کد خبر: ۱۸۷۴۵۷
زمان انتشار: ۱۴:۲۱     ۱۷ آذر ۱۳۹۲
گفت‌وگوی فوتبالی با سفیر برزیل در ایران؛
سفیر برزیل در ایران در گفت‌وگویی متفاوت با فاصله گرفتن از مسائلی که هر روز درگیر آن است، درباره فوتبال و تیم ملی ایران صحبت کرد.
به گزارش 598، «سانتیاگو ایرازابال مورائو» سفیر برزیل در ایران تنها 5 ماه است که کار خود در کشورمان را آغاز کرده است. به رسم مردم سرزمین قهوه سفیر این کشور هم خوش‌رو و پر انرژی بود و با حوصله کامل تمامی سوالات درباره تمام جزییات برگزاری جام جهانی برزیل را توضیح داد.

آقای سفیر به فوتبال و والیبال علاقه‌مند بود اما خودش اذعان کرد که بازیکن خوبی نیست. مورائو به تیم‌های آبی گرایش دارد و شاید به همین دلیل چندی پیش میهمان علی فتح الله زاده در باشگاه استقلال بود اما خودش این ارتباط را رد می‌کند. سفیر برزیل پیش از قرعه‌کشی جام‌جهانی در گفت‌وگو با تسنیم از تمامی جزییات درباره جام جهانی 2014 تا احتمال دیدار ایران و برزیل و مسائل مختلف دیگر صحبت کرد.

** امکانات ورزشگاه‌های ایران خوب است

کمی از خودتان و محل ماموریت جدید برایمان صحبت کنید.

از 5 ماه پیش که به ایران آمدم لحظات خیلی خوبی را شاهد بودم. در واقع من در یکی از لحظه‌های تاریخی یعنی تنها چند هفته پیش از اینکه تیم ملی فوتبال ایران جواز حضور در مرحله پایانی جام جهانی را به دست بیاورد و انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شود، وارد ایران شدم. بازی بازیکنان تیم ملی ایران در ورزشگاه آزادی و پس از آن مقابل کره جنوبی را دیدم که لحظات واقعا جالبی بود و همیشه به خاطرم خواهد ماند. این روزها هم درخواست‌های زیادی از ایرانی‌ها دریافت کرده‌ایم که می‌خواهند به برزیل سفر کنند و بازی‌های جام جهانی را از نزدیک ببینند. امیدوارم شاهد حضور ایرانیان زیادی در این تورنمنت باشیم.

چندی پیش با مدیرعامل باشگاه استقلال ملاقاتی داشتید، در چه زمینه‌ای به گفت‌وگو پرداختید؟

 با فتح‌الله‌زاده ملاقاتی داشتم و او هم پیراهن استقلال را به رسم یادبود به من هدیه داد. ملاقات خیلی خوبی بود، به نظرم استقلال تیم بزرگی مثل بقیه تیم‌هاست. ما در مورد احتمال برگزاری دیدار بین تیم‌های باشگاهی برزیل و استقلال به گفت‌وگو پرداختیم. البته انجام این کار فرآینده ساده‌ای نیست اما با این وجود از حضور تیم‌های برزیلی در ایران و یا بالعکس استقبال می‌کنم. با ابن حال باید در این مورد بیشتر صحبت و برای همکاری دو طرفه دو کشور برای گسترش روابط ورزشی بیشتر تلاش کنیم. وقتی سپ‌بلاتر به ایران آمد من هم به دعوت فدراسیون فوتبال ایران همراه هیئت فیفا بودم و از امکانات ورزشگاه‌های ایران دیدن کردم. به نظرم شما امکانات ساختاری خوبی برای جوانان دارید و می‌توانیم همکاری‌های خود را در این زمینه گسترش دهیم.

** گره بازی ایران و برزیل

گفته شد در این دیدار درباره بازی احتمالی تیم ملی ایران و برزیل هم صحبت شده است آیا چنین اتفاقی رخ می‌دهد و شما در این باره نقشی ایفا می‌کنید؟

البته که این احتمالات را بررسی خواهیم کرد ولی انجام این بازی به این سادگی‌ها محقق نمی‌شود. از برگزاری بازی بین ایران و برزیل خوشحال می‌شوم چه این بازی در تهران و چه به میزبانی برزیل باشد. می‌توان برنامه‌ریزی کرد اما انجام این دست بازی‌ها کار دشواری است چرا که برخی بازیکنان تیم ملی 2 کشور در باشگاه‌هایی خارج از کشور خود بازی می‌کنند و گردآوری آنها کار ساده‌ای نیست. برنامه‌ریزی برای چنین دیدارهایی نیاز به زمان طولانی‌ دارد.

ژاپن و کره جنوبی به سادگی با برزیل بازی دوستانه برگزار می‌کنند اما چنین چیزی در مورد ایران صدق نمی‌کند، مشکل کجاست؟

مشکلی وجود ندارد. نمی‌دانم چرا برزیل و ایران با هم بازی نمی‌کنند ولی این را می‌دانم که برنامه‌ریزی برای برگزاری چنین بازی کار ساده‌ای نیست. این برنامه‌ریزی هم باید توسط فدراسیون فوتبال صورت بگیرد که نیاز به فرجه طولانی‌مدت دارد و اصلا باید ببینیم کارلوس کی‌روش به بازی تیمش با برزیل علاقه دارد یا خیر. 

** تمجید از کی‌روش

کی‌روش را می‌شناسید و آیا با یکدیگر ملاقاتی داشته‌اید؟

کی‌روش انسان خیلی خوبی است و من هم به او علاقه‌مند هستم. این فرصت را پیدا کردم که در چند جلسه با او ملاقات کنم، به نظرم مربی خیلی خوبی برای تیم ملی ایران است.

فکر می‌کنید تیم ملی در جام جهانی با کی‌روش به موفقیت برسد؟

به نظرم همین که کی‌روش تیم ملی را به جام جهانی رسانده نشان می‌دهد که مربی بادانشی است. 2 بازی آخر ایران در مرحله انتخابی جام جهانی 2014 برزیل را دیدم، یکی مقابل لبنان و دیگری برابر کره‌جنوبی که به نظرم تیم ملی در آن بازی‌ها خیلی خوب و روان بازی کرد.

دوست دارید ایران و برزیل با هم در جام جهانی بازی کنند؟

بله. خیلی خوب می‌شود. به نظرم وقتی تیم ملی 2 کشور روبروی هم قرار می‌گیرند این فرصتی است که چیزهای جدیدی از هم بیاموزند. وقتی 2 تیم در جام جهانی به مصاف هم می‌روند اخبار و تصاویر زیادی از مسابقه آنها تولید می‌شود. به هر حال امیدوارم ایرانیان زیادی را در ورزشگاه‌های برزیل ببینم.

در لیگ جهانی قرار است تیم ملی والیبال برزیل برای بازی به ایران بیاید فکر می‌کنید از این بازی چقدر استقبال می‌شود و آیا شما هم برای تماشای بازی به ورزشگاه می‌روید؟

(با تعجب) قرار است به ایران بیایند؟! فوق‌العاده است که برای دیدن بازی برزیل به ورزشگاه می‌روم و این فرصت خوبی هم برای شماست تا بهترین تیم دنیا را از نزدیک ببینید. به نظرم از این بازی استقبال خوبی هم خواهد شد. قطعا من هم آن روز به ورزشگاه می‌روم.

** مشکل سیاسی نیست

برخی بازی نکردن تیم‌های بزرگ با ایران را به مشکلات سیاسی مرتبط می‌دانند، با توجه به توافقات بین ایران و 1+5 فکر می‌کنید از این به بعد چنین مشکلاتی رفع شود؟

فکر نمی‌کنم مشکلات سیاسی مانع برگزاری چنین مسابقاتی باشد. بازیکنان تیم ملی یک کشور معمولا در باشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی بازی می‌کنند و جمع کردن بازیکنان در یک جا کار دشواری است. برزیل، آمریکا و ایران هر کدام این مشکل را دارند. اگر شما به تیم‌های ملی جهان نگاه کنید متوجه می‌شوید که هر کدام از این تیم‌ها در سال تعداد محدودی بازی ملی انجام می‌دهند که شاید تعدادشان به 5 یا 6 برسد. برای مثال چند بازیکن شما در اروپا بازی می‌کنند که در چند جام قهرمانی رقابت می‌کنند و شما نمی‌توانید هر زمان که اراده کنید آنها را در اختیار داشته باشید. بگذارید برزیل را برایتان مثال بزنم خود برزیل، خیلی وقت است که با پرتغال بازی نکرده و این ربطی به مشکلات سیاسی ندارد.

شاید ایران و آمریکا یک بازی دوستانه با یکدیگر انجام دهند شما فکر می‌کنید انجام چنین بازی بر روی روابط سیاسی هم تاثیرگذار باشد؟

بله ممکن است. هر بازی که ایران و‌ آمریکا با هم انجام می‌دهند می‌تواند به بهبود روابط دو کشور کمک کند. تیم‌های ملی ایران و‌ آمریکا تیم‌های قدرتمندی هستند و بازی این دو تیم جالب از آب در خواهد آمد.

برزیل می‌تواند در برگزاری دیدار ایران و‌آمریکا حتی در برزیل کمک کند؟

ما 12 ورزشگاه جدید داریم شما می‌توانید یکی از آنها را برای برگزاری این دیدار انتخاب کنید.

** ورزشگاه‌هایمان آماده است

ساخت و سازها و پروژه‌های جام جهانی برزیل و المپیک 2016 چگونه پیش می‌روند؟ نگرانی‌هایی وجود دارد که این ورزشگاه‌ها سر موعد مقرر آماده بهره‌برداری نشوند.

همه پروژه‌ها برای جام جهانی 2014 آماده هستند و این حقیقت ماجراست. مردم شاید با خود فکر‌هایی کنند که حقیقت نداشته باشد. بیایید گام به گام جلو برویم. در مورد ورزشگاه‌ها باید بگویم که برخی از آنها کاملا آماده‌اند و برخی از آنها آماده بهره‌برداری هستند. بخشی از این ورزشگاه‌ها متعلق به بخش دولتی و گروهی دیگر متعلق به بخش خصوصی یا همان باشگاهی است. برخی ورزشگاه‌ها نیز با مشارکت بخش دولتی و خصوصی در حال انجام است. تمامی امکانات مربوط به ارتباطات که همان اینترنت و تلفن همراه است نیز راه‌اندازی  شده و آماده استفاده است.

نگرانی‌های امنیتی چطور؛ مشکلی پیش نخواهد آمد؟

از نظر امنیتی تدابیر ویژه‌ای دیده شده و سیستم کاملی در این زمینه داریم و می‌توانیم از بروز هر اتفاق احتمالی جلوگیری کنیم. چند پروژه هم در چند ایالت مختلف برزیل داریم که در ساخت آنها شتاب به خرج داده‌ایم تا برای بازی‌های جام جهانی آماده شوند. روی هم رفته بیشتر این پروژه‌ها آماده هستند. ما چندین پروژه فرودگاهی را نیز بهبود بخشیدیم و شما خواهید دید که ترمینال‌های این فرودگاه‌ها چه تغییراتی کرده‌اند. در برخی حوزه‌ها هم بخش دولتی نمی‌تواند کنترل کاملی داشته باشد. برای مثال هتل‌ها بخش خصوصی محسوب می‌شوند و نمی‌توان نظارت کاملی روی آنها داشت. با این حال شاهد مشکل خاصی در جام جهانی نخواهید بود.

اما به تازگی شاهد فرو ریختن یک ورزشگاه و جان باختن چند کارگر بودیم، واقعا اوضاع به همین خوبی است که می‌گویید؟ آن ورزشگاه دولتی بود یا خصوصی؟

آن اتفاق در ورزشگاه کورینتیانس سائوپائولو که متعلق به بخش خصوصی است رخ داد و البته بازی افتتاحیه هم در این ورزشگاه برگزار می‌شود ولی نکته مهم این است که این ورزشگاه از لحاظ ساختاری تخریب نشد. البته با سقوط یک جرثقیل، بخشی از سازه ورزشگاه تخریب شد و متاسفانه 2 نفر جان خود را از دست دادند. علت این حادثه هم ثابت نشدن مناسب جرثقیل اعلام شد. ساختار ورزشگاه‌های برزیل هیچگونه مشکلی ندارد و به خوبی طراحی و ساخته شده‌اند. ورزشگاه‌های ما آماده‌اند و مشکلی از این بابت نیست. 

** کمپ ایران مجهز است

در مورد کمپ تیم ملی ایران در سائوپائولو که متعلق به باشگاه کورینتیانس است، اطلاعاتی دارید؟

این مجموعه با این ورزشگاه در حال ساخت تفاوت دارد. امکانات این زمین خوب است و معتقدم کی‌روش کمپ مجهزی را برگزیده است اما در مورد کمپ دوم تیم ملی که در منطقه بلاویستا واقع در حومه سائوپائولو است اطلاعاتی ندارم.

در جریان مسابقات جام کنفدراسیون‌های 2013 مردم برزیل اعتراض‌هایی داشتند و به نظر می‌رسید برزیل از نظر امنیتی کمی مشکل دارد، نظرات در این رابطه چیست؟

خیلی بعید است که چنین اتفاقاتی مجددا رخ دهد. برزیل در 10 یا 15 سال گذشته پیشرفت خوبی داشته و سعی کرده خود را از فقر بیرون بکشد. حدود 40 میلیون نفر از جمعیت برزیل، یکباره به طبقه متوسط جامعه تبدیل شده‌اند و در مقابل مالیاتی که پرداخت می‌کنند طبیعی است که  انتظار خدمات عمومی بهتری همچون بهداشت، آموزش و حمل و نقل عمومی داشته باشند. دولت هم به آن اندازه که این افراد انتظار داشتند در مورد برآورده کردن خواسته‌هایشان سریع عمل نکرد.

در میان این معترضان طرفداران اصلاحات سیاسی هم وجود داشتند ولی از سوی شاخه و یا گروه خاصی هدایت یا سازماندهی نمی‌شوند. تصور نمی‌کنم در جام جهانی مجددا شاهد چنین اتفاقاتی باشیم. در سال‌های اخیر سیستم امنیتی برزیل پیشرفت قابل توجهی داشته و امنیت مسابقات بین‌المللی را که به عهده داشته به خوبی تامین کرده است. برزیل به خوبی آماده برگزاری این مسابقات یا هر مسابقه مهم دیگر است.

** آفتاب و برف از شمال تا جنوب برزیل

آب و هوای برزیل در زمان برگزاری مسابقات جام جهانی 2014 چگونه خواهد بود؟

زمان برگزاری مسابقات جام جهانی فصل زمستان برزیل است. برزیل کشور گسترده‌ای است که شمال آن به خط استوا نزدیک است و آب و هوایی گرم دارد ولی جنوب آن هوای سردتری دارد و در ماه‌های ژانویه و جولای حتی گاهی شاهد بارش برف هم هستیم. روی هم رفته برزیل آب و هوای متنوعی دارد. هنگام برگزاری مسابقات جام جهانی شاهد هوایی مطلوب در مناطقی همچون ریودوژانیرو، سائوپائولو و سالوادور خواهیم بود.

صحبت‌هایی در خصوص هزینه اقامت در برزیل مطرح می‌‌شود به خصوص اینکه گفته می‌شود مثلا هزینه 2 هفته اقامت در برزیل حدود 12 هزار دلار می‌شود آیا در این خصوص برآورد مالی صورت گرفته است؟

نه نمی‌توان در این خصوص برآوردی کرد. برای مثال قیمت بلیت‌ها و هتل‌ها که متعلق به بخش خصوصی هستند متفاوت است. برای تماشای فینال یورو 2008 که در شهر کیف اوکراین برگزار شد برای اقامت یک شب در هتل باید رقمی در حدود 2 هزار یورو پرداخت می‌کردیم. واقعا نمی‌توانم در این زمینه برآورد مالی دقیقی داشته باشم.

سفارت برزیل در ایران برای افرادی که قصد سفر به برزیل را دارند تا چه اندازه در صدور ویزا همکاری می‌کند؟

تلاش می‌کنیم نهایت همکاری را در این زمینه داشته باشیم و در کمترین مدت زمان ممکن ویزای افراد متقاضی را صادر کنیم. این رویه معمولا 20 روز کاری طول می‌کشد ولی برای مسابقات جام جهانی سریع‌تر عمل خواهیم کرد.

قیمت ویزا و بلیت سفر به برزیل تقریبا چقدر است؟

قیمت ویزا که خیلی گران نیست و در حال حاضر تقریبا 60 هزار تومان می‌شود ولی ممکن است هنگام جام جهانی تغییری در قیمت‌ها بوجود آید. البته قیمت بلیت‌ها مختلف است و از راه 4 شهر ابوظبی، استانبول، فرانکفورت و دبی می توان از ایران به برزیل سفر کرد.

** نیمار را دوست دارم

سراغ سوالات شخصی برویم، خودتان هم اهل ورزش هستید؟

من به فوتبال و والیبال علاقه دارم. در جوانی فوتبال بازی می‌کردم اما بازیکن خوبی نبودم.

طرفدار کدام تیم باشگاهی برزیل هستید؟

گرمیو.

بازیکنان محبوبتان در برزیل چه کسی است؟

 انتخاب یک بازیکن کار دشواری است. بازیکنان مورد علاقه من خارج از برزیل بازی می‌کنند. یکی از آنها نیمار است که در بارسلونای اسپانیا بازی می‌کند ولی محبوب‌ترین بازیکن من از گذشته تاکنون پله است. 

** پله یا مارادونا؟

درگیری‌های لفظی بین مارادونا و پله درگرفته، مارادونا معتقد است که او بهترین بازیکن قرن بوده نه پله؛ نظر شما در این خصوص چیست؟

مارادونا بازیکن بسیار خوبی بود. بازیکنی مثل او هر 100 یا 200 سال یکبار دیده می‌شود ولی بازیکنی مانند پله هر 600 سال یکبار در دنیای فوتبال پدیدار می‌شود، پس نمی‌توان آنها را با هم مقایسه کرد.

پس شما معتقدید پله بهتر از مارادونا است؟

نه! من اعتقاد ندارم. کل دنیا می‌دانند پله بهتر است به جز خود مارادونا (با خنده) ولی در این مورد می‌توانید نظر سفیر آرژانتین در ایران را هم جویا شوید. 

ژانویه 2014 زمان انتخاب بهترین بازیکن سال از سوی فیفا است،  بین لیونل مسی، فرانک ریبری و کریستیانو رونالدو کدام یک شایسته کسب این عنوان است؟

هر سه بازیکن مستحق کسب این عنوان هستند و بازیکنان خیلی خوبی به شمار می‌روند اما به نظرم مسی فوق‌العاده است. ابراهیمویچ هم بازیکن خوبی است که نتوانست به همراه سوئد جواز حضور در جام جهانی را کسب کند.

** نیمار مرد طلایی آینده

چرا مدت زیادی است بازیکنان برزیلی کاندیدای عنوان بازیکن برتر جهان نیستند؟

ممکن است در فرصت بعدی نیمار فرصت کسب این عنوان را به دست بیاورد. 

بازیکنان برزیلی همچون نیمار، رونالدینیو، به‌به‌تو، رونالدو، روماریو و حتی در گذشته زیکو بازیکنان محبوبی در ایران بودند.

بله متوجه شدم که تیم ملی برزیل و بازیکنانش جایگاه خاصی نزد دوستداران فوتبال ایران دارند و از این بابت خوشحالم و افتخار می‌کنیم. حتی یک تیم باشگاهی ایران (نفت آبادان) را دیدم که لباس‌هایش به رنگ لباس‌های تیم ملی برزیل بود. هنوز بازی‌های نفت آبادان را ندیده‌ام اما اگر بتوانم حتما برای تماشای بازی آنها به ورزشگاه می‌روم. 

مردم آبادان می‌گویند که این شهر و برزیل به هم چسبیده بوده‌اند ولی به مرور زمان از هم جدا شدند.

(با خنده) شاید روزی مجددا به هم بچسبیم!

** از محبوبیت نیلسون خوشحالم

باشگاه استقلال قصد به خدمت گرفتن یک بازیکن برزیلی را دارد، آیا او را می‌شناسید؟

نه. من فقط دروازه‌بان برزیلی پرسپولیس را می‌شناسم و از اینکه بازیکن محبوبی در بین هواداران این تیم است خیلی خوشحالم. هنوز با نیلسون ملاقاتی نداشته‌ام ولی خوشحال می‌شوم که شرایط ملاقات با او هم مهیا شود. فکر می‌کنم در حال حاضر تنها یک برزیلی در لیگ فوتبال ایران بازی می‌کند ولی در گذشته این تعداد بیشتر بود. این برای ما خوب است که بازیکنان برزیلی بیشتری در لیگ‌های دیگر داشته باشیم. فکر می‌کنم در حال حاضر بیش از 1500 بازیکن برزیلی در خارج از مرزهای این کشور بازی می‌کنند پس ممکن است تعدادی از آنها برای بازی به ایران بیایند و این خوب است. 

** برزیل قهرمان است، تردید نکنید!

شانس قهرمانی برزیل در جام جهانی 2014 را چقدر می‌دانید و رقبای این تیم کدام تیم‌ها هستند؟

آرژانتین، اسپانیا، آلمان و شاید پرتغال رقیبان سرسخت ما باشند اما ما قهرمان جام جهانی می‌شویم و شکی از این بابت نیست. به نظرم جام جهانی خوبی خواهد شد چون تیم‌های قدرتمندی در این مسابقات حضور دارند. به غیر از بوسنی و هرزگوین که برای نخستین بار به این رقابت‌ها آمده تیم‌های دیگر ریشه‌دار و قدرتمند هستند.

از آسیا تیم‌های ژاپن، ایران و کره جنوبی که تیم‌های قدرتمندی هستند به این مسابقات راه پیدا کرده‌اند. از طرفی دیگر از آمریکای لاتین هم تیم‌های خوبی در این مسابقات حضور خواهند داشت. واقعا سورپرایز خاصی در جام جهانی 2014 شاهد نخواهیم بود و فکر می‌کنم این دوره از مسابقات دشوار و نزدیک خواهد بود. امیدوارم برزیل قهرمانی را از آن خود کند. ( او به فارسی گفت انشاءالله)

چرا تیم ملی برزیل که همواره یکی از بهترین تیم‌های دنیا بوده در رنکینگ فیفا سقوط کرد؟

شاید ما از لحاظ جایگاهی در فیفا کمی افت کرده باشیم ولی قهرمان جام کنفدراسیون‌های 2013 شدیم و همچنان شانس قهرمانی در تورنمنت‌های مهم دیگر را هم داریم.

** با رنگ قرمز مشکل دارم

اگر بخواهید درصد بدهید شانس قهرمانی برزیل چند درصد است؟

آخرین بازی که ما میزبان جام جهانی در سال 1950 بودیم متاسفانه به قهرمانی نرسیدیم. به هر حال در این دوره باید ببینیم که سلسائو چه خواهد کرد.

در ایران رقابت سنتی بین دو باشگاه پرسپولیس و استقلال وجود دارد. شما با رفتن به باشگاه استقلال شاید نشان دادید که استقلالی هستید بخصوص اینکه طرفدار گرمیو آبی‌پوش هم هستید؟

نمی‌توانم به شما بگویم در ایران طرفدار کدام تیم هستم ولی کلا با رنگ قرمز مشکل دارم. البته پرسپولیس تیم بزرگی است به خصوص اینکه نیلسون برزیلی هم در این تیم عضویت دارد.

** آغوش باز برزیل

در مورد مجسمه حضرت مسیح (ع) که در ریودوژانیرو قرار دارد چه حسی دارید؟

این یکی از مهمترین مجسمه‌های جهان است و دستان باز این مجسمه نشان می‌دهد که آغوش برزیل به روی همه باز است. باید به ریودوژانیرو بروید و این تندیس را از نزدیک ببینید. با دیدن این مجسمه عاشقش می‌شوید. مهمترین اطلاعی که باید در مورد این مجسمه بدهم این است که طراحی نورپردازی آن توسط یک ایتالیایی به نام مارکونی صورت گرفته است.

نظرتان درباره شغل یک سفیر.

سفیری شغلی برای به هم پیوند دادن مردم است و تلاش می‌کند دانش مردم ایران و برزیل را نسبت به یکدیگر بیشتر کند. مردم ایران مردمی پرتلاشی هستند و از اینکه اینجا هستم خوشحالم.

دوست دارید یک روز ایران و برزیل در ورزشگاه آزادی با هم بازی کنند؟

البته که مایلم. اگر این اتفاق بیفتد برای تماشای بازی به ورزشگاه خواهم رفت و در این مورد هر کمکی که از دستم بر بیاید حتما انجام خواهم داد.

یک جمله یا کلمه در مورد اسامی زیر بگویید.

پله: بازیکن فوق‌العاده یا بهتر بگویم بهترین ورزشکار

مارادونا: بازیکن خیلی خیلی خوب

برزیل: کشوری فوق‌العاده

نیمار: احتمالا یکی از بهترین بازیکنان آینده جهان

ایران: کشوری فوق‌العاده و فرهنگی

به‌به تو: بازیکنی خیلی قوی بود

روبرتو کارلوس: او هم بازیکنی بزرگ بود. گلی که به فرانسه زد تاریخی بود.

رونالدینیو: فوق‌العاده بود و حالا به برزیل برگشته و در جام باشگاه‌های جهان که در مراکش برگزار می‌شود برای مینیرو بازی خواهد کرد.

رونالدو: تاثیر فوق‌العاده‌ای بر فوتبال برزیل داشت و حالا سفیر خوبی برای فیفا است.

زیکو: من طرفدار فلامینگو نبودم ولی زیکو واقعا فوق‌العاده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها