلام شده دولت یازدهم، 40درصد بودجه مصوب سال نودو یک را اختصاص داده­ اند.

در متن قانون بودجه سال 1391، بخش دوم، بخش تولید، سرمایه و نیروی انسانی، قسمت نفت و گاز بند دوم آمده است:

پانصد میلیون (500.000.000) دلار برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ صندوق شکوفایی و نوآوری و مابقی طبق حکم بند (الف) ماده (85) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به حساب ذخیره ارزی واریز می شود. (+)

 در بودجه سال 1392 نیز سهمی که از صندوق توسعه ملی برای رشد علمی اختصاص داده شده است به این ترتیب است: معادل ریالی چهارصدمیلیون (400.000.000) دلار برای مدیریت و اجرای طرحهای تحقیقاتی کلان ملی ـ شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) و معادل ریالی یکصدمیلیون (100.000.000) دلار برای ارتباط صنعت و دانشگاه، تقویت و توسعه شبکه آزمایشگاهی علمی ایران و حمایت از فناوری ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص می‌یابد.» که بر اساس گفته معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آقای دکتر مهدی­ نژاد نوری، سهم صندوق نوآوری و شکوفایی 500میلیون دلار (با احتساب دلار 2400تومانی) یعنی 1200میلیارد تومان است. این مبلغ با نظر کمیسیون تلفیق مجلس و از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

این عدد نیز همان مبلغی است که سال 91 اختصاص داده شده و همان کاهش 2.5 برابری دیده می­ شود.

روزهایی که رئیس جمهور از برنامه های 100روزه، شش ماهه و یک ساله برای تحول در زندگی و معیشت مردم سخن می­گفت، برای اهل فن معلوم بود، که با توجه به پیش­ نیازهای حداقلی اداره کشور چنین پیش بینی­ هایی بیش از حد خوش­بینانه است. این روزها که سررسید اولین زمان­ بندی رئیس­ جمهور یازدهم بود، ایشان و کابینه­ شان با ارائه گزارش ­هایی از عملکرد دولت قبلی، جای خالی گزارش عملکرد خود را پر می کنند. یکی از مهمترین این اظهارات «خالی بودن خزانه دولت» بود. اما همین اختصاص بودجه هایی که رئیس جمهور از آنها سخن می گوید نشان دهنده از دقیق نبودن آن اظهار نظر حکایت می کند.

لذا با توجه به حساسیتی که بر اظهارات مسئولان عالی نظام وجود دارد لازم است، سوابق عملکردی دولت قبل به درستی به رئیس دولت جدید منتقل شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها